{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
993 visninger | Oprettet:

Sund mad? {{forumTopicSubject}}

Hej alle HG'ere :D.

Nu er min kære kæreste gået i selvsving med sund mad, og det har (endnu en gang) inspireret mig til at spise sundt.

Sagen er bare at jeg for det første er utrolig kræsen. Jeg bryder mig ærlig talt ikke særlig meget om grøntsager, selvom det for det meste er konsistensen jeg ikke bryder mig om.
Det andet er at jeg ligger på omkring de 50-51 kg. vægtmæssigt og det er ikke særlig meget - jeg er rigtig slank og kan forestille mig at jeg ville blive dunket i hovedet, hvis jeg laver decideret slankemad ..

Det jeg tænker lidt, er om i kender nogle sunde opskrifter der ikke involverer alle mulige eksotiske grøntsager og frugter, men stadig er lækre og velsmagnede?
Det må også meget gerne være traditionel dansk mad, der kan gøres sundere på den ene eller anden måde.

Det behøver ikke være mega billigt, da jeg bor i England og madvarer generelt er billigere herovre end hjemme i Danmark.
Det behøver heller ikke være noget der kun tager 10 minutter at lave, da jeg tit har både tid og overskud til at lave mad - og derudover bare laver store portioner så jeg evt. har til flere dage smiley .

Gerne nogle sunde lækre snacks også - ala. sunde muffins, knækbrød og lign.
Og ja, jeg kender godt til google smiley . Jeg synes bare det er lidt sjovere og nemmere på denne måde smiley .

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sund mad?
  • #1   1. apr 2016 Bønnepasta. Smager af pasta, men sundere smiley
    Blomkåls pizza

• #2   1. apr 2016 Bønne fritter smiley

• #3   1. apr 2016 Eeeeh, hvordan? smiley .

Det lyder lækkert ellers smiley . Har selv tænkt lidt over kartoffelpizza med spicy chicken - men vores ovne i studenthalls er lort for at sige det pænt -.-'

• #4   2. apr 2016 Heiii
    Min nuværende diet består af kød og bønner.
    Kan anbefale hestekød. Vi har fryseren fuld af Vallak

• #5   2. apr 2016 Rigtig, rigtig meget vegansk mad. Det er jo propfyldt med grøntsager smiley
    http://thomaserex.com/category/aftensmad/ har en pokkers masse lækre opskrifter smiley

• #6   2. apr 2016 Jeg kan anbefale jer, at se filmen "Forks over Knives" på netflix. Og så derefter melde jer ind i "The starch solution" gruppen på facebook for at finde inspiration til maden smiley

• #7   2. apr 2016 Jeg synes at Mads bo bog high on smoothies er en god måde både at få frugt og grønsager samt de gode sunde fedtstoffer og så smager de rigtig godt smiley
    Man kan jo også lige wraps (enten brød eller æg) med falafel i stedet for tun, kylling/kød.
    porretærte eller andre grønsagstærter.
    linsebøffer i stedet for alm. bøf
    vegetar lasagne
    en helt alm. ret som spagetti med kødsovs kan du med fordel skifte pastaen ud med enten gulerods strimler eller squash strimler eller revet blomkål

• #8   2. apr 2016 En ting der er helt sikkert er at jeg i hvert fald ikke går vegan eller vegetar smiley . Det har absolut ingen interesse ..
    Jeg ville sikkert også ende med at sulte da min liste over frugt og grønt jeg rent faktisk kan lide er på like 10 ting haha smiley

Jeg vil egentlig bare gerne optimere min diet, så den bliver mere varieret og sundere end den er nu. Ikke skifte livsstil fuldkommen smiley

• #9   3. apr 2016 Det er jo også blot forslag til hvad du kan udskifte/ændre for at få mere frugt og grønt ind i din hverdag smiley
    Der er rigtig mange som tager en kødfri dag i løbet af ugen, derfor jeg har lagt lidt forslag til vegetarretter.
    Jeg bruger ofte revet blomkål i stedet for ris (ris fås jo til rigtig mange kødretter), netop for at få mere grønt ind i kosten.
    Bønnefriter som nogle nævner kan bruges i stedet for kartofler. De er rigtig lækre, det er "bare" bønner fra frost som skal tø op vendes med lidt olie og hvidløg og så i ovnen på en bageplade til de har fået lidt gylden farve smiley
    Ellers må du jo prøve at udfordre dig selv ud i at prøve nye frugter og grønsager, for at du bedre kan variere din kost samt få udvidet dit sortiment af frugter og grønsager smiley
    Der vil altid være få grønsager eller frugter man rigtig bryder sig om, men godt kan spise lidt af.
    Personlig er jeg ikke så glad for broccoli, man kan godt spise det så længe jeg ikke får det for tit smiley

• #10   3. apr 2016 Altså. Jeg har udarbejdet min helt egen opskrift på havregrynspandekager, og arbejdet med den over tid. Jeg er endnu ikke støt ind i nogle der ikke har kunne lide dem - især kæresten, som nærmest få julelys i øjnene når jeg har lavet pandekager! smiley
    Opskriften vil jeg gerne skrive, hvis det er noget du er interesseret i smiley

• #11   4. apr 2016 Jeg vil gerne have opskriften på havregrynspandekager! smiley .

Hvis jeg skriver at jeg ikke er interesseret i at spise ting jeg ikke kan lide, så er jeg ikke interesseret i at spise ting jeg ikke kan lide smiley .
    Jeg gider ikke at skulle tænke ååååh nej om min mad fordi at måske kan jeg godt lige overkomme den der grøntsag eller frugt som jeg måske godt kan tvinge ned, men ikke bryder mig om. I sidste ende vil det ende med at jeg helt fravælger at spise, så nej, jeg gider ikke at skulle prøve flere nye ting bare fordi at nogle andre godt kan spise ting de egentlig ikke er så vilde med ...

• #13   4. apr 2016 Jeg har INGEN steder skrevet at jeg ikke vil have nogen som helst former for grøntsager eller frugter - kun at jeg simpelthen ikke gider begive mig ud i noget jeg ved jeg ikke bryder mig om, da jeg så ender ud i ikke at spise noget ..

Jeg har også skrevet at jeg ikke vil spise vegansk eller vegetarisk - ment som at jeg ikke udelukkende gider at leve af grøntsager, da det slet ikke ville kunne gå op i sidste ende ... Jeg ved skam godt at man er nødt til at have frugt og grønt for at leve sundt smiley

• #15   9. apr 2016 HAVREGRYNSPANDEKAGER:

250 g havregryn
    250 g hvedemel
    5 æg
    Et nip salt
    2 spsk sukker (kun undlades, men giver altså lige det sidste)
    En spsk vanillesukker
    Letmælk

Havregrynene blendes og sætte i blød i letmælk 1 15-30 min. (der skal letmælk nok i til at havregrynene er dækkede)
    Efterfølgende tilsættes de øvrige ingredienser og dejen røres sammen. Derefter tilsættes evt. ekstra mælk, så dejen får den rette pandekage-dejs-konsistens. Prøv dig frem, det er nemmere at gøre dejen lidt tyndere, end at gøre den tykkere! smiley

Jeg har opskriften inde i hovedet, men har nogle mål jeg altid går efter, derfor er der ingen mængdeangivelse på mælken - håber den kan bruges alligevel, for de smager så lækkert!

• #16   10. apr 2016 Tusind tak for opskriften - den skal klart afprøves! smiley

Jeg kan spise (varmt) grønne bønner, ærter, blomkål, broccoli, gulerødder (hvis blandet i fars eller kartoffelmos), porre (hvis det er enten blendet eller blandet op med noget der kan skjule konsistehsen) og majs.
    Koldt er det divs. former for salat (iceberg, kinakål, rocula), gulerødder, æble, agurk, majs, babymajs, rosiner og stort set alle former for nødder.

• #17   10. apr 2016 Jeg er ret sej til at stoppe grøntsager i alle mulige former for kødsovs. Lige nu sidder jeg eksempelvis og spiser noget hvor udgangspunktet var chili con carne, men det endte med knap så meget chili og mere "hvor mange grøntsager har jeg der kan stoppes i?" Fintsnittede porrer og reven rodfrugt gør det som regel fint. Jeg kan dog ikke anbefale rødbeder. Det har jeg forsøgt én gang, og det fungerede ikke skide godt smiley
    Men gulerødder og en smule pastinak kan man altid stoppe i en kødsovs. Jeg har før chokeret min lillesøster da hun hjalp mig med at lave lasagne og jeg bad hende om at rive gulerødder til kødsovsen. "AD, skal der gulerødder i?", "Plejer du ikke at kunne lide min lasagne?", "jo?", "jeg plejer at putte gulerødder i....", "Nå...".
    Så de kan altså klemmes ned i en sovs uden at folk opdager det smiley

Stegte rodfrugter er også godt. Hvidkålsstrimler stegt med bacontern er også afsindig lækkert. Snittet spinat (jeg plejer at købe det frossent) kan også puttes i mange retter, men forsigtigt! Smagen kan hurtigt overdøve alt.
    Der er heller ingen vegetarret der ikke tager skade af bacon.

• #18   10. apr 2016 Jeg har godt selv tænkt på at stoppe revet gulerod i kødsovs, måske sammen med majs - kartoffelmos bliver altid sådan en udfordring med hvor mange forskellige grøntsager jeg kan stoppe i og det så stadig smager godt haha.

Mit problem er ofte at jeg ikke bryder mig om konsistensen - smagen har jeg intet imod! Løg og tomater er et godt eksempel .. Jeg kan ganske godt lide smagen, men følelsen af at det splatter ud på tungen? NEJ TAK! Kan det blendes til en pure lignende konsistens spiser jeg det med glæde..

Spiser også peberfrugter kolde, men de bliver så bleh når de bliver varmet at jeg er ved at knække mig over det ..

• #19   10. apr 2016 Løg har jeg altid haft det på samme måde med. Det bliver hakket meget fint her smiley Jeg har dog efterhånden lært at holde af bløde løg på min bøf, men det er ikke altid jeg gider det der slimede ader bader...
    Når min farmor laver frikadeller, så kører hun løget gennem en persillehakker. Det kan måske være et trick smiley

Peber skal holdes koldt, men så er det også guf smiley

• #20   10. apr 2016 Jeg har i øvrigt også erfaret, at større stykker kogte grøntsager virkelig ikke er særlig godt. Stegte, bagte eller camoufleret i kødsovs er altså bedre smiley

• #21   10. apr 2016 Jeg prøvede at blende mine løg sidst, men min blender er altså ikke særlig god til sådanne vederstyggeligheder smiley . Kunne være jeg skulle se om jeg kunne finde en persillehakker i stedet! smiley .

Jeg plejede bare at skulle have bid i mine grøntsager, men sidst jeg lavede bagte rodfrugter syntes jeg faktisk ikke at de var så gode igen. En skam, for det er jo ganske let at lave ellers!
    Holder mig til enten kamufleret eller blendede efterhånden smiley

• #22   11. apr 2016 Fedt - fortæl gerne hvad du synes, hvis du får dem lavet smiley

Kommentér på:
Sund mad?

Annonce