725 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 5 Svar

Distanceridning, erfaringer Distanceridning, erfaringer

Hej folkens smiley

Jeg må nok sige at jeg er faldet for der distance ridning, at kombinere noget af det min hest og jeg nyder mest med konkurrence.

Men er helt grøn inde på området, har læst og læst og læst lidt mere og set lidt videoer mm.

Men har alligevel nogle spørgsmål til jer derude der rider det.

Der er tale om en unghest på 5 år, en lidt stor dreng på de 170.

Han er tidligere primært redet i både spring og dressur, men der har vi begge mistet lysten - og redet/gået turer og longeret siden vi stoppede for godt 2 måneder siden.

Nå til spørgsmål: smiley
- hvilke sadler vil i anbefale? Havde egentlig overvejet bomløs, men kan se de ikke er særlige gode når man kommer længere op af i klasserne med hensyn til hestens ryg.
- hvordan forbereder i jer? Hvordan træner i? Hvor mange gange i ugen og hvad træner i?
- foder? Er der noget bestemt som er godt, hvad anbefales mm.
- andre gode fif? Fyr løs! smiley smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Moving out cleaning 800 kr.
  • Break a lock of storage as I have lost the key for it. 350 kr.
  • Hanging curtains 800 kr.
  • Vi har køb en Elektrisk bil til vores barn- bilen hedder Toyota FJ Cruiser til 3 år og vi vil gerne have den komplet samlet til idag 350 kr.
  • Etablere udendørs stikkontakt 1.500 kr.
  • Samle børnemøbler 550 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Distanceridning, erfaringer
  • #2   10. jun 2016 Af sadel skal du vælge det som både dig og hest føler jer mest komfortable med smiley Men hvis du har planer om at ride længere, så kan du med stor fordel anskaffe dig et trykaflastende underlag - de kan købes hos diverse distanceudstyrs forhandlere.
    Men hensyn til træning så afhænger det neget af dine ambitioner i sporten, men med din type hest er det desværre nok begrænset hvor langt du kan nå op. Selvfølgelig kan alle heste gå de helt lange ridt, men store tunge heste får det sværer i de lange klasser smiley

Men min 80'er hests træning ser nogenlunde sådan her ud:
    Dressurtræning 2-3x om ugen
    Galoptræning 1-2x om ugen (kort interval træning)
    15-25 kilometer i skoven ca en gang om ugen - skifter lidt mellem om der indgår decideret interval træning, tempo-træning eller om det bare er lidt kilometer i benene smiley Det afhænger både af humøret, hestens kondition og hvor vi er i træningen.
    Skridttur på 1-1 1/2 time x 1 gang om ugen (ofte mellem en galoptrænings dag og en dressur dag)
    Også har min hest en ugentlig fridag.

Denne træningsplan er hvad jeg går ud efter i træningen optil og under stævne sæsonen. Efter sæsonen er over får min hest en pause og bliver mere eller mindre udelukkende redet i noget let dressur.
    Yderligere benytter jeg mig meget af skridtture efter endt dressurtræning og galoptræning, så hesten er i gang i længere tid, 1 1/2- 2 timers ridning smiley Skridtture er et vigtigt redskab, du kan virkelig styrke lunger og hjerte på denne måde - uden at overbelaste led og senere. Det skal selvfølgelig være en frisk skridttur og ekstra godt hvis du har en god lang bakke at kombinerer det med smiley

En ting jeg lige har glemt at nævne er at bakketræning også er et vigtigt redskab, nu er jeg heldig at den skov jeg træner i næsten hele tiden går lidt op og ned, så hesten får naturligt noget bakketræning.
    Men en god lang bakke med en rimelig stigning er bestemt noget af det bedste, så hvis du har sådan en i nærheden - så tag ud og rid op og ned af den i en times tid smiley Så får du god kondi samt styrket bagparten. Men husk, en bakke skal ikke angribes for fuld hammer, ligesom mennesker syrer hesten hurtigere til når den går i bakker. Så altid - langsomt i starten!

• #3   10. jun 2016 Prøv de lave klasser før du køber en masse udstyr , så får du og hesten lidt erfaing også kan du købe udstyr der virker for jer.
    Vi red de samme km om ugen som vi ville ride på stævner.
    Men har nu aldrig haft ambition om et ride langt.
    Vi red eller ikke hver dag kun hver anden dag , og gav en 10-14 km tur i skridt hver anden uge.
    VH
    Annette

• #4   10. jun 2016 Jeg red distance på min gamle vallak - en stor tung varmblod, som gik primært dressur, men altså også distance om sommeren.

Jeg red kun op til LB løb, det er på 40-50 km - og der kunne han fint være med i placeringerne den gang for 10 år siden.

Jeg var som sagt primært dressurrytter, men red så ture to gange om ugen - en gang 2-3 timer i skoven, og en gang intervaltræning på en galopbane 17 km med afveksling i gangarter pr 2 km.
    Men det var lige så meget fordi jeg hægtede mig på min venindes træning - hun var udtaget til bruttolandsholdet, og red 120 km's løb, og hun ville jo gerne have selskab nogle af hendes træningsdage smiley

Jeg red med en isabell werth Wintec dressursadel, og det var absolut den bedste for hesten og jeg. Men ellers ville jeg bare ride i den sadel, som hesten er vant til.
    Jeg fodrede min hest normalt, men gav ham Roepiller og elektrolytter, så han var nem at få væske i. Det bruger jo så stadig til mine dressurheste den dag i dag smiley

I de små klasser må man ride ud sammen maks tre af gangen, og det var hyggeligt at tage afsted sammen og hjælpe hinanden med at følge ruten. Så find evt nogle at tage afsted med. Jeg har dog også til stævner mødt folk, som er kommet hen og spurgt om de måtte følges med mig, fordi de havde ungheste med, og min var meget stabil ud i terrænet. Det var en hyggelig måde at lærer nye mennesker at kende på.

Mvh Charlotte

• #5   10. jun 2016 Tak for jeres svar! smiley

Planen er heller ikke de helt lange ridt, men blot for at vi kommer ud og opleve noget smiley alt efter hvordan selvfølelig er når vi er ude.

Han har en super grundtempo i skridt, traven skal arbejdes med og galoppen og er også ganske ok. smiley

• #6   10. jun 2016 I de små klasser rider man på clearround eller på fast tid - dvs ikke hvem som kan ride hurtigst, men hvor klassen er udskrevet med fx 10 km/t. Er ruten så 20 km, så skal man for at vinde ride på 2 timer, 00 minutter, 00 sekunder - så man skal vide hvor hurtig ens hest bevæger sig i skridt, trav og galop.
    Clearround der får alle en roset for at gennemfører indenfor en given tid fx mellem 2 timer til 4 timer.

Mvh Charlotte

Kommentér på:
Distanceridning, erfaringer

Annonce