{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
794 visninger | Oprettet:

Det der med uddannelse {{forumTopicSubject}}

Sidste tilmelding er jo snart hvis man vil begynde noget efter sommerferien, men jeg er stadig en smule i tvivl om hvad jeg vil.

Sagen er den at jeg i efteråret droppede ud af 2.g HTX fordi jeg havde problemer med at følge med i skolen. Jeg havde fået depression som påvirkede mig enormt meget, og derfor blev det svært at holde trit med lektier, fravær og karakterer. Nu har jeg haft en pause og arbejdet og jeg tror jeg er klar til at komme igang igen. Men med hvad?

For jeg vil gerne en HTX igen. Jeg har fundet en linje jeg godt kan lide i Aalborg men så kommer alle 'hvad nu hvis' spørgsmålene som skræmmer mig. For hvad nu hvis det hele bare gentager sig? Jeg ville ikke psykisk kunne holde ud at skulle gennemleve det hele igen, eller endnu værre stoppe 2. uddannelse i træk. Matematik var mit største problem, på trods af jeg aldrig har haft problemer i folkeskolen. Sidst havde jeg det på A niveau, her skal jeg kun have det på B. Meget af stoffet kan jeg jo i forvejen, og jeg ved hvor jeg vil få det svært, så jeg kan være opmærksom på at tage ekstra noter der samt høre godt efter.

Så overvejer jeg en HF, da den skulle være en del lettere end HTX så det virker som et lidt sikrer valg hvis jeg vil være sikker på at fuldføre den. Men springet fra HTX til HF virker bare lidt stort, og da jeg droppede ud syntes både lærer og mine forældre at det ville være en skam at jeg 'kun' skulle tage det når jeg jo godt kunne.

I sidste ende er beslutningen jo min, men vil gerne have lidt input fra andre. HTX er det jeg helst vil, men jeg er så bange for jeg ikke er i stand til at klare den. Uanset hvad har jeg tænkt mig at tage kontakt med både skole og psykolog så jeg på den måde måske kan forebygge at det hele gentager sig. 

Hvis I kender til andre uddannelser i Aalborg så vil jeg meget gerne høre om det, husk gerne link så. smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring 750 kr.
  • Ophængning af 3 lamper 600 kr.
  • Rengøring 450 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Fastgørelse håndvask m.v 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Det der med uddannelse
  • #1   10. mar 2016 Hvis du brænder for HTX så gør det for satan! Bring din indre vilje på banen og kæmp dig igennem det hele... og hvis ikke du har den store vilje til det, så er HF måske det helt rigtige valg for dig smiley

Jeg går selv på HHX 2.g og jeg synes godt nok det er hårdt men jeg giver ikke op... lige om hjørnet har jeg kun et sølle 1 år tilbage til huen kommer på!
    Glæder mig som bare pokker!

Jeg er ikke den bedste i skolen overhovedet... men gør altid mit bedste og laver det jeg skal og giver ikke op smiley

• #2   10. mar 2016 Mentalt går jeg nemt under... jeg har haft det svært i mit privatliv at jeg næsten gav op... men så kom den indre styrke frem også snakkede jeg med nogle nære venner også kom jeg op til overfladen igen fra det sorte hul...

• #3   10. mar 2016 Jeg har bl.a. haft det rigtig svært ang. salg af min pony her for 10 dage siden... men har fået meget mere frihed og jeg ved hun har det godt ved hendes nye ejere og jeg har fået mere overskud i mit liv... følte mig bare dybt afhængig og presset med egen pony... jeg elsker hende himmelhøjt men det fungere bare ikke at jeg ikke har overskuddet til hende pga. skolen... og nu får hun al den opmærksomhed som hun fortjener smiley

• #4   10. mar 2016
    Well.. Jeg vil starte med og sige; hvad vil du bruge en HTX eller HF til? Hvorfor vil du tage den? Er der en uddannelse, du har i tankerne, som kræver en af de to ting - og/eller de fag som du tænker på eller har svært ved?

• #5   11. mar 2016 Overvej hvad det er du vil efterfølgende smiley Er det fordi du skal bruge nogle fag, som du kan få på HTX/HF?

Der er jo mulighed for at tage HF enkeltfag, hvis det er noget du er interesseret i. Det kan godt være at det kommer til at tage længere tid, men der kan du mere eller mindre selv sammensætte dit skema og fylde op med fag, så du til sidst har de samme beståede fag, som du ville have efter 3 år på HTX eller 2 år på HF. Er der enkelte fag på de to uddannelser, som du ikke hverken skal bruge eller har lyst til at tage (eller evt. på et lavere/højere niveau), så kan du også gøre det smiley

Håber at du får taget den rigtige beslutning for dig selv smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
    #6   11. mar 2016 Hvorfor lige en htx, frem for stx eller hf?

hvad er det du gerne vil bruge det til?
    htx (højre TEKNISK eksamen), bruges jo ofte til dem som skal læse videre på noget som er meget matematisk og teknisk.

vil du f.eks. være pædagog ville det være dumt at spilde 1 ekstra år for at få en htx, når hf er mere nærlæggende. - eller stx

• #7   11. mar 2016 du skal nok stille dig selv spørgsmålet "Hvad vil jeg bagefter" - for hvis du ikke vil noget hvor HTX er oplagt, så tag da en HF istedet.
    Jeg har selv "kun" taget en HF og jeg var da rigtig glad for at gå der smiley Det sværer ved en HF er at man skal til eksamen i alle fag, da man ikke får årskaraktere.

• #8   11. mar 2016 Jeg droppede selv ud af min første uddannelse efter et halvt år og begyndte så på produktionskole, hvor jeg fik lov at være haævandet år.
    Min første uddannelse var som dyrepasser, men da det ikke levede på til mine forventninger og jeg i mange år har døjet med op- og nedture, blev det for hårdt for mig at være der. Det gik helt galt, da jeg blev sat til at lave en rapport, som i min verden var helt uoverskuelig smiley

mens jeg gik på produktionskole blev det laver en ny reform, som gjorde at elever på hg kun skulle være på grundforløbet i et halvt år. Jeg blev sammen med min lærer og studievejleder enig om at det måske gær et fornuftigt sted for mig at starte, da jeg selv har bange for at jeg ikke ville kunne gennemføre en længere uddannelse..

Jeg blev færdig med grundforløbet som butiksassistent i januar og bestod min sidste eksamen med et 12 tal.

for mig går det absolut det rigtige at finde en kort uddannelse, som jeg kunne få en positiv oplevelse med, ved rent faktisk at gennemføre smiley
    og hvem ved.. måske jeg en dag tar en anden og mere relevant uddannelse, fordi nu ved jeg at jeg kan klare det smiley

• #9   11. mar 2016 Det er jo lige det, jeg aner ikke hvad jeg vil bagefter, hvilket er hvad de år skal bruges på. Først ville jeg gerne være dyrepasser og gerne inden for krybdyr og lign. Men det er bare så svært at finde læreplads og senere job, specielt uden en gymnasiel uddannelse (udtalt af studievejleder). Da jeg så begyndte på HTX fandt jeg ud af at jeg godt kunne lide det arbejde vi lavede med blod og gener, og satsede så på uddannelsen som bioanalytiker, hvilket så blev droppet igen da jeg gik ud. Den linje jeg så ville på nu omhandler media, og det kunne måske vise nogle helt andre typer af job end jeg hidtil har overvejet, derfor kunne den måske også være meget interessant, og interessen indenfor det har jeg smiley

• #10   12. mar 2016
    Jeg ville i hvert fald finde ud af hvad jeg ville bruge gymnasiet til, før jeg begyndte.
    Har selv taget 1½ år på gymnasiet, fordi alle synes, at det skulle jeg jo - uden jeg anede hvad jeg skulle bruge det til. Så jeg endte med at droppe ud, fordi det teoretiske hang mig langt ud af halsen. Og jeg havde ikke tænkt mig og tage en universitetsuddannelse, så hvad skulle jeg dog bruge det til :o)

Er endt som SOSU hjælper - der kombinere uddannelsen både skole og praktik, det var noget lettere og komme igennem :o)

• #11   12. mar 2016 HTX er fin i mediesammenhæng. Jeg selv er rigtig glad for min HTX. Den var praktisk anlagt, en del ting gav mening fordi det var "virkelighedsprojekter", og det tekniske gav god mening for mig. Det er bestemt ikke spildt selvom jeg ikke læste videre. Jeg har ikke tal på hvor mange gange jeg har brugt min viden fra HTX i min erhvervsuddannelse. En standart-HTX åbner for langt flere uddannelser end de andre gymnasiale uddannelser (hvis man ser bort fra linjer og kun kigger mindstekrav). Vær dog opmærksom på at nogle kommunikationsuddannelser eller sproglige ting kræver 2. fremmedsprog.

Men meget af det ved du sikkert i forvejen som tidligere htx'er.
    Jeg er som sagt glad for min, selvom det var en kamp til tider. Og en anden ting du skal være opmærksom på: Gymnasieelever siger altid at 2.g var det hårdeste år. Det er meget muligt at det er sådan, men det gælder kun for det almene gymnasie (måske også hhx?). Jeg oplevede, ligesom flere andre jeg har snakket med, at på htx er det hårdeste år 3.g. Der sker så vanvittig meget, man starter et nyt A-fag op fra 0, man har valgfag, man har SO, SRP, eksamensprojekt i teknikfag, man er samtidig ved at køre død i det hele og der er rigtig mange undervisningstimer. Det er ikke for at skræmme dig væk, men jeg ved at det er hvad flere har oplevet.

Kommentér på:
Det der med uddannelse

Annonce