{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.707 visninger | Oprettet:

Spørgsmål til jer med egen hest: {{forumTopicSubject}}

Har i alle sammen røven fuld af penge? Eller hvordan får i det ellers til at køre rundt?

Jeg har ønsket mig min egen hest i mange mange år og er også flere gange stødt på den perfekte hest. Men hver gang jeg snakker med min mor om det rammer vi ind i problemet der hedder penge... Penge til opstaldning, smed, dyrlæge, forsikring osv.

Så jeg tænkte: der er jo så utrolig mange heste i danmark. Kan alle ejerne virkelig allesammen være stinkende rige?

Hvis i ikke er stinkende rige vil jeg SÅ gerne høre hvordan i får det til køre rundt smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spørgsmål til jer med egen hest:
  • #1   6. maj 2016 Jeg er på en SU, så nej jeg er bestemt ikke rig.
    Jeg står opstaldet et billigt sted, smed sparer jeg lidt op til hver måned og så er min hest heldigvis god til ikke at blive syg og komme til skade. Til de uforudsete dyrlægeregninger er jeg afhængig af min mors hjælp, til de faste såsom vaccine der sørger jeg for at spare op.
    Nu fik jeg hest mens jeg var under 18, og her betalte mine forældre det hele. Det var planen at det skulle fortsætte, men de blev desværre skilt kort før jeg blev 18, og jeg overtog selv udgifterne til hende. Jeg kommer aldrig til igen at anskaffe mig en hest på SU, jeg synes det er for træls at have så stramt et budget. Der er ikke mange penge til lidt nyt tøj eller en tur i byen med veninderne, og det er jeg sommetider ked af.
    Jeg sælger ikke hende jeg har nu, det synes jeg ikke er fair overfor hende. Men når hun engang er væk, så har jeg ikke tænkt mig at få en ny. Så hellere finde en part smiley

• #2   6. maj 2016 Nej bestemt ikke! Købte hest imens jeg studerede. Det handler om at prioterer. Desuden stod jeg meget billigt med min hest. Alt kan lade sig gøre, man skal bare være klar på at gøre nogle ofre andre steder rent økonomisk, men også tidsmæssigt smiley

• #3   6. maj 2016 Altså vi har hestene hjemme, så der skal ikke betales opstaldning og hø/halm høster vi så ude på vores mark, også betaler mine forældre for smed, dyrlæge og forsikring, og jeg betaler så for ridehuskort, undervisning, transport, stævner, udstyr osv. Mine forældre syntes dog, at jeg skal begynde at betale for smed og halvdelen af dyrlægeregningerne, men det holder jeg lidt hen i nu smiley Men nej, vi har ikke røven fuld af penge, desværre, og vi er endda igang med at købe ny bil, fordi jeg fik totalskadet den gamle, så der er ikke lige så mange penge lige nu smiley

• #4   6. maj 2016 Tjaah... Jeg har i hvert fald ikke røven fuld af penge. Jeg er ikke engang på SU lige nu, så jeg skal til at have mig et job, når jeg altså ikke er indlagt længere.

Jeg deler dog hest med min lillesøster, og sammen betaler vi smed, dyrlæge, tandlæge, udstyr og hvad der nu ellers skal til. Opstaldningen betaler mine forældre i et stykke tid endnu. Havde vi ikke flyttet, så havde min søster og jeg skulle betale opstaldning, men nu valgte mine forældre at flytte til KBH. Opstaldningsprisen steg så fra 1.400 (+ 400 kr til hø) til 3.600 kr, så det må de altså gå og betale lidt endnu, indtil jeg har en mere stabil økonomi og indtægt. Jeg gætter på, at de vil betale det, indtil jeg er færdig med studierne, da jeg - pga. psykiske og fysiske "handicaps" - ikke både kan studere og have arbejde samtidig. Så knækker jeg simpelthen af stress...

Konklusion: Nope, jeg har ikke røven fuld af penge. Jeg er bare så heldig, at jeg har verdens bedste mormor og morfar som gav hesten (23.000 kr), en lillesøster at dele udgifterne med og nogle søde forældre som gider og har råd til at give opstaldningen smiley

• #5   6. maj 2016 Jeg er absolut heller ikke rig, og er på su ligesom så mange andre. Det handler om prioritering hvilket vil sige at der går ikke mange penge til ferier, tøj, byen eller andet. Dernæst har jeg arbejde ved siden af skolen og bruger alle mine ferier på at arbejde fuldtid. Til sommer kommer jeg til at have halvanden måned med to fuldtidsjob på én gang, hvilket så også betyder at der ikke bliver meget ridning, med til gengæld penge i kassen. Jeg er desværre en af dem der har en hest der har fejlet en del, så har også haft en del dyrlægeregninger og andet, og siden jeg blev 18 har jeg selv stået for alle udgifter til hesten.

• #7   6. maj 2016 Som de andre siger, så er nøgleordet: prioritering.

Jeg har altid arbejdet ved siden af en evt SU(startede med at arbejde før jeg blev gammel nok, tog min brors avisruter smiley ). Specielt sommerferier har jeg knoklet. De sidste mange år har jeg arbejdet mere end fuld hver sommerferie.
    Har haft et stort sygdomsforløb m hesten, hvor mine forældre betalte halvdelen.

Derudover, så prioriteres det hos hesten: det hedder billig opstaldning(dvs, cykle 6 km ud til et sted uden ridehus eller gode turmuligheder), ikke undervisning flere gange om ugen (typisk 1xmåneden, når hesten ikke er skadet), aldrig stævner, begrænset nyt udstyr (sidste nye hovedtøj var i gave i 2006)

Før jeg blev 18 betalte mine forældre opstaldning, mens jeg stod for resten... = man skal ville det, knokle og prioritere. I gymnasiet havde jeg tit 20 timers arbejde hver anden uge (én hverdagsaften, lørdag + søndagsvagt i føtex)

• #8   6. maj 2016 Nope. Har bestemt ikke røven fuld af penge smiley jeg betalte alt til min hest for mine konfirmationspenge (fra sidste år) som var ca 8.000-9.000kr. indtil her den 24 april hvor vi fik vores heste hjem, så nu har vi opstaldningsprisen mindre. Og ellers betaler min far og hans kæreste foder og smed fra nu af smiley

• #10   6. maj 2016 Det handler om prioritering.

Jeg har flere penge lige PT end jeg tidligere har haft men lige om lidt begynder jeg at studere og så er det tilbage til at vende hver en krone.

Jeg købte egen hest da jeg var 14. Jeg gik med reklamer. Gjorde rent hos folk osv.
    Jeg holder hest for ca. 1000 kr i måneden.

Dvs. at når jeg starter på SU og får ca 5000 hver måned. Så har jeg 4000 tilbage til husleje, forsikringer, el, varme, vand, mad, gaver, internet og TV.
    Herefter kommer alt det sjove jeg også gerne vil have råd til:
    Egen bil
    Trailerleje
    Benzin
    Biograf
    Slik, chips og den slags
    Cafeture
    Tur til legoland
    Osv.

Og så må man priotere. Havde jeg ikke hest. Så kunne jeg nok godt have egen bil på SU. Men jeg fortrækker min hest smiley

Mn når forældre siger der ikke er råd så handler det ofte også om priotering. De vil hellere på ferie med deres børn. Sende dem på privatskole eller andet.
    Mine forældre sagde også de ikke havde råd til at købe hest.
    Men så skulle jeg jo have. Så havde jeg 3 søstre der også skulle.
    Og så var min privatskole og vores sommerferie en større prioritet smiley
    Hvilket jeg er meget glad for smiley

• #11   6. maj 2016 Røven fuld af penge - nope, på ingen måde.. smiley

Jeg har kun min SU, og så har jeg to ponyer at betale til - der er aldrig tvivl om hvad mine penge skal gå til.. smiley

Dog har jeg ultra billig opstaldning (fuldpas til den store alt inkl. undtaget fuldfoder; 700 kr./måned, selvpas til den lille, alt inkl. undtaget strøelse og fuldfoder; 150 kr./måned), og så lægger jeg bare penge fra hver måned til en opsparing, hvor jeg bl.a. betaler smed og dyrlæge fra smiley

Det går lige, men ja, sådan er det smiley

• #12   6. maj 2016 Absolut ikke... Jeg får hjemmeboende kh, så der er bestemt ikke meget at gøre godt med.
    Jeg har hesten stående i selvpasser stald, og giver omkring 8-900 i måneden (boks, hø, halm, foder osv). Min smed er heldigvis ikke ret dyr og min dyrlæge er så super sød, at jeg kan afbetale hvis der sker noget. smiley

Til gengæld vælger jeg at undvære rigtig meget i stedet. Så nyt tøj er en sjældenhed, fester er ofte kun privat fester (svigerfar bor nede ved grænsen, så jeg køber ind i mellem øl når vi er dernede), og alt muligt andet bliver der sparet på. smiley
    Det er hårdt, men det kan lade sig gøre. smiley

• #13   6. maj 2016 Det ville være synd at sige, at jeg har mange penge. Er på SU og har et fritidsjob ved siden af for at kunne få det til at løbe rundt. Bliver student til juni og regner stærkt med at jeg har et fuldtidsjob der, da jeg skal have et sabbatår. Alt bliver prioriteret så jeg har råd til mine heste :).

• #14   6. maj 2016 næ har 2 heste og jo de koster. Men printere nogle ting fremfor andet. jeg spare hvor der kan spares. er f.eks. aldrig ude og shoppe og kan ikk huske hvornår jeg har købt nyt udstyr til hestene. alt jeg har til dem er en tendens 8 år + gammelt eller noget jeg har fået. som andre ikk ku bruge eller noget jeg har ønsket mig.

• #15   6. maj 2016 Jeg har fundet et opstaldningssted hvor jeg arbejder mig til en gratis boks smiley

• #16   6. maj 2016 Mon ikke det handler om det ikke for dem er pengene værd at prioritere en hest smiley jeg vil mene en gennemsnit dansk familie har råd til en hest, hvis du ønskede det.

Jeg er på SU og arbejder en hvis del ud af bukserne for at få råd til det hele smiley

• #17   6. maj 2016 Bestemt ikke! Og hvis mine forældre ikke betalte for min opstaldning, så havde jeg heller ikke råd til det - og mine forældre er BESTEMT HELLER IKKE stinkende rige.

Jeg får udbetalt 5100 i SU (er udeboende på videregående) også får jeg udbetalt omkring 1000 (i gennemsnit) om måneden fra fritidsjobbet.

Jeg har udgifter der hedder;
    Lejlighed; 2700 + el.
    Fitness: 250
    Licens: 211
    Linser: 138
    Forsikring: 145 (hver 3. måned)
    Undervisning: 350
    Foder til hesten: 700
    Afbetaling af lån til indskud: 500

Som er ligeomkring 5100 om måneden. Derudover kommer hårfarvning, smed og dyrlæge. Der bliver lagt 1000 kr ti side hver måned, som går til smed hver 7. uge og eventuelle uforudsete udgifter.

Derudover sørger jeg for, at tage nogle fodervagter på rideskolen, så der bliver trukket mellem 350-700 kr. fra regningen hver måned smiley

• M K
    M K Tilmeldt:
    feb 2013

Følgere: 2 Emner: 6 Svar: 323
    #18   6. maj 2016 Jeg har fået mulighed for egne heste efter jeg blev voksen og tjente mine egne penge - min løn er OK men bestemt ikke i den høje ende. Som mange andre siger handler det om prioritering - jeg har f.eks mine opstaldet et rigtig hyggeligt sted men går på kompromis med faciliteterne. Ingen ridehal og en bane, der ikke tåler en masse regn. Til gengæld er prisen så netop en helt anden end på de større steder med hal mm.
    Hele min barndom og ungdom fik jeg et klart NEJ hjemmefra til at måtte få egen hest - så for mit vedkommende måtte jeg som sagt vente tålmodigt til jeg havde egne penge at bruge på projektet.

• #19   6. maj 2016 ... Man går på kompromis. Det vigtigste for mig er: løsdrift, fri adgang til stråfoder og stabilitet. Har en hoppe som stresser utrolig nemt - feks ved udskiftning af heste. Det var de tre ting jeg ikke kunne undvære.

Fandt en fin lille stald hvor jeg er så heldig at jeg kun skal betale for forbrug og lidt ekstra. Tilgengæld har jeg ikke ridebane eller strigleplads og fik først et sadelrum da ejerens egen hest kom hjem. Så havde sadel og alt andet i min bil. Der er en fold, en indhegning på 20*40 hvor jeg kan træne og løsdriften samt to bokse hvis vejret er virkelig skidt.

Altså sparer jeg vel sagtens 1500kr pr hest om måneden ved at faciliteterne ikke er særligt Nice. Tilgengæld holder jeg hestene som jeg gerne vil og har ualmindeligt søde udlejere som hjælper meget til smiley

Så nej, jeg har ikke en guldske i røven - jeg er på su og bor med min kæreste, som heldigvis er meget forstående overfor at jeg har hestene. Jeg har studiejob og jeg knokler for st have mine heste. Har endda 3 stk.

• #20   6. maj 2016 Bestemt ikke ret mange penge. Men det handler om prioritering og livskvalitet. Mine heste er mine psykologer og min lidenskab. Så vi får det lige til at løbe rundt økonomisk. Men jeg har ikke købt tøj på nogle år og biograf, spise ude, gå til frisør osv..hvad er det??

Mvh TT

• #24   6. maj 2016 Herhjemme er vi absolut ikke rige. Tværtimod er vi langt fra rige. Vi giver bare afkald på andre ting. Børnene har ikke en sport, da de er ok med ridningen, så det er deres sport. Min mand og jeg køber sjældent nyt tøj, og når vi gør så er det billigt. Vi går ikke på resaturant, café, til frisør særligt tit osv. Det eneste vi stort set ofrer penge på herhjemme er børnene og hestene.
    Det hjælper jo så "lidt" at have hestene hjemme. uden smed og dyrlæge koster det os omtrent 1700,- om måneden i "staldperioden". De 1700,- dækker 4 heste foder, tilskud og bundmateriale.

• #25   6. maj 2016 Er langt fra rig, er bare ikke kræsen med opstaldning/faciliteter og går ikke op i mærkevarer, og så er jeg er dygtig til at finde alting billigt smiley

• #26   7. maj 2016 Som alle andre siger det handler om prioritering og kompromiser.

jeg har et budget der hedder 30600kr om måneden, det dækker ALT, og ud af de penge går 2350kr til at have dyr.
    det dækker opstaldning, foder, smed, dyrlæge, gødning osv. for 3 heste, en hund, en kat og 4 ænder.

jeg fodre billigt, til hestene, har lejet en mark på 5,5 hektar, her er der plads nok til både at lave hø og have løsdrift

• #27   7. maj 2016 Du tjener da rigtig godt Rikke hvis det er din Netto udbetaling smiley smiley

Mvh TT

• #28   7. maj 2016 tindur: Mon ikke at de er to smiley Det er knap dobbelt så meget som jeg får udbetalt smiley

• #29   7. maj 2016 Rolig rolig TT. Det for hele familen og vi er to til at betale.

• #30   7. maj 2016 Jeg tager det med ro, dejligt for dig hvis du tjente de penge smiley det er da en del mennesker der tjener de penge smiley så det kunne jo være at at du havde fået nyt arbejde smiley

Mvh TT

• #31   7. maj 2016 Vi er så absolut ikke rige hjemme ved os. Min mor er førtidspensionist og jeg selv er på SU. Min SU er ca. 2500,- i måneden ud af dem går 2000,- til min mor som så betaler hestene for mig. Stævner kåringer osv. Betaler jeg selv eller er med til at betale.
    Jeg sparer utrolig meget for at have råd til de (nu 3) heste vi har. Hver måned hvis jeg f.eks. For ekstra penge og min lån fra rideskolen kun knap 500,- i måned så ryger det på min opsparing, jeg har aldrig mere end 500,- stående d. 1 og de skal så vidt muligt holde hele måneden.

Min mor betale opstaldning (de står ved min stedfar så vi gir ca. 2400,- i måneden for 3) hun betaler min undervisning (ca. 1000,- i måned), min mobil (altså abonement, ved ik lige prisen, men ca 200,-), dyrlæge og smed betaler hun også dog hjælper jeg til så godt som jeg kan.

Udstyr, stævner, kåringer, og andre "goder" til mig selv/hestene betaler jeg selv og er pengene der ikke lige så må jeg undvære. Så vi er bestemt ikke rige vi priotere bare hestene (vores begges sport) frem for f.eks. Ferier, shopping ture, resturant besøg osv. smiley

• #32   7. maj 2016 Jeg som nuværende 17 årig, har økonomien til at have hest.

Jeg arbejder fuldtid, tjener godt 10.000 pr måned.
    Pt indsætter jeg, det beløb jeg tjener -500kr på min opsparing, og så får jeg 1280kr i børnepenge. Så jeg har knap 1800 hver måned.

Så siger vi:
    Opstaldning: 350kr inkl alt
    Hø til efterår: 300kr
    Smed hver 6-8 uge: 750kr
    Forsikring, hvilket jeg ikke ved hvad koster hæhæ

Pt. siger min opsparing 36.000, så jeg har til hvis hesten skulle blive syg eller lign smiley

Men, det at have hest, er ikke en realitet for mig pt, da min far ikke vil underskrive kontrakten, da han mener der følger for stort et ansvar. Hvilket jeg sagtens kan følge ham i.
    Samt jeg starter i skole til August, og får ikke længere 10.000 i måneden, så der bliver der ændret på økonomi og tid, så det ville være fuldstændig åndssvagt at anskaffe sig en hest nu, og muligvis skal skille sig af med den igen til august smiley

• #33   9. maj 2016 Jeg købte selv hest som 16 årig og har betalt alt selv lige fra dengang. Jeg startede med at arbejde som 13 årig og indtil nu, SU er for mig bare en kæmpe bonus. Jeg har altid aft to kontoer til penge, den ene til at spare op til diverse og den anden til eget brug, som jeg bare kan hæve penge fra.
    Jeg er bestemt ikke rig, men for mig at se har det bare krævet en masse forarbejde inden anskaffelsen af hesten, hvis man har en god back up, som man løbende sørger for at fylde lidt op, løber man ikke tør for penge smiley

• #34   9. maj 2016 Jaaa jeg er under kategorien "burde ikke have hest".
    Ingen opsparing. Ingen ekstra konto med 10.000 kr der hedder "hest" og min hest er ikke under forsikring.

Jeg overtog udgifterne da jeg var 17. og har betalt ligesiden.
    Nej man behøver ikke være rig for at det skal køre rundt. jeg har haft hest siden jeg var 8, mange måder jeg har holdt hest er jeg ikke stolt af, men jeg fandt en balance da jeg begyndte at betale selv for krikken. og nu kører det! Jeg knokler dog røven i laser, og så får jeg da lidt SU som går til opstaldning.

Hvis jeg havde et valg stod jeg uden hest. men jeg har intet valg hvis min hest skal have det godt, og jeg nægter at sælge eller lade min mor køre udgifterne igen...

Så tænk dig godt om inden du køber hest, er det virkelig det værd? Er du klar til at lave at pasta og ketchup når du flytter hjemmefra, er du klar på de hårde udgifter som udeboende, er du klar på at sige farvel til lejlighed, kørekort, diverse fester og andre sjove ting som du ikke kan fordi pengene ikke er der?

Ovenstående er virkelig værd at tænke på som ungt menneske smiley

• #35   10. maj 2016
    Lige nu, skal jeg gerne indrømme at jeg har voldsomt godt plads i mit budget fordi jeg bor hjemme og har fuldtidsjob.

Så jeg har både bil, hest, opsparing og en ekstra regning gør mig intet.

Men jeg har da været en som folk ikke mene skulle ha' hest fordi jeg fik 1200 kr i SU og ingen opsparing havde. Men det gik, det gik :o)

Når jeg igen flytter hjemme fra ( har boet ude de første 2 ½ år jeg havde hest ), så er det da heller ikke fordi der bliver voldsomt meget plads i budgettet som der er nu.

• #36   12. maj 2016 Jeg har 2 jobs, er studerende og har 2 heste på det. Jeg arbejder i gennemsnit 18 timer i ugen ud over mit studie, og det er for meget! Men hvis jeg både vil have heste og bil, er jeg nødt til det.

Kommentér på:
Spørgsmål til jer med egen hest:

Annonce