{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
798 visninger | Oprettet:

Valg D. 3 December {{forumTopicSubject}}

Syns vi skulle ha en valg debat smiley

Hvad stemmer i D. 3. December? Og hvorfor?

Jeg lægger ud..

Jeg stemmer nej. Fordi jeg er for et samarbejde med europol, MEN jeg er imod at at politikerne skal kunne træffe store beslutninger på befolkningens vejene, uden afstemninger. Jeg er imod at vi skal ha mindre demokrati end vi har nu - jeg ville tværtimod ønske mere demokrati!.

Jeg stemmer nej fordi jeg ikke vil lade mig manipulere af uærlige politikere, der ikke er ærlige om hvad valget handler om.

Kommer der en ny afstemning om et samarbejde med europol, men uden det punkt hvor vi fraskriver os vores stemmeret og mister vores indflydelse og vores demokrati.

Men hvad mener i? smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Valg D. 3 December
  • #1   28. nov 2015 Alle jeg umiddelbart kender stemmer NEJ!

Fordi det betyder EU får mere magt, og de behøver aldrig lave en folkeafstemning igen.

Og så kan vi ikke lave vores egne regler og live i Danmark uden om resten af EU.
    Som bl.a at få grænsekontrol.

• #2   29. nov 2015 Jeg er stor modstander af EU og stemmer selvfølgelig nej. Jeg ønsker ikke at EU skal have mere magt i DK, det bedste ville være at de fik mindre magt og gik tilbage og blev et handelssamarbejde igen, men det er måske også et for stort ønske.

Desuden stoler jeg ikke på de "politikere", der sidder i folketinget, og de skal ikke have lov til, at vælge og vrage imellem hvad EU skal bestemme i DK, det skal danskerne selv have lov til.

• #3   29. nov 2015 Stemmer også nej. Af samme grunde som #1 og #2

• #4   29. nov 2015 Stemmer nej,

• #5   29. nov 2015 Jeg har været meget i tvivl, men tror det ender med et ja fra min side. Det er der 3 grunde til:

1) Stemmer vi nej, vil Danmark ikke sidde med ved bordet, når nye retsakter forhandles på EU plan. Det ville være ærgerligt ikke at have noget at skulle have sagt mht. kommende retsakter.

2) Selvom politikere kan være utroværdige, så ved de oftest en hel del mere omkring, hvad der foregår end den menige dansker. De har trods alt er helt embedsværk til at rådgive sig. Så når det kommer til komplekse sager og tunge beslutninger vil jeg foretrække at de mest kompetente sidder ved roret. Og det er altså ikke hr og fru Danmark, der ved bedst, når det gælder sager, som mange alm borgere teknisk set ikke forstår i detaljen.

3) Danmark er et lille land, men vi tror vi kan klare os selv. Ala en lille bitte hund der gør højt og tror den er the shit. Men i det større billede har vi ganske enkelt brug for at være en del af noget større, hvis vi skal klare os i den globale verden. Vi har ikke som England og Norge den luksus at være spækket med ressourcer, som gør vi kan klare os fint selv.

• #6   29. nov 2015 Her i huset bliver det et stort, fed NEJ!!

Det er ingen hemmelighed, at vi er nationalister. Vi er stolte af vores forfædre, den danske historie, kultur og værdier.
    Stemmer vi ja, risikere vi, at vi mister så meget af den "dansk-hed" som vi har at være stolte af, til det skide EU (nej, jeg er virkelig ikke fan af dem!).
    Vi risikere at stå, og ikke skulle have en skid at sige, om vores eget land "fordi EU siger"... smiley
    Ydermere, kan politikkerne luske euroen ind af bagdøren, hvilket vi mener er dybt godnat! Vi har den danske krone, og den skal vi beholde og være stolt af!

Stod det til os, skulle vi helt ud af det forbandede EU, men det er nok ønsketænkning lige pt.. smiley

• #7   29. nov 2015 Jeg stemmer ja - vi er simpelthen for små til at stå alene. Jeg vil tage imod euroen med åbne arme og tror bestemt ikke vi vil tage skade af at få mere eu.

• #8   29. nov 2015 Jeg er stadig meget i tvivl, jeg kan sagtens se begge sider.. Så synes den er rigtig svær.. Normale er jeg ikke meget for EU..
    Men pas på ikke at male fanden på væggen.. Danmark ville efter et ja altså stadig godt kunne lave egne love, der ville bare være nogle fælles bestemmelser fra EU bla angående skilsmisse børn med forældre i 2 lande..
    Og det betyder heller ikke vi aldrig skal stemme igen.. Det er kun på retsområdet folketinget kan vedtage love og de garenteret at der vil komme afstemning hvis det handler om asyl og flygtninge området

• #9   29. nov 2015 Det bliver et nej her fra. Stoler minimalt på politikkere smiley

• #10   29. nov 2015 Hvordan kan det være at de fleste ja-sigere, har samme grund til at stemme ja smiley

-: jeg synes at danmark er for lille til at stå alene !!

Sikke noget pjat ! Vi har altid stået hvor vi står, og klare os fint, og vi ville klare os endnu bedre uden EU.
    Vi har haft fine samarbejdsaftaler, og vi bliver sørmer ikke udelukket fra noget vigtigt.
    Vi stemmer NEJ her i huset !!

• #11   29. nov 2015 Stutteri Skovfogedstedet:
    Men nu er verden jo ikke uforanderlig... blot fordi man har klaret sig fint med noget i en rum tid betyder jo ikke nødvendigvis, at det er det bedst valg i al tid og evighed...

• #12   29. nov 2015 Enig med skovfogestedet: og jeg er helt sikker på at stemmer vi nej, så kommer der en ny afstemning som kun handler om samarbejdet, og ikke om at vi skal afgive vires stemmeret.

Danmark klare sig faktisk fint selvom vi er et lille land. Vi har masse af eksport af bare til andre lande og sider på en stor del af landbruget.

Men jeg tror det er vigtig at borgerne ikke giver afkald på deres stemmeret, da man skal huske at regeringen altså ikke repræsentere den brede del af befolkningen. Hvor tit indføre de ik er eller andet som de fleste er uenige i?
    Hvis det bliver et ja varetager de kun deres egne interesser ikke vores! smiley

De ved bedst? Hvis vi, som regeringen ville det for nogle år siden, havde fået euro istedet for DKK så havde vi ikke kommet så nemt i gennem krisen, som vi har gjordt. Alle de lande der har euro blev meget hårdt ramt af krisen.
    Så der kan man se at den danske krone står stærkere, og der er ingen grund til at lave det om.
    Ved de også bedst når regeringen laver besparelser efter besparelser som gang på gang rammer dem som i forvejen hat det svært, samtidig med at de selv bruger flere millioner på deres pensioner, rejser osv. Det kunne godt nok spares mange penge hvis de lavede besparelser på sig selv. (Lige et sidespor)

• #13   29. nov 2015 Sibo: Så mener du det er bedre at sige ja til noget, hvor vi skal afgive suverænitet ?

Det er da bedre at holde på et grundlag, hvor vi stadig kan sige nej tak, og ikke få det trukket ned over hovedet.

Jeg er modstander af det, som det hele er på vej hen i mod, nemlig en kopi af usa, hvor europa bliver en stormagt med hovedsæde i tyskland eller lign, og danmark bliver en lille stat, som for eks Ohio eller idaho.

( Idaho og Ohio er nævnt for at illustrere navne, ikke størrelse )

• #14   29. nov 2015 Sibi: hvorfor så ik tage det til den tid?? Lige nu køre det fint og det gør det sku nok en del år endnu, det er nok ikke noget hverken dig eller mig kommer til at opleve ( jeg er 24)

• #15   29. nov 2015 De fleste lande der har indført euro har fået væsentlig dårligere økonomi.
    Nogle havde det i forvejen, men euroen har ikke gjort det bedre, tværtimod smiley

Vi skal bevare vores egen møntfod, nemlig de danske kroner smiley

• #16   29. nov 2015 Og selv om vi bliver en del at dette størr samarbejde, hvor meget tror du så lille Danmark har at sige over for de andre EU lande? Tror ikke for for meget mere indflydelse alligevel smiley

• #17   29. nov 2015 nej af samme grund smiley

• #18   29. nov 2015 Christina nu nævner du selv landbrug som en dansk styrke. Men det danske landbrug får og har i de sidste mange år fået 6-7 mia kr i støtte om året af EU. Skal vi også fjerne den støtte og så ønske de danske landmænd held og lykke med at klare sig uden?
    Anyway ingen grund til at starte en diskussion om EU eller ikke EU. Mine argumenterer for at stemme ja står i min første kommentar. Bum. Jeg vil undlade at svine nej-stemmerne til og i god ro og orden holde fast i mine argumenter og mit ja smiley

• #19   29. nov 2015 Jeg stemmer nej.
    der er alt for mange punkter og uoverskueligt for en enkelte dansker at sætte sig ind i. Jeg aner ikke hvad jeg stemmer ja til. Derfor et nej ?

• #20   29. nov 2015 SiBo : Der er skam heller ingen der sviner ja-siden her, men har man en holdning, så kan man vel forsvare den i en debat smiley
    Også uden at blive tøse-fornærmet, hvis de andre ikke er enige i ens mening smiley

• #21   29. nov 2015 Jeg stemmer JA. Jeg har tillid til det politiske system og EU. Og nej-argumentet med at "hvis vi stemmer nej, bliver tingene ved med at være som de er nu", det er ikke sandt. Vi risikerer at ryge ud af Europol, og en parallelaftale som Norge har, er ikke ligeså god.

Jeg har tillid til at vores politikere træffer de rigtige beslutninger i EU.

• #22   29. nov 2015 Jeg stemmer NEJ.

Der er så mange ting der simpelthen ikke er beskrevet og pelset nok ud, så man kan sætte sig 100% ind i hvad det reelt er man stemmer ja til ....

Vi skal nok Kunne finde andre løsninger.
    og har set hvor meget politikerne har styr på, og de har ikke styr på noget som helst...

• #23   29. nov 2015 Sibo: der er ikke nogen der sviner nogen til. Jeg debattere for at prøve at forstå "ja" stemmerne, hvilket jeg ik kan..
    Landbruget er stadig en styrke. Og har ikke sagt vi ikke skal samarbejde med EU, tværtimod så mener jeg det er vigtig og godt med et samarbejde! Men jeg syns det er for farligt at overgive vores suverænitet, og jeg stoler nemlig ikke nok på vores folketing til at lade dem træffe alle beslutninger uden folkeafstemning.
    Størstedelen af folketinget er vil ha mere EU og dvs. At der vil blive stemt ja til stort set alt hvad der kommer fra EU. Og det tror jeg ikke er en god ting.

Og igen stemmer vi nej kommer der helt sikkert en ny afstemning som kun handeler om samarbejdet.

• #24   30. nov 2015 Jeg havde valgt at stemme nej, men så satte jeg mig ind i tingene og nu er jeg så i tvivl ..

Det er området med europol der får mig til at tvivle, for rigtig nok kan vi søge om en parralleaftale men det er der nogen ulemper ved: først og fremmest så ved man fra Norge, at man på trods af parrallelaftalen ikke bruger databasen nær så meget når man kun har denne aftale, fordi at man skal søge om lov hver gang. Danmark havde over 70.000 søgninger samme år som Norge kun havde omkring 3000 (ret mig gerne hvis jeg husker forkert).
    Derud over, hvis vi vælger at søge parrallelaftalen, så kan vi forvente en behandlingstid på op til 6 år, Det synes jeg er en smule farligt i den her tid.

Jeg er ikke nervøs for, om vi kan få aftalen. For jeg tænker, at de andre lande da også må være interesseret i at samarbejde med os. Men behandlingstiden og begrænsningerne ved parrallelaftalen gør at jeg tøver.

Jeg er generelt for EU, men med forbehold. Synes så desværre at politikkerne har været ekstremt dårlige til at informere helt konkret om, hvad ja/nej betyder for Danmark. Ja-partierne har stort set kun fokus på europol, og nej-partierne har fokus på hvorfor europol ikke er et holdbart argument fordi det drejer sig om flere ting, men på samme tid bliver der ikke rigtig fortalt hvad de ''flere ting'' er.

• #25   30. nov 2015 er stadig i tvivl... men helder nok mest til et ja. smiley

• #26   1. dec 2015 sidste politiske analyse af ja/nej i TV2 Nyhederne ....

Et nej åbner stor mulighed for at vi allerede næste sommer kommer til valg igen og så KUN om tilknytningen til Europol som fra 2017 bliver overstatslig ....

Dvs at vi med stor sandsynlighed kan nå med i det samarbejde fra start men UDEN vi afgiver suverænitet på andre områder til enten EU eller de til enhver tid siddende politikkere ....

Så vil man sikre at væsentlige ændringer fremtiden skal til afstemning blandt befolkningen, vil man at ens børn / børnebørn høres i fremtiden ved væsentlige så er det et Nej man skal stemme på torsdag ...

Det eneste jeg har hørt Ja / nej siden være helt enige om er at bliver det et Ja, så er det helt bindende og der skal enormt meget til hvis dette skal kunne ændres i fremtiden... har faktisk ikke hørt en eneste sige at et Ja vil kunne laves om ... hvorimod et Nej åbner mulighed for forhandlinger og aftaler af mere eller mindre bindende karakter med hensyn til nationale særenheder og befolkningens ønsker

• #27   2. dec 2015 Blank eller ja.
    Må ærligt indrømme at jeg ikke har sat mig sønderligt meget ind i tingene, så derfor evt blank. Ja er fordi jeg ikke tror DK kan stå alene og det ville være dumt at lukke for samarbejdet med Europol, og samtidig opfordre det pati jeg stemte på til valget til at man stemmer ja.

Godt være mine argumenter er ret tamme, men som sagt har jeg heller ikke fået sat mig vildt meget ind i tingene

Kommentér på:
Valg D. 3 December

Annonce