{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.114 visninger | Oprettet:

Dyrlægeuddannelsen 2016 {{forumTopicSubject}}

Hej hej

Jeg er 20 år og skal begynde på dyrlægeuddannelsen her i år til september. Glæder mig så meget, det har altid været min drøm!

Jeg vil spørge om der er nogle herinde som også skal starte på uddannelsen, eller som allerede går på uddannelsen. -Og selvfølgelig hvorfor? Hvad for jer til at brænde for faget? -Og hvilket område vil I studere, altså kæledyr, heste, landbrugsdyr? smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dyrlægeuddannelsen 2016
  • #1   9. mar 2016 Hej!
    Du kan godt glæde dig til at starte på veterinærmedicin! Jeg går på 2. år, og synes, det er en fantastisk uddannelse! Der er en masse at læse, og p.t. synes jeg ikke, jeg laver andet end at sidde med næsen i bøgerne fra morgen til aften, men meget af det er også skrækkelig spændende, og det motiverer mig meget, at jeg dag for dag kan mærke, hvordan jeg bliver klogere og klogere - for man lære afsindigt meget på ekstrem kort tid! Det er bl.a. al den viden, man kan få, samt selvfølgelig interessen for dyr, som gør, at jeg brænder for faget. Jeg ved endnu ikke, hvilken differentiering jeg vil vælge, eller hvad jeg drømmer om at arbejde med, når jeg er færdig. Er åben over for det meste, også andet end blot at være i praksis smiley

• #2   9. mar 2016 Har du allerede fået at vide om du er kommet ind på studiet? Skal du ikke først til at søge?

• #3   9. mar 2016 Månehestene- Uh tak for dit svar. Har fået at vide fra så mange at det er et meget krævende studie, og om jeg mon kan holde motivationen oppe. Men der er virkelig noget jeg brænder for, og håber så meget at stoffet fanger mig lige så meget som det har fanget dig. smiley

Hvordan er sværhedsgraden lige når man starter? For jeg har nu haft et års sabbat år, og føler mig lidt rusten. Plus jeg havde fysik A, Mat A men kun kemi B og biologi C smiley

Sanne- Jo jeg skal først søge ind, så jeg er ikke sikret en plads endnu. Men ved snak med studievejleder mener han at chancen for at komme ind er god. Jeg har afsluttet gymnasiet med et snit på 12,2, med alle de krævede fag. smiley Så jeg krydser mine fingre. Så nervøs for ikke at komme ind smiley

• #4   9. mar 2016 12,2!? smiley Jeg ligger pt. med snit på 6 og håber på at komme ind når jeg søger efter gym.... Så jeg håber da på at kunne starte i 2017 eller 18 :3

• #5   9. mar 2016 Ida og Megan- Så vidt jeg husker bliver ca. 50 % på veterinærmedicin optaget på kvote 2, så op med humøret smiley (Ikke hæng mig op på facts) smiley

• #6   9. mar 2016 Ja, jeg håber også på at kunne komme ind på kvote 2, hvis mine lærer ikke indser at jeg rent faktisk er ret dygtig til det jeg laver smiley Jeg giver hvertfald ikke op lige sådan, ikke at må gå 2. g om for at få bare et ordentligt snit til bare at kunne søge ind smiley

• #7   9. mar 2016 På gymnasiet havde jeg, ligesom dig, også fysA, matA, kemB og bioC. Synes slet ikke, overgangen fra gymnasiet til veterinærmedicin var slem rent faglig. Vi lagde ud med etik, zoologi og kemi/biokemi, hvor vi i zoologi blev introduceret til dyrenes udvikling og kemi/biokemi var en del gentagelser eller opbygning af det, vi havde haft om på gymnasiet smiley

• #8   9. mar 2016 Jeg kommer med Kemi A, Mat A og Biologi B, så det lyder som en luxus smiley

• #9   9. mar 2016 Du skal virkeligt glæde dig smiley Jeg går på årgang med *Månehestene* og jeg kan ikke sige andet end at studiet er fantastisk. Som hun siger, man lærer så voldsomt meget på så kort tid, at det er helt vildt. Lynhurtigt kan man komme ud i praktik og føle at man rent faktisk kan noget smiley
    Læsemængden er hård. Især lige nu. Det er ikke for sjov at mange siger studiet er krævende, for det kræver virkeligt at man tager sig selv i nakken. Det er ikke fordi stoffet er ekstremt vanskeligt at forstå - man skal bare kunne det hele udenad, hvilket eksamenerne også afspejler (næsten altid uden hjælpemidler).

Ikke desto mindre, verdens fedeste studie smiley Jeg elsker at det er så praktisk orienteret som det er, at jeg allerede så tidligt i mit studieforløb kan komme ud og prøve kræfter med de ting jeg har lært i undervisningen, er så fedt, og gør bare at jeg får endnu mere blod på tanden smiley

• #10   9. mar 2016 Ja det er rigtigt at 50% kommer ind gennem kvote 2, som består af samtale og prøve smiley I min studiegruppe er vi 5 der er kommet ind gennem kvote 1 og 4 gennem kvote 2, og jeg er VILD med det smiley Dem der er kommet gennem kvote 2 har (i min studiegruppe), simpelthen så meget livserfaring, hvad end det angår studie, rejser, privatliv - you name it, hvilket jeg syntes er super fedt, da det for en som mig, der jo aldrig har lavet andet (intet sabbatår, direkte fra gym til studiet), giver en rigtigt meget smiley

• #11   9. mar 2016 Jeg går også på årgang med de to andre vettere smiley
    Men er nok af lidt anden holdning - 1. År var hårdt! Som i pisse hårdt!! Og jeg var lykkelig over at have haft kemi A i gym året op til, for jeg synes dælme biokemi/kemi var krævende... Men ellers heller ikke den store omvæltning fra gym...
    Jeg synes det bliver mere og mere spændende for hver blok - hvis man overlever blok 1 og 2 første år!
    Jeg savner dog virkelig noget "hands on" og gentagelser - for det er der ikke meget af - har dog opsøgt praktik frivilligt i 4 uger indtil videre..

Mht hvad jeg gerne vil med det, er drømmen helt klart noget forskningsorienteret... Havde egentlig en drøm om hestedyrlæge, men de evindelige vaccinationer og tandrasp keder mig i længden ligesom samme problematik er i smådyrspraksis smiley

• #12   9. mar 2016 Ej hvor er det fedt at der er så mange der har svaret på mine spørgsmål! Tak for det!
    Jeg vil virkelig gerne uddannelsen, brænder for det. Og er selv en arbejdshest der ikke giver op selvom det er hårdt. Så håber virkeligt at jeg kan klare det selvom det bliver svært.

Er rigtigt glad for de forskellige syn på faget i har givet mig.

• #13   9. mar 2016 Har været meget nervøs med mine fag. Det var planen at jeg ville have biologi B som valgfag, men holdet blev desværre ikke oprettet..

• #14   9. mar 2016 Altså det er hårdt og eksamensperioderne sidder jeg i gennemsnit 10 timer om dagen... Men jeg prioriterer så også min fritid undervejs i blokken- jeg kan alligevel ikke huske det hele når vi kommer til eksamen alligevel smiley

• #15   9. mar 2016 Min generelle opfattelse af studiet har været, at de fag jeg har haft i gymnasiet ikke har gjort det store udslag. De gennemgår stortset biotek A på en enkelt forelæsning i starten smiley Derimod var jeg glad for at jeg har gået på HTX. Syntes det var en stor hjælp at have studeret projektorienteret på egen hånd på forhånd, det har virkeligt givet mig meget.

Som Janni tror jeg også jeg sidder omkring 10-12 timer op til eksamen, hvor næsen er dybt begravet i bøger smiley

• #16   9. mar 2016 Eifos: Så er kan man da være lidt glad for at man har tilbragt 2 år af ens gymnasietid på HTX smiley Hvor meget rider i egentlig ved siden af?

• #17   9. mar 2016 Jeg har mine ponyer i Jylland ved min mor...
    Det er avlsdyr så de skal (heldigvis) ikke rides...
    Jeg ville simpelthen ikke kunne finde tid til ridning og skole.. Mest fordi at det ville kræve et arbejde også for at have råd...

• #18   9. mar 2016 Jeg har hest og rider ligenu alle dage i ugen mens jeg går i 2. g, så jeg håber da også der er tid til det når man er på UNI smiley Har on/off haft part på 1 dag i ugen, men har lidt opgivet det da jeg alligevel endte ude i stalden pga. et eller andet.....

• #19   9. mar 2016 Tjah det kommer an på om du selv skal betale det hele... Ig om du er villig til at tage lån eller lign...
    For hvis du både skal arbejde, ride og læse, så for du MEGET svært ved at få tingene til St hænge sammen - det kan lade sig gøre ingen tvivl om det, men det vil være hårdt smiley

• #20   9. mar 2016 Eifos- Jeg har også fået på HTX og har altid været vild med den måde man arbejder på der. Men der bruges meget computer og har hørt på andre uni studier at der bruger de computere langt mindre. Hvordan er det ved jer? smiley

• #21   9. mar 2016 Jeg kommer ikke til at ride i min studietid. Min hest står ved mine forældre i Sønderjylland. Og har på ingen måde råd til at få ham med. Heldigvis har jeg en dejlig søster der vil passe og ride ham for mig. smiley

• #22   9. mar 2016 Vi bruger computer til alt - den kan i hvert fald ikke undværes smiley dog er der nogen der foretrækker ar tage noter/tegne i hånden:)

• #23   9. mar 2016 Altså jeg bruger min computer til at tage noter med smiley Og så har vi lige nu et fag hvor man da også bruger excel og et andet fag hvor vi bruger programmet R.

Jeg har valgt ikke at ride ved siden af studiet smiley Jeg har også et tamrotte opdræt, så min fritid går med det.

• #24   9. mar 2016 Nu hvor jeg lige har så mange "eksperter" fanget her, kan jeg lige benytte mig af det. smiley Er der mange der dropper ud af studiet, føler i? smiley

• #25   9. mar 2016 Jeg har penge til at have hesten og ligenu arbejder jeg heller ikke, da jeg har mine forældre samt stor opsparing at tage på :3 Bor i forvejen ved KBH så
    det var mere om jeg skulle til at have part på, for ligemeget hvad skal hun aldrig sælges smiley

• #26   9. mar 2016 Jeg vil dog sige jeg er en af dem der tegner og skriver noter i hånden. Jeg laver stortset tegninger til alt, og er super glad for at skrive noter i hånden og bruge massere af farver - jeg syntes det hjælper helt vildt på min udenadslære smiley

Eksempel på AF1 og AF2 tegniner på første år smiley
    https://www.instagram.com/p/3WkhyqnZbT/
    https://www.instagram.com/p/0XT41PHZao/

Især i de to fag blev der tegnet meget smiley

• #27   9. mar 2016 Nej, frafalds procenten er utroligt lille på studiet smiley Som sagt, er det jo også et svært studie man i den grad vælger til, og ikke "giver op" ved. Mange har arbejdet hårdt i MANGE år (hvad end de er kvote 1 eller 2) for at komme ind, og det kan man tydeligt mærke, folk lader sig ikke kue af noget smiley

• #28   9. mar 2016 Jeg er forfærdelig til at tegne....
    Så stor respekt for det der smiley Og jeg tager generelt noter i hånden det bliver nok lidt svært når man ikke er så fantastisk til at tegne smiley

• #29   9. mar 2016 Tja, når man får 5-50 latinske navne på en dag man skal huske, og man ved det fortsætter sådan de næste mange måneder, så finder man hurtigt ud af hvordan man lærer det bedst smiley Her var det at tegne, det at måtte omsætte hvordan det liiige er at arterier/vener/lymfer fordeler sig (eller muskler, nerver, you name it), og få det ned på sin egen måde er noget jeg STÆRKT (!!) kan anbefale :)!

• #30   9. mar 2016 Hold da op nogle lækre tegninger! Respekt! Jeg kan også lide at tage noter i hånden, men tegne er ikke min stærke side. Elsker at have ting på skrift. Vi havde en del bøger som PDF eller online ved systime, og hader simpelthen ikke at kunne sidde med en fysisk bog smiley

Tror også du har ret i at man skal finde ud af hvordan man selv lærer bedst og hurtigt. Dejligt at høre at frafaldsprocenten er så lav. Føler også selv at de tre år på gymnasiet kun handlede om gennemsnit og karakter. Det har i været fald været et hårdt pres på mig. Derfor ville jeg også have et års fri til arbejde og rejse smiley

• #31   10. mar 2016 Har altid gerne være dyrlæge, jeg går så i 9. nu.
    Skal i 10. Efter, og se om jeg har en chance for at komme ind på uddannelsen, hvis jeg skal på gym..
    Men er så elendig til matematik.. ):

Vildt fedt du skal starte!

• #32   10. mar 2016 R er simpelthen det mest irriterende program nogensinde!!!

Jeg studerer biotek - samme campus som dyrlægerne - og på KU har de åbenbart besluttet at R er sagen. Grrrr

Til gengæld kan jeg egentligt anbefale at bruge lidt sommerferie på at sætte sig ind i programmet, når du ved, at du skal bruge det.
    Programmet er gratis at hente, og her er en gratis pdf med øvelser (som bruges i matematik og databehandling som mange har som intro fag) https://cran.r-project.org/doc/contrib/Larsen+Sestof-noter-om-R.pdf

Virkelig, hvis du har tid kan det være en ret god ting at bruge lidt energi på. Det kan godt være at i lære det i skolen, men at man kan lidt er altid en fordel smiley

• #33   10. mar 2016 Cecilie - fedt at der er så mange der virkelig brænder for det. Da jeg gik i folkeskolen og en god del op i gymnasiet arbejdede jeg som hjælper i en kostald. Jeg elsker køer. Alt kropssprog jeg har lært fra heste kunne bruges direkte på køerne. Hver gang de skulle have en dyrlæge ud, var jeg i mit es. Og blev gerne flere timer efter jeg skulle kun for at observere og hjælpe dyrlægen. Så mange spørgsmål jeg har fået spurgt om smiley

• #34   10. mar 2016 Jeg er ret glad for R i og med at jeg har prøvet at kode lidt i gymnasiet. Kan man lidt generel kodning syntes jeg det er fint smiley Dog ikke det mest indlysende eller velforklarede program, så hvis man ikke har kodet før, kan jeg godt se hvorfor man har lyst til at bede R om at brænde op i helvede :P!

• #35   10. mar 2016 Rynkedellen og nullerkuglen- Tak for det. Det er jeg glad for det vil jeg i hvert fald tage til mig. Vi skulle lære Mathcad på gym og jeg var ved at dø, så svært var det i begyndelsen. smiley

Jeg vil lige spørge herinde hvor meget det har kostet jer i bøger og hvor mange i har? Er det smart at lede efter dem brugt? smiley

• #36   10. mar 2016 Der er nogle der siger det kommer til at koste mellem 40.000 og 80.000 i bøger gennem studie tiden alt efter om man køber alt brugt eller alt nyt...
    Jeg har brugt mellem 1000 og 2000 i HVER blok brugt... Og jeg har ikke engang købt alle bøger.. Og de siger at senere skal vi regne med 5-6000 kr halvårligt...

• #37   10. mar 2016 Hold da op, det var mere end jeg regnede med. smiley Men man kommer vel ikke langt uden bøger? smiley

• #38   10. mar 2016 Der er nogle der siger det kommer til at koste mellem 40.000 og 80.000 i bøger gennem studie tiden alt efter om man køber alt brugt eller alt nyt...
    Jeg har brugt mellem 1000 og 2000 i HVER blok brugt... Og jeg har ikke engang købt alle bøger.. Og de siger at senere skal vi regne med 5-6000 kr halvårligt...

• #39   10. mar 2016 Jeg går pt. i 9. klasse, og skal i 10. efter sommerferien. Dernæst HTX i 3 år.
    Jeg skal uddanne mig som veterinærsygeplejerske. Når jeg så engang har fået et par børn, vil jeg læse videre til dyrlæge. smiley

• #40   10. mar 2016 Hmm første år brugte jeg ikke bøgerne i blok 1... Begyndte så mere og mere derefter...
    Men det er meget individuelt...
    Jeg bruger generelt ikke bøgerne super meget i løbet af blokken, jeg kommer i stedet til alle forelæsninger... Jeg bruger dog bøgerne meget op til eksamen smiley

• #41   10. mar 2016 Stine, hvordan kan det være du vil være Veterinær sygeplejerske inden? smiley

• #42   10. mar 2016 Jeg synes at selve dyrlæge uddannelsen tager rigtig lang tid, og har regnet mig frem til at jeg vil få børn meget sent, hvilket jeg ikke ønsker. Men som mange andre børn har fået af vide, "Børn efter uddannelsen" smiley
    Det er heller ikke 100% sikker at jeg vil læse videre, for måske er det helt perfekt for mig at blive veterinærsygeplejerske..
    Nu må vi se hvad tiden bringer smiley

• #43   10. mar 2016 Puh jeg vil slet ikke tænke på hvad jeg har brugt på bøger. Mener det var omkring 7600 første år og omkring 4600 i år, hvor jeg ikke har købt alle.
    Jeg køber alle bøger brugt smiley

• #44   10. mar 2016 Janni- tak for svar på mine spørgsmål. Min kusine studerer lige nu. Kan ikke huske på hvilket år. Håber hun vil hjælpe mig med de bøger der. smiley

Hvor bor i henne i forhold til campus? Er ikke meget kendt i Kbh har hørt det er svært at få noget. Skal flytte dertil med min kæreste smiley

• #45   10. mar 2016 Mhs. til børn efter uddannelse, har jeg nu hørt og har den generelle opfattelse at det er et smart træk at få børn under uddannelse smiley Du har meget fleksible timer, og mulighed for at tage de sygedage/hjemmedage, der er behov for, da man så bare kan studerer hjemmefra. Barsel/fødselsorlov under studiet er heller ikke noget problem at få tilladelse til.

• #46   10. mar 2016 Jeg ar boet i Bellahøj og Rødovre...
    Flytter tilbage til Rødovre imorgen faktisk... Flytter i campingvogn fordi det er så skide umuligt at finde bolig herovre der er til St komme til for penge!

• #47   10. mar 2016 Der er en facebook gruppe, hvor man køber og sælger bøger, den fungerer super :)!

Jeg bor i københavn Ø, ca 6,5 km fra campus så jeg cykler hver morgen smiley

• #48   10. mar 2016 Det er selvfølgelig rigtigt. smiley
    Men det vil jeg ikke overveje nu.. Der skulle gerne gå nogle år endnu inden jeg skyder nogle unger ud. smiley

• #49   10. mar 2016 Men jeg tænker du kommer i problemer mht til SU? smiley du har vel ikke ret til SU til 2 uddannelser?
    Men hvorfor vil du gerne have veterinærsygeplejersken inden? smiley

• #50   10. mar 2016 Sorry så ikke luge du havde svaret på det smiley

• #51   10. mar 2016 Som sagt, bare en lille drøm jeg har i mit hoved. Tager det hele som det kommer. smiley

• #52   10. mar 2016 Altså jeg ville personligt ikke være i stand til det her studie med et par på armen... smiley

• #53   10. mar 2016 Nu må vi se hvad fremtiden bringer. smiley

• #54   10. mar 2016 Whoa er det så svært at finde et sted at bo? Vi har nemlig snakket frem og tilbage mange gange min kæreste og jeg om vi skulle stille os som aktive til bolig allerede nu. Vi har bare været nervøs for at skulle betale "spilte" måneder i husleje hvor vi ikke engang er flyttet derover. smiley

• #55   10. mar 2016 Jeg vil i været fald vente med at få børn til efter studiet, selvom jeg til tide kan være lidt skruk smiley Tror slet ikke jeg ville kunne håndtere et lille barn under uddannelsen smiley

• #56   10. mar 2016 Jeg brugte nok omkring 5000kr på første år. I år har jeg ikke brugt særlig meget, fordi jeg har solgt en del bøger fra første år, og brugt pengene på at købe nye (brugte bøger). Jeg bor i Hvidovre, ca. 6,5km fra campus. Tager ca. 20-25minutter på cykel smiley
    Hvis du har lyst til selv at opleve, hvordan studiet er, kan du blive studerende for en dag, hvor du en hel dag følger en veterinærstuderende. Jeg var selv studerende for en dag, og det gav mig rigtig meget. Nu er jeg selv vært for folk, som er studerende for en dag, og dem jeg har haft med indtil videre, har været glade for at få be- eller afkræftet ting, få oplevet studiemiljøet, undervisningsformen osv. smiley

• #57   10. mar 2016 Altså det kommer an på jeres budget og hvor i vil bo...
    Jeg har stået på aktiv venteliste siden sommerferien da jeg blev træt af den "luder-hule" jeg havde været så "heldig" at finde... Og nu er jeg bare så desperat for at komme væk, at jeg får vores campingvogn herover og så håber jeg at få tilbudt noget inden 1/9..

• #58   10. mar 2016 Månehestene - Det lyder fedt! Hvornår kan man blive det? smiley (altså studerende for en dag)

• #59   10. mar 2016 Jeg skrev mig på venteliste på kkik ca. et år inden, jeg regnede med at blive optaget på studiet. Fik et kollegieværelse i juni, dvs. inden jeg vidste, om jeg blev optaget. Tror det er sværrest at finde et sted at bo, hvis man først begynder at søge lige op til studiestart smiley

• #60   10. mar 2016 Du kan melde dig til via dette link, og så vil en vært skrive til dig, og I vil sammen finde en dag, som passer jeg begge smiley
    http://sund.ku.dk/besoeg/for-gymnasiet/studerende-for-en-dag/

• #61   10. mar 2016 Som månehestene er min opfattelse også at det spidser til hvis man venter med at søge til studiestart.

Jeg har selv gjort det sådan at mig og min kæreste købte en andelsbolig sammen, men det kræver jo at man har midlerne til det.

• #62   10. mar 2016 Månehestene tusinde tak! Det vil jeg se på. smiley
    Du vil altså anbefale at vi søger hurtigst muligt for at kunne få et sted at bo? smiley

• #63   10. mar 2016 Eifos- det har vi i hvert fald ikke.. Min kæreste skal studere på en uddannelse hvor 100% bliver optaget så i det mindste er han sikret. smiley

• #64   10. mar 2016 Ja jo før i kan søge jo bedre smiley

• #65   10. mar 2016 Mange tak til jer alle sammen for at bruge tid på at svare på mine tusinde spørgsmål smiley

• #66   10. mar 2016 Det er UMULIGT at finde noget bolig i KBH så i skal bare igang så hurtigt som muligt smiley Jeg er glad for at kunne blive boende hos mine forældre, da jeg ellers skulle finde et eller andet skrabet at bo i.... Det er heller ikke ligefrem billigt at bo herovre smiley

• #67   10. mar 2016 Jeg vil lige byde ind og sige, at vores bøger på 3. år samlet set kostede 11.-12.000 kroner fra ny. Sparede lidt ved at købe brugt, but still.. en opsparing er en god ting, haha.

• #68   10. mar 2016 Synes jeg helt sikkert, du skal skrive dig op forskellige steder allerede nu. Synes ikke, det er umuligt at finde noget at bo i herovre, og det behøver heller ikke koste en halv bondegård. Hvis du har det fint med at skulle bo på kollegie, kan du skrive dig op hos kollegierneskontor.dk. Jeg er selv rigtig glad for at bo på kollegie, giver kun knap 2400kr om måneden inkl. alt, og det er i cykelafstand til skolen. Jeg valgte, som sagt, at takke ja til et værelse allerede inden, jeg blev optaget, og det fortryder jeg ikke, selvom jeg så skulle spilde penge på en måneds ekstra husleje smiley

• #69   10. mar 2016 Jeg læser også på 2. år med de andre, og efter et år ekstra i gymnasiet (pga. mit snit) var jeg slet ikke klar til at læse - men vidste at det var det studie jeg ville, og jeg højst sandsynligt ikke kom ind hvis jeg tog et sabbatår (i hvert fald ikke på kvote 1)
    Det rumlede lige sammen med at jeg gik fra min kæreste igennem 3-4 år i dagene op til vi startede, så jeg synes 1 år var ret hårdt!
    Jeg går rigtig meget op i min ridning, og jeg var ikke klar til at læse, i kombination med studiet fik ikke en god start. Så jeg fik et wake-up call efter dumpede eksaminer i blok 1. Så blev jeg da lidt bedre til at prioritere smiley
    Generelt er 1 blok ikke så hård, jeg synes kemi er det man skal bruge mest krudt på, men også biokemi. Etik og zoologi kan man tage lidt mere roligt.
    Jeg arbejdede også aaaalt for meget ved siden af studiet 1. år.
    Så 1. år for mig var ikke så nemt, men her 2. år har jeg fået mere balance mellem hvor meget og hvornår arbejdet kan passes ind, hvor meget jeg rider og hvor mange timer jeg SKAL sidde med næsen i bøgerne. For mig har det også hjulpet at 2. år er lidt mere spændende. Jeg føler i hvert fald i år har været en del nemmere end sidste år, og det er gået meget stærkere. smiley
    Jeg brugte ca. 8.000 udelukkende på brugte bøger sidste år, og i år har jeg købt et par fra ny. Tror jeg har brugt 4-5000 i år.
    Jeg bor hjemme ude i provinsen, så jeg har 5 kvarter til skole. Det er ret træls og jeg er meget træt af at pendle, men jeg kan til gengæld beholde min hyp (som jeg dog nok ender med at låne lidt til eller finde en anden løsning, for lige pt. tjener jeg alt for lidt i forhold til hvad jeg bruger)

• #70   10. mar 2016 Puh Tenna, du gør mig helt bange xD Har godt luret lidt på bøgerne til næste år, og tænkt at der skal tæres lidt på min opsparing smiley

• #71   10. mar 2016 Månehestene - tak for råd. Har allerede snakket med min kæreste om det og vi vil finde ud af noget smiley

• #72   10. mar 2016 Nu har jeg jo min hest i Jylland, men kunne godt tænke mig at holde ridning en ved lige. Kender i nogle steder hvor man kan låne en hest til ridning en gang om ugen eller noget i den stil? smiley

• #73   10. mar 2016 Du kan finde part jo smiley
    Har selv hest herovre og en sød part til ham smiley

• #74   10. mar 2016 Og held og lykke med farma, piger. Der skal man holde tungen lige i munden ??
    Til TS. Jeg har ikke så meget at byde ind med end de andre. Det er jo meget individuelt hvordan man oplever uddannelsen, men i bund og grund tror jeg, de fleste er rigtig glade for den, fordi det er skide spændende, og fordi der er så mange muligheder, særlig efter bacheloren. Det er dog ikke for sjov, når folk siger, at presset er højt. Vi er et af de studier, der er allermest stresset.. Så presset stopper ikke efter gymnasiet, desværre smiley
    Jeg bruger ikke HG så meget mere, men du er velkommen til at skrive, hvis du har nogle spørgsmål, som du tror, jeg kan hjælpe med. smiley

• #75   10. mar 2016 Super mange tak Tenna P. Dejligt folk er så udadvendte og behjælpelige smiley

• #76   10. mar 2016 Mange tak Tenna, jeg kæmper virkeligt med Farma - spændende, men godt nok svært og med et kæmpe pensum. Jeg prøver at lave utallige skemaer, men puha, jeg har svært ved at finde en metode der virker for mig med dette fag smiley

• #77   11. mar 2016 Det kan jeg godt forstå, det er heller ikke det nemmeste fag at gribe an. Jeg havde mest problemer med basal farma, fordi vi ikke rigtig fik så meget undervisning i det. Så det var den, der trak mig mest ned til eksamen .. var du til det arrangement, hvor nogle af mine andre medstuderende fortalte hvordan de var kommet igennem? smiley ps. undervurder ikke fødevaresikkerhed, når I når blok 4.. -_-'

• #78   11. mar 2016 Ja jeg var til det, det var en virkeligt stor hjælp! smiley
    Nej jeg syntes også undervisningen i basal var presset MEGET sammen, heldigvis er jeg okay stærk i matematik og kemi, så jeg føler at det går okay med basal. Nu må jeg se om jeg tænker det samme til eksamen smiley

Haha tak jeg adsvarlen, jeg er mester i at undervurderer fag smiley

• #79   12. mar 2016 Hejsa smiley Jeg er også dyrlægestuderende dog på 1. år. Jeg er super glad for det! Det har overgået alle mine forventninger. Det er så fedt at man i høj grad selv kan planlægge hvornår og hvor meget man vil læse og at man meget mindre er presset af 117 afleveringer, som man var i gymnasiet.
    Bøger kan gøres meget billigt, hvis man er med på at bruge E-bøger og låne på biblioteket og købe resten brugt. Jeg har brugt under 500kr indtil videre på alt: bøger, kittel, dissektionssæt osv og jeg har alle anatomibøgerne, hvor de fleste vælger en enkelt. Så det kan lade sig gøre at klare sig med et lille budget smiley

held og lykke med studiestart, det er virkelig sjovt!

• #80   15. mar 2016 Mange tak Therese! Glæder mig super meget. smiley

• #81   15. mar 2016 Hvilke jobmuligheder er der når man er færdiguddannet? Jeg har fået af vide at det er de færreste som bliver praktiserende dyrlæger og arbejder med kæledyr osv. Er der nogen som har et estimat af det?

Som det hele ligger lige nu, har jeg en drøm om at tage dyrlægeuddannelsen, hvor jeg har min islænder med. Den ultimative drøm er at blive dyrlæge med speciale i heste, men jaaa.. ;p Hvem gør ikke det? smiley
    Jeg har den ide om at hvis nu jeg vælger at bo uden for KBH, så kan det lade sig gøre med hest ved studiet. Og så at have et arbejde ved siden af samt en part. Eller hvad er jeres opfattelse/erfaring?

Virkelig spændende tråd, den giver et rigtig godt indblik i studiet. smiley

• #82   15. mar 2016 Du kan ende som alt muligt - forsker, arbejde med forsøgsdyr/biomedicin, kødkontrol, konsulent, foderudvikling osv smiley Der er mange muligheder, udover praktiserende dyrlæge. Da jeg statede tænkte jeg at det var det jeg ville, ud og stå på en klinik og have en masse smådyr igennem. Jeg må dog indrømme at studiet virkeligt har vist mange spændende sider og muligheder, og at det pludseligt lyder meget spændende med en af de andre muligheder smiley

• #83   15. mar 2016 Mikiya
    Jeg vil ikke anbefale at have hest sammen med studiet. Jeg kunne aldrig drømme om at købe hest imens jeg læste, men jeg kunne simpelthen ikke skaffe mig af med min da jeg startede med at læse. Jeg arbejdede så meget at jeg kunne betale hesten (ca 5000 nogle gange 6000 kr/måned) det første år, men fik ikke brugt tid nok på studiet. I år arbejder jeg det jeg føler jeg har tid til, og så giver den en ekstra skalle i mellemuger og juleferie osv, men jeg tjener ikke nok til at hesten kan løbe rundt. Og det er på trods af at jeg bor hjemme, har part og ikke har husleje. Min plan pt. er at jeg nok tager SU-lån når min opsparring er brugt op..
    Jeg kan ikke anbefale hest og studie, selvom jeg ved at hesten kan gøres billigere end jeg gør det. Men derfor koster det stadig 3000 og nok også 4000 for hesten herovre, og det er penge du skal tjene/låne ved siden af studiet smiley
    Det er ikke umuligt, men hvis jeg kunne få mig selv til at sælge ville jeg gøre mig selv en kæmpe tjeneste rent studiemæssigt.. Det er bare også et dejligt frirum smiley

• #84   15. mar 2016 Jeg ved virkelig også godt at det er en drøm, og jeg ved godt at det vil blive hårdt, men jeg tror bare virkelig ikke at jeg kan undvære ridning eller min hest i mit liv. Jeg tænker at jeg kan have ham opstaldet billigt i en løsdrift, mens jeg har en part eller to på ham, som kan hjælpe mig med at holde omkostningerne nede, hvilket ikke er så store i forvejen. Det eneste som jeg bruger penge på ud over de månedlige udgifter er undervisning og nyt udstyr når det gamle går i stykker. Men ja, jeg skal have undersøgt det nærmere.

• #85   15. mar 2016 Jeg vil også umiddelbart fraråde det - var det ikke en mulighed bare at få part på en? Eller gå på en rideskole? smiley

• #86   15. mar 2016 Af hvad jeg ved kan det være ret svært at finde en løsdrift i nogenlunde nærhed af københavn, og ellers koster det alligevel 2500-3000 kr for det. Ellers skal du længere ud i provinsen, så kan man få det billigere, men de fleste steder jeg kender koster det alligevel 1800-2000 om måneden.. Men jeg kan heller ikke undvære det smiley

• #87   15. mar 2016 Jeg står i løsdrift i kbh området til 1100 kr/mnd, men har også været vildt heldig med at komme til at stå hvor jeg gør!
    Jeg har hest og studie, men kan så også holde hesten for 2000 maks i måneden i faste udgifter. Min forlovede hjælper også lidt økonomisk, så har jeg part til ham og job ved siden af fredag eftermiddag og lørdag formiddag
    Og det hænger sammen uden større problemer. Gu er der stressede dage hvor jeg ville ønske jeg ikke havde hest, men jeg nyder virkelig at have ham herovre.

Tror dog ikke jeg kunne få det til at gå op med 3000 mnd fast

• #88   15. mar 2016 Det lyder godt nok også billigt, jeg synes virkelig løsdrift har været dyrt i København når jeg er stødt på noget - men dejligt at det kan lade sig gøre!
    - De 3000 jeg snakker om er selvfølgelig med wrap osv, men måske med et par tjanser og sådan.

• #89   16. mar 2016 Det er ekstremt billigt, og kun fordi jeg kendte en, der kendte en og fordi der manglede en vallak til flokken. Havde jeg haft en hoppe er jeg ikke sikker på at den var gået.
    Anyway, jeg brugte så også flere måneder på at lede efter opstaldning. Kravet var løsdrift og i nærheden (cykelafstand) af S-tog, fordi man må tage cyklen gratis med i S-toget.
    Hillerød, Frederikssund, og ude ved Hedehusene var der faktisk flere steder med billig opstaldning, hvis man altså er villig til at cykle. Det er ofte billigt fordi der ikke er offentligt lige til døren.
    Faciliteterne er ofte mindre på de steder, så man må gøre op med sig selv, hvad der er det vigtige.

Jeg har så også budgeteret med hvad der skal ligges til de forskellige ting hver måned, og der er ikke meget til tant og fjas. Tror det mest fjasede jeg køber er slik til stalden (vi skiftes til at købe lækkerier derude, men man skal være hurtig for de andre er også hurtige til at fylde op!), kaffe til mig selv eller lidt slik hvis jeg er alene hjemme. Jeg køber sjældent tøj, og når jeg gør er det ofte genbrug.

Hesten er så kun ansvarsforsikret (gratis via indbo), hvilket gør det billigt indtil den dag, han bliver syg. Men i de 6 år jeg har haft ham har det været billigere ikke at holde ham forsikret fordi jeg har haft så få regninger.

Men mit bedste råd er at ligge et budget. Det gjorde min forlovede for mig, for han er bedre til den slags end jeg. Så regnede han også ud præcis hvor meget jeg skulle arbejde hver uge til 110 i timen for at det kunne løbe rundt (som i lige præcis, intet uforudset og intet til opsparing). Jeg tror det var en 3-4 timer om ugen for at det lige gik, regnet med at jeg får penge fra part også. Arbejder 8-10 timer om ugen, så opsparingen kan få lidt til eventuelt sygdom etc. smiley

Jeg har ofret byture, ture på a-vej efter skole fredag og den slags på det. Men jeg savner det egentligt heller ikke, så det er også værd at overveje hvad man er villig til at ofre. Havde jeg nu været meget socialt anlagt havde jeg nok ikke kunnet undvære det. smiley

Men det krævede måneders intenst overvejelse, søgen efter opstaldning der var billigt nok og budgetering, jobsøgning og endnu mere overvejelse før han blev flyttet herover.

• #90   16. mar 2016 Rynkedullen, hvordan bor du så i forhold til universitetet og opstaldningstedet? smiley Hvor meget tid bruger du på transport?

• #91   16. mar 2016 Uha. Jeg har 2,5 km på cykel til S-toget, hvilket tager 10-15 min alt efter trafikken. Ind til skole er der omkring 15 min med S-tog og metro, og så kan jeg gå fra Frederiksberg metro st til campus på en 10 minutter. Så op til 45 minutter til skole med ventetider og dårligt vejr indberegnet.
    Til hesten er det de samme 2,5 km, cirka 10 minutter i tog og 15-25 minutter på cykel alt efter vejret.
    Der hvor han stod før var der 20 minutter i tog - så jeg læste altid lektier på vejen der. smiley

Nogle gange tager jeg direkte derud efter skole, så sparer jeg også noget tid på den konto. Og hvis vejret er godt og jeg føler mig ovenud frisk, tager det lidt over en time at cykle derud. smiley

Jeg bor i Herlev, så linje C og H går lige til Vanløse og metro til campus, og samme linjer går til Stenløse, hvor pony står opstaldet en 4 km derfra smiley

Så det er også med at vurdere hvad toglinjer, der er "brugbare" i forhold til, så man ikke skal skifte en masse rundt, hvis du spørger mig.

Kommentér på:
Dyrlægeuddannelsen 2016

Annonce