Distanceridning, erfaringer Distanceridning, erfaringer
Hej folkens
Jeg må nok sige at jeg er faldet for der distance ridning, at kombinere noget af det min hest og jeg nyder mest med konkurrence.
Men er helt grøn inde på området, har læst og læst og læst lidt mere og set lidt videoer mm.
Men har alligevel nogle spørgsmål til jer derude der rider det.
Der er tale om en unghest på 5 år, en lidt stor dreng på de 170.
Han er tidligere primært redet i både spring og dressur, men der har vi begge mistet lysten - og redet/gået turer og longeret siden vi stoppede for godt 2 måneder siden.
Nå til spørgsmål:
- hvilke sadler vil i anbefale? Havde egentlig overvejet bomløs, men kan se de ikke er særlige gode når man kommer længere op af i klasserne med hensyn til hestens ryg.
- hvordan forbereder i jer? Hvordan træner i? Hvor mange gange i ugen og hvad træner i?
- foder? Er der noget bestemt som er godt, hvad anbefales mm.
- andre gode fif? Fyr løs!
okt 2004
Følger: 99 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.690
Men hensyn til træning så afhænger det neget af dine ambitioner i sporten, men med din type hest er det desværre nok begrænset hvor langt du kan nå op. Selvfølgelig kan alle heste gå de helt lange ridt, men store tunge heste får det sværer i de lange klasser
Men min 80'er hests træning ser nogenlunde sådan her ud:
Dressurtræning 2-3x om ugen
Galoptræning 1-2x om ugen (kort interval træning)
15-25 kilometer i skoven ca en gang om ugen - skifter lidt mellem om der indgår decideret interval træning, tempo-træning eller om det bare er lidt kilometer i benene
Skridttur på 1-1 1/2 time x 1 gang om ugen (ofte mellem en galoptrænings dag og en dressur dag)
Også har min hest en ugentlig fridag.
Denne træningsplan er hvad jeg går ud efter i træningen optil og under stævne sæsonen. Efter sæsonen er over får min hest en pause og bliver mere eller mindre udelukkende redet i noget let dressur.
Yderligere benytter jeg mig meget af skridtture efter endt dressurtræning og galoptræning, så hesten er i gang i længere tid, 1 1/2- 2 timers ridning
En ting jeg lige har glemt at nævne er at bakketræning også er et vigtigt redskab, nu er jeg heldig at den skov jeg træner i næsten hele tiden går lidt op og ned, så hesten får naturligt noget bakketræning.
Men en god lang bakke med en rimelig stigning er bestemt noget af det bedste, så hvis du har sådan en i nærheden - så tag ud og rid op og ned af den i en times tid
nov 2006
Følger: 42 Følgere: 886 Heste: 16 Emner: 75 Svar: 1.780
Vi red de samme km om ugen som vi ville ride på stævner.
Men har nu aldrig haft ambition om et ride langt.
Vi red eller ikke hver dag kun hver anden dag , og gav en 10-14 km tur i skridt hver anden uge.
VH
Annette
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.112
Jeg red kun op til LB løb, det er på 40-50 km - og der kunne han fint være med i placeringerne den gang for 10 år siden.
Jeg var som sagt primært dressurrytter, men red så ture to gange om ugen - en gang 2-3 timer i skoven, og en gang intervaltræning på en galopbane 17 km med afveksling i gangarter pr 2 km.
Men det var lige så meget fordi jeg hægtede mig på min venindes træning - hun var udtaget til bruttolandsholdet, og red 120 km's løb, og hun ville jo gerne have selskab nogle af hendes træningsdage
Jeg red med en isabell werth Wintec dressursadel, og det var absolut den bedste for hesten og jeg. Men ellers ville jeg bare ride i den sadel, som hesten er vant til.
Jeg fodrede min hest normalt, men gav ham Roepiller og elektrolytter, så han var nem at få væske i. Det bruger jo så stadig til mine dressurheste den dag i dag
I de små klasser må man ride ud sammen maks tre af gangen, og det var hyggeligt at tage afsted sammen og hjælpe hinanden med at følge ruten. Så find evt nogle at tage afsted med. Jeg har dog også til stævner mødt folk, som er kommet hen og spurgt om de måtte følges med mig, fordi de havde ungheste med, og min var meget stabil ud i terrænet. Det var en hyggelig måde at lærer nye mennesker at kende på.
Mvh Charlotte
jul 2014
Følger: 60 Følgere: 49 Heste: 1 Emner: 95 Svar: 214
Planen er heller ikke de helt lange ridt, men blot for at vi kommer ud og opleve noget
Han har en super grundtempo i skridt, traven skal arbejdes med og galoppen og er også ganske ok.
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.112
Clearround der får alle en roset for at gennemfører indenfor en given tid fx mellem 2 timer til 4 timer.
Mvh Charlotte
Distanceridning, erfaringer