{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
979 visninger | Oprettet:

"Begynder" kamera {{forumTopicSubject}}

Jeg går og overvejer et kamera til bla. springning, men også natur billeder (ikke kun af heste) men også til mange andre ting. Hvilket kamera ville i anbefale? Det skal helst være okay let at finde ud af og ikke være alt for dyrt. Har i nogle i kan anbefale?

Jeg overvejer selv Powershot sx510 HS wi-fi fra Canon, men er det godt?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  "Begynder" kamera
  • #1   20. okt 2015
    Et billigt spejlrefleks er ganske fint, det tager gode billeder hvis man kan finde ud af og indstille det - det gør de fleste kameraerer.

• #2   20. okt 2015 Mit første kamera. Jeg købte et Canon EOS 700D og det er bare super godt! smiley

• #3   20. okt 2015 Samme kommentar som jeg har skrevet på en anden tråd, dog er der ændret og tilføjet en smule smiley

Alle spejlrefleks kan tage gode billeder.
    Det er indstillingerne som gør at de bliver gode jo

Hvis du vil have et brugervenligt vil jeg sige at du skal have fat i et Nikon eller Canon.
    Selv er jeg ikke vild med Canon, men ja... XD

Det jeg mere vil kigge på, er objektiv!
    Jeg har et der går fra 18-270 mm i zoom, og det er helt klart mit bedste...
    Hvis du gerne vil tage billeder i ridehus, skal du kunne have en høj iso, en lav blændeåbning og høj lukkertid.
    I starten vil du nok kører på auto, men efterhånden som du begynder at blive modig, er det bedst at køre på manuelt, så du kan lærer dit kamera at kende, dette punkt er jeg nået til, og er efterhånden begyndt at få ok billeder på manuelt.
    Skal du have et objektiv til naturen, vil jeg anbefale et med god zoom og stadig med en OK blænde.
    Portræt billeder, skal du helst ned på en blænde der er højst f 1.8, dog gerne lavere. På den måde får du en super lækker glans i øjnene, billedet bliver lyst og baggrunden bliver sløret. Når du har en så lav blænde, er det for det meste objektiver du ikke kan zoomme på, dog skulle det stadig være fantastisk, og næsten nemmere at arbejde med smiley

Mit bud på et godt begynder kamera, som ikke er specielt dyrt, vil nok være Nikon D3200. Nu anbefaler jeg dog ikke canon, da jeg simpelthen ikke kender godt nok til deres kameraer. Har haft et par i håneden, og har hver gang hadet dem :b

Selv har jeg Sony a37, som er et rigtig lækkert kamera. Det er dsv udgået fra markedet, men Sony a58 er mere eller mindre den samme.
    Synes ikke at Sony har et totalt brugervenligt kamera, det har i hvertfald taget et stykke tid for mig at lærer det at kende.

• #4   21. okt 2015 Jeg hægter mig på Baysen, og vil anbefale et nikon D3200 eller D5200..
    Men næsten det vigtigste er objektivet..
    Jeg hælder selv mest til originale objektiver - altså nikon til nikon, canon til canon.. Men hvis det er til semi pro som D3200 er, så kan du spare mange penge ved at vælge objektiver fra Sigma.. Og det er også gode objektiver!

Nu bliver det måske lidt nørdet, men... Du skal vælge et objektiv med så lav blændeforskel som muligt.. Det bedste er klart en fast blænde, men de koster NOGET mere.. De fleste almindelige zoom objektiver hedder f: 4-5,6.. Altså blænden kan max være 4 når der er zoomet helt ud, og så vil den ændre sig jo mere du zoomer ind.. og når du er zoomet helt ind vil blænden kunne blive max 5,6.. Det kan give problemer i ridehus, hvis du gerne vil zoome..
    Men ridehus er noget fanden har skabt i vrede til fotografer smiley
    Hvis du vil vente lidt, så ville jeg spare sammen til et rigtig godt objektiv.. Vi bruger på arbejdet næsten altid være 70-200 mm. som har en fast blænde 2,8.. Det vil sige, at uanset hvor meget vi zoomer, vil vi altid kunne stille blænden på 2,8 - hvilket er lavere end de fleste alm. objektiver, som ofte går fra 4 eller 3,5..

Selvfølgelig spiller der også mere ind , end bare objektivet.. Men det er med kameraer som det er med sadler.. Jo mere du er villig til at betale, jo bedre produkt får du..
    Den markante forskel er hvor meget dit kamera tillader at gå op i ISO.. Mit gamle Nikon D40 begyndte at få krise ved 800 i ISO..
    Så fik jeg et D300s, og det kunne sagtens være med på 1200 i ISO..
    Og nu har jeg et Nikon D4, og jeg kan til nøds gå op på 4000 i ISO, men bliver helst under 3200..
    Min kollega har lige fået et Nikon D4s, og selv på 12000 i ISO får hun stadig okay billeder..

Men jeg holder fast i at ville anbefale dig et Nikon D3200 eller 5200..
    Og så lær dine indstillinger.. smiley Det er bare vejen frem, især når man vil fotografere bevægelse.. Autoindstillingerne vil af en eller anden årsag altid sørge for at få så meget dybdeskarphed som muligt.. Altså går den ned i blænden (højere blændetal) og så bliver den nød til at gå ned i lukkertiden og dermed gøre kameraet langsommere, for at billedet bliver lyst nok.. Og så giver det sig selv, at billedet vil blive sløret..
    På alle kameraer kan du sætte indstillingerne på S(nikon) eller TV(canon).. Så indstiller kameraet selv blænden, men du styrer resten, og dermed kan du være sikker på skarpe billeder, og så vil kameraet indstille blænden efter det.
    Det kræver jo selvfølgelig at objektivet kan følge med mht. blænden, ellers vil billederne blive mørke..

Det er en verden man aldrig bliver færdig med at lære i, og desværre lader rigtig mange være med at læse den laaaaange brugsanvisning, men gør dig den tjeneste at læse den.. Så er du meget bedre gearet til at komme i gang..

Og så lige ang. det med uskarp baggrund på portrætter.. Den kan du også opnå med en blænde på 8.. Hvis du har et zoom objektiv, skal du bare zoome helt ind og så gå så langt væk så det passer.. Så bliver baggrunden også uskarp..

• #5   21. okt 2015 Jeg købte her for ikke så længe siden et Canon 1200D
    Det er så dejlig let at finde ud af, det tager rigtig gode billeder.

• #6   21. okt 2015 Nu lyder jeg jo rimelig dum, men jeg har ingen anelser om hvad i taler om når i taler om blænde og objektiv smiley Ellers tusind tak for svar, rigtig pænt af jer! smiley

• #7   21. okt 2015 Objektiv = linse smiley
    Blænde er åbningen der tillader at der kommer lys, så billedet bliver lyst, istedet for mørkt smiley

• #8   21. okt 2015 Nåårh tusind tak! smiley Er Canon EOS 1100D godt?

• #9   21. okt 2015 Du kan ikke få Canon 1100D mere, Jeg har været til flere forhandlere i håbet om at finde det.
    1200D er erstatningen for 1100D
    og på nogle punkter skulle et 1200D faktisk være bedre, har jeg fået af vide smiley

• #10   21. okt 2015 Mit Canon EOS 400D var super godt som begynderkamera. De kan købes brugt på DBA til ikke særlig mange penge.

• #11   21. okt 2015 Jeg har et Canon EOS 1100D og jeg elsker det :). Men det bliver som skrevet ikke forhandlet mere. Så vil man have det skal man kigge brugt.

Jeg ved ikke, hvilket jeg går efter når mit ikke kan mere, i hvert fald bare et Canon, det er det mærke jeg personligt har bedst erfaring med. Lige nu går jagten på et objektiv der enten har fast blænde eller kan komme ned på 2.8 ca. For det er svært at få gode billeder i et ridehus synes jeg med det jeg har nu :P.

• #12   21. okt 2015 Jeg har fået tilbudt et Canon EOS 1100D af en bekendt til 2500kr smiley

• #13   21. okt 2015 Det er ret billigt (hvis det ikke er blevet brugt så meget)
    Jeg gav 2500 for mit 1200D fra nyt af

• #14   21. okt 2015 Hvor henne? smiley Det er næsten ikke brugt og der følger flere objektiver, taske stativ osv med. Er EOS 1200d eller EOS 1100D bedst? smiley

• #15   21. okt 2015 Det er jo ret billigt smiley Jeg købte mit i Elgiganten.
    Jeg ved ikke lige 100% hvilket der er bedst, Jeg har fået af vide at Canon 1200D på nogle punkter skulle være bedre fx. noget med video...
    1200D er en erstatning af 1100D, Så de kan jo meget af det samme smiley
    Ellers kan du jo evt. ringe til en kamera butik, og så kan de nok hjælpe med at finde et kamera der passer til dig og dine behov smiley

• #16   21. okt 2015 Jeg er ret glad for mit Nikon 3200, det er et super begynder kamera som kan tage nogen virkelig fine billeder smiley

Her er et billed som jeg har taget med dette kamera, dog forringer HG kvaliteten noget.

profilbillede
  • #17   21. okt 2015 Godt nok et flot billede! smiley Jeg var ude at købe Canon EOS 1100D i dag og det er fantastisk smiley

• #18   21. okt 2015 Det er også et godt kamera, tilsvarende i kvalitet med mit smiley Jeg kan bare bedre lide Nikon smiley

Kommentér på:
"Begynder" kamera

Annonce