{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.492 visninger | Oprettet:

Definition af 'professionelt' {{forumTopicSubject}}

Nu gik jeg lige ind og læste en masse gamle forums og bemærkede rigtig mange søgte professionelt hjælp til et eller andet. Alt fra navlepiercing, undervisning eller andre ydelser. Jeg mener ordet professionel er et svært begreb og måske også misforstået til tider.

Hvornår mener DU at man kan kalde sig professionel? Og hvad forventer du af denne/dette?
Det er ikke kun lige heste verdenen jeg tænker på, men nærmest alle erhverv.

Noget andet er ordet 'ekspert' - som man faktisk selv kan udnævne sig til uden særlig uddannelse for et bestemt fag.

Tænkte det kunne være sjovt at se hvor forskelligt vi ser på det.

Her er Wikipedia's beskrivelse af professionel
https://da.m.wikipedia.org/wiki/Professionel

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Definition af 'professionelt'
  • #1   12. okt 2015 Man er professionel når man kan leve af sit fag smiley

• #2   12. okt 2015 Enig, men forventer du særlig uddannelse for faget eller er selvlært også okay? Eller er det erhvervsbestemt? smiley

• #3   12. okt 2015 Hvis man er selvlært og har arbejdet med sit fag i mange år er man i mine øjne professionel, hvis man ikke har arbejdet med det i mange år forventer jeg en uddannelse smiley

• #4   12. okt 2015 Som sagt ovenfor, en professionel er en der kan leve af det vedkommende laver..
    Men ang. uddannelse så er det en svær en, for det kommer helt an på branchen..

En der laver piercinger vil jeg ikke kalde professionel uden nogen form for uddannelse ( kursus bevis mm..

Men hvor imod en rytter vil jeg godt mene kan kalde sig professionel uden at være uddannet berider f.eks.

• #5   12. okt 2015 Jeg synes stadigvæk der er en glidende bane. Du kan jo godt have arbejdet med det i mange år, men være mega dårlig til det. Men det er jo så der hvor man skal kunne leve af det.
    Jeg kender mange drenge der har skruet g biler i mange år, men vil ikke kalde dem prof

• #6   12. okt 2015 Jeg synes bestemt også der afhænger af erhvervet om selvlært er okay. Som du selv nævner er ryttere jo et faktisk fx på mange selvlærte og dygtige mennesker

• #7   12. okt 2015 Det er også det jeg skriver smiley At man skal kunne leve af det, men at man ikke nødvendigvis behøver uddannelse.

• #8   12. okt 2015 de fleste rytter hare jo modtaget undevisning. så det også en form for uddannelse =)

Personligt så mener jeg en person som kan leve af det de laver.
    Og som på den ene eller anden måde har en form for uddannelse(oplært fåer undervisning what so ever /kurser også vidre i det de laver.

• #9   12. okt 2015 Ja ja, det var også det jeg kom i tanke om at du jo havde skrevet smiley
    Men alt det her hundelovs halløj er der jo rigtig mange 'eksperte' som udtaler sig om hvordan og hvorledes men som nødvendigvis ikke har en særlig uddannelse osv i den retning, de har udnævnt sig selv om eksperter. Det har jeg det også lidt svært ved

• #10   12. okt 2015 men en ekspekt er jo bare nogle som har læst/lært meget omkring en ting.. har intet med og være prof.

du jo også ekspert i et spil hvis du ved alt om det spiller det synder og sammen også vidre =)

• #11   12. okt 2015 Er man professionel i min verden har man taget en uddannelse indenfor sit felt. Det behøver ikke at være feks en berider uddannelse men også en masse kurser, BBH uddannelse e.l. Hvis man taler om feks heste. Men den er svær især fordi det ikke er alle titler der er beskyttet noget jeg synes er utroligt useriøst.

Mvh TT

• #13   13. okt 2015 Jeg mener ikke, man indenfor ridesporten behøver en uddannelse for at være professionel. Der findes jo som sådan heller ikke en uddannelse til at blive "professionel rytter" - udover kvalificeret undervisning, selvfølgelig smiley Så godtages undervisning, clinics og undervisningskurser som en uddannelse, så kommer det jo meget naturligt. De færreste ryttere er 100% selvlært uden at have modtaget nogen form for undervisning!
    Og som alle andre også har skrevet, er man professionel, når man kan leve af sit fag. Og ja, så kan man godt være ringe, selvom man har arbejdet med heste i mange år, men er man så ringe, kan man jo heller ikke leve af det smiley

• #14   13. okt 2015 Lea - om man er ringe til sit fag kommer jo an på øjnene som ser smiley jeg synes jo feks AH (ingen diskussion om ham er I søde, kun et eksempel) er en forfærdelig rytter og ville aldrig nogensinde, ikke engang om jeg fik penge for det! Sende en hest til ham, ej heller anbefale ham til nogle... Stadigvæk kalder han sig professionel/Han er desværre professionel.. smiley

Mvh TT

• #15   13. okt 2015 Nu sys mange jo han er god og dygtig. smiley så han kan ji uden problemer kalde sig profesionel. Plus han rider de helt høje klasser går vist også under der

• #16   13. okt 2015 Team Tindur:
    Det er selvfølgelig rigtigt smiley ikke desto mindre skaber AH stadig resultater - og det er jo noget, de fleste kan forholde sig til.
    Det var også mere ment sådan, at man jo sagtens kan have redet og haft hest i mange, mange år, uden at være nået dertil, hvor man kan kalde sig professionel smiley men i den sammenhæng var det nok også forkert at bruge betegnelsen "ringe", for det behøver man jo bestemt ikke være!

• #18   13. okt 2015 Tumle - men igen kommer der jo an på definitionen af hvad der er en høj faglig standard. Det er jo AH sin ringe faglige standard (hvis man går op i hestens biomekanik og indlæring samt hestevelfærd) der gør at jeg ikke ønsker at komme i nærheden af den mand. Så hvad er definitionen af den høje faglige standard? Forskningen eller hurtige resultater på bekostning af et andet levende individ?

Mvh TT

• #19   13. okt 2015 Team tindur. Hvad din mening omkring ah har jo Intet med om han er prof. Og det er manden. Om du kan lide hans ride stil er jo så op til dig.

• #20   13. okt 2015 Men hvad er definitionen af en høj faglig standard? smiley

Mvh TT

• #21   13. okt 2015 man er professionel når det er ens profession, ergo man modtager penge eller løn for det, det er ret nemt at definere ;). uanset om nogen så mener om man er dygtig nok eller ej, har uddannelse eller bare viden er irrelevant ;).

• #22   13. okt 2015 Helt enig. Det jo ikke op til os hver især at bedømme om vi mener at lige den er god nok bare fordi vi ikke sys om dem eller andet

Kommentér på:
Definition af 'professionelt'

Annonce