Strøelse? {{forumTopicSubject}}
Hej alle!
Jeg står og får min første hest hjem på søndag mit dilemma er dog, hvad hun skal stå på.
Hos tidligere ejer stod hun på halm og har altid gjordt det. Hun er ung og har ikke prøvet andet - derfor ved jeg ikke hvad hun ville sige til at stå på træpiller, som faktisk altid har været mit valg
Derudover har hun sure stråler på bagbenene og jeg har hørt, at det forværres når de går på træpiller. Tværtimod har jeg også hørt at PH-værdien er høj når de tisser på halm, og det går også ind og forværrer de sure stråler.
Tidligere ejer nævner at hun måske vil spise træpillerne, da hun jo går rundt og snuser og småspiser af sin halm, når hun ikke har mere wrap i boksen.
Hvad ville i gøre? Og hvad står jeres heste på som har sure stråler ??
Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.930
sep 2009
Følger: 124 Følgere: 117 Heste: 1 Emner: 10 Svar: 64
jan 2004
Følger: 9 Følgere: 80 Heste: 6 Emner: 307 Svar: 3.676
Vi har meget mudder og bor på mosejord og mine døjer ikke med sur stråle.
Du kan jo evt. Give den noget halm i et net så den har det når den har spist sit wrap.
mar 2015
Følger: 33 Følgere: 21 Heste: 2 Emner: 5 Svar: 110
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
ALT andet end halm er bedst til en hest med surstråle, fordi halm ganske enkelt ikke suger særligt effektivt.
Vdr. at spise træpillerne, så er det så mænd bare så let at sørge for at hesten ikke står uden noget og spise. På halm får de halmvom af og spise boksbunden og den bliver ulækkert, hvis man ikke får nok ind.
På træpiller må man så sørger for enten at have halm i et net, eller mere wrap.
maj 2005
Følger: 61 Følgere: 62 Heste: 10 Emner: 13 Svar: 128
Kender flere som er rådet til tørv hvis hesten døjer med sur stråle.
Har selv brugt tørv i 8 år og det er så dejlig nemt og fungerer til UG. Ingen sur stråle eller muk, til trods for min fold ligger i et hul og derfor nemt bliver meget mudret..
jun 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 5 Svar: 257
nov 2008
Følger: 123 Følgere: 139 Heste: 9 Emner: 206 Svar: 2.314
Halm suger ikke ret godt, men det er klart det billigste.
Bedste jeg har prøvet er hør, men ellers tørv blandet med træpiler, det er nemt at muge i, og knap så mørkt som tørv alene og så brug stalosan eller staldren i boksen, det hæmmer bakterier, og er effektivt på surstråle.
Samtidig skal hesten jo selvfølgelig have stråfoder til hele natten, det er en naturlig del af dens tarmfunktion, det du udfodre i stråfoder spare du i krybbefoder, hvilket er meget sundere for tarm/spyt/mave funktion end en masse krybbefoder.
For lidt stråfoder kan give mavesår og stresset mavefunktion.
jan 2010
Følger: 87 Følgere: 80 Heste: 2 Emner: 116 Svar: 395
jan 2015
Følger: 17 Følgere: 13 Heste: 1 Emner: 5 Svar: 22
jan 2015
Følger: 17 Følgere: 13 Heste: 1 Emner: 5 Svar: 22
Strøelse?