Hesteejerens største frygt... Langt... {{forumTopicSubject}}
Hej Hg.
Jeg opretter dette emne til dels for at få det ud af systemet og også for at I kan dele jeres historie. Den handler om usikkerheden, frygten, forløselsen og glæden. At en morgen kan indeholde alle disse følelser bare på få minutter. For første gang her på HG's historie må JEG faktisk bede om at negative kommentarer frabedes. Da dette virkelig var en følelsesmæssig hård omgang for mig. Og at jeg også har det lidt hårdt på andre områder i livet pt. Gjorde denne morgen til en hård morgen... Nu til historien.
Jeg kommer ind i stalden og der møder mig et skønt syn. Alle tre ligger fredeligt ned og sover. Tindur ligger fuldstændig fladet ud. Jeg får taget et par billeder af denne skønne og sjældne begivenhed. Og går hen til Tindur. Han rejser hovedet og jeg sætter mig ned for at hygge. Så kommer usikkerheden da han lægger sig fladt ned igen, stønner og puster næsten ikke, og han bliver liggende.. Frygten griber mig for dette er ikke typisk for den nervøse Tindur. Jeg rejser mig hurtigt op og render over til hans grime. Jeg skynder mig tilbage til ham og han rejser sig, ryster sig og pruster tungt... Han fejlede intet men han er nu så tryg at han godt kan sove fladt med mig siddende sammen med ham. Lettelsen og forløselsen kommer og jeg begynder at græde. Jeg er SÅ LETTET over at han ikke var ved fare. Og så kom glæden over at han nu er så tryg at han godt kan sove fladet ud. Jeg stod og holdt om ham og græd af lettelse før jeg kunne komme i gang med dagens staldarbejde.
Lidt fjollete ja..Men når han betyder ALT for mig, og jeg har mistet før, og er inde i en dårlig periode. Så skulle der ikke meget til.
I må meget gerne dele og fortælle om hvornår frygten har grebet Jer hvor der ingen grund var.
Her et billede af morgenens sovetryner.
Mvh TT
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 64 Heste: 6 Emner: 124 Svar: 9.555
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Mvh TT
jan 2014
Følger: 19 Følgere: 14 Emner: 17 Svar: 254
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 64 Heste: 6 Emner: 124 Svar: 9.555
Jeg er ikke bange for at miste mine dyr, jeg har ikke lyst til det og jeg ved jeg bliver trist. Hvis tiden er inde så er det sådan. Mit liv fortsætter og bliver ikke ødelagt.
Jeg ved godt det lyder koldt, men ingen lever evigt. Så når tiden er inde håber jeg bare at det er hurtigt overstået.
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.123
Jeg kan nu godt forstå, at man lige får et sug i maven, hvis hesten normalt plejer at stå på benene to sekunder efter at man vækker den - og at den så bare ligger flad.
Caspian plejer at blive liggende, når jeg kommer ind i stalden om morgenen - han bruger lige lidt tid på at vågne
Pinot står op et splitsekund efter jeg kommer ind af stalddøren - og vrinsker efter morgenmad. De gange han er blevet liggende har han haft opløb til vindkolik - så ved ham får jeg også et sug i maven, hvis han ikke er på benene med det samme.
Mvh Charlotte
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 50 Heste: 4 Emner: 28 Svar: 1.220
Engang da vi skulle tage hestene fra fold gik vi en anden vej end vi plejer, og skulle ud igennem et led af ståltråd, og ikke bare snor - og ståltråd "krøller" jo på en lidt anden måde, samt siger en lyd .. Min mor gik først ud, og smed leddet lidt væk, så der lige var plads til at hendes hest kunne gå ud. Copy var bange for hegnet, og gik ikke bare med, så jeg ville samle leddet op og smide det længere væk, men han træder på det (der var ikke stød i!). Jeg forsøger at løfte hans ben op og bakke ham da han pludselig panikker, sikkert på grund af lyden, og render. Hegnet sidder fast om hans bagben og han trækker det med da han løber. Ståltråd! Det kunne have revet hele hans ben op. Og ikke nok med det løb han ud mod hovedvejen, i mørke og regnvejr. Tror aldrig jeg har været så bange! HELDIGVIS skete der ikke noget med hans ben, og han stoppede så snart det gik op for ham at han var fri for hegnet. Stod og tudede og krammede ham i tyve minutter bagefter, for hold nu op hvor var jeg lettet! Jeg havde allerede forberedt mig på at han skulle aflivet pga. brækket ben eller lignende, da han rendte med hegnet..
Så nu er jeg blevet helt paranoid når det kommer til hegn og snore
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.762
Jeg er også den bekymrede hesteejer. Går hesten anderledes end den plejer? Er den pludselig mere sløv? Mere stiv på den ene volde? Ja, så skal jeg nok blive bekymret
jul 2014
Følger: 15 Følgere: 9 Emner: 9 Svar: 245
Hun løb ud på marken ved siden af folden og hegnet sad bare godt fast om hendes bagben. Heldigvis fik vi hende fanget og fik hegnet af - hun slap med et par skrammer. Men nøj hvor var jeg også bange, især fordi hun var så panisk at det tog ret lang tid at fange hende. Efter den episode har vi skiftet alle over til rigtige låger på alle vores folde - i frygt for at det skulle ske igen
apr 2008
Følger: 2 Følgere: 236 Heste: 1 Emner: 30 Svar: 4.095
så jeg stopper altid op og kigger om de ryster sig bagefter eller om de rejser sig hvis jeg går i mod dem
og det er ligegyldigt om det er min egen eller en fra stalden
hvis det er en random stald hvor hesten ruller sig holder jeg også øje og er klar til at vende cyklen eller bede de gamle om at vende rundt så vi kan sige det til dem
aug 2009
Følger: 122 Følgere: 268 Heste: 19 Emner: 386 Svar: 7.171
Dejligt at Tindur er blevet så afslappet - og lækkert at se at der er god plads i løsdriften
nov 2009
Følger: 118 Følgere: 216 Heste: 9 Emner: 100 Svar: 1.832
dec 2012
Følger: 28 Følgere: 288 Heste: 5 Emner: 2 Svar: 2.723
Jeg er så bange for at miste ham, så hvis han opfører sig det mindste unormalt, så ringer alarm systemet hos mig.
maj 2009
Følger: 54 Følgere: 603 Heste: 2 Emner: 278 Svar: 5.753
Jeg er virkelig nervøs for det... Jeg ved nemlig, at selvom der er lavet en aftale om det, så vil staldejer ikke gå ekstra for at give hende den på igen.
jul 2015
Følger: 36 Følgere: 4 Emner: 50 Svar: 293
jan 2010
Følger: 10 Følgere: 14 Heste: 3 Emner: 17 Svar: 640
mar 2011
Det er rigtig godt at høre at det ikke kun er mig der bliver bange..
Mvh TT
jan 2010
Følger: 10 Følgere: 14 Heste: 3 Emner: 17 Svar: 640
jun 2008
Følger: 81 Følgere: 80 Heste: 7 Emner: 171 Svar: 1.337
mar 2011
Mvh TT
sep 2009
Følger: 62 Følgere: 83 Heste: 23 Emner: 63 Svar: 7.269
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.123
Er du svimmer jeg kom ud af sengen i en fart
Vi fandt heldigvis hestene på folden, hvor de løb rundt og hidsede sig op over de blå blink og de blinkende lygter.
Så kl 02 blev der "redt op" i boksene, og de kom ind og fik noget mad og noget ro.
Puhaaaa ind til vi kunne se dem ude på folden, der var jeg godt nok nervøs - tænk nu hvis de var løbet ud, og havde været involveret i et trafikuheld.
Mvh Charlotte
mar 2007
Følger: 13 Følgere: 46 Heste: 4 Emner: 21 Svar: 178
Det første halve år efter vi havde købt D, blev staldejer også forstyrret af samtlige piger, som mente at Dusty helt klart var syg! Han både lå ned, brummede og ville ikke rejse sig.. Dette gjorde han hver dag når de kom ind fra fold og havde spist...
Efterhånden er det gået op for os at det eneste D fejler er alderdom.. :b Den gamle tager sig blot en middagslur, inkl. højlydt snorken, efter han har spist.
Men én ting vil jeg blot advare dig imod TT! Lad vær med at vække dem! D blev vækket midt i sin middagslur, fordi han skulle have smed. Det var han bestemt ikke tilfreds med og udtrykkede sin mening ved at skide på smeden! :b
Hesteejerens største frygt... Langt...