2.170 visninger
|
Oprettet:
Mundtlig dansk... HJÆLP!!! {{forumTopicSubject}}
Hej allesammen!!
Jeg har trukket "Danmark i krig" til min dansk mundtlige eksamen, men jeg er bare helt lost, jeg ved simpelthen ikke, hvad jeg skal vælge..
Jeg har altid været dårlig til det med krig og historie, så jeg håber I ville kunne hjælpe mig :))
Har I nogle gode noveller og tekster, jeg kan bruge. Eller bare nogle hjemmesider jeg kan kigge lidt på??
Jeg håber I kan hjælpe mig med dette forfærdelige emne!! :))
jul 2015
Følger: 12 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 35 Svar: 276
jul 2015
Følger: 12 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 35 Svar: 276
dec 2009
Følger: 26 Følgere: 18 Heste: 1 Emner: 112 Svar: 632
Har spille og kortfilm :((
Men som de andre siger så noget omkring 1864 og 2. Verdenskrig
nov 2008
Følger: 69 Følgere: 65 Heste: 4 Svar: 2.349
Det arbejdede vi med i 9. klasse - det var ret fint
https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=sites&srcid=YmdpLmRrfGRhbnNrLWJnaS0xNC0xNXxneDozN2YwMWUyOTBjNzkxMTc4
apr 2008
Følger: 6 Følgere: 7 Heste: 1 Emner: 36 Svar: 1.110
Find evt nogle tekster fra gamle krige og sammenlign med tekster fra nye krige. Overvej hvad globalisering, teknik og internet har gjort ved måden der føres krig på og muligheden for kommunikation under krigen (det kan være alt fra kommunikation mellem de krigsførende parter og de der praktisk kæmper i krigen).
Hvilke muligheder har der givet de forskellige parter?
mar 2013
Følger: 4 Følgere: 4 Heste: 2 Emner: 1 Svar: 62
mar 2013
Følger: 4 Følgere: 4 Heste: 2 Emner: 1 Svar: 62
apr 2016
Følger: 12 Emner: 7 Svar: 12
apr 2016
Følger: 12 Emner: 7 Svar: 12
aug 2006
Følgere: 35 Emner: 1 Svar: 445
Kim Malthe Bruune, Brev til Hanne, 1945
Morten Nielsen, Krigere uden våben
Kaj Munk, den blå anemone, 1943
I morgen angriber vi igen, 2008
Jeg er en hær, jeg husker ikke årstallet.
Det er noget af det materiale jeg har brugt til mine elever, når de har haft forløb om krig og besættelse. Jeg har også anvendt en artikel, der hedder "lang vej fra krig til kunst", som netop beskæftiger sig med hvordan man skriver om krig
mar 2011
Følger: 58 Følgere: 200 Heste: 9 Svar: 2.043
Men se evt. filmen "9. April" den er rigtig god!
Skriv måske om da tyskerne besatte Danmark. Der er super mange tekster, og artikler om det.
Der er også et "opråb" som tyskerne dryssede ned over Danmark da de besatte os. Se om du kan finde det. der er super meget materiale.
aug 2015
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 4 Svar: 201
Til inspiration, hvis du fx ønsker at fortælle om jøders flugt fra Danmark til Sverige uner besættelsen eller andet vedr. 2 Verdenskrig: http://folkedrab.dk/artikler/flugten-til-sverige
apr 2016
Følger: 1 Svar: 2
Men jeg har valgt at tage udgangspunkt i 'Krig i dag' f.eks. Irak, Afghanistan osv. for jeg har meget baggrundsviden, fordi jeg har set film som: Armadillo, Krigen osv. og vi har læst en bog på klassen, der hedder Hell Man.
Men ja, jeg har fundet en artikel der hedder 'den sidste udvej' om danske soldater.
Jeg håber du finder ud af det!
apr 2016
Følger: 1 Svar: 2
Men jeg har valgt at tage udgangspunkt i 'Krig i dag' f.eks. Irak, Afghanistan osv. for jeg har meget baggrundsviden, fordi jeg har set film som: Armadillo, Krigen osv. og vi har læst en bog på klassen, der hedder Hell Man.
Men ja, jeg har fundet en artikel der hedder 'den sidste udvej' om danske soldater.
Jeg håber du finder ud af det!
Mundtlig dansk... HJÆLP!!!