{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.247 visninger | Oprettet:

Hvordan lever i økonomimæssigt? {{forumTopicSubject}}

Halløj halløøøj..

Dette forholder sig faktisk mest til de KBH studerende, men jeg har også brug for nogle andre indsigt:¨
Jeg er helt ny i økonomi, og kontaktede en bekendt, som var rigtig sød at vise mig hendes budgett og lavede et hurtigt buudgett for mig, hvad det ca. ville se ud som.

Dog ville det ikke skade at se andres.

Det drejer sig både om studerende i KBH, og hvordan de får det til at gå op med hest ved siden af, men;

også om folk som har taget et sabbat år og bare arbejder fuldtid for et enkelt år. Hvordan får i det hele til at gå op - hvad er jeres indtjening, og jeres udgifter?

Håber I vil dele lidt smiley

Mht. hestested, har jeg ikke andet krav end at det skal være hø ad libitum, samt strøelse hvis det er boks, og HELE udmugninger nogle gange om året. Udluk og indluk samt fodring i hverdagene ville også være rart; men turnus ordning kan godt gå an og så en ridebane m. lys til vintertiden.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan lever i økonomimæssigt?
  • Mialbel
    Mialbel Tilmeldt:
    mar 2010

Følgere: 16 Svar: 42
    #1   16. okt 2015 Jeg er studerende, bosat i kbh v. og har to heste (opstaldet nøjagtigt sådan et sted, som du beskriver).. Men hvad er det præcis du vil vide? smiley hehe.. Bare sådan, et eksempel på ens bugdet så du kan se hvordan det kører rundt?

• Mialbel
    Mialbel Tilmeldt:
    mar 2010

Følgere: 16 Svar: 42
    #2   16. okt 2015 Nu læste jeg det lige igen, det er vidst som jeg forstod det i første omgang. Men tror ikke lige et eksempel på en måned for mig, ville være et specielt godt eksempel, jeg har nemlig 2 børn så det gør jo en kæmpe forskel smiley

• #3   16. okt 2015 Ja lige præcis. F.eks. indtjening ved SU, arbejde, boligstøtte, eventuelt SU-lån, og lejligheds udgifter, inkl. el, internet/Tv, forsikring, hestedelen

. Mad og mobil har jeg styr på.

• #4   16. okt 2015 Fuldtidsarbejde ca. 40 timer ugentligt - ca 12000 udbetalt.
    Husleje (sydkylland) 70 kvm - 4600
    Boligstøtte ca 700 kr
    El, vand varme ved jeg ikke, ligger 1000 af om måneden
    Opstaldning løsdrift med halm og ridebane, mulighed for boks - 500
    Hø varierer meget efter græs osv.
    Foder ca 100-150 om måneden
    Smed 150 om måneden
    Hund 200 kr om måneden
    Mad 1000-1500 om måneden
    Tandlæge + bedøvelse 1700 om året ca
    Mobil 100 kr om måneden
    Han er ikke vaccineret endnu
    Ingen transportudgifter
    Ingen forsikringer
    Ingen tv og internet
    Bruger ikke mange penge på tøj og tandlæge osv til mig selv.

• #5   16. okt 2015 Amalie, har du ikke en ansvarsforsikring på hesten?

Mit studiebugdet var fint. Jeg har en andelslejlighed på Nørrebro som jeg købte mens jeg var på SU. Den koster 5500 kr med til foreningen, lån, vand varme og tv. Oveni er der 300 kr for el og gas. Internet koster 220 kr, telefon 99 kr, licens 200 kr og forsikring 130 kr. Så er vi oppe på 6450 kr i faste udgifter. Plus togkort til 600 kr. Så 7150 kr. Hesten havde 3000 kr om måneden og stod på billig selvpas, men forbruget løber jo op. Så 10150 kr i udgift. Fik med SU, SU lån og løn udbetalt 13-14.000 kr om måneden. Arbejdede 20 timer om ugen så jeg tjente præcis så meget som man må på SU. Jeg manglede ikke noget og fik da både nyt tøj og drinks i byen.

Nu er jeg færdiguddannet og har fuldtidsarbejde og har heldigvis en helt anden økonomi smiley

• #6   16. okt 2015 20 timer om ugen - hvordan var det fordelt ud?

Mht. SU lånen - hvor meget skal man betale tilbage når man skal betale tilbage? Altså månedligt tænker jeg på.. Var det "meget" eftersom renterne kommer på?

Jeg har p.t. en budget der siger 11.000 kr om måneden, og har udgifter for ca 9000 kr inkl. hestedelen.. Jeg ved ikke om det er meget..

• #7   16. okt 2015 Det var fire timer 2-4 gange i hverdagene, om aftenen og så resten i weekenden alt efter hvordan de lagde vagtplanen.

Man bestemmer selv hvor meget man betaler om måneden. Sidst jeg startede op var det minimum 300 kr hver anden måde. Det er vist 3% i rente. Jeg skylder vist ca. 100.000 kr., det skulle være til at få betalt af (når jeg ikke har hest mere smiley ).

Alt efter hvad du har med i de 9000 kr så ved jeg ikke om det er meget. Hvis du skal betale mad og fornødenheder, tøj, hesteryg, tandlægeregninger, gaver osv så er det meget...

• #8   16. okt 2015 Ork så virkede det jo lidt mere overskueligt.. Så det er sådan set valgfrit, om man betaler det minimum, hver gang, eller om man ind i mellem lige kan få smidt et par tusinder af sted istedet for?

Det ser således ud:

Indtægt:
    Arbejde 3000, SU 5000, SU-lån 2000, Part 300 Boligstøtte 500

Udgift:
    Hus 4000, mad 1500, mobil 100, forsikring 150, El/vand/varme 300, TV/internet 500, Opstalding inkl. foder, samt dyrlæge/smed 2000

Så skulle der gerne være plads til lidt opsapring ved siden af - men jeg ved ikke om det er totalt urealistisk i KBH områderne....

• #9   16. okt 2015 Man skal betale det minimum som de sætter op for dig, men man må godt betale mere. Men man starter først med at betale halvandet år efter man er færdig eller sådan noget, medmindre man selv sætter det i gang selvfølgelig.

Umiddelbart synes jeg der meget realistisk ud. Du får ikke en lejlighed i indre København for 4000 kr, men et værelse burde være muligt smiley Ellers skal du kigge rundt i Storkøbenhavn. 2000 kr for til hest er nok en smule lavt sat. Det er selvfølgelig alt efter hvor meget musse spiser, men jeg tror simpelthen ikke det er muligt hvis dyrlæge også skal være inkluderet. Mit hestebudget var således da jeg stod billigst:

Boks inkl. fodring og udluk i hverdage: 860 kr
    Wrap: 500 kr (en balle til boks 350 kr, resten til fællesfold)
    Træpiller: 240 kr (købte løse sække på tilbud og hesten sviner minimalt)
    Foder: 5-600 kr (spiser meget, varmblod på 175 cm)
    Smed: 800 kr for fire sko
    Ridehuskort: 350 kr
    Forsikring: 250 kr

• #10   16. okt 2015 Jeg har heldigvis kun brug for en skov og en ridebane m. lys. Jasmin spiser bare halvanden store (altså to hænder samlet) håndfulde morgen og aften, og det meste består af lucerne, så hun plejer at kunne holde sig på 300 kr maks om måneden (og så har hun også fået lov til at være feeed). Smed får hun kun 2 gange om året, da hun slider på en god måde, så de aldrig bliver for korte eller for lange og hendes hove er så stærke.

jeg kan self godt se at med dyrlæge regning, så er det ikke meget - men jeg tænker at det sidste af mine gemte penge, vil blive gemt væk til rejser, og dyrlæge i nødstilfælde.

Men alt i alt, så lyder selve hus delen reelt? Jeg var blevet bedt om at kigge i Taastrup/hvidovre/rødovre/glostrup/ishøj/albertslund områderne. Jeg er ikke særlig god til at være helt inde i byen, så det gør mig faktisk ikke noget at finde et lille bitte 70kvm rækkehus et sted og skulle cykle/tage bus, som jeg gjordei Jylland smiley

• #11   16. okt 2015 Det er selvfølgelig nemmere med en nøjsom hest, end sådan et cykelstativ som jeg har smiley Hvor jeg stod hørte banen og ridehus sammen, så man slap ikke for at betale.. Men der nok steder hvor de har baner.

Jeg kommer fra de område du nævner (Glostrup) og der kalder man ikke 70 kvm for lille bitte smiley Og man får det heller ikke til 4000 kr. Et forslag kunne være Morbærhaven i Albertslund. Det er små rækkehuse til studerende. Og der er lidt forskellige opstaldningssteder i Vestskoven som ligger lige ved siden af. Det kan også være en ide at kigge på Ballerup/Herlev/Værløse og den vej ud, der er vist også en del steder, uden at jeg kender det særlig godt smiley

Summasumarum - husdelen er realistisk på en lille bolig. Jeg havde en studielejlighed på 26 kvm i Glostrup til 3300 kr inkl alt forbrug.

• #12   17. okt 2015 El, vand og varme kan man ikke betale for 300 kr pr mdr. Der vil jeg nærmere sige 800-1000. Ellers synes jeg resten ser realistisk ud.

• #13   17. okt 2015 Er det virkelig så dyrt? Jeg troede ikke lige det kostede 12.000kr samlet om året.. Hvad betaler I pr. kvartal?

• #14   17. okt 2015 Anni siger noget der.. Jeg betaler aconto (ca beløb) 500 kr i varme og 300 kr i vand om måneden. Og så ca 750 kr i el pr. kvartal. Og det er for 45 kvm og kun mig der bader smiley

• #15   17. okt 2015 Ja okay, der kan man jo bare se.. smiley

Hernede i Spanien betaler vi 25 euro pr gang, hvilket svarer til ca. 500 kr om året. Vi skal ikke betale for at få vandet af. Varmen har været ganske dyr denne omgang, men det er også fra selskabets side, så vi reelt kun skylder 100 euro for 1 år - og el er ca. 3000 kr om året. Vi er 2 mennesker, 3 hunde og 2 katte... Puuuh.. Det var en stor forksel...

• #16   17. okt 2015 Hvis du under udd er der jo nogle ungdomsboliger. Dog er kbh efter hvad der siges helt håbløst. Ude omkring tåstrup hedehusene roskilde er der vist lidt mindre umuligt... Men det stadig ikke nemt og husk depositum. .4000 får du desværre ikke et rækkehus for på sj. Så det ihvertfald nede ved rødby smiley de blir revet væk. Men igen alle har jo lov at være heldige. Ungdomsboligere eller evt være to studerede der deler en lidt dyre lejelighed åbner for muligheder. Min hest står lidt udenfor roskilde opstald 1750 og det ok billigt. Med indluk wrap og halm. Men når jeg selv tilkøber foder smed viccine tandlæge udstyr undervisning ( går uden dækken nu) så bruger jeg mellem 4-5000 og det uden diverse skader og dyrlæge... Så bolig og hest, ville jeg personligt ikke kunne holde. Men igen man kan hvad man vil. Men vil kræve ofre. Held og lykke med det hele smiley kbh er et dyrt område.

• #17   17. okt 2015 Hov ja husk transport. Det løber hurtigt op. Chancen for du blir opstaldet et billigt sted og finder en lejelighed cykel afstand... Ja transport er dyrt.

• #18   17. okt 2015 Transport kan købes for 600 kr. Jeg er egentlig villig til at cykle helt op til 8-10 km når det kommer til hest, så det er ikke så slemt derpå. Transport af eventuelt bus, eller scooter har jeg styr på - men det er faktisk mest forsikringerne, el/vand/varme og huslejen jeg er usikker på, samt opstaldning til hest. Jeg har joikke nogle krav til min hest udover at det kun er selvpas i weekenderne - eller at det hele går på turnus ordning med indluk og fodring - samt at der er hø ad libitum og en ridebane m lys. Om det er løsdrift, eller boks, og udmugning i hverdagen sker for mig selv er jeg faktisk ret ligeglad med. Hun er heldigvis ret god i hendes boks, og vi kan bedst lide at opholde os ude.

Men som du kan høre er el, vand og varme priserne jo helt anderledes her i Spanien, samt at huslejen i jylland er jo helt anderledes end på sjælland. Jeg kender slet ikke sjælland.

En fuldpas opstaldning i Jylland ved jeg er billig - jeg har stået til 1800 kr på et stort ridecenter inkl. ALT, og huslejen på et rækkehus på 76 kvm var på 5.300 kr, men det er muligt at finde gårde til A/C på 800 kr, hvor huslejen er 3600 kr for 150 kvm. Det kræver så også bil - men det er jo en helt anden verden - egentlig.

Så der er lige nogle områder jeg skal have styr på, men jeg har heldigvis god tid, til at tjekke de mange net-sider og diverse steder at lede efter huse, hvor andre måske ikke gør.

Jeg er dog helt opsat på at jeg IKKE skal bo i selve KBH by, så vil jeg hellere skifte min uddannelse eller tage den i udlandet. Jeg ville simpelthen skyde alle hvis jeg skulle høre på larm og være i et stresset område hele tiden. Jeg har hørt Ishøj kan man lande forkert, og lande i udlændinge kvarterer, og det har jeg hellere ikke lyst til. Jeg er åben for alle områder, selv landet, hvis det hedder kørsel på scooter. Hesten er self. mindste prioritet i forhold til penge, så det er klart at der er noget flere penge til andet, hvis hesten ikke er der.

• #19   17. okt 2015 Og så har jeg ikke rigtig brug for fornøjelser.. Så kan jeg hellere få min mor til at købe det for mig, eller bruge min julepenge og fødselsdags penge.. Jeg er god til at gå i genbrugen eller kun købe på udsalg (trøjer til 20 kr f.eks, bukser til 30 i H&M), og byture er alligevel ikke noget jeg vil prioritere først.

Men ja, man kan hvad man vil, og det eneste grund til at jeg ikke vælger at få hest, hvis det skulle være - så er det fordi at hun ikke skal lide under nød, at jeg ikke kan skaffe noget bestemt hun trænger, fordi pengene er brugt op.. Jeg vil gerne kunne have 1000 kr i overskud om måneden at lægge fra, så nu må vi se smiley

• #20   17. okt 2015 Dog med hensyn til SU og arbejde. Jeg kan læse at der står man ikke må tjene mere end sit fribeløb (som er ca. 44.000kr eller sådan noget mærkeligt noget) - meeen, hvad hvis jeg kører mit SU på fribeløb, og mit arbejde på A-skat? Er der så andre regler, eller er det ligegyldigt, og det jeg stadig maksimum må tjene, er hvad mit fribeløb svarer til? Er det så før eller efter skat? smiley

• #21   17. okt 2015 Fribeløbet ifht hvad du må tjene på SU er ikke det samme som dit skattefradrag. Der er en beregner inde på SUs hjemmeside hvor du kan se hvor meget du må tjene. Hvis man er på SU i et helt år er det så vidt jeg husker 100.000 eller deromkring før skat. Jeg fik ca 6500 kr udbetalt om måneden og det var lige på grænsen. Jeg har dog stort fradrag pga boliglån, det er ikke sikkert at alle får så meget smiley

• #22   17. okt 2015 Puha, jeg kan godt se jeg skal have hjælp af selve SU, skat eller kommunen når jeg skal helt ind i det og skrive alt ind, haha smiley Puuuuha

Men tak for alle svarende!! smiley

Kommentér på:
Hvordan lever i økonomimæssigt?

Annonce