{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.170 visninger | Oprettet:

Bobmis
Bobmis
Følger: 12 Emner: 7 Svar: 12

Mundtlig dansk... HJÆLP!!! {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen!!
Jeg har trukket "Danmark i krig" til min dansk mundtlige eksamen, men jeg er bare helt lost, jeg ved simpelthen ikke, hvad jeg skal vælge.. smiley
Jeg har altid været dårlig til det med krig og historie, så jeg håber I ville kunne hjælpe mig :))

Har I nogle gode noveller og tekster, jeg kan bruge. Eller bare nogle hjemmesider jeg kan kigge lidt på??

Jeg håber I kan hjælpe mig med dette forfærdelige emne!! :))

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mundtlig dansk... HJÆLP!!!
  • #2   18. apr 2016 2. Verdenskrig. Besøg eventuelt Frihedsmuseet i KBH. Det er ret spændende. Danmark var besat af tyskerne i 5 år. Der findes utrolig meget materiale, som kan hjælpe dig smiley

• #3   18. apr 2016 Og se filmen "9. april"

• #4   18. apr 2016 Vil du bytte??
    Har spille og kortfilm :((

Men som de andre siger så noget omkring 1864 og 2. Verdenskrig smiley

• #6   18. apr 2016 Essayet "Hvis der var krig i Norden"
    Det arbejdede vi med i 9. klasse - det var ret fint smiley

https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=sites&srcid=YmdpLmRrfGRhbnNrLWJnaS0xNC0xNXxneDozN2YwMWUyOTBjNzkxMTc4

• #7   18. apr 2016 Der er krige nok at tage af.
    Find evt nogle tekster fra gamle krige og sammenlign med tekster fra nye krige. Overvej hvad globalisering, teknik og internet har gjort ved måden der føres krig på og muligheden for kommunikation under krigen (det kan være alt fra kommunikation mellem de krigsførende parter og de der praktisk kæmper i krigen).
    Hvilke muligheder har der givet de forskellige parter?

• #8   18. apr 2016 Slaget ved dybbel er der digte og sange om, ellers er 1 verdenskrig meget episk da det er en af de sidste krige med skyttegrave, her finder du tusindevis af tekster og dagbøger fra, ellers er der 2 verdenskrig i form af en film som eks hvidstensgruppen her kunne du undersøge deres afskedsbreve som blev sendt til familie efter deres henrettelse, det er nogle smukke breve, håber det hjælper, du kan evt skrive til mig hvis du har spørgsmål, jeg kan sagtens hjælpe smiley

• #9   18. apr 2016 Jeg ved jo ikke om krig skal være fysisk men om det også kan være i overført betydning, i så fald kunne det være kvindernes kamp om ligestilling eller de homoseksuelles kamp om ligestilling osv. Her er der masser af muligheder smiley

• Bobmis
    Bobmis Tilmeldt:
    apr 2016

#10   18. apr 2016 Mange tak allesammen, for jeres råd og ideer, det har hjulpet mig meget!! :))

• Bobmis
    Bobmis Tilmeldt:
    apr 2016

#13   18. apr 2016 Mange tak!! :))

• Scout
    Scout Tilmeldt:
    aug 2006

Følgere: 35 Emner: 1 Svar: 445
    #14   18. apr 2016 Hmm
    Kim Malthe Bruune, Brev til Hanne, 1945
    Morten Nielsen, Krigere uden våben
    Kaj Munk, den blå anemone, 1943

I morgen angriber vi igen, 2008
    Jeg er en hær, jeg husker ikke årstallet.

Det er noget af det materiale jeg har brugt til mine elever, når de har haft forløb om krig og besættelse. Jeg har også anvendt en artikel, der hedder "lang vej fra krig til kunst", som netop beskæftiger sig med hvordan man skriver om krig

• #15   19. apr 2016 Uha, jeg har trukket Fantasy. smiley

Men se evt. filmen "9. April" den er rigtig god!
    Skriv måske om da tyskerne besatte Danmark. Der er super mange tekster, og artikler om det.
    Der er også et "opråb" som tyskerne dryssede ned over Danmark da de besatte os. Se om du kan finde det. smiley der er super meget materiale.

• #16   19. apr 2016 Vil også anbefale filmen og den sande historien om 'Hvidstensgruppen' -en modstandsgruppe under 2. Verdenskrig, der blev henrettet. Eller hvad med klassikeren serien 'Matador'. Den giver lidt et indblik I hvordan det var under 2. Verdenskrig for befolkningen - fx mørklægning, bombetrusler, rationeringsmærker, sortbørshandel, hjælpe jøder til Sverige i sikkerhed for nazisterne etc.

Til inspiration, hvis du fx ønsker at fortælle om jøders flugt fra Danmark til Sverige uner besættelsen eller andet vedr. 2 Verdenskrig: http://folkedrab.dk/artikler/flugten-til-sverige

• laurawuw
    laurawuw Tilmeldt:
    apr 2016

Følger: 1 Svar: 2
    #17   23. apr 2016 Jeg har også trukket 'Danmark i krig' og i starten gik jeg virkelig i stress, for man kunne overhovedet ingen ting finde - af artikler osv.
    Men jeg har valgt at tage udgangspunkt i 'Krig i dag' f.eks. Irak, Afghanistan osv. for jeg har meget baggrundsviden, fordi jeg har set film som: Armadillo, Krigen osv. og vi har læst en bog på klassen, der hedder Hell Man.
    Men ja, jeg har fundet en artikel der hedder 'den sidste udvej' om danske soldater.

Jeg håber du finder ud af det! smiley

• laurawuw
    laurawuw Tilmeldt:
    apr 2016

Følger: 1 Svar: 2
    #18   23. apr 2016 Jeg har også trukket 'Danmark i krig' og i starten gik jeg virkelig i stress, for man kunne overhovedet ingen ting finde - af artikler osv.
    Men jeg har valgt at tage udgangspunkt i 'Krig i dag' f.eks. Irak, Afghanistan osv. for jeg har meget baggrundsviden, fordi jeg har set film som: Armadillo, Krigen osv. og vi har læst en bog på klassen, der hedder Hell Man.
    Men ja, jeg har fundet en artikel der hedder 'den sidste udvej' om danske soldater.

Jeg håber du finder ud af det! smiley

Kommentér på:
Mundtlig dansk... HJÆLP!!!

Annonce