{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
992 visninger | Oprettet:

Ormekur nu? {{forumTopicSubject}}

Godaften HG'er

Var ude at ride på min 'part', ejer er på skiferie, og kunne se på hendes afføring at hun havde orm, hvide på cirka 2 cm. Jeg har læst at ormekur KUN må gives om foråret og efteråret, og altså ikke om vinteren!! Passer det, altså i min verden er det jo 'bare' at behandle når det kan ses?

Ejer har fået det at vide og får snakket med dyrlæge så snart hun kommer hjem smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ormekur nu?
  • #1   26. jan 2016 Vi har haft en meget mild vinter, så man kan nok ikke gå helt efter det med forår.
    Ormene går i en slags dvale om vinteren, og derfor kan orme prøverne vise upræcise tal. Men har hesten synlige orm, vil jeg mene den skal behandles. Men det kan ejerens dyrelæge nok bedst svare på smiley

• #2   26. jan 2016 Tror man siger ikke om vinteren pga der normalt er frost og de (ved sgu ærlig talt ikke om det er larverne eller ormene) går i dvale, når kan så giver en ormekur "vækkes" de og kommer ud i en klump... (Sådan lidt kort fortalt)

Hvordan det forholder sig med en vinter som nu, hvor vi jo ikke har haft rigtig vinter, ved jeg ikke....

• #3   26. jan 2016 Du må gerne give ormekur om vinteren, men det anbefales at man tjekker hesten først, er den voldsomt inficeret skal man dele ormekuren op for ikke at risikere en orme forstoppelse (ved at de vækkes af dvale og vælter ud på én gang)... Tag fat i dyrlægen og forhør dig om fremgangsmåden smiley

• #5   26. jan 2016 Ja alle hestene i stalden (foruden Tindur) får altid ormekur i februar måned... Mod spolorm.. Det er nok bare mig der er pjevset og tager prøver hvert forår og efterår smiley

Mvh TT

• #6   26. jan 2016 Stad jacobsdal: Jo, man må gerne give ormekur om vinteren og da især ved synlig fremkomst af orm... Men man bør gøre som jeg skriver ovenover, da du netop ellers risikerer forstoppelse smiley

• #9   26. jan 2016 Jeg fik testet en hest sidste vinter som var meget tynd og ikke ville ta på. En test viste orm og hun blev behandlet. Derefter tog hun fint på. Året før havde en anden af hestene er mega lang og klam orm. Som også fik ormekur. Alt med dyrlæge ind over.
    Men dyrlægen bør helt sikkert spørges til råds.

• #10   26. jan 2016 Ja, det er netop derfor jeg skriver som jeg gør, da flere har mistet heste pga forstoppelse (kolik) forårsaget af mange orm der "ville ud" på én gang... Man kan godt se orm via prøver, larvedyrkning, spytprøver og blodprøver om vinteren, men klart det giver mest mening når der er synlig fremkomst af orm i gødningen eller hesten viser tegn på at have orm... Så kan man ikke bare vente 3-4 måneder før man behandler....
    Dyrlægen skal ind over og der skal lægges en strategi for tildelingen af ormekur, så man undgår forstoppelse... I langt de fleste tilfælde går det uden problemer, men man bør være obs..

Jeg fik selv påvist blodorm hos min ene plag en januar måned for nogle år siden, alm gødningsprøve med larvedyrkning udført... Er dælme glad for jeg havde fulgt med i "orme forskningen" så jeg fik ham tjekket trods årstiden...

Kommentér på:
Ormekur nu?

Annonce