Spørgsmål til jer med egen hest: {{forumTopicSubject}}
Har i alle sammen røven fuld af penge? Eller hvordan får i det ellers til at køre rundt?
Jeg har ønsket mig min egen hest i mange mange år og er også flere gange stødt på den perfekte hest. Men hver gang jeg snakker med min mor om det rammer vi ind i problemet der hedder penge... Penge til opstaldning, smed, dyrlæge, forsikring osv.
Så jeg tænkte: der er jo så utrolig mange heste i danmark. Kan alle ejerne virkelig allesammen være stinkende rige?
Hvis i ikke er stinkende rige vil jeg SÅ gerne høre hvordan i får det til køre rundt
dec 2006
Følger: 46 Følgere: 64 Heste: 2 Emner: 499 Svar: 5.527
Jeg står opstaldet et billigt sted, smed sparer jeg lidt op til hver måned og så er min hest heldigvis god til ikke at blive syg og komme til skade. Til de uforudsete dyrlægeregninger er jeg afhængig af min mors hjælp, til de faste såsom vaccine der sørger jeg for at spare op.
Nu fik jeg hest mens jeg var under 18, og her betalte mine forældre det hele. Det var planen at det skulle fortsætte, men de blev desværre skilt kort før jeg blev 18, og jeg overtog selv udgifterne til hende. Jeg kommer aldrig til igen at anskaffe mig en hest på SU, jeg synes det er for træls at have så stramt et budget. Der er ikke mange penge til lidt nyt tøj eller en tur i byen med veninderne, og det er jeg sommetider ked af.
Jeg sælger ikke hende jeg har nu, det synes jeg ikke er fair overfor hende. Men når hun engang er væk, så har jeg ikke tænkt mig at få en ny. Så hellere finde en part
maj 2007
Følger: 133 Følgere: 137 Heste: 1 Emner: 80 Svar: 542
okt 2012
Følger: 63 Følgere: 44 Heste: 3 Emner: 2 Svar: 168
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.762
Jeg deler dog hest med min lillesøster, og sammen betaler vi smed, dyrlæge, tandlæge, udstyr og hvad der nu ellers skal til. Opstaldningen betaler mine forældre i et stykke tid endnu. Havde vi ikke flyttet, så havde min søster og jeg skulle betale opstaldning, men nu valgte mine forældre at flytte til KBH. Opstaldningsprisen steg så fra 1.400 (+ 400 kr til hø) til 3.600 kr, så det må de altså gå og betale lidt endnu, indtil jeg har en mere stabil økonomi og indtægt. Jeg gætter på, at de vil betale det, indtil jeg er færdig med studierne, da jeg - pga. psykiske og fysiske "handicaps" - ikke både kan studere og have arbejde samtidig. Så knækker jeg simpelthen af stress...
Konklusion: Nope, jeg har ikke røven fuld af penge. Jeg er bare så heldig, at jeg har verdens bedste mormor og morfar som gav hesten (23.000 kr), en lillesøster at dele udgifterne med og nogle søde forældre som gider og har råd til at give opstaldningen
jan 2007
Følger: 51 Følgere: 151 Heste: 9 Emner: 48 Svar: 6.181
aug 2007
Følger: 14 Følgere: 30 Heste: 1 Emner: 72 Svar: 2.771
Jeg har altid arbejdet ved siden af en evt SU(startede med at arbejde før jeg blev gammel nok, tog min brors avisruter ). Specielt sommerferier har jeg knoklet. De sidste mange år har jeg arbejdet mere end fuld hver sommerferie.
Har haft et stort sygdomsforløb m hesten, hvor mine forældre betalte halvdelen.
Derudover, så prioriteres det hos hesten: det hedder billig opstaldning(dvs, cykle 6 km ud til et sted uden ridehus eller gode turmuligheder), ikke undervisning flere gange om ugen (typisk 1xmåneden, når hesten ikke er skadet), aldrig stævner, begrænset nyt udstyr (sidste nye hovedtøj var i gave i 2006)
Før jeg blev 18 betalte mine forældre opstaldning, mens jeg stod for resten... = man skal ville det, knokle og prioritere. I gymnasiet havde jeg tit 20 timers arbejde hver anden uge (én hverdagsaften, lørdag + søndagsvagt i føtex)
apr 2014
Følger: 4 Følgere: 215 Heste: 2 Emner: 19 Svar: 486
jul 2015
Følger: 10 Følgere: 124 Heste: 2 Emner: 76 Svar: 1.764
Jeg har flere penge lige PT end jeg tidligere har haft men lige om lidt begynder jeg at studere og så er det tilbage til at vende hver en krone.
Jeg købte egen hest da jeg var 14. Jeg gik med reklamer. Gjorde rent hos folk osv.
Jeg holder hest for ca. 1000 kr i måneden.
Dvs. at når jeg starter på SU og får ca 5000 hver måned. Så har jeg 4000 tilbage til husleje, forsikringer, el, varme, vand, mad, gaver, internet og TV.
Herefter kommer alt det sjove jeg også gerne vil have råd til:
Egen bil
Trailerleje
Benzin
Biograf
Slik, chips og den slags
Cafeture
Tur til legoland
Osv.
Og så må man priotere. Havde jeg ikke hest. Så kunne jeg nok godt have egen bil på SU. Men jeg fortrækker min hest
Mn når forældre siger der ikke er råd så handler det ofte også om priotering. De vil hellere på ferie med deres børn. Sende dem på privatskole eller andet.
Mine forældre sagde også de ikke havde råd til at købe hest.
Men så skulle jeg jo have. Så havde jeg 3 søstre der også skulle.
Og så var min privatskole og vores sommerferie en større prioritet
Hvilket jeg er meget glad for
nov 2009
Følger: 87 Følgere: 99 Heste: 9 Emner: 225 Svar: 5.305
Jeg har kun min SU, og så har jeg to ponyer at betale til - der er aldrig tvivl om hvad mine penge skal gå til..
Dog har jeg ultra billig opstaldning (fuldpas til den store alt inkl. undtaget fuldfoder; 700 kr./måned, selvpas til den lille, alt inkl. undtaget strøelse og fuldfoder; 150 kr./måned), og så lægger jeg bare penge fra hver måned til en opsparing, hvor jeg bl.a. betaler smed og dyrlæge fra
Det går lige, men ja, sådan er det
sep 2009
Følger: 43 Følgere: 53 Heste: 3 Emner: 164 Svar: 2.805
Jeg har hesten stående i selvpasser stald, og giver omkring 8-900 i måneden (boks, hø, halm, foder osv). Min smed er heldigvis ikke ret dyr og min dyrlæge er så super sød, at jeg kan afbetale hvis der sker noget.
Til gengæld vælger jeg at undvære rigtig meget i stedet. Så nyt tøj er en sjældenhed, fester er ofte kun privat fester (svigerfar bor nede ved grænsen, så jeg køber ind i mellem øl når vi er dernede), og alt muligt andet bliver der sparet på.
Det er hårdt, men det kan lade sig gøre.
nov 2008
Følger: 266 Følgere: 1264 Heste: 11 Emner: 201 Svar: 6.449
dec 2007
Følger: 41 Følgere: 37 Heste: 12 Emner: 40 Svar: 651
feb 2006
Følger: 38 Følgere: 41 Heste: 4 Emner: 680 Svar: 7.850
nov 2004
Følger: 165 Følgere: 286 Heste: 7 Emner: 151 Svar: 1.349
Jeg er på SU og arbejder en hvis del ud af bukserne for at få råd til det hele
jun 2008
Følger: 81 Følgere: 80 Heste: 7 Emner: 171 Svar: 1.337
Jeg får udbetalt 5100 i SU (er udeboende på videregående) også får jeg udbetalt omkring 1000 (i gennemsnit) om måneden fra fritidsjobbet.
Jeg har udgifter der hedder;
Lejlighed; 2700 + el.
Fitness: 250
Licens: 211
Linser: 138
Forsikring: 145 (hver 3. måned)
Undervisning: 350
Foder til hesten: 700
Afbetaling af lån til indskud: 500
Som er ligeomkring 5100 om måneden. Derudover kommer hårfarvning, smed og dyrlæge. Der bliver lagt 1000 kr ti side hver måned, som går til smed hver 7. uge og eventuelle uforudsete udgifter.
Derudover sørger jeg for, at tage nogle fodervagter på rideskolen, så der bliver trukket mellem 350-700 kr. fra regningen hver måned
feb 2013
Følgere: 2 Emner: 6 Svar: 323
Hele min barndom og ungdom fik jeg et klart NEJ hjemmefra til at måtte få egen hest - så for mit vedkommende måtte jeg som sagt vente tålmodigt til jeg havde egne penge at bruge på projektet.
apr 2008
Følger: 72 Følgere: 152 Heste: 5 Emner: 436 Svar: 5.304
Fandt en fin lille stald hvor jeg er så heldig at jeg kun skal betale for forbrug og lidt ekstra. Tilgengæld har jeg ikke ridebane eller strigleplads og fik først et sadelrum da ejerens egen hest kom hjem. Så havde sadel og alt andet i min bil. Der er en fold, en indhegning på 20*40 hvor jeg kan træne og løsdriften samt to bokse hvis vejret er virkelig skidt.
Altså sparer jeg vel sagtens 1500kr pr hest om måneden ved at faciliteterne ikke er særligt Nice. Tilgengæld holder jeg hestene som jeg gerne vil og har ualmindeligt søde udlejere som hjælper meget til
Så nej, jeg har ikke en guldske i røven - jeg er på su og bor med min kæreste, som heldigvis er meget forstående overfor at jeg har hestene. Jeg har studiejob og jeg knokler for st have mine heste. Har endda 3 stk.
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Mvh TT
mar 2007
Følger: 10 Følgere: 72 Heste: 8 Emner: 70 Svar: 1.143
Det hjælper jo så "lidt" at have hestene hjemme. uden smed og dyrlæge koster det os omtrent 1700,- om måneden i "staldperioden". De 1700,- dækker 4 heste foder, tilskud og bundmateriale.
Blogger
Følger: 98 Følgere: 710 Heste: 3 Emner: 86 Svar: 1.846
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 64 Heste: 6 Emner: 124 Svar: 9.555
jeg har et budget der hedder 30600kr om måneden, det dækker ALT, og ud af de penge går 2350kr til at have dyr.
det dækker opstaldning, foder, smed, dyrlæge, gødning osv. for 3 heste, en hund, en kat og 4 ænder.
jeg fodre billigt, til hestene, har lejet en mark på 5,5 hektar, her er der plads nok til både at lave hø og have løsdrift
mar 2011
Mvh TT
sep 2005
Følger: 85 Følgere: 85 Heste: 9 Emner: 323 Svar: 3.452
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 64 Heste: 6 Emner: 124 Svar: 9.555
mar 2011
Mvh TT
nov 2008
Følger: 34 Følgere: 36 Heste: 6 Emner: 230 Svar: 1.807
Jeg sparer utrolig meget for at have råd til de (nu 3) heste vi har. Hver måned hvis jeg f.eks. For ekstra penge og min lån fra rideskolen kun knap 500,- i måned så ryger det på min opsparing, jeg har aldrig mere end 500,- stående d. 1 og de skal så vidt muligt holde hele måneden.
Min mor betale opstaldning (de står ved min stedfar så vi gir ca. 2400,- i måneden for 3) hun betaler min undervisning (ca. 1000,- i måned), min mobil (altså abonement, ved ik lige prisen, men ca 200,-), dyrlæge og smed betaler hun også dog hjælper jeg til så godt som jeg kan.
Udstyr, stævner, kåringer, og andre "goder" til mig selv/hestene betaler jeg selv og er pengene der ikke lige så må jeg undvære. Så vi er bestemt ikke rige vi priotere bare hestene (vores begges sport) frem for f.eks. Ferier, shopping ture, resturant besøg osv.
aug 2013
Følger: 71 Følgere: 68 Heste: 5 Emner: 96 Svar: 700
Jeg arbejder fuldtid, tjener godt 10.000 pr måned.
Pt indsætter jeg, det beløb jeg tjener -500kr på min opsparing, og så får jeg 1280kr i børnepenge. Så jeg har knap 1800 hver måned.
Så siger vi:
Opstaldning: 350kr inkl alt
Hø til efterår: 300kr
Smed hver 6-8 uge: 750kr
Forsikring, hvilket jeg ikke ved hvad koster hæhæ
Pt. siger min opsparing 36.000, så jeg har til hvis hesten skulle blive syg eller lign
Men, det at have hest, er ikke en realitet for mig pt, da min far ikke vil underskrive kontrakten, da han mener der følger for stort et ansvar. Hvilket jeg sagtens kan følge ham i.
Samt jeg starter i skole til August, og får ikke længere 10.000 i måneden, så der bliver der ændret på økonomi og tid, så det ville være fuldstændig åndssvagt at anskaffe sig en hest nu, og muligvis skal skille sig af med den igen til august
nov 2009
Følger: 82 Følgere: 66 Heste: 3 Emner: 74 Svar: 382
Jeg er bestemt ikke rig, men for mig at se har det bare krævet en masse forarbejde inden anskaffelsen af hesten, hvis man har en god back up, som man løbende sørger for at fylde lidt op, løber man ikke tør for penge
aug 2011
Følger: 96 Følgere: 87 Heste: 7 Emner: 278 Svar: 3.182
Ingen opsparing. Ingen ekstra konto med 10.000 kr der hedder "hest" og min hest er ikke under forsikring.
Jeg overtog udgifterne da jeg var 17. og har betalt ligesiden.
Nej man behøver ikke være rig for at det skal køre rundt. jeg har haft hest siden jeg var 8, mange måder jeg har holdt hest er jeg ikke stolt af, men jeg fandt en balance da jeg begyndte at betale selv for krikken. og nu kører det! Jeg knokler dog røven i laser, og så får jeg da lidt SU som går til opstaldning.
Hvis jeg havde et valg stod jeg uden hest. men jeg har intet valg hvis min hest skal have det godt, og jeg nægter at sælge eller lade min mor køre udgifterne igen...
Så tænk dig godt om inden du køber hest, er det virkelig det værd? Er du klar til at lave at pasta og ketchup når du flytter hjemmefra, er du klar på de hårde udgifter som udeboende, er du klar på at sige farvel til lejlighed, kørekort, diverse fester og andre sjove ting som du ikke kan fordi pengene ikke er der?
Ovenstående er virkelig værd at tænke på som ungt menneske
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Lige nu, skal jeg gerne indrømme at jeg har voldsomt godt plads i mit budget fordi jeg bor hjemme og har fuldtidsjob.
Så jeg har både bil, hest, opsparing og en ekstra regning gør mig intet.
Men jeg har da været en som folk ikke mene skulle ha' hest fordi jeg fik 1200 kr i SU og ingen opsparing havde. Men det gik, det gik :o)
Når jeg igen flytter hjemme fra ( har boet ude de første 2 ½ år jeg havde hest ), så er det da heller ikke fordi der bliver voldsomt meget plads i budgettet som der er nu.
okt 2006
Følger: 55 Følgere: 117 Heste: 5 Emner: 431 Svar: 3.419
Spørgsmål til jer med egen hest: