1.604 visninger
|
Oprettet:
Ko, gris eller hest {{forumTopicSubject}}
Hejsa
Jeg er i gang med dyrepasseruddannelsen og arbejder derfor i en hestestald lige nu. Men jeg er meget nysgerrig på om arbejdet med andre dyr som grise eller køer kunne være lige så godt/interessant, og måske ikke så farligt (jeg er ''lidt'' uheldig for øjeblikket).
Er der nogle som arbejder eller har arbejdet i en ko-/grisestald, og kan fortælle mig om det, omkring dagligdagen, arbejdsopgaver, arbejdstimer o.s.v??
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Chancen for job med gris og ko er noget større end hest.
aug 2009
Følger: 48 Følgere: 78 Heste: 4 Emner: 479 Svar: 4.404
i en kvægstald er der opgaver som jaa malkning, daglig rengøring af malkeanlæg, senge båse, tjekke efter om nogle er i brunst eller sygdom, pasning af kalve(nok det jeg bedst kan lide) sørge for de får mælk og vand foder og medicin hvis de har behov for det... men det er også store dyr og tjaa der kommer lige så lidt små skader osv hvis man er klodset der som i en hestestald...
en svinestald: er der også daglig fodring, udmugning, og medicin, samt brunst og inseminering.
under hele min læretid tror jeg lå fast på 37-40 timer om ugen samt ca hver anden weekend... arbejdestider er meget forskelligt fra sted til sted syntes jeg
mar 2007
Følger: 10 Følgere: 72 Heste: 8 Emner: 70 Svar: 1.143
Jeg, i modsætning til CLAV, vil meget hellere arbejde med kvæg. Jeg ELSKER køer. Jeg har derimod MEGET respekt for svin. Jeg har meget svært ved at læse dem nogle gange, samt at jeg ikke bryder mig om når de bliver pågående. Det er til trods for at jeg arbejdede et sted hvor grisene havde navne, blev luftet på staldgangen, havde store bokse, og den ene som var flaskegris, kom med op i spisestuen i ny og næ. Og det er også til trods for at jeg har prøvet at blive jaget ud af en fold, sammen med en meget garvet kvægpasser, da tyren af en eller anden grund ikke syntes vi skulle være på hans mark den dag
Men hvis du er i gang med dyrepasser uddannelsen, så mener jeg at der er noget, kan ikke huske hvad det hedder, hvor man kan bytte praktikplads med en anden elev i 14-30 dage, så man får prøvet noget andet af. Det kan din studievejleder hjælpe dig med. Det var der i hvert fald dengang jeg blev uddannet.
sep 2013
Følger: 18 Følgere: 10 Heste: 1 Emner: 10 Svar: 34
Jeg arbejder lige nu med hingste og 3-6-års heste, og der ''flyver'' lig en hov her og der engang imellem, så jeg tænkte at på den måde at det ikke er så farligt i en ko- eller grisestald
Dingle:
Jeg arbejder lige i Tyskland, så jeg kan ikke bytte og jeg vil enlig også bare gerne hjem, og så slog tanken mig at prøve at arbejde med køer eller grise
aug 2009
dec 2006
Følger: 38 Følgere: 40 Heste: 1 Svar: 308
Køerne har jeg arbejdet mest med, og selvom de fleste er gode rolige dyr( Hvis alle i stalden behandler dem pænt), så risikerer man at de klemmer en eller ko-sparker. Og modsat hestene, så lader de altså til at have et noget mere præcist sigte og scorer næsten altid en fuldtræffer, hvis det er det de vil
Timeantal? Alt fra 37 timer og hver 3. weekend, til 45-50 timer og hver anden weekend. Ofte 11 dages arbejde 3 dage fri, og mødetider der varierer alt efter staldtype og antal medhjælpere. Jeg har arbejdet 7-17, men også 3.15-9 + 15-18.
(Jeg har også arbejdet som klovbeskærermedhjælp, og det er i sandhed et job i skudlinjen! )
Svin, utroligt nemt at blive jokket på, og det gør ONDT! Magen til skarpe klove skal man dælme lede længe efter! Arbejdstiderne plejer dog at være super gode, og arbejdet er spændende, hvis man kan klare "duften"
Mink, elskede jeg også. Gode arbejdstider, og ofte kun arbejde hver 3. weekend eller kun i sæsonerne. Men de kan hakke til, de kære små, og det er arbejde med dyr på en anden måde, end ved fx. kvæg og heste.
Hvad du vil er op til dig, men valget skal nok ikke begrundes ret meget i, hvor nemt det er at komme til skade i faget, for når det kommer til dyr er det næsten lige slemt indenfor alle brancherne
sep 2013
ja, det er jo levende dyr, så ved godt at arbejde med dem kan være farligt, tænkte bare at der var nogle som var farligere end andre, og at man kunne sætte dem lidt op i en liste... altså fx en løve er meget farlige end en skildpadde
aug 2009
syntes der er lige stor erhvervs risiko ved alle dyr uanset hvad
dec 2006
Følger: 38 Følgere: 40 Heste: 1 Svar: 308
Det hele ligger jo i den nærkontakt vi har med dyrene, og eftersom vi færdes hos og fysisk håndterer husdyrene, så er risikoen for at komme til skade her desværre også bare langt større. Vi sætter os selv i risikozonen, og det må vi så betale for indimellem, selvom vi prøver at optimere rutinerne og vores omgang med dem.
okt 2006
Følger: 10 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 111 Svar: 1.748
Jeg har gået på Dalum landbrugsuddannelse, før det hed kold kollege. Men altså, sådan en so, den går skisme kun den vej den vil! Basta sådan et par hundrede kg svin kan nemt trumfe sin mening igennem
Mink har jeg ikke arbejdet med...
okt 2006
Følger: 10 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 111 Svar: 1.748
nov 2008
Følger: 16 Følgere: 15 Heste: 4 Emner: 1 Svar: 2
Jeg har været glad for at ha haft muligheden for at afprøve det hele , og hvis du har modet og lysten så prøv at komme lidt rundt og afprøv lidt af hvert .
Det er absolut ikke ufarligt at arbejde med dyr , men min erfaring er at det nok er noget farligere at arbejde med grise og køer end det er med heste ...
Men jeg ville nu ikke undvære mit job som grisse basse passer , selv om der ofte er blå mærker og rifter i huden ??
Det er spændende og ikke 2 dage er ens...
sep 2007
Følger: 62 Følgere: 72 Heste: 5 Emner: 16 Svar: 614
Jeg er fodermester på en lille bedrift med 90 køer, før det har jeg også været i større robotstalde, nu er det malkestald.
Har ikke passet sin ud over de 3 lektioner på skolen jeg ikke kunne kringle mig uden om, så min erfaring der er ret begrænset.
Forrige år gik jeg 1.5 måned sygemeldt efter en kolik ko sparkede mig.
Jeg har også fået trykket 3 ribben da køer er helt vildt gode til at mase folk. Ud over det er jeg sparket og trådt på utallige gange. Og har fået stukket mig selv med kanyler.
Mine arme er altid fyldt med mindre og større hudafskrabninger og rifter.
Med alt det sagt elsker jeg mit job og holder rigtig meget af køerne. Det er bare ikke job man skal vælge for ikke at komme til skade
En typisk dag for mig lige nu ser ud således at jeg møder kl. 7 og fodre og strøer kalve, så fanger jeg de køer der skal insimineres, fodre ud for køerne, skraber og strøer senge hos køerne, så blander jeg et nyt læs foder.
Efter det forfaldne arbejde som f.eks. registrer og bestille foder. Så har jeg pause fra 11.30 til 15.15 hvor jeg igen fordre kalve og efterfølgende eftermiddagsmalker og hat fri kl. 18
Jeg har 11 dages arbejde og 3 dages fri
sep 2007
Følger: 62 Følgere: 72 Heste: 5 Emner: 16 Svar: 614
Den ene gang smækkede en ko en låge i mit åbne øje, det krævede klap for et par dage.
Den anden gang satte en lille mineralsten sig fast under øjnlåget og skulle have hjælp til at komme ud, det fik også klap et par dage
jan 2005
Følger: 23 Følgere: 54 Heste: 4 Emner: 45 Svar: 996
dec 2007
Følger: 41 Følgere: 37 Heste: 12 Emner: 40 Svar: 651
jeg har også arbejdet i ro farestald og det var hyggeligt. og der var også mange forskellige opgaver man skulle. og jeg elskede det. fik jeg chancen igen vil jeg helt klart gerne arbejde med det igen.
aug 2008
Følger: 81 Følgere: 101 Heste: 7 Emner: 259 Svar: 7.272
Jeg arbejder i en besætning med ca. 250 køer fordelt på to gårde, hvor vi har robotter på den ene og malkestald på den anden. Jeg er kalvepasser og har derfor ansvaret og står for kalvene alene, hvilket jeg elsker. Hver anden weekend malker jeg morgen og aften i malkestalden og i hverdagene passer jeg robotterne om aftenen.
Der er mange forskellige opgaver såsom fodring, malkning og generel pasning som jo skal gøres dagligt, og så laver vi også en masse andet såsom rengøring, vedligehold, fokus på reproduktion, samt vi bruger en del tid på at flytte dyr mellem gårdene. Om sommeren er der også noget markarbejde og arbejde med at lukke kvier på græs og tage dem ind når de skal insimineres, ud når de er drægtige og ind når de skal kælve osv Det er et hårdt arbejde men bestemt det hele værd
Jeg har 37 timer om ugen fordelt med 27 timer de uger jeg ikke arbejder weekend og 47 de uger jeg gør.
I hverdagene møder jeg 8-12 og igen 15.30-17.00
Og i weekenderne hvor jeg både malker og passer kalve møder jeg 4-10 og igen 14-18
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.442
Der fordele og ulemper alle steder. Heste stedet var godt og hyggeligt. Ikke meget med hestene at gøre. Der var også kødkvæg dexter, de ikke så store, så ja et rigtig drømmested. Kan man finde det, kan det godt anbefales.
Inden da hjalp jeg ved malkekvæg, kun praktik, så der var det nemme opgaver.
Så passede jeg svin, alt fra farestald til slagtesvin dejlige dyr og ja weekend vagterne alene, skulle man da passe på, når man var rundt og passede store orner. Og kunne have syge dyr, dyr som skulle aflives foder anlæg der drillede osv osv. Men ja ud over lugten, og det var mega fysisk hårdt og de blå mærker. Var det nu et dejligt job hvad jeg husker.
Heste steder jeg har set hørt om været rundt på. Jep blir hurtigt med livet som indsats og det ikke det værd. Så hellere køer eller grise. Men blå mærker får man alle steder og sikkerheds støvler er klart et must
aug 2008
Køer sparker jo som sådan heller ikke ligesom heste heller ikke gør, men hvis de gør, så synes jeg de rammer bedre end hestene. Den sidder bare godt hver gang med en ko!
sep 2013
jan 2005
aug 2008
sep 2013
uha, det vil jeg ikke kunne stå med at skulle tag den beslutning at lade den dø eller leve... især når det ikke er mit eget dyr
Ballonfisken:
Det ville jeg også helst have
dec 2007
Følger: 41 Følgere: 37 Heste: 12 Emner: 40 Svar: 651
jan 2005
jan 2007
Følger: 68 Følgere: 68 Heste: 3 Emner: 3 Svar: 128
Jeg er selv uddannet landmand og har passet grise i 10 år - og jeg elsker det.
Idag er jeg afdelingsleder på en stor bedrift med 2100 søer og det er spændende!
Ved heste, er det svært at "stige i graderne", efter endt uddannelse, hvor man både ved køer og grise, får mere ansvar (hvis det ønskes) jo længere tid man har været der.
Jeg har kun landmands uddannelsen, men jeg er idag leder og har ansvar for 3-4 medarbejder og 550 farestier. Sådan et ansvar ville jeg ikke få i en hestestald.
Men igen, det kommer jo an på hvordan man er, og hvad ens ønsker er for fremtiden
sep 2013
aug 2008
Eller opret en annonce på jobstafetten. Der er rigtig mange der kigger
sep 2013
Men jobstafetten var da helt klart en idé
aug 2008
nov 2012
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3