{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.042 visninger | Oprettet:

SRP - hvad og hvorfor? :) {{forumTopicSubject}}

En masse 3.G'ere rundt i landet skriver SRP lige nu, og det ville da være lidt sjovt at høre hvilken fagkombination de forskellige har, hvilket emne og hvorfor smiley
- Altid godt at høre at man ikke er den eneste, som sidder halvdød efter den første uge næsten er gået smiley

Jeg fik min udleveret i fredags kl. 9.00, og skal aflevere på fredag kl. 9.00 smiley

Min fagkombination er Bioteknologi A + Historie A, og mit emne er 'Kolera'. Herunder skal jeg bl.a. analysere koleraepidemien i København i 1853 (jojoooooo, analyserer da bare lige en hel epidemi smiley ), og så skal jeg se hvad bioteknologi kan gøre i fremtiden og hvad den viden som vi har i dag, kunne have gjort i 1853 smiley

Jeg har denne fagkombination og dette emne fordi det var hvad der kunne stykkes sammen... jeg skulle vælge mellem Bioteknologi A eller Matematik A, og lige dét valg, ja det var ikke så svært; det var sådan lidt et 'Pest eller kolera' (tæhæ smiley ) valg smiley
Historie blev valgt fordi det var da sikkert let nok at kombinere med biotek til et emne, som så endte med at blive kolera.

Ville have haft Bioteknologi A + Tysk A, og så have haft om Christiane F og rusmidler, og mens min tysklærer var VILD med emnet, og virkelig mente at det kunne blive godt, ja så var mine egne bioteknologi-lærere ikke enige i, at bioteknologi var dækket godt nok ind; dog mente en af skolens andre bioteknologi-lærere, at det var helt perfekt - what to do så?! smiley
Valgte selvfølgelig at lytte til mine egne lærere, da det ville være en af dem jeg ville få som vejleder.
Det viser sig så, at det bare ikke er så nemt at kombinere tysk med noget andet fag, medmindre man måtte vælge historie, hvilket jeg ikke måtte hvis jeg ville vælge tysk smiley

Men vil da gerne høre hvad alle andre, som skriver SRP lige nu, har af fagkombinationer og emner, og om de er tilfreds med dem smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  SRP - hvad og hvorfor? :)
  • #1   11. dec 2015 Jeg blev tvunget til matematik A og så valgte jeg dansk for at få noget nemmere. Jeg fandt ud af emnet sociale medier.
    I dansk skal jeg analyser nogle artikeler og i matematik skal jeg forklare og brug grafteori. Med fokus på instagram profilen Kemoland ?

• #2   11. dec 2015 Puh, lyder ikke helt nemt, det med grafteori osv. smiley

• #3   11. dec 2015 Det tog langt tid at fatte det først, men det ved at være lidt under kontrol nu ??
    Nu mangler jeg bare dansk delen ??

• #4   11. dec 2015 Uh, ja min historie-del og biotek-del er blandet totalt sammen, så jeg ved ikke helt hvad som mangler og ikke mangler smiley
    Men er kun næsten færdig med min redegørelse - den må så heller ikke være så vanvittig meget længere, og har da også 7 'emner' i redegørelsen, så den burde forhåbentligt være besvaret tilstrækkeligt smiley

• #5   11. dec 2015 Har lidt ondt af alle jer 3. g'ere.. Vi skal aflevere vores 3. semesterprojekt på tirsdag, og må sige det har været det væreste have år længe smiley

• #6   11. dec 2015 Jeg har valgt samf A og idræt B og jeg valgte "integration gennem idræt" - og hvorfor jeg valgte det, ja.. fordi jeg ikke kunne komme i tanke om andet. Har jeg fortrudt, ja det tror jeg nok smiley
    Min problemformulgering hedder: "Giv, med inddragelse af relevant sociologisk teori, en redegørelse for integrationsindsatasen i det danske samfund.
    Undersøg, hvorledes idræt kan bidrage til integrationen i det danske samfund. I denne forbindelse bedes du inddrage det vedlagte bilag 1 og evt. selvvalgte bilag.
    Diskuter, hvorledes stat og civilsamfund kan påvirke integrationen gennem idræt og giv eksempler på hvorledes disse processer kan fremme integrationen. "
    Desuden ved jeg ikke rigtig hvordan jeg skal gribe analysen an, eller hvordan jeg skal kunne ende på 15-20 sider smiley
    Jeg har 3 nu ca.. Hvor meget har i andre? smiley

• #7   11. dec 2015 Uh, den lyder da heller ikke rar, Sofie smiley

Min problemformulering er så heldigvis ret så ligetil - dét er da i det mindste det gode ved min fagkombination samt emnet.. smiley
    ”Gør kort rede for sygdommen koleras historie og vigtigste karakteristika. Du skal herunder redegøre for hvad sygdommen kolera er, hvordan kolera spredes og hvorfor kolera fremkalder sygdommen.
    Foretag en analyse af koleraepidemien i København i 1853, specielt med henblik på årsagerne til udbruddet og den hurtige spredning, og hvad man gjorde for at bekæmpe sygdommen.
    Diskuter hvad moderne bioteknologisk viden kunne have gjort for at standse udbruddet af epidemien i 1853 og hvilken betydning bioteknologi i fremtiden kan få i sygdomsbekæmpelsen.”

Jeg har pt. 5 sider som tæller, hvilket er i alt 9983 anslag m. mellemrum og uden fodnoter osv. smiley
    Så har da "kun" mindst 26017 anslag tilbage, før min opgave skal være 'godkendt', og kan i alt skrive 38017 anslag mere, før min opgave ikke må indeholde ét anslag mere smiley

Men der er laaaaaangt igen! Min tysklærer/læsevejleder/SRP support siger, at man skal være frustreret, hoppe frem og tilbage i opgaven, omrokere, slette og tilføje hundreder af gange og selvom man får startet 50 små "myretuer", så skal de alle nok samles til én stor myretue smiley
    Ja hun er meget billedlig i sine beskrivelser, men det giver jo ganske god mening smiley

• #8   11. dec 2015 Tja du ved jo hvad jeg skriver i, men kan da godt lige skrive det her også :D.

Jeg skriver i samfundsfag A og historie A, omkring indvandrere og integration, med fokus på gæstearbejderne tilbage i 1960'erne og hvilken påvirkning de har haft på velfærdsstaten.
    Jeg er stadig kun i gang med min redegørelse, og er ved at dø. MEN jeg har heldigvis en super sød person der svarer på mails, sms'er og opkald hvis jeg har brug for det, og som har givet en masse gode tips til hvordan jeg kommer gennem det her mareridt :P.

Jeg valgte de to fag og emnet fordi det er to fag jeg godt kan lide. Emnet er fordi der lige har været så meget fokus på flygtninge :b.

• #9   11. dec 2015 Uh, ja du kan garanteret finde en masse kilder til dit, Sacha smiley

• #10   11. dec 2015 Nu er det så to år siden jeg skrev min SRP (wow, føler mig gammel, når jeg ser det på skrift smiley ), men tænker jeg nok godt kan snige mit emne ind alligevel. ;o)

Jeg havde Engelsk A og Samfundsfag A, og mit emne var USA's kamp mod terror, med særligt fokus på hvilke forskelle, der er på Bush og Obamas måde at håndtere det på. I engelsk lavede jeg en komparativ analyse af Bushs 9/11 tale og en tale Obama holdt om terror, og i samfundsfag brugte jeg nogle forskellige teorier og begreber til at beskrive deres forskellige måder at håndtere det på. Jeg syntes (og synes stadig), det var så spændende, at jeg til AT-eksamen valgte at skrive om USA og Afghanistan. ;o)

Men helt ærligt, så ville jeg virkelig, virkelig gerne skrive SRP igen! Det var svært og hårdt da det stod på, men sammenlignet med den opgave jeg er ved at skrive nu, om videnskabelig teori og metode, så var det bare rart smiley Især når man finder ud af, at alt hvad man nogensinde har lært om at skrive projekt, lave kildehenvisning/referencer osv. er helt forkert, og helst bare skal glemmes igen smiley

Held og lykke med det alle sammen! Det er en rar følelse, når man endelig kan aflevere den!

• #11   11. dec 2015 Hov, og jeg har teknisk set skrevet sådan, 2-2½ side vil jeg skyde på, men jeg skriver på forskellige word-dokumenter så ved ikke hvor meget det er samlet c:.

• #12   11. dec 2015 Bioteknologi A og Historie A. Jeg har emnet pest (y)
    Har 7 sider nu og er ikke halvs endnu. Skal aflevere om 10 dage (Y)

• #13   11. dec 2015 Ja både og faktisk, der er en hel del omkring integration, påvirkning af velfærdsstaten og sådan, og så har jeg to knaldgode bøger om præcis det.
    Men hold op hvor er det faktisk svært at finde noget om fx gæstearbejderes vilkår dengang.
    Min venlige person har sendt mig et link til en tysk film, om en mand som var nysgerrig efter hvordan det var at være gæstearbejder i Tyskland, så han klædte sig ud som tyrker og levede som gæstearbejder i en del tid. Regner med at se den i morgen og håbe på at den kan give et indtryk af hvordan det har været :P.

• #14   11. dec 2015 Hvordan griber du pest an, Ida?
    Min bioteklærer sagde, at man jo havde lidt af et problem med at sige hvad der havde været skyld i pesten, da det IKKE var de sorte rotter, som der ellers står i alle historiebøger, og jeg ville kunne risikere en kæmpe diskussion mellem lærer/censor, alt afhængig af hvad jeg skrev, så jeg turde ikke tage pest smiley

• #15   11. dec 2015 Hvad er det for en film, Sacha, tror næsten jeg har set den før? smiley

• #16   11. dec 2015 Ganz Unten, lavet af Günter Wallraff :).

• #17   11. dec 2015 Hmm nej, så kender jeg den ikke alligevel smiley

• #18   11. dec 2015 Tror heller ikke den er vildt kendt smiley

• #19   11. dec 2015 Skrev i Mat A og Biologi B om hestegenetik. Havde mig en fest, for kunne det hele i forvejen, skulle bare finde nogen kilder smiley

• #20   11. dec 2015 Ih, se dét var jo et fedt emne, Maria! smiley
    Er selv helt vildt interesseret i genetik, i særdeleshed farvegenetik, og jeg ved en masse om det, så ih hvor ville jeg da gerne have haft sådan et emne! smiley

• #21   11. dec 2015 Skriver i Fysik A og Idéhistorie B, hvor jeg har om verdensbilleder og den naturvidenskabelige revolution .. smiley Har primært fokus på Kepler og Newton, da det ellers vil blive alt for langt (mente mine vejledere) xD
    Har ikke engang fået skrevet 150 ord endnu .. /: Ved hvad jeg vil skrive men det der med at finde gode kilder er noget træls noget xD

• #22   12. dec 2015 Det har jeg faktisk ikke hørt noget om, at der ville være et problem der. Men kan jeg skrive imorgen. Er ved at være godt træt (y)

• #23   12. dec 2015 Det var også bare lige det min bioteklærer mente, min historielærer havde faktisk aldrig hørt, at det skulle være andet end den sorte rotte smiley

• #24   12. dec 2015 Ida: ej hvor sjovt, skriver også i biotek og historie, og om pesten helt præcist 1347-50. Og jeg har også skrevet syv sider... XD

Jeg skal analysere nogle selvvalgte kilder fra samtiden som beskriver folks reaktioner og forklaringerne. Dertil skal jeg diskutere hvilken sygdom de egentlig blev ramt af.
    Ved biotek skal jeg forklare epidemier og redegøre for bekæmpelse af denne bl.a. Gennem dna metoder.
    Til sidst skal jeg perspektivere ebola epidemien tilbage på pesten, og i bund og grund komme frem til at folkene i Liberia er uvidende ligesom middelalderens mennesker var.

Så jeg kommer lidt rundt omkring smiley Men sjovt sammentræf at vi var lige langt og samme emne!

• #25   12. dec 2015 Dit emne lyder spændende!
    Jeg skriver i kemi A og samfundsfag B om legalisering af cannabis - super aktuelt!

• #26   12. dec 2015 Jeg har biologi A og samfundsfag B og skriver om stress i det senmoderne samfund smiley Er rigtig glad for mit emne og fagkombinationen.

• #27   12. dec 2015 Jeg har virksomhedsøkonomi A og dansk A :-).
    Jeg skriver om shitstormen og dens økonomiske effekter i København Zoo - super spændende, men også lidt hårdt fordi der ikke er opgivet så meget økonomisk om den virksomhed smiley
    Og jeg har 11 sider indtil videre smiley

• #28   12. dec 2015 Åh jeg ville gerne skrive den igen.. synes det er så hyggeligt at høre om fagkombinationer og emner.. jeg skrev (for et år siden) i engelsk A og religion B om aktiv dødshjælp - med udgangspunkt i bogen "Me Before You".
    Jeg havde været meget meget klar over for mine vejledere med de præcise punkter jeg ville skrive om - vise dem en slags indholdsfortegnelse - så kunne begynde på min problemformulering med det samme fordi det var et indhold jeg allerede havde forberedt mig på. Det kom mig virkelig til gode.
    Valgte emnet fordi jeg brugte engelsk til at analysere bogen, og religion fordi jeg godt kan lide faget og brugte det til at analysere personernes etik.

Jeg har sikkert lykkeligt glemt forskellige kriser, men jeg synes virkelig det var den bedste opgave at skrive i hele gymnasiet, sammen med AT, fordi man netop selv kan vælge noget man synes er spændende at skrive. Held og lykke! smiley

• #29   12. dec 2015 Jeg har valgt engelsk A og fysik B, og i den forbindelse skriver jeg om den første atombombe, og de påvirkninger der skete i Amerika pga. af den med særligt fokus på de politiske smiley

• #30   12. dec 2015 Da jeg skrev SSO på HF, så lavede jeg en boganalyse. Det var nu egentlig meget sjovt. Bogen var Min mor siger, og faget var selvfølgelig dansk ^^'

• #31   12. dec 2015 Skrev i Historie og samfundsfag, troooor jeg.. Kan sgu ikke helt huske det smiley
    Jeg skrev om Krim/Ukraine konflikten, og om EU's midler/sanktioner mod Rusland + hvorfor EU ikke er interesserede i, at Rusland "bliver større".. Jeg tog emnet fordi jeg syntes det lød spændende.. Der var bare desværre ikke super mange bøger om emnet, så meget af det var baseret på bøger om Sovjetunionen og nye artikler.
    Fik 12 (godt nok et lille 12, sagde min vejleder )): )!! Så jeg var lykkelig.. Nåede også at få mange panikanfald og slette flere gange smiley

• #32   12. dec 2015 Jeg havde fagene Matematik A og historie A, og skrev om det antikke Grækenland og keglesnit.
    Den var grum....

• #33   12. dec 2015 Skrev SRP sidste år. Valgte mine to ynglings fdag. Biologi A >< Samfundsfag A ->Ebola smiley

• #34   12. dec 2015 Hvor ville jeg også gerne skrive SRP igen smiley
    Dengang jeg skrev var Det i matematik A og historie A(som nærmere blev lidt oldtidskundskab) omkring Pythagoræernes verdensopfattelse smiley det var et svært men sindssygt spændende emne. Problemet er dog at det er meget få kilder.

• #35   12. dec 2015 Min problemformulering lyder sådan:
    Der ønskes en historisk redegørelse for pestens udvikling i middelalderens Europa.

Redegør desuden for bakterien Yersinia pestis, symptomer samt behandlingsmetoder.

Undersøg hvilke forestillinger man havde i middelalderen omkring pestens spredning og hvorledes dette kom til udtryk i forbyggelsen og behandling af pest. Inddrag relevante kilder.

Diskuter hvorvidt de symptomer man beskrev i middelalderen peger på det var Yersinia pestis, der var årsagen til den sorte død i middelalderen. Vurder, i forlængelse heraf, hvordan nutidens bioteknologiske metoder kan bidrage til et svar.

• #36   12. dec 2015 Skrev i fagene musik A og historie A.
    Det var noget med konflikten i Irland/sunday bloody sunday og nogle forskellige analyser af irske sange og specielt med fokus på U2. Det var spændende, men vildt svært at få sangene ind over.. smiley

• #37   12. dec 2015 Jeg skriver i fagene Kemi A og biologi B og har emnet Allergi.
    Må nok sige at det er sværere end jeg havde regnet med...
    Jeg skal aflevere på torsdag, og har skrevet 14 sider smiley

• #38   12. dec 2015 Jeg har fagkombinationen SAMF A og HIS A, jeg skriver om integration på nationalt plan, med henblik på den bosniske flygtningekrise i 90'erne samt diskutere en vellykket integration. Jeg har skrevet 18 sider - mangler lidt fin pudsning og lidt konklusin og abstract. :o)

Skal aflevere torsdag

• #39   12. dec 2015 Jeg skriver i Biologi A og Historie A omkring tuberkulosen, det er okay spændende, men føler min problemformulering er meget dominerende af det redegørende aspekt.. smiley

Jeg skal aflevere på fredag smiley

• #40   12. dec 2015 Hold da op, der er mange som skriver i biotek, historie og samfundsfag smiley

• #43   12. dec 2015 Jeg havde samfundsfag B og engelsk A og skrev om hooliganisme i England, sindssygt spændende emne smiley

• #44   12. dec 2015 Nu gik jeg på HF og skrev derfor ikke SRP men skrev istedet SSO smiley Her skrev jeg i Biologi B og med koens fornøjelsessystem som emne - mit livs største fejl smiley Men vejledere havde "vild ledt" mig i forhold til hvad hun ville med emnet, så alle de bøger jeg havde fundet kunne ikke bruges til en skid da jeg fik min problemformulering udleveret smiley

• #45   12. dec 2015 Lyder da ellers spændende med koens fornøjelsessystem, Grafik, heh smiley

Men sgu da træls, at dine vejlerede totalt har vildledt dig smiley

• #46   12. dec 2015 Iih jeg synes det trækker tænder ud! smiley
    Har fået skrevet 3 siders noter til min bog, og er ikke engang kvart gennem den. Det skulle være til redegørelse, men synes jeg har bevæget mig ud på et sidespor og det lyder mere analyserende/diskuterende nu -.-.

• #47   12. dec 2015 Jeg har ikke rigtigt arbejdet på min SRP i dag, har haft alt for travlt smiley

• #48   12. dec 2015 Jeg skriver i Engelsk A og samf B om immigrationen fra Mexico til USA
    Redegørelsen og analyserne er done, og jeg er oppe på 13 sider nu, - har så tilgengæld brugt 3 dage på at stirre på min diskussion...
    Skal diskutere forholdende mellem de idealer Obama opstiller, og med hvordan immigranterne selv oplever det.. Om jeg har ramt den store fede SRP mur? jo tak.
    Den skal heldigvis først afleveres d. 22, men nej hvor gider jeg ikke mere haha

• #49   12. dec 2015 Jeg skrev forresten om pesten og den sorte død i min sidste AT! Så den kender jeg udemærket haha, i SROen skrev jeg om diarre, så det var bogstavelig talt en lorteuge smiley

• #50   12. dec 2015 Haha, i AT årsprøven sidste år skrev jeg om livmoderhalskræft og HPV-vaccinen (sindssygt spændende!), og i SRO skrev jeg om noget med enzymkinetik tror jeg nok; ja min SRO gik i hvert fald ikke godt, haha smiley

I AT i år vil jeg gerne skrive i fagene Tysk A (hæh, jeg skal NOK få det!) og så bliver det nok noget Bioteknologi A, Historie A eller sådan noget smiley

• #51   12. dec 2015 Har også kun brugt et par timer på den her til aften hehe. Ville stå op klokken 9 til morges så jeg kunne komme i IKEA med min mor til de åbnede og få ordnet alt så jeg kunne fokusere på SRP resten af dagen. Meeen jeg vågner så først klokken 11 og har fra klokken 12-17:30 været ude af huset for at tage i IKEA, Rosengårdscenteret og i stalden med mor, og så brugt tid på at hygge og spise aftensmad efterfølgende xP. Men fik da skrevet 1 1/4 side i dag :P.

• #52   13. dec 2015 Skal til at begynde lidt nu - synes bare ikke det er nemt at komme videre hvor jeg er kommet fra smiley

• #53   13. dec 2015 Det er også snart to år siden jeg skrev min SRP. Jeg vil så endelig ikke skrive igen. Det var spændende, men min selvdiciplin er virkelig ikke til den slags opgaver...

Jeg skrev i kommunikation/it A og idéhistorie B. Emnet var "den kommercielle radios opståen i Danmark" og bruddet på DR's monopol. Så derunder var jeg også omkring DR's historie fra de opstod og til 1965. Mit hovedfokus lås selvfølgelig da den kommercielle radio opstod midt i halvtredserne. Det var med hovedfokus på Radio Mercur, og så en lille smule om Danmarks Commercielle Radio, som begge var piratradioer. Lidt politik, historie, mennesker, idéer og kommunikation - og så analyserede jeg et par reklamer der blev sendt på Radio Mercur.

Det er faktisk et meget spændende emne. Det har også givet mig viden til bedre at forstå DR i dag og baggrunden for både radio og TV. Meget interessant når jeg arbejder med TV. Det er faktisk gået op for mig da vi havde lidt tv-historie, at folk slet ikke kender til den betydning som Radio Mercur har haft for DR's historie - også inden for TV.

Langt, men den har betydning for mig, selvom jeg helst ikke vil gentage det smiley

• #54   13. dec 2015 TS: Det var meget spændende. Men det fokus område som mig og min vejledere havde aftalt, blev så ikke fokus området da jeg fik min peoblemformulering smiley Så det var møg irriterende, men fik da alligevel et 4 tal hvilket jeg syntes er ganske fint taget i betragtning at jeg ikke kunne besvare en stor del af min problemformulering og heller ikke rigtigt havde nogen bøger til rådighed.

• #55   16. dec 2015 Må jeg høre hvordan det går for folk? smiley

Jeg er selv oppe omkring de 11 sider nu, og har stadig maaaange rettelser og ting der skal tilføjes. PUHA jeg synes det er virkelig hårdt!

• #56   16. dec 2015 Mangler lige en smule i konklusionen og abstract - jeg har lige rundet de 15 sider, så jeg er godt tilfreds smiley
    Jeg regner med at lave færdig i aften også rette igennem i morgen tidlig smiley

• #57   16. dec 2015 Ja, det er SÅ strengt... Jeg er selv på 18, og mangler primært at rette og tilføje lidt hist og pist smiley

• #58   16. dec 2015 Skønt Sofie!
    Jeg mangler at få skrevet min indledning, abstract og konklusion samt tilføje lidt til analysen og diskussionen. Har ok styr på redegørelsen, hehe! Og så skal det hele lige rettes igennem inden fredag klokken 9 :P.

• #59   16. dec 2015 Åh gid det var mig Amalie :D.

Men dejligt at høre det går godt for jer!!

• #60   16. dec 2015 SUK.... mangler stadig godt 22 000 anslag....... smiley smiley

Har 7 sider....

• #61   16. dec 2015 You can do it Cecilie!!

• #62   16. dec 2015 Yes yes! Det hjælper da gevaldigt, at min lærer faktisk har forklaret mig det nu - at det så ikke engang er den lærer, hvis fag det er, det er så en anden side af sagen... smiley Lige præcis DENNE HER GRUND til, at jeg IKKE skulle have historie, men tysk, min lærer i historie gider på ingen måde hjælpe med noget som helst, den hjælp jeg har fået til min SRP har været af min bioteknologilærer, og så min utroligt dejlige tysklærer der også er læsevejleder og derfor kan vejlede os til bl.a. disse store opgaver (og hun har flere gange har reddet min SRP i løbet af disse to uger!)

• #63   16. dec 2015 Og så er der mig som kun har fået skrevet 2 sider .. smiley xD

• #64   16. dec 2015 Jeg skriver i afsætning A og psykologi, om Lego Friends og hele debatten bag kønsbestemt legetøj smiley
    Skal også komme med psykologiske forklaringer på hvordan børn bliver piger og drenge smiley
    Er ret glad for mit emne og kom i dag op på 13 sider og blev færdig med min analyse haha smiley
    Jeg skal så også først aflevere mandag inden 15, så har stadig god tid smiley

• #65   16. dec 2015 Skal aflevere på fredag kl. 9.00 - beder sådan til at toget IKKE er forsinket den dag, for kender jeg min skole ret, så tages der ikke hensyn til sådan noget.. smiley

• #66   16. dec 2015 Skal også have afleveret på fredag klokken 9, der skal den ligge i lectio. Så vidt jeg har forstået det skal vores opgave bare afleveres i løbet af dagen. - Kunne være jeg lige skulle få det tjekket oo.

Krydser fingrer for at dit tog ikke er forsinket! Ellers, kan du ikke taget et tidligere? Bare for at være på den sikre side? smiley

Øv med din historievejleder :(.
    Jeg har gjort brug af min mors tidligere kollega som til daglig sidder med sådan noget her. Hun har været en KÆMPE hjælp, mere end hvad jeg tror begge mine vejledere har ville kunnet hjælpe med. Er så glad for at hun har tid til at hjælpe, jeg skylder hende en stor julegave som tak :P.

Puha Kaja! Men du kan nå det endnu!!:D

• #67   16. dec 2015 Vi skal ikke aflevere i Lectio, vi skal aflevere elektronisk til URKUND, og så skal vi også aflevere i tre eksemplarer på kontoret - altsammen senest kl. 9.00 smiley

Bor i en lille by, så det med at tage et tidligere tog afhænger af bussen som jeg skal ind til toget med smiley

• #68   16. dec 2015 Ej hvor snyd Kathrine :P.

Hvor lyder det spændende, dit emne!
    Er nogen gange lidt ked af at jeg ikke valgte psykologi som de fleste andre i min klasse har gjort (tror vi er 3 ud af 14 psykologielever der har valgt at tage andre fag end psykologi og engelsk), men føler simpelthen ikke jeg har været stærk nok i faget.

• #69   16. dec 2015 Stod jeg med frit valg på alle hylder og kun skulle tænke på hvilke fag jeg er aller bedst i, og ikke skal tænke på hvilket niveau det er, eller om det overhovedet kan kombineres, så havde jeg valgt Tysk A og Oldtidskundskab C smiley Ikke ligefrem en kombination man kan lave, hverken fagmæssigt eller emnemæssigt smiley

• #70   16. dec 2015 Ukrund kender jeg ikke, hehe :P.
    Må hellere lige selv få tjekket op på om det skal afleveres på skolen klokken 9 også i udskrevet form :P.

Jaaaah okay den kender jeg godt. Halleluja for knallert!

• #71   16. dec 2015 Interessant kombination :P!

• #72   16. dec 2015 Det er sådan et sted hvor den tjekker opgaverne for plagiat smiley Bonner den ud med rød, ja så er der plagiat til stede i opgaven, og er opgaven plagiat kan man selvfølgelig ikke få sin eksamen smiley

Ih ja, ikke ligefrem noget man kan finde et emne til, tænker jeg smiley

• #73   16. dec 2015 Aaaah!

Er det ikke kun hvis der er meget der ligner det er plagiat? Af hvad jeg forstod på min lærer så vil alle opgaver næsten have x antal procent markeret som plagiat, men hvis man husker at sætte fodnoter/referencer og angiver hvis det er citater med kursiv, så er der mindre chance for at den bliver erklæret ugyldig. Eller har jeg misforstået noget?c:

• #74   16. dec 2015 Tjooo, altså hvis den bonner ud med rød er det fordi MEGET af opgaven er plagiat, sådan har jeg i hvert fald forstået URKUND smiley

Men jo, altid have kilder osv. angivet - og som vores STX afdelingsleder (går på Struer Statsgymnasium, hvor vi har STX-HHX-HF-HG-10.klasse-EUX) sagde i dag: "Husk at I ikke skal sende bilag til URKUND, det giver bare 100 % plagiat i bilag" - sjovt nok smiley

• #75   16. dec 2015 Sacha: Jeg har heldigvis hele weekenden til det smiley Ellers var jeg nok også mere stresset x3

Det er bare træls at man bruger 2-3 timer på at skrive 15 linjer .. smiley

• #76   16. dec 2015 Okay, kan være det også er sådan min lærer har forklaret det. Jeg har været så stresset over opgaven allerede en uge inden vi skulle begynde at skrive, at alt jeg har snakket med folk om er røget ind af det ene øre og ud af det andet :P. Opgaven har gjort mig så angst at jeg dybt seriøst overvejede at droppe ud, hahaha!

Jaaeh, bilag er nok ikke lige det man skal sende med :P.

• #77   16. dec 2015 Nah - men jeg har flere sider med bilag, end jeg har opgave smiley smiley

Har mindst 15 siders bilag nu x3

• #78   16. dec 2015 Eeeijh, I er jo svineheldige at I har weekenden til det også :D.

Ja, det er virkelig træls, og det stresser en helt vildt synes jeg :P.

• #79   16. dec 2015 Jeg fik ingen bilag med til min opgave overhovedet. Måtte selv finde alt muligt, mens resten af min klasse have, ja, omkring de der 15-20 siders bilag med til deres opgave o.o.

• #80   16. dec 2015 Men det gode er at jeg tror muligvis (læg mærke til det ord) at jeg har fundet ud af hvordan jeg laver "en numerisk beskrivelse af planetbaner" smiley Det håber jeg i hvert fald for ellers jeg er helt lost .. xD

• #81   16. dec 2015 Fik skam heller ikke nogle bilag med til min opgave - dem der indbefatter en 13-siders .pdf fil og to verdenskort med oversigt over koleraudbrud smiley

Og så har jeg muligvis 7 sider mere smiley

• #82   16. dec 2015 Hvad er det for noget bilag I snakker om ? smiley

• #83   16. dec 2015 Krydser fingrer for at du har :P!

Nå, må hellere vende snuden tilbage mod opgaven og komme videre med de rettelser min mors gamle kollega har givet mig "for" til i morgen hvor vi skal mødes.

• #84   16. dec 2015 Aaah, ja okay :P.

• #85   16. dec 2015 Bilag er f.eks. billeder som understøtter noget - f.eks. skriver jeg i min redegørelse, at der i det 21. århundrede har været sådan og sådan af koleraudbrud, og så har jeg lavet en fodnote, hvor jeg henviser til bilag smiley Det er ikke noget jeg konkret bruger i min tekst, det er ikke en figur jeg forklarer ud fra, det er bare noget som understøtter det jeg skriver smiley

HUSK, bilag hedder IKKE bilag 1, bilag 2 osv., det hedder bilag A, bilag B osv. smiley

• #86   16. dec 2015 Aaah, ahaha, jeg fatter intet lige pt :D. Nu forstod jeg :P.
    Så har jeg vidst også en del flere bilag end de sider jeg har fået skrevet, ehehehe :P.

• #87   16. dec 2015 Okay, så den slags bilag .. x3
    Jeg vil prøve at få skrevet lidt om Tycho Brahe inden jeg smutter i seng smiley Så sov godt når I kommer så langt :3

• #88   16. dec 2015 Tak og i lige måde Kaja!:)

• #89   16. dec 2015 Jeg vil gå videre med min analyse af koleraepidemien i København i 1853, tror jeg har fået fundet det jeg skal, så nu skal jeg "bare" have det formuleret smiley

• #90   16. dec 2015 Vi skal også sende til urkund men vi må gerne sende bilag med. Når den så bliver taget i snyd går lærerne ind og kigger hvad det er som er rødt og når de så ser det er bilag så godkender de den smiley

• #91   16. dec 2015 Vi fik bare af vide, at vi skulle lade være med at sende bilag ind smiley

• #92   16. dec 2015 Det giver også lidt det samme bare mindre arbejde til lærerne når man ikke sender det med smiley

• #93   16. dec 2015 Haha ja - for os er det kun én mand, som skal tjekke ALLE opgaver fra STX igennem, når de kommer retur fra URKUND, så kan godt forstå han bare vil have vi sender opgaven ind, og ikke bilag smiley

• #94   16. dec 2015 Haha ja det Kan jeg godt nok også : p

• #95   17. dec 2015 Fæææærdig! Så retter jeg igennem i morgen tidlig og kører ned og aflevere kl 10 ca - også skal jeg ud til hyps bagefter, han trænger til lidt ekstra opmærksomhed igen smiley

• #96   17. dec 2015 Wuhu, hvor fedt :D. Jeg sidder og er ved at være i gang med det sidste af min analyse, og så mangler jeg mit abstract og min konklusion. Og så er jeg også færdig!

Btw, kan I måske hjælpe mig? Skal ens abstract være på dansk eller på engelsk? Mine lærere har ikke sagt noget om det, og nu bliver jeg helt i tvivl -.-

• #97   17. dec 2015 Abstract skal være på engelsk smiley

Jeg mangler konklusion og abstract, men jeg har gloet på konklusionen i 3 dage nu og er ikke kommet videre, så i dag SKAL den virkelig have en skalle, skal nemlig også aflevere imorgen kl. 09.00 smiley

• #98   17. dec 2015 Fik jeg også lige at vide af min vejleder, hehe :D.

Øv Karoline. You can still make it! Sidder også og giver den en ordentlig skalle lige nu :D.

• #99   17. dec 2015 Mangler lidt under 20.000 anslag - hvilket er ca. 8,3 side - for at være på minimum! smiley

• #100   17. dec 2015 Jeg har ingen idé omkring det med anslag.. Jeg tæller sider, har ikke fået noget at vide om anslag :3.
    Jeg mangler 1 side, så er jeg oppe på 15 sider!

• #101   17. dec 2015 Vi skal tælle anslag smiley Er dog i tvivl om det er 2300 anslag pr. side eller 2400 .. Har nemlig fået oplyst begge dele /:

• #102   17. dec 2015 Det er altid 2400 anslag smiley

Man skal skrive med skriftstørrelse 12 og 1½ linjeafstand - og så passer det godt med, at en fyldt side er 2400 anslag; og anslag er selvfølgelig MED mellemrum smiley

Man skal skrive 15-20 sider, hvilket svarer til 36000-48000 anslag smiley

• #103   17. dec 2015 Cecilie: Det er også hvad jeg tidligere har fået at vide men i vores SRP-håndbog står der 2300 (med mellemrum) og den "bestemmer" alt smiley

• #104   17. dec 2015 Haha, ej det er altså 2400 anslag, det har det altid været uanset hvad der er tale om, om det bare er et alm. dokument, eller om det er en opgave du skal lave smiley

Da jeg skulle op til mundtlig eksamen i dansk i 8. klasse (ja også i 9. og 10. for den sags skyld) skulle jeg have et oplæsningsstykke, og det skulle være en halv normalside, altså 1200 anslag, så det er 2400 anslag smiley
    Ellers vil det heller ikke blive til de normale 15-20 normalsider smiley

Jeg kan i hvert fald se, at en side (uden fodnoter selvfølgelig, da de tager plads på siden) i min SRP passer godt med 2400 anslag smiley

• #105   17. dec 2015 Ja men når vi har fået at vide at det er den vi skal gå udfra er det jo svært at gå udfra normen .. xD

• #106   17. dec 2015 Okay, så er jeg godt tæt på ^^!

• #107   17. dec 2015 Wuuuhu done!! Siderne passer, anslagene passer, alt er klar til at skulle printes og afleveres! Har sjældent været så lettet!! smiley

• #108   17. dec 2015 Mangler 17998 anslag endnu, kan fornemme at min analyse kommer til at fylde ret meget smiley Har kun næsten lige fået forklaret det første der bliver spurgt om, og det fylder 2½-3 sider, og mangler dermed stadig at besvare 2/3 af det der bliver spurgt om smiley

• #109   17. dec 2015 Jeg mangler lidt under 2000 anslag for at være på mindste-anslaget, hehe!

Det er altid dejligt når man kan få det hele til at fylde!

• #110   17. dec 2015 Haha, har lige printet 58 siders bilag ud - og tror ikke jeg er færdig med at finde bilag smiley

• #111   17. dec 2015 Shiiit!

• #112   17. dec 2015 Hæh smiley Det er jo så også til tre eksemplarer i alt smiley

Men IH hvor er jeg glad for citater! Uh, de tager altså en god mængde anslag! smiley

• #113   17. dec 2015 Ja okay, men stadig!

Jeg har fået at vide man ikke må have for mange eller for lange citater oo. Synes man får meget forskelligt at vide.

Jeg sagde jeg ville stoppe ved 15 sider. Jeg er oppe på 16 sider som tæller, og 36.653 anslag! Og jeg mangler stadig at få skrevet en intro til min analyse og lidt rettelser! Hold kæft jeg er stolt af mig selv!:D

• #114   17. dec 2015 Har vidst kun 2 citater i alt smiley

Det længste er dette:
    ”En Mængde Læger ville derfor hver Dag sætte sig i Bevægelse, for at undersøge Sundhedstilstan-den i hvert enkelt Huus, give Midler imod de begyndende Tilfælde, Raad til Sundhedens Bevarelse under de nærværende Omstændigheder, samt enhver Anviisning med Hensyn til de Syges Forsør-gelse og Anbringelse. […] skaffe de Trængende, Syge og Sunde, god og hensigtsmæssig Spise, og hvor fornødent gjøres, haaber man at faae foranstaltet anviist Bolig for Beboerne af smittede Huse, medens disse ved det Offentliges Omsorg bliver rensede og forbedrede.”

Det er lidt langt ja, men det er også et af de eneste citater der er og kommer til at være smiley

• #115   17. dec 2015 Ja okay :D.

• #116   17. dec 2015 Wihuuuu - godt 11 sider skrevet, i alt 20.749 anslag smiley
    Det skal jeg da forhåbentligt nok nå, "kun" 15.251-27.251 anslag tilbage, før hhv. minimumskrav og maks er opnået smiley

• #117   17. dec 2015 Sådan :D.

• #118   17. dec 2015 Er den afleveret Sacha? smiley

• #119   17. dec 2015 Nej ikke endnu, mit "sådan!:D" var til Cecilies svar :D.

Den er meeeeget snart færdig, I can feel it! Mangler et abstract og en gennemlæsning af det hele, og så tror jeg at den er ved at være der!

• #120   17. dec 2015 Det her må I kloge tøser næsten vide.

Når man har fx en statistik fra en artikel eller fra en bog med i sin opgave, er det så hele bogen man skal printe med ud som bilag, eller KUN den side hvorpå statistikken fremgår?:P

• #121   17. dec 2015 Hvis du kun bruger den ene statistik, så skal det kun være det, som du lægger ved smiley
    Jeg har et bilag, som er 14 sider, men det er også fordi jeg bruger den utrolig meget, det er et tidsskrift, men jeg kan ikke linke til dens .pdf fil, så jeg har valgt at printe den ud til lærere og censor, også for at være læservenlig smiley

• #122   17. dec 2015 Okay, for jeg har nemlig 2 statistikker med i opgave som forklarer hhv noget om uddannelsesniveau og danskeres holdninger som er relevante for min opgave, men det er fra bøger på over 100 sider hver, så tænkte det ville være ret meget hvis jeg printede alle siderne, for én lille statistik som bilag c:.

• #123   17. dec 2015 Ork ja, kun statistikkerne smiley

• #124   17. dec 2015 Super :D.

• #125   17. dec 2015 Selvfølgelig løber printeren tør for blæk når jeg er i gang med at printe bilag -.-....

• #126   17. dec 2015 Nooooo smiley

Kan du evt. printe resten du mangler, omme på skolen, eller låne en printer et sted? smiley

• #127   17. dec 2015 Nej hvor er jeg glad for, at jeg kun skal aflevere elektronisk...

• #128   17. dec 2015 Jeg kører med min mor på arbejde i morgen meget tidligt og printer ude på hendes arbejde. Det er et værre kørerig (min mor arbejder i Odense, jeg går i skole i Ringe) for jeg kører med hende på arbejde, tilbage til skolen, hjem igen, og hen for at hente min mor igen senere på dagen. Men det må være sådan!

Ville jeg ønske jeg skulle, Amalie!

• #129   17. dec 2015 Hvornår skal i aflevere piger? Min er due til tirsdag, så synes der er langt til jul. Jeg er dog færdig med den rent indholdsmæssigt nu, så det er bare lidt rette, rette, lidt slette og lidt tilføj.
    Føler lidt at herfra må det bære eller briste... hehe

• #130   17. dec 2015 Jeg skal aflevere mandag inden 14.00 smiley

• #131   17. dec 2015 Skal aflevere i morgen kl. 9.00 - mangler diskussion, perspektivering og konklusion, og så det at rette den igennem selvfølgelig (dog er meget af den rettet løbende af en af mine andre lærere smiley ), så jeg føler godt nok et tidspres nu smiley

• #132   17. dec 2015 Den skal afleveres i morgen klokken 9 :).

• #133   17. dec 2015 Kan godt forstå du føler dig lidt presset Cecilie, men håber du når det hele smiley

• #134   17. dec 2015 Håber jeg bestemt også, jeg tror da nok jeg skal nå det, men jeg er klar til en laaaaaang nat.. suk.. havde emnet da så bare været mere interessant, så havde det da hjulpet lidt smiley

• #135   17. dec 2015 Ej nu kan det fandme da ikke gå værre.

Jeg har oploadet den forkerte fil, og jeg kan ikke ændre det :'(.

• #136   17. dec 2015 Ja et interessant emne gør det hele meget nemmere smiley

• #137   17. dec 2015 Hvis det er på lectio, Sacha, kan du så ikke bare uploade et mere dokument, og så skrive som kommentar at det er det korrekte dokument? smiley

• #138   17. dec 2015 Nej, det kan jeg ikke få lov til :(.

• #139   17. dec 2015 Mærkeligt... du må gå på kontoret så hurtigt som muligt i morgen, og så forklare dem det, de kan nok åbne op for dig så du kan rette det smiley

• #140   17. dec 2015 Bliver jeg nødt til.. Jeg magter bare slet ikke det her :(.

• #141   17. dec 2015 Skal aflevere mandag klokken 14 smiley Jeg mangler en hel del endnu så det er meget rart at have weekenden med x3

Sacha: Det er da et åndsvagt system .. smiley Håber du får det rettet :3

• #142   17. dec 2015 Mange år siden efterhånden. Men jeg skrev i dansk og matematik om Fibonacci-tallene.

Skrev den på en dag og fik en rimelig pæn karakter for den. Det var da der var klima topmøde i KBH, så jeg var til demoer i stedet for at bruge tid på opgaven smiley

• #143   17. dec 2015 Skal aflevere imorgen kl 9, håber du når det hele Cecilie, og håber du får det fikset Sacha, sådan noget må de jo tage højde for, så mon ikke du bare får den åbnet igen og får lov at tilføje en anden smiley smiley

• #144   17. dec 2015 Jesse aner ikke hvad det er du skrev din opgave om haha smiley godt man selv må vælge smiley

• #145   17. dec 2015 Jesse, tog du udgangspunkt i Da Vinci Mysteriet? smiley

• #146   17. dec 2015 Uha, kan godt forstå du er lidt stresset Cecilie! men tænk på at imorgen til middag er den ude af verdenen!

Er også glad nok for at have weekenden, men føler samtidig er jeg ikke kan gøre mere, og så er det træls den fortsat hænger der.

Sacha, wow det er jo mega øv!!! Men mon ikke det løser sig smiley

• #147   17. dec 2015 Jeg skal aflevere tirsdag 11.15 elektronisk udelukket. Jeg føler jeg har massere tid xD Har næsten skrevet hele min hovedel, men mangler at rette, skrive indledning, konklusion og abstract, samt få helt styr på fodnoter og kilder, så de lever op til kravene.
    Mit problem er at jeg har skrevet for meget, bliver nok nød til at slette noget for at få plads til det jeg mangler.. xD
    Jeg forventer at aflevere min på mandag, senest.

Men føj, hvor ville jeg være stresset hvis jeg var dig Cecilie..

• #148   17. dec 2015 Fünke: Nej. Den bog har jeg aldrig læst, så den havde jeg ikke med i opgaven. Jeg havde en dansk digtsamling med i opgaven...

• #149   17. dec 2015 Irgh, den der diskussion trækker da virkelig tænder ud smiley Synes slet ikke jeg kan finde ud af at formulere det, skønt jeg faktisk mere eller mindre ved hvad jeg skal komme ind på smiley

• #150   17. dec 2015 Kan du skrive på noget andet imens, Cecilie? smiley Sidde og læse noget andet tekst igennem eller lignende?

• #151   17. dec 2015 Ikke rigtigt, det eneste jeg mangler udover diskussionen er konklusionen, at tjekke indledningen igennem (mht. hvad jeg diskuterer, den er cleared mht. redegørelsen og analysen) og så skrive det sidste på mit abstract smiley

• #152   18. dec 2015 Keep fighting then! smiley

• #153   18. dec 2015 Sådan! 36.040 anslag ekskl. litteraturliste, forside samt abstract smiley Så kan jeg med god samvittighed kopiere den nu smiley

Er ret sikker på at opgaven ikke er noget at råbe hurra for (i hvert fald ikke min diskussionsdel), men ja, den ER der jo, så må jeg krydse fingre for en sød censor, og at det er min bioteklærer som skal være den af mine vejledere, som skal forhandle karakter med censor smiley

• #154   18. dec 2015 Det håber jeg godt nok de gør. Ellers ligger jeg mig til at dø, eheh. Har aldrig arbejdet så hårdt for en opgave før.

Hvor er du god Cecilie!

• #156   18. dec 2015 Det er stadig aktivt Nanna :D.

• #157   18. dec 2015 Jeg fik lov til at genoploade og sende den rigtige, og jeg kan nu sige at jeg har juleferie!!

• #159   18. dec 2015 Er der ikke noget at sige til! Åh det var en lettelse at sige AFLEVERET!

• #161   18. dec 2015 Hehe :D.

Men lyder virkelig som et spændende emne du har!

• #162   18. dec 2015 Årh hvor er jeg misundelig på jer! føler jeg har stirret mig blind på den her satans opgave, og vil bare gerne have den ud af verdenen!

• #163   18. dec 2015 Øv Picanda :(.

• #165   18. dec 2015 Jeg tror det sværeste bliver at tage mig sammen til at rette det hele og så er jeg igang med abstract hvilket virkelig heller ikke er mig, er ikke super god til engelsk grammatik haha smiley

• #167   18. dec 2015 Haha ja det er også noget af de sidste jeg sidder med nu, men ja det er virkelig træls når man ikke er så god til engelsk smiley

• #168   18. dec 2015 Ej hvor sjovt jeg skrev også om Kolera i KBH 1853 i AT 2.g. Det var blot i historie og matematik. Det var et vildt fedt emne!

Jeg har lige afleveret min SRP i går. Jeg skrev om "Blødersygdommen i de europæiske kongehuse" i biologi A og historie A. Her valgte jeg at lægge særlig fokus på den russiske tsarfamilie mens jeg redegjorde kort for den engelske kongefamilie, fordi sygdommen opstod i Dronning Victoria.

Jeg valgte emnet fordi jeg synes det er vildt spændende med DNA og nedarving osv. Og så kan jeg godt lide at lave kildekritik og se historien i en større sammenhæng smiley Jeg har hygget mig ret meget i perioden, selvom der selvfølgelig har været ting som har været lidt svære smiley Nu glæder jeg mig bare til juleaften haha smiley

• #169   18. dec 2015 Jeg synes også det er meget hyggeligt at skrive srp haha smiley
    Er også utrolig glad for mit emne og synes det er spændende og tror det gør det meget nemmere smiley

• #170   18. dec 2015 Nu mangler jeg bare abstract og litteraturliste og så at rette skidtet igennem og så er jeg done!!!

• #172   19. dec 2015 I kan gøre det :D.

• #173   19. dec 2015 Er igang med at rette de sidste sider og så er jeg færdig smiley

• #174   19. dec 2015 Hyggeligt.. nah.. Synes ikke det har været så slemt, har bare kedet mig røven ud af bukserne for at sige det mildt. Og jeg har endda holdt pauseboogie og alt muligt.
    Mangler kun at min mor læser korrektur på den og så er den klar til at blive fyret afsted!

• #177   20. dec 2015 Nu mangler jeg kun litteraturlisten. Har fået en kammerat til at kigge opgaven igennem = (Y)
    Plus fik en veninde til at kigge på min abstract - dejligt med gode venner smiley

• #178   21. dec 2015 Jeg mangler alt for meget endnu .. smiley
    Det bliver ikke til noget søvn i nat smiley

• #179   21. dec 2015 Jeg har nu fået afleveret og er så glad smiley Ser frem til juleferie i morgen smiley

• #180   21. dec 2015 Min mor brugte hele dagen igår på at læse korrektur på den. Og i dag har jeg ordnet bilag. Så nu mangler jeg bare at læse den igennem en enkelt gang til og så er den afleveret!

• #182   21. dec 2015 Afleveret! Damn det var dejligt! *-* Juleferie here I comeeee!! smiley

• #183   16. nov 2016 Spænende jeg skriver/læser op til SRP nu om koleraepidemien, i samme fag som dig. Hvordan endte din og er det sådan at jeg må se den? Bare af ren nysgerrighed smiley

• #184   16. nov 2016 Jeg fik 7 for min - kunne godt høre, at min ene lærer ikke var tilfreds med, at det var den karakter det var blevet til, da han ikke mente den kun skulle have haft 7, men han var desværre ikke den af mine lærere, som skulle tage beslutningen med censor smiley

Du må godt se den ja, hvis du sender en mail, kan jeg lige sende dig den smiley

Kommentér på:
SRP - hvad og hvorfor? :)

Annonce