{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.577 visninger | Oprettet:

Normalitetsbegreb og sund/usund kost. {{forumTopicSubject}}

Hej igen.
Jeg har de sidste måneder tabt mig nogle kilo og det har som sådan ikke været nødvendigt.. Så jeg har begyndt at spise lidt mere usundt (tror jeg, ud fra mit normalitetsbegreb)...
Jeg har jo i mange år (har haft et par år med kost og ernæring) spist forholdsvis sundt hvor en typisk uge består af havregryn med minimælk, rosiner/en teske sukker. Til morgenmad. Et par stk. Rugbrød med majonæse (spiser minimalt med smør) og varieret pålæg. Til frokost. Aftensmad der indeholder pasta/kartofler/ris, grøntsager og div kød/fisk. Om lørdagen spiser vi noget lækkert kød og får et par glas vin. Måske lidt slik sammen med børnene om fredagen og chips til lørdags hygge. Jeg drikker dog 5-6 kopper kaffe med en teskefuld sukker og mælk dagligt.(ikke ret sundt) måske der ryger lidt frugt og ekstra slik i perioder. Og så spiser jeg lakrids imod mit lave blodtryk efter behov. (lægens anvisning)
Men jeg har som sagt begyndt at spise lidt mere usundt.
Nu ryger der feks. Kakaomælk ned, lidt mere sodavand (drikker nærmest aldrig sodavand) og der er kommet mere pommes frites osv. I fryseren.
Så tænker jeg jo. Er jeg ved at få en meget usund kost eller har jeg måske været "for sund"? smiley
Det hele handler jo om ens normalitetsbegreb smiley
Hvad spiser I i løbet af ugen ca?
Hvad er normalt for Jer? smiley

Mvh TT

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Normalitetsbegreb og sund/usund kost.
  • #1   19. jun 2016 Puha, uanset hvordan din kost er, er den i hvert fald sundere end min! smiley
    Jeg har aldrig en dag der er ens, udover min morgenmad som består af et lille glas kakao og en lille skål grovvalset havregryn m. sukker, rosiner og mini- eller skummetmælk. Og dette er kun mandag-torsdag, da vi har morgenmad på job fredag, hvor der er masser af franskbrød og typisk også kage. I weekenden svinger det om det er havregryn eller to rundstykker med ost.

Som sådan spiser jeg ikke frokost, måske et stykke frugt hvis jeg har det med, eller hvis der er lidt brød fra bageren. Ellers tager jeg typisk et par knækbrødder med pålægschokolade eller ost når jeg kommer hjem (omkring kl 16 i hverdage).
    Til aften er det vidt forskelligt - nogle dage hvis jeg ikke gider lave noget bliver det bare en rugbrød. Andre dage kan det godt være et "ordentligt" måltid smiley

Til gengæld spiser jeg fx aftensmad alt for sent - sommetider kl. 20, og så går jeg i seng allerede en time efter, hvilket slet ikke er sundt!
    Ooooooog så spiser vi ret meget kage på mit arbejde…. det er heller ikke så sundt smiley

Og så skal det lige siges at uanset hvad jeg spiser - så stiger vægten aldrig til mere end 65 kg (svinger oftest mellem 60 og 65), hvilket heller ikke er meget, da jeg måler 1.80 i højden… så er ikke engang bekymret for at blive for tyk, hvorfor jeg nok også tillader mig selv at spise sådan smiley

• #2   19. jun 2016 Der er stor forskel på hvad man ser på som sundt, udover selvfølglig ting som slik, sodavand, kage og andet i den dur, som vi vidst alle kan blive enige om er usundt.

Hvis jeg skulle spise så mange kulhydrater og så meget sukker som du gør, med det du beskriver som sundt, ville jeg meget hurtigt tage meget på, blive træt og utilpas.

Jeg lever rimelig meget efter LCHF principperne og har tabt mig 18kg ved det, er blevet friskere og har det generelt bedre.

Jeg tror det er rigtig vigtigt at lytte til sin krop, det der er sundt for mig er ikke nødvendigvis for dig.

• #4   19. jun 2016 Du spiser mere end mig, men omtrent lige så sundt smiley

Men har efterhånden også ret svært ved at gennemskue hvad man "må" spise og "ikke må", når det kommer til mad.

Derfor træner jeg en del ved siden af - styrketræning, cykling, rullen på rulleskøjter og selvfølgelig ridning -, når jeg spiser som jeg gør.

Men har meget svært ved at finde ud af det med kost efterhånden. For nogen siger et, mens nogle andre siger noget andet. Fx siger nogen, at man ikke bør spise kartofler, ris, pasta og den slags, men hvad skal man så spise/leve af? Kød og grønsager? Ja, jeg er forvirret :S

• #5   19. jun 2016 Jeg tror generelt jeg lever lidt usundt, men på den anden side spiser jeg også en del grøntsager..
    Morgenmad er altid en skål havregryn med müsli.
    Frokosten kan så variere, det kan være både rester fra aftensmad - tærte, ris, kartofler eller lign., eller det kan enkelte gange være intet fordi jeg er blevet kaldt ud og ikke har nået at forberede frokost.
    Til aftensmad tror jeg at jeg kommer til at spise for mange kulhydrater, i hvert fald hvis man skal gå efter at ris og kartofler er forbudt smiley Men det synes jeg er noget fis, så jeg spiser en del kartofler og ris, men det er så med forskellige grøntsager til.

Slikket, det har jeg til gengæld problemer med at begrænse til weekenden. Ofte køber jeg lige noget med på vej hjem om mandagen, for det er altså en hård dag. Og måske også i løbet af ugen, for at holde motivationen oppe og skabe en hyggelig dag. Og så selvfølgelig i weekenden, for det er weekend!

Så man kan sige at i min normale kost tror jeg egentlig ikke at jeg er vildt usund, for jeg lever ikke bare af kød og kartofler (spiser generelt ikke meget kød), men får måske flere grøntsager end andre? Men jeg har til gengæld virkelig en sød tand så på dét punkt har jeg ikke vilje nok til kun at spise slik om fredagen.

Jeg synes det er svært at vide, hvor sund/usund ens kost er. Jeg prøver at holde det nogenlunde fornuftigt, men vil samtidig ikke nægte mig selv de ting, der gør mig glad og jeg godt kan lide smiley

• #6   19. jun 2016 Spændende at høre om jeres kostvaner smiley

Mvh TT

• #7   19. jun 2016 Jeg lever desideret usundt! og alligevel vejer jeg kun 48 kg (er 160 cm)

jeg har over de sidste par år fået svært ved at spise morgenmad så dagen starter gerne med en ½l Matilde kakomælk. PT hvor jeg læser til eksamen er det meget svingende med frokost. Er jeg hos mine forældre spiser vi frokost sammen og så bliver det gerne til et stykke rugbrød med leverpostej. er jeg hjemme spiser jeg gerne en yoggi (dem med appelsin og müslitop) eller pommesfritter i frituregryden. Spiser jeg også aftensmad med mine forældre får jeg lidt mere sund kost, men det er stadig næsten kun kød og kartofler. Er jeg hjemme til aftensmad bliver det meget ofte til pommesfritter i frituregryden og måske et stykke kylling eller slet ingen ting, for så spiser jeg kun slik -.-'

Hver dag med få undtagelser spiser jeg en eller anden form for slik. Helst chokolade og der ryger gerne to plader om ugen når det er værst. Ligeledes drikker jeg utrolig meget cola, med ca ½ litter om dagen.

Da jeg arbejdede i landbruget spiste jeg nogenlunde det samme og tabte mig til under 45 kg hvor jeg så stoppede med at få mens.

efter endt skole rejste jeg til Australien i 6 mdr og der nede rørte jeg mig ikke nær så meget så det lykkedes mig at komme op og veje 52 kg og få topmave, men da jeg kom hjem røg det hele på få månder igen.

Derfor har jeg det ikke så dårligt med mine kostvaner, selv om jeg godt ved det ikke er sundt for kroppen bare fordi den ikke tager på af det. Jeg ved bare også at jeg er nødt til at spise nok for at holde en vis vægt og så har jeg bare nemmere ved at spise det søde, i de perioder hvor humæret driller og jeg mister appetitten.

• #8   19. jun 2016 Jeg spidser langt fra nok. Hvad en alm. Voksen spiser på en dag, kan jeg sagtens leve for på en uge.
    Men tit spiser jeg alligevel, da det jo er sundest.
    Har heller ej spist Idag endnu, men vil da lige gøre det nu jeg har drukket inat xD

• #9   19. jun 2016 - jeg lever af kaffe og smøger. smiley

• #10   19. jun 2016 Hm, det er jo et KÆMPE definitions spørgsmål, for det er så mange meninger til hvad der er sundt og usundt. Jeg mener ikke selv jeg lever hverken sundt eller usundt, men på en god mellemvej, hvilket jeg er super tilfreds med.

Min morgenmad består af et glas kaffe eller te samt 3 skiver rugbrød med kødpålæg på.

Når jeg er i skole står min frokost gerne på salatbar, er jeg hjemme, så igen - rugbrød.

Min aftensmad er varieret, men består altid af både kød og salat. Så kan der så være pasta, kartofler eller andet til. Jeg spiser dog generelt ikke meget kød, da jeg ikke lige synes at det er sagen, synes det ofte det er ulækkert at tygge.

Jeg spiser MEGET sjældent slik og drikker sodavand, da jeg ikke er særlig vild med det. Det hænder højest én gang om måneden. Ellers har jeg altid levet af kaffe og det er ikke særlig sundt. Jeg drikker aldrig vand og det er ris til egen røv, men jeg kan simpelthen ikke lide det. Nu er jeg dog kommet op på at drikke 1,5 l dagligt, hvilket jeg er lidt stolt over! smiley og ja, så ryger jeg desværre også.

Men sådan generelt ser jeg min kost og drikkevaner som meget almindelige og en mellemvej.

• #11   19. jun 2016
    Min aftensmad kan let være en pose chips + dip. Det sker ofte i perioder, så æder jeg det 4/7 dage på en uge.

Ligesom jeg let kan komme hjem og opdage at det eneste jeg har spist er to müsli bar, en pastasalat til middag ( de der kylling pesto købt noget ) også spiser jeg chips til aften. Eller måske jeg kun har spist en mango til middagsmad.

Det er ret forskelligt. Jeg anbefaler ikke min diæt til nogen, selvom folk ikke fatter hvorfor jeg kan proppe det i hovedet jeg gør og ikke bruge strl. 46 i bukser ;o)

• #13   19. jun 2016 Jeg har lagt min kost om og jeg er ret sippet med hvad jeg putter i hovedet... Jeg havde så også en vægt der var alt for høj og har nu smidt 21 kg.

Jeg spiser ikke hvidt brød, hvid pasta, hvide ris og meget, meget sjældent kartofler. Kartoflerne er ikke sååå slemme i sig selv, men det er et stivelsesspørgsmål.. Hvidt brød, pasta og ris er no go..

Spiser generelt ikke kød med fedtprocent over 10, selv synes jeg at 10 er for meget.. Sukker får jeg heller ikke ret meget af, men en lille bitte smule engang imellem.. Efter jeg har rundet 20 kg i vægttabet kan jeg en sjælden gang imellem tillade mig selv en is eller en chokoladebar, men det er virkelig ikke
    særlig tit.. Jeg har så lasten i pepsi max. Jeg skal have min max..

Får ca 1100-1200 kcal om dagen...

• #14   20. jun 2016 Ashryn: Hvorfor spiser du automatisk rimeligt sundt fordi du er veganer...?

Selv starter min dag med yoghurt med havregryn på.
    Til formiddag er det meget forskelligt hvad jeg spiser. Det kan være en rugbrød, en bolle, muslibar, gulerødder, nødder, frugt mm. Spiser som regel ikke til formiddag, hvis jeg er hjemme, men gør på arbejde og studie.
    Til middag kan det være rester fra aftenen før eller rugbrød, bolle, salat
    Har jeg lang dag på studiet spiser jeg gerne igen et sted mellem 14 og 16, og der er det som regel frugt, gulerødder, nødder el lign.
    Til aften kan det være fisk eller andet kød eller suppe. Ofte er der en form for kød til aftensmaden, da min kæreste helst ikke vil undvære det. Det er ikke altid jeg får det. Men der til kan det være forskellige former for salater, rodfrugter, majskolber, kikærter, perlebyg mm. Generelt spiser vi ikke super meget pasta, ris eller kartofler, men det er mest af alt fordi vi synes stivelsen og mængden af kalorier gør en så forfærdelig oppustet og lad efter måltidet.

Slik og sodavand spiser og drikker jeg kun meget meget lidt af. I perioder kan der godt ryge nogle chips eller chokolade ned, men det er ikke noget der ryger ned hver uge. Jeg spiser også gerne et stykke kage, hvis vi er et sted henne. Laver aldrig selv kage, da min kæreste ikke spiser det pga sukkersyge, og gider ikke lave det til mig selv.

• #16   20. jun 2016 Ashryn
    I stedet spiser du så en masse kulhydrater. Så det er ikke hvad jeg anser som sundt

• #18   20. jun 2016 Ashryn, andet usundt kan jo eks også komme fra sukker, som dannes af sukkerrør. DEt meste handler om mængden.

• #19   20. jun 2016 Jeg er den usundeste af alle, okay?
    Fejlernæret og hele svineriet!
    Jeg vandt, kom igen smiley smiley

• #20   20. jun 2016 Ååå Kiki... smiley

• #21   20. jun 2016 Der findes både gode og dårlige kulhydrater.. Hvidt brød, hvid pasta og hvide ris er fx. rigtig dårlige og det er slik selvfølgelig også..

Gode kulhydrater findes fx. i søde kartofler, linser, kikærter, brune ris, rå gulerødder osv. Man skal ikke overspise, men det skal man heller ikke alligevel..

Så man kan sagtens leve super usundt som veganer. Jeg kender både dem der spiser meget sundt oooog dem der har en skod diæt. Min gamle roomie hængte meget sammen med en fyr der var veganer og hold nu kæft han spiste elendig mad.. Det handler bare om at vælge de rette kulhydrater, hvis man skal have det..

• #22   20. jun 2016 Ja lige for at pointere min udfordring så spiste jeg et stykke rugbrød i sted...det var bare ikke godt nok for min kropp... smiley den "sagde" at jeg behøvet fedt... Der var intet chips i huset..Men der var pommes frites... Så hvad sidder jeg nu og spiser med aioli til...?! smiley

Mvh TT

• #23   20. jun 2016 Hæhæ, har ikke ædt noget Idag, så nu er jeg gået agurk i bolcher smiley og igang med smøg nr. 21 smiley

• #24   20. jun 2016 Min krop og min hjerne kan i den grad også fortælle mig at jeg må og skal have fedt og sukker, fordi det skal jeg bare..

Jeg har efterhånden lært at enten ignorere det, selvom det er svært, eller spise et stykke frugt i stedet for..

• #25   20. jun 2016 Ja... Men så kommer man ind på spørgsmålet.. Hvornår skal man lytte til sin krop? Og hvornår skal man ignorere den...? smiley

Mvh TT

• #26   20. jun 2016 Mine madvaner er fuldstændig fucked i den her tid. Jeg har ikke lyst til at spise eller noget, så der ryger ikke særlig meget ned. I fredags spiste jeg en halv vandmelon, to rosinboller, en is og nogle pomfritter. Det er ingenting. Men jeg kan ikke få mere ned -.-.
    Ellers er det typisk noget groft toast til morgenmad med pålæg, rugbrød til middag og så aftensmad som mine forældre bestemmer. Og så ryger der noget frugt og grønt ned også.

• #27   20. jun 2016 Jeg ignorerer min krop, når den siger at jeg skal proppe mig med fed og usund mad. Jeg siger ikke at man SKAL gøre sådan, det bestemmer man heldigvis selv.

Det er som sagt først nu efter jeg rundede 20 kg tabt at jeg kan tillade mig selv en lille smule engang imellem smiley

• #28   20. jun 2016 Jeg har så svært ved at ignorere det når min sukkertrang er stærk. Jeg skulle fx. lige kigge på et kamera her i formiddag, og så kunne jeg da lige svinge forbi og blande noget slik... så der har jeg lige ædt 200 g. slik..
    Jeg kan bare ikke tage en peberfrugt som snack i stedet. Jeg kan sagtens spise aftensmad bestående udelukkende af grøntsager. Men jeg HADER smagen af "sunde" ting når jeg kræver noget lækkert. Jeg ved det handler om tilvænning, men jeg synes overgangen er så svært, for jeg bliver rastløs og irriteret hvis jeg ikke har noget at hygge med mig, når jeg har sat mig for det.. det burde jo så nok få alarmklokkerne til at ringe smiley

• #30   20. jun 2016 Fünke - Tro mig! Jeg tog en total kold tyrker på ALT usundt da jeg lagde min kost om og jeg har mcdonalds på den anden side af vejen.. Det tager mig altså 60 sekunder at gå derover og jeg kan love dig for at jeg kunne høre alle de mcflurries kalde på mig, så jeg har gået i cirkler om mig selv i min stue.. Det er skide svært at ignorere, men jeg måtte bare spørge mig selv om jeg vil være slank og lade den is være eller om jeg ville fortsætte med at være fed, for så kunne jeg da bare købe den is.. Jeg har aldrig sagt jeg ikke må, men jeg har hver gang spurgt mig selv om det er det værd at putte i hovedet..

Igen, det fungerer slet ikke for alle, men jeg blev nødt til det..

• #31   20. jun 2016 Jeg spiser ikke ret meget fedt i hverdagen normalt. Så når kroppen kalder efter det tænker jeg det er fordi jeg faktisk har behov for det.. Havde jeg været overvægtig så havde sagen været en anden.. Så ville jeg ikke lytte til kroppen! smiley

Mvh TT

• #32   20. jun 2016 Jeg tillader mig selv at spise kartofler i dag og jeg får egentlig en smule hjertebanken over det..

Jeg er heller ikke overvægtig mere, men jeg er stadig ikke tilfreds.. ISIS/easies laver nogle lækre snacks, som ikke er såååå fede og uden sukker.. Det benytter jeg mig af lidt oftere end jeg tillader mig selv en mini muh smiley

• #33   20. jun 2016 Melanie: det dumme er at jeg nogle gange bare tænker "det er da ligemeget" for jeg tager ikke rigtig på af slik eller usund mad, og man kan ikke se det på mig, jeg får hverken flere bumser, hudorme eller andet. Hvorfor så lade være? Det gør vitterligt INGEN forskel.

MEN jeg husker mig selv på hvordan jeg har det, når jeg har spist en omgang bland-selv-slik som her for et par timer siden: mit hjerte banker hurtigere, jeg får kvalme.. jeg kan fysisk mærke at det gør noget ved mig, og det er faktisk ikke behageligt.
    Så jeg prøver at minde mig selv om, hvordan jeg vil have det bagefter. Og samtidig føler jeg mig da også så god, sund og ren hvis jeg spiser sundt og undlader det usunde i en dag - hvis jeg så bare kommer over den sukkertrang jeg fx. får om eftermiddagen er jeg jo glad for at jeg ikke gjorde det, når dagen så er forbi smiley

• #34   20. jun 2016 Fünke - Så er det jo stadig er det det værd tanken man skal have smiley

Du skal ikke tabe dig, men du kan mærke det på din krop, hvis du har gået lige lovlig meget til den med bland selv slikket.. Er det det værd at blive fysisk dårlig, fordi kroppen og hjernen synes det var en god ide at kværne hele posen? smiley Man kan godt spise lidt slik engang imellem, man skal bare lige finde den gyldne mellemvej smiley

Jeg er absolut ingen saint.. Hvis du smider en plade marabou, en rulle oreo og en pose saltlakridser foran mig, æder jeg til der ikke er mere.. Jeg bliver så bare fed og dårlig på samme tid smiley

• #35   20. jun 2016 Lige præcis, og det er også det jeg prøver at sige til mig selv.. SYNES jeg virkelig det er fedt at bruge 20-30 kroner på noget jeg VED jeg egentlig får det lidt dårligt af??? Og jeg VED det - jeg æder hele posen indtil der ikke er mere smiley
    Men det er jo i grunden ret skræmmende, at man kan mærke det, når man så ikke spiser sukker.. og det må jo om noget være et wake up call

• #36   24. jun 2016 Hmm, jeg har læst lidt kommentarer og jeg bider virkelig mærke i de "sunde/usunde" kulhydrater. Jeg kan ikke helt forstå hvorfor de bliver delt sådan op, for det kommer da an på hvordan de bruges. Jeg selv er cykelrytter, og når jeg kører enkeltstart, korte løb el. lign. så spiser jeg med vilje de kulhydrater der er beskrevet som "usunde" - fordi min krop har brug for det. Ligeledes spiser jeg da også lys pasta aftenen før et cykelløb, for lige at give mig selv den ekstra energi at køre på.
    Så ligefrem at kategorisere det ene som sundt og usundt synes jeg er en kæmpe fejl. Også fordi (som forsking viser) at har man ikke nok energi i kroppen når man træner, så æder kroppen bare af ens muskler i stedet for, og det er de færreste vel interesserede i.
    Så jeg tror ikke man kan putte det i kategorier, men at det snarre handler om hvornår det ene er mere hensigtsmæssigt end det andet.

Og for at vende tilbage til spørgsmålet, så lever jeg rimelig sundt. Jeg er meget aktiv da jeg både cykler, rider, løber, er aktiv i ungekultur, spiller skuespil, og har 2 uddannelser på én gang efter sommerferien.
    Til morgenmad spiser jeg enten skyr m. hindbær, et par stykker rugbrød eller grov bolle med pålæg. Engang imellem en smoothie, for at få et vitaminboost, men ikke for tit, grundet sukkerindholdet.
    Til frokost spiser jeg næsten altid rugbrød med gerne fiskepålæg, for at få nogle umættede fedtsyrer.
    Til aftensmad for jeg meget varieret kost, og det er som udgangspunkt sundt det meste. Dog med undtagelser engang imellem, mest en fredag eller lørdag, hvor jeg også synes at en lille dessert er på sin plads. Jeg lever efter sundt i hverdagene, og så er det okey med en smule til den søde tand fredag/lørdag. smiley

Jeg spiser også meget mad, for jeg har nogle ordenlige cykellårbasser, som bare kræver noget xD

• #37   1. jul 2016 Jeg kom til at tænke på det her emne den anden dag ;o)

Onsdag bestod min dag af en müsli bar kl. 9:30, en fransk hotdog kl. 12 også en stor nuggets menu på Mc D kl. 17, senere på aftenen spiste jeg vidst nok bare chips.

I dag har jeg spist to isbomber, ½ bøtte pringles chips og ½ liter nestea samt ½ hente pizza. Har været på druk til 5:30 i morges.

Tror jeg igår spiste en chokolade crossiant og ½ bøtte pringles chips igår til morgenmad og drak ½ liter nestea, til aftensmad var der nachos med ost og kylling og eller masser indtag af alkohol.

Jeg er bare er super sundt menneske :b

• #38   1. jul 2016 Ughh Krikken det indlæg kommer NETOP som jeg skal til at tage mig sammen til en løbetur, jeg stod sent op og spiste ikke morgenmad, frokost var kartofler med ost, så spiste jeg en flødebolle, nogle bolcher, 200 gram karameller, aftensmad var dog okay - quesadillas - men kæft, hvor føler jeg mig bare proppet og jeg kan mærke alt det sukker i min mund...

Men er du på festival? Det er ligesom det der hører med, du er undskyldt smiley

• #39   1. jul 2016
    Haha nej, jeg er ikke på festival, det er ganske standard kost for mig :b

• #40   1. jul 2016 Hahaha ja okay, ej men det er jo sommerferie smiley smiley ... eller.....

• #41   1. jul 2016
    Jeg har ikke sommerferie :b. Har kun en uges ferie hvor jeg tager til Kreta ;o).
    Har haft tre dages fri hvilket ikke gør kosten bedre eftersom jeg først står op omkring 11-12 stykker. Hvis jeg er på arbejde, forsøger jeg at få noget nogenlunde til morgenmad og have et eller andet rester med til middagsmad :b.

Kommentér på:
Normalitetsbegreb og sund/usund kost.

Annonce