Følelsen af manglende kemi fra kollega. {{forumTopicSubject}}
Hej Hg.
Vidste ikke rigtig hvad jeg skulle have som overskrift men håber den er beskrivende nok.
Sagen er jo den at jeg endelig har fået fast fuldtids arbejde som jeg er rigtig glad for. Jeg kan også rigtig godt lide mine kollegaer og ledere.
Jeg var til en opfølgnings samtale her hvor jeg fik SÅ meget ros for mit arbejde og de var utrolig glade for at have ansat mig. (jeg blev fuldstændig flov over rosen osv. Og begyndte at slappe lidt af da jeg altid er bange for at ikke få beholde arbejde efter prøveperioden)
Jeg går dog med en stor følelse af at min ene kollega ikke kan lide mig. Han holder mig udenfor (føler jeg) og delagtiggør mig ikke i noget. Han skal også lige snakke med vores leder på tomandshånd rigtig ofte. Jeg bliver så desværre, af hans måde at være på, ret usikker på om han måske forsøger at ikke få mig til at blive.
I dag sagde jeg faktisk til ham om han ikke lige kunne huske at delagtiggøre mig da jeg følte mig lidt udenfor. (det var kun ham og mig udenfor) han blev rigtig stram i masken og sagde at men vi var jo ikke på vagt sammen. Så jeg fik endnu en tydligere følelse af at han ikke kunne lide mig. Da vi kom ind i plenum(til personale møde) så gjorde han bagefter i forbindelse med et arrangement et stort nummer af at delagtiggøre mig. Om dette var for at være sød, eller et spil for galleriet er jeg lidt usikker på..
Da min leder bruger ham meget osv. Er jeg på nyt lidt bekymret for min fremtid..
Jeg havde egentlig tænkt at lufte min følelse af at han ikke kan lide mig i plenum. Således at vi får kortene lagt på bordet. Og så tage den derfra. Men er lidt usikker..
Hvad tænker I? Og hvad ville I gøre hvis det var jer?
Mvh TT
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
du er et voksent menneske, og må handle ud fra det - altså enten tale med ham, eller tale med lederen. længere er den vidst ikke.
Blogger
Følger: 23 Følgere: 2146 Heste: 7 Emner: 339 Svar: 11.486
Jeg har også en kollega er der lidt påpasselig med nye medarbejdere, fordi mange gange bliver der skiftet hurtigt ud igen.
Men når de ser man bliver der, man yder en indsats, så kommer det stille og roligt..
At begynde at 'angribe' - vil jeg mene det er hvis du tager det op på fælles møde - vil ikke gavne at være 'hende den nye'..
Fortsæt med at være som du er, så skal det nok komme..
Ang. det med at han tit snakker med chefen på 2-mands hånd er normalt, hvis de har et godt samarbejde. Mange chefer bruger heldigvis ofte medarbejderne til at spare med.. Der er jo ingen der siger det er dig de snakker om, selvom det tit er den tanke man får, hvis man ikke er helt sikker på en af personernes holdning.. Har selv været der, så ved hvordan det er, men ved så også at det ofte er de tanker i ens hoved der kan få alle tegn til at passe til noget, der egentlig ikke er sådan i virkeligheden..
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1640 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.475
AMT - Nogle gange er det godt at få andres synspunkter på sagen. Også selvom det er Hg. Det handler ikke om at være voksen eller ej.
Mvh TT
Blogger
Følger: 23 Følgere: 2146 Heste: 7 Emner: 339 Svar: 11.486
Vil igen ikke lægge for meget i det.. Se hvordan det går om 2-3 måneder, der er situationen sikkert en hel anden!
mar 2011
Mvh TT
apr 2008
Følger: 6 Følgere: 7 Heste: 1 Emner: 36 Svar: 1.109
Du er ny og skal lige lære hvilke roller de andre har.
Dog synes jeg at du kan overveje at indvolvere din leder. Ikke i form af at du er usikker på om han kan lide dig (dette bør være irrelevant i samarbejdsøjemed) men at du føler dig usikker omkring ham pga hans måder at udtrykke sig på og at du ikke mener at han behandler dig ligeværdigt i kommunikationssituationer.
Det er muligt at han føler sig truet af dine kompetencer, men det er så hans problem og ikke dit. Er det der aben ligger begravet må han jo oppe sig og gøre sig sin stilling værdig.
Du skal bestemt ikke føle dig utilpas pga hans usikkerhed.
okt 2012
Følger: 115 Følgere: 91 Heste: 20 Emner: 31 Svar: 632
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 64 Heste: 6 Emner: 124 Svar: 9.496
dec 2012
Følger: 30 Følgere: 33 Emner: 2 Svar: 332
Jeg kan ikke lade være med at tænke om der er noget i din væremåde der tricker hans adfærd?
Altså hvis nu manden går og tumler med noget privat og derfor måske ikke lige helt føler for en "jaaaa det her job er for fedt" og overentusiastisk kollega- der muligvis også er hypersensitiv og render rundt med Thule-radaren slået ud konstant..
Mit bud er at hvis i kan samarbejde rent fagligt, så ville jeg nok anbefale dig at skrue helt ned for charmen og overveje hvordan din adfærd/sensitivitet kan bidrage til de følelser du tumler rundt med.
Hvis du endelig skal agere på de følelser så ville jeg tage den med vedkommende og holde den på din egen banehalvdel..
"Fx. Jeg føler at der er lidt issues omkring vore kommunikation, hvad tænker du om det? "
Hvis arbejdet ellers glider, så er det her DIT problem og dermed dit ansvar at tænke igennem og DIN adfærd bidrager til hvordan du har det..
mar 2011
Mvh TT
mar 2011
Mvh TT
mar 2007
Følger: 10 Følgere: 72 Heste: 8 Emner: 70 Svar: 1.143
Man kan jo ikke påtvinge en god kemi, hvis den bare ikke er der.
Hvis i får arbejdet gjort uden problemer, så vil jeg mene at det er lidt børnehave-agtigt at tage den til ledelsen, med mindre det på et tidspunkt bliver et problem for selve arbejdet eller arbejdsmiljøet. Jeg har selv arbejdet et sted, hvor en medarbejder havde et helt andet forhold til arbejdet med dyr end os andre, hvilket gjorde at han var lidt udenfor, men selvvalgt. Jeg prøvede i starten at snakke med ham og vejret osv, men han var bare ikke interesseret, så jeg tog bare beslutningen om, at jeg ville da gerne snakke med ham, men så måtte han lægge ud, for jeg vil ikke påtvinge nogen at skulle snakke eller kunne lide mig (det rager mig faktisk en høstblomst, så længe, jeg i hvert fald lægger en god tone for dagen og opfører mig pænt)
Hvis du er usikker på om du kan beholde jobbet after prøveperioden, så ville jeg spørge lederen, uden at nævne ham medarbejderen, og spørge "*Jeg er jo kun på prøveperiode, og ville høre om det stadig går godt i forhold til den ros jeg modtog til sidste møde, eller om der er noget jeg kan gøre bedre?"
Uanset hvad... så længe du gør dit bedste, så kan du ikke ændre på om du beholder jobbet eller ej.
Jeg tænker faktisk, at tage det så nært med kollegaen, og nævne det for lederen så tidligt i en ansættelse, ligefrem kan skade...
mar 2007
mar 2011
Mvh TT
nov 2008
Følger: 14 Følgere: 22 Heste: 3 Emner: 2 Svar: 916
Synes det er utrolig børnehave'agtigt at gå til lederen og sætte sig ned i rundkreds for at snakke om et problem der i virkeligheden ikke er et problem. Du bliver jo ikke mobbet, undgået eller snakket grimt til. På mange punkter TT synes jeg du er ALT for sensitiv og tager små ubetydelige ting til et helt forskruet niveau.
Du har været ansat i hvad, et par måneder? slap lidt af og find din plads før du begynder at overanalysere og inddrage ledelsen i småting der er ubetydelige for selve arbejdet du udføre...
mar 2007
Men du skriver at han siger, i ikke arbejder på samme skift? er det så rigtigt hvad han siger? for så drejer det sig vel mere eller mindre om bare lige at overbringe beskeder og opdateringer omkring diverse sager?
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 9 Emner: 34 Svar: 1.244
Hos nogle mennesker, skal man "gøre sig fortjent" til deres tilid, og det kan tage tid.
Og netop i den verden hvor du abejder, burde der være stor rummelighed, og anerkendelse af at vi alle er forskellige.
Så slap lidt af, du skal jo kun arbejde sammen med ham, hverken giftes, have børn og hus med ham
Og tak for lige at minde mig, om hvorfor at jeg er så glad for mit nye arbejde
mar 2011
Jeg havde i starten lidt svært ved en anden kollega, men da jeg lærte ham at kende så kan jeg rigtig godt lide ham. Desværre stopper han.. Så jeg håber bare han har haft en dårlig periode og at der intet har med mig at gøre..
Mvh TT
mar 2011
Mvh TT
mar 2011
Mvh TT
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 64 Heste: 6 Emner: 124 Svar: 9.496
jun 2007
Følger: 117 Følgere: 96 Heste: 8 Emner: 45 Svar: 318
Det resulterede så i at hun blev meget sur på mig, og faktisk tog mig med ud fra butikken, og gav mig et møgfald, og sagde at det ikke var hendes pligt at gøre alting for mig, jeg blev rigtig ked af det, for der var jo ikke noget overvågning eller andet derude, så vidste ikke, hvordan jeg skulle få sagt til min chef at hun havde givet mig det møgfald, da de var rigtig tætte..
Jeg valgte så at snakke med en anden kollega om det, som så snakkede med min oplærer om at det ikke var en okay opførsel, det førte så i at hun en dag da jeg mødte hende i byen, hældte en øl ud over mig og sagde at jeg havde lagt mig ud med den forkerte, jeg bliv så sur og frustreret, at jeg faktisk gav hende et par på hovedet, og sagde at hun virkelig var forfærdelig at være i nærheden af, jeg bad hende pænt om at lade mig være, og sagde at hun skulle sige til vores chef at hun ikke ville oplære mig, hvis ikke hun kunne andet end at skade mig psykisk..
Hun valgte så at sige op, med den grund, at hvis ikke de fyrede mig, ville hun ikke arbejde der mere, jeg havde denne gang beviser, fra andre at hun havde behandlet mig dårligt, så hun fik lov at sige op, her spurgte min chef så om dette havde stået på længe, hvor jeg så først her fortalte om episoden udenfor.. Hun sagde at hun var ked af at høre hun havde været sådan i mod mig, og at jeg endelig bare skulle komme til hende igen, hvis jeg oplevede mere ballede fra vedkommende i min fritid..
Jeg var der godt et halvt år, og sagde så op.
Så det jeg vil ud med er at du går til din kollega, og prøver at snakke med ham først, det har jeg gjort efter dette, da jeg er blevet hysterisk bange for at sige noget om folk bag deres ryg.
Håber i finder ud af det, da det aldrig er sjovt ar omgåes personer på arbejdet man ikke kan lide!
mar 2011
Mvh TT
jun 2010
Følger: 2 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 46 Svar: 1.582
Du skal under ingen omstændigheder tage den offentligt - ros gives offentligt, ris privat, og at begynde st finde fejl ved mandens arbejde, og bruge en masse energi på at analysere en situation der måske ikke engang eksisterer udenfor dit hoved vil jeg kraftigt fraråde.
Mit helt ærlige råd fra den anden side af bordet: koncentrer dig om dit arbejde og læg personfnidderet væk. Han tager måske også afstand (hvis han gør det) fordi du "presser" ham med dine behov.
Relevant information skal naturligvis deles, og sker det ikke, så kontakt ham stille og roligt og påpeg det, eller kom med et forslag til en handlingsplan der kan sikre at relevant information bliver videregivet - ledere/chefer elsker nemlig medarbejdere der kommer med løsninger fremfor bare problemer
Følelsen af manglende kemi fra kollega.