{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
941 visninger | Oprettet:

Strøelse? {{forumTopicSubject}}

Hej alle!

Jeg står og får min første hest hjem på søndag smiley mit dilemma er dog, hvad hun skal stå på.

Hos tidligere ejer stod hun på halm og har altid gjordt det. Hun er ung og har ikke prøvet andet - derfor ved jeg ikke hvad hun ville sige til at stå på træpiller, som faktisk altid har været mit valg smiley

Derudover har hun sure stråler på bagbenene og jeg har hørt, at det forværres når de går på træpiller. Tværtimod har jeg også hørt at PH-værdien er høj når de tisser på halm, og det går også ind og forværrer de sure stråler.

Tidligere ejer nævner at hun måske vil spise træpillerne, da hun jo går rundt og snuser og småspiser af sin halm, når hun ikke har mere wrap i boksen.

Hvad ville i gøre? Og hvad står jeres heste på som har sure stråler ??

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Strøelse?
  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator

Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.930
    #3   22. dec 2015 Ville ikke betænke mig på at sætte den på piller især med sur stråler, du skal jo bare sørge for at den ikke løber tør for hø så leder den ikke efter mad i pilleform smiley

• #4   22. dec 2015 Ellers kan du også vælge træpille smuld?:)

• #5   22. dec 2015 Jeg har mine på Træpiller og se har været vant til at stå på halm i over 10 år inden de kom på piller, og ingen af mine har spist pillerne.
    Vi har meget mudder og bor på mosejord og mine døjer ikke med sur stråle.
    Du kan jo evt. Give den noget halm i et net så den har det når den har spist sit wrap. smiley

• #6   22. dec 2015 Jeg har min på halm, men det er os hårdt at muge i bund det gør jeg jo hver anden weekend! smiley

• #7   22. dec 2015
    ALT andet end halm er bedst til en hest med surstråle, fordi halm ganske enkelt ikke suger særligt effektivt.

Vdr. at spise træpillerne, så er det så mænd bare så let at sørge for at hesten ikke står uden noget og spise. På halm får de halmvom af og spise boksbunden og den bliver ulækkert, hvis man ikke får nok ind.

På træpiller må man så sørger for enten at have halm i et net, eller mere wrap.

• #8   22. dec 2015 Tørv ??????
    Kender flere som er rådet til tørv hvis hesten døjer med sur stråle.
    Har selv brugt tørv i 8 år og det er så dejlig nemt og fungerer til UG. Ingen sur stråle eller muk, til trods for min fold ligger i et hul og derfor nemt bliver meget mudret..

• #9   22. dec 2015 Rapspiller er mit valg, suger 10 gange mere end træpiller og er helt tørt bare man vender og ryster det ca hveranden dag smiley min hest har for første gang ikke fået hverken muk eller sur stråle smiley

• #10   23. dec 2015 Tørv er rigtigt godt til en hest med surstråle, du oplever ikke den sure lugt af ammoniak i en tørv boks, som du eks. gør i halm.
    Halm suger ikke ret godt, men det er klart det billigste.
    Bedste jeg har prøvet er hør, men ellers tørv blandet med træpiler, det er nemt at muge i, og knap så mørkt som tørv alene og så brug stalosan eller staldren i boksen, det hæmmer bakterier, og er effektivt på surstråle.
    Samtidig skal hesten jo selvfølgelig have stråfoder til hele natten, det er en naturlig del af dens tarmfunktion, det du udfodre i stråfoder spare du i krybbefoder, hvilket er meget sundere for tarm/spyt/mave funktion end en masse krybbefoder.
    For lidt stråfoder kan give mavesår og stresset mavefunktion.

• #11   23. dec 2015 Tusind tak for jeres virkelig gode svar:D?? jeg ender nok med at blande træpiller og savsmuld til at starte med smiley

• #12   23. dec 2015 Min pony har stået på halm i laaang tid, men her i sommer flyttede vi hende så på spåner pga. "Halmmave" vi har kun haft hende i 2 år så vi ved jo ikke hvad hun har stået på før, men spåner synes jeg personligt er rigtig godt smiley I starten lagde vi noget halm i det ene hønet så hun fik en lille smule, så hun ikke fik ondt i maven for hun var jo vandt til at spise det:) Desuden vil jeg mene at spåner er nemmere at muge i smiley

• #13   23. dec 2015 Og tillykke med den smiley

Kommentér på:
Strøelse?

Annonce