{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
501 visninger | Oprettet:

Forskel på kapsuner {{forumTopicSubject}}

Halløj mennesker.

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at høre nogle svar fra jer som har prøvet begge former for kapsun, og kan forklare mig hvad forskellen er.

Jeg har nemlig altid ment at en lædekapsun som var blød, men havde ringene var bedre end den med læder inden i og metal udenpå.

I dag slog det mig så, da jeg nemlig kun har den med kæderne (og ikke har 600-800kr at give efter en læderkapsun uden metal) - om det mon egentlig bare var mig som mente at den ene måtte være behagligere og bedre end den anden.

Den jeg har fået tilbudt er en rigtig rigtig lækker kvalitetslæder, bredt næsebånd - men med metal uden på, osm denne : https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQqP82Sde4zCbNZSgosec8Z3BEVoBL2pMl7X-ilAy_W_RjhMExuqQ

Den anden jeg snakker om er denne : http://rebgrimer.dk/images/Barock-01-p.jpg

Kan I fortælle mig forskellen - hvordan er den i brug, reagerer hesten anderledes? Er der noget man skal passe på med, ved den ene og den anden?

Min primært tanke er egentlig longering bare indtil videre.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forskel på kapsuner
  • #1   20. sep 2015 Det skal bruges til longering af en herre som er rimelig frisk og godt kan lide at få brugt krudten, men han ser sig ikke helt for hvor han løber, så selfølgelig vil der blive et forholdsvis hårdt træk, de gange hvor hans snude og hals vender ud af mod volten. Det er vigtigt det ikke er en som gør ondt, uanset træk (ubehag er noget andet), men jeg kan hellere ikke bruge en som nemt kan gå op i ringene, hvis en 500 kg hest pludselig lægger sig i trækket. smiley

• #2   20. sep 2015 Jeg kan personligt bedst lide den første, du linker til. Jeg har haft lånt en af en hestetræner i forbindelse med genoptræning af min pony, og den er langt bedre 'at stille' hesten i, synes jeg, da den anden, du linker til, 'glider' rundt på hovedet og ringene er ikke for gode- det er i hvert fald min erfaring.
    Jeg leder personligt selv efter sådan en i det første link, men de er bare næsten ikke til at opstøve mere..

• #3   20. sep 2015 Tror at den ene er til longering i form af at den er tunger med jern i og derfor opfordre hesten i at trække hoved med, hvor den anden er mere ride venlig da den ikke er så stor synligt og måske ikke på samme måde glider rundt.

• #4   20. sep 2015 Har brug for mere end tror - men at der vides af erfaring - udelukkende fordi jeg arbejder med en rescue horse, som indebærer mange traumaer, så det er vigtgit lige at tage den bedste smiley

Men tak for begge svar! Jeg vil jo helst gerne hvis at forskellen ikke var så stor, så jeg bare kunne nøjes med den i læder, forden er jo overdrevet lækker den jeg har...

• #5   20. sep 2015 Jeg har ikke forstand på det, og vil derfor ikke komme med et falsk udsagn. Bruge kun min logiske sans, men ellers spørg en akademisk rytter de ved supermeget omkring brug af kapsun.
    Og hvis du køber en så sørg endelig for at få den i læder, har nemlig to med jern i, en i nylon og en i læder og det kan virkelig mærkes forskel.

• #6   20. sep 2015 Jeg ville vælge den øverste. Hvis hesten er frisk og aldrig har lært at gå korrekt i longen, så synes jeg personligt, den vil være bedst, da den bliver, hvor den er- forstået på den måde, at hvis du stiller hesten, så flytter kapsunen sig ikke - hvilket jeg synes den nederste har tildens til, hvis man ikke spænder den overdrevet meget.
    Min pony havde fx tildens til at balancere i halsen og stille hovedet ud ad i longen, og der var den bedst, netop fordi den giver at fastere træk, og jeg kunne dermed stille hende i halsen, hvilket bundede ud i, at hun kom til at arbejde korrekt igennem hele kroppen, hvor de rigtige muskler blev aktiveret, i et roligt tempo. Det er lidt svært at forklare på skrift, heh smiley Den nederste er bedst til dem, der har lært det og kun behøver forfinede signaler - det er i hvert fald min erfaring.

• #7   20. sep 2015 Ud fra hvad du beskriver, ville jeg vælge den første kapsun, som er til longering.
    Jeg har begge typer, og den første ligger klart bedst under longering og signalerne er præcise. Hvis man har en hest der kan finde på at løbe under longering, er den genial.

Den anden type kan også sagtens bruges til longering, men udfra mine erfaringer, er det bedst til heste der har lært at blive longeret, og altså fortrinsvis lytter efter kropssprog.
    Men den hører sig mere hjemme til jordarbejde og ridning, hvor den tunge er svær at arbejde med smiley

• #8   20. sep 2015 Det kommer an på, hvilken type træning du vil lave.

Jeg ville sige at den første måske egner sig til en form for træning, hvor signalerne ikke skal være fine. Det kan man sikkert godt alligevel, men dens klare fordele er at være tung, give "kraftigt" signal og ligge stabilt.
    Med den anden kan man lave lettere signaler pga. ringenes bevægelighed og kædens mange led. Den er mere sensitiv på den måde. Denne type ligger også stabilt, men er det longering med godt tempo, så vil den anden egne sig bedre, da denne kan komme til at vride sig lidt, hvis hesten fx. trækker ud af i volten.

Jeg ville anbefale dig den nederste, den har jeg meget glæde af, når vi longerer. Jeg bruger den kun til longe og groundwork - ikke ridning. Den giver perfekte signaler til den følsomme hest og er virkelig lækker at arbejde med, hvorimod den anden hurtigt bliver for klodset og "stor" at have med at gøre.
    Men igen, så skal det passe til det, du skal træne og gerne vil opnå smiley

• #9   20. sep 2015 Den skal bruges til en hest som har besvær med pres - både fysisk og mentalt. Så når jeg beder ham om at gå eller trave (i et stærkere tempo ind i mellem), så kan han finde pp at galoppere og bukke og hoppe - også fordi han har alt for meget krudt i måsen. Så det er ikke fordi han trænger tydelige signaler, den skal egentlig vare helst holde til når en 500kg hest lægger sig i tøjlen og galopperer og hopper. Han kan godt longeres og der sker kun ind i mellem ...

• #10   20. sep 2015 Det der med om den kan holde, jeg vil våge at påstå at det er dit longe tolv der ryger først hvis du har den samme type som vi andre dødelige har købt billigt i hooks eller Horze til 50-100kr

• #11   20. sep 2015 Jeg har prøvet begge, og jeg synes den første du linker til var meget tung (at min hest var bange for lyden metallet lavede er en helt anden side af sagen). Jeg synes den var for tung og besværlig at arbejde med. Jeg synes heller ikke den sad ordentligt på hestens næseryg.

Jeg købte så en ny, en som du linker til sidst. Den er jeg meget gladere for! Den lægger super på hestens næseryg, og den er dejlig og let at arbejde med. Jeg har haft en stejlende hest i den (hesten blev pludseligt bange), uden der skete noget. Jeg sværger til enhver tid til den nederste du linker til (:

• #12   20. sep 2015 Den nederste kan du sagtens bruge...
    Vi har ryttere ude hos os som kun rider i den, også selvom deres hest springer og danser rundt.

• #13   20. sep 2015 Den anden ville jeg mene var meget tung og ride med og slet ikke særlig fin i signalerne..

• #14   20. sep 2015 Har prøvet begge, og ville anbefale den første til longering. Den sidder bare mere stabilt :)! Så hvis det er det, den skal bruges til, ville jeg hellere arbejde med sådan en, end en af de nederste.

• #15   20. sep 2015
    Synes signalerne går langt bedre igennem på den nederste - der kan man få en med en ekstra rem på ved kæben så den ikke glider sin vej.

Den øverste er klodset og stor og jeg synes ikke signalerne går så godt igennem - men den er nok bedre hvis man har en hest der gerne vil stikke af.

• #16   20. sep 2015 Hesten vil såmænd ikke stikke af, men han ser bare ikke hvor lang tov han har, så ind i mellem ryger hans hoved og hals ud under eg bukspring til siden, og så får det hele jo lige pludselig 500kg hiv smiley Jeg er kun bekymret for de andre heste hvis han slipper løs fordi han er kastreret så sent, så han kan slet ikke være med andre heste uden han hidser sig op...

Jeg prøver med den første i morgen, men er der nogen som kender nogle online sider med rigtig godt holdbart kapsun - til maks 450kr og som sender til udlandet? <--------- Eller bare næsestykket, til maks 150? Det er ikke meget at gå på, men siden han ikke er min egen og jeg allerede har betalt dyrlæge regninger på ham fordi ejer ikke vil, (længere historie, ikke acceptabelt i min verden, men det er meget forståeligt), så pengene er ikke store smiley

• #17   20. sep 2015
    Diverse nylon kapsuns man kan få, som har samme design som den "tykke" i læder, synes jeg egentligt fungere lige så fint og har samme svagheder.

De i læder, ligger typisk på samme pris, som de tynde - dvs fra en 700 kr og op.

• #18   20. sep 2015 Jeg har en nylon du kan købe hvis du ikke finder noget i læder til din pris

• #19   22. sep 2015 Den øverste er ligesom en grime = Ingen effekt

Den nederste kan vejlede hesten til at søge ned og frem samt stille sig på volterne

Kommentér på:
Forskel på kapsuner

Annonce