796 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 19 Svar

Skal jeg 12 års stik? Skal jeg 12 års stik?

Hej.
Da jeg fik mit et eller andet års stik (som 12 års stik bare for mindere børn) blev jeg rigtig syg osv. Jeg gad ikke rigtig spise og græd ofte. Nu er jeg 12 år og min mor siger at jeg selv må vælge om jeg vil have 12 års stik. Lægen siger at jeg selv må bestemme eftersom hun ikke er sikker på om det var det der gjorde mig syg. Men jeg ved ikke om jeg skal have det. smiley Jeg vil selvfølgelig helst ikke være syg, men det kan jo også være ret godt at få mit 12 års stik. Min mor tør ikke tvinge mig til noget, for hvis jeg nu bliver syg er det et problem. Hvad ville i gøre??? smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hjælp til hænge tv op , har forsøgt selv , men det mislykkedes lidt . . derfor brug for hjælp til at rette på det . Har ikke boremaskine eller skruemaskine og det er murstensvæg . 300 kr.
  • Rem hoppet af havetraktor 500 kr.
  • skifte ventilator 750 kr.
  • Opsætning af lille vitrineskab 750 kr.
  • Fjerne ukrudt, klip græs og græs kanter 2.500 kr.
  • Garderobe 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Skal jeg 12 års stik?
  • #1   18. sep 2015 Ta det smiley
    Der er en grund til at vi skal hva det smiley

• #2   18. sep 2015 Men hvad hvis jeg bliver syg? Efter hvad jeg kan forstå blev jeg rigtig dårlig i flere måneder smiley

• #3   18. sep 2015 Der er jo sltid en risiko for at man ikke kan tåle div ting. Men det er jo også op til dig selv

• #4   18. sep 2015 Tak

• #6   18. sep 2015 Jeg har ikke fået mit 12 års stik - pga jeg var panisk for sprøjter dengang... og jeg har det vældig fint smiley

Spørg din mor om du har haft de børnesygdomme som der vaccineres imod (mæslinger, forårssyge og røde hunde).. Har du haft dem, har du antistoffer i blodet...

Det du skal være OBS på, det er at for eks. sådan noget som røde hunde kan være farligt at få, hvis du en dag skal være gravid... Så det er en god ting at sikre at man har antistoffer overfor det inden i hvertfald.

• #7   18. sep 2015 Da jeg fik en vaccination var jeg syg i en hel uge. Det sker at man bliver syg pga. At din krop reagere på vaccinen.
    Og det samme skete med min kat Simba han kunne godt spise men kastede det op igen, og så var han virkelig sløv de første 2 dage.

• #8   18. sep 2015 Det man får i stikket, er en lille bitte smule af det sygdom man skal vac imod. Derfor er der nogle der bliver syge. Men man kommer over det og får ALDRIG den sygdom mere. For nu er man imun over for sygdommen. Fordi du før blev syg af en vac, er det slet ikke sikkert du bliver syg igen.
    Jeg havde en veninde der skulle vac mod miningitis, da der var et udbrud på den skole hun gik på. Hun blev også syg, men kom over det igen og nu kan hun så ALDRIG få miningitis smiley
    Nu er du så gammel, at du tænker selv. Derfor er det vigtigt at du overvejer det rigtig grundigt om du IKKE vil stikkes. Der er som regel en go grund til at vi alle skal vac. Måske bliver du syg, måske ikke. Held og lykke med beslutningen smiley

• #9   18. sep 2015 Tak smiley

• #10   18. sep 2015 Jeg ville tage den

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.680
    #11   18. sep 2015 nu kan jeg ikke lige huske hvad man vaccinere mod ved 12-års, men er det sygdomme som er smitsomme, så er det egoistisk at lade være.

• #12   18. sep 2015 Jeg tror bare at lægen sagde noget om at det var ok hvis jeg lod vær, for det gjorde egentlig ikke så mege meget. Ellers havde hun nok insisteret på at jeg skulle stikkes alligevel. smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.680
    #13   18. sep 2015 elise: en læge kan ikke sige at du skal smiley

• #14   18. sep 2015 Nej nej. Men hun kan anbefale det, og hun sagde at det ville ikke gøre så meget

• #15   18. sep 2015 Jeg ville også tage det smiley

• #16   18. sep 2015 Jeg ville gøre det smiley det er ikke sikkert du bliver syg igen, bare fordi du blev det som lille.

Som der er blevet skrevet så er det smitsomme sygdomme der vaccineres for, og de sygdomme der vaccineres for mener jeg er nogle man godt kan få flere gange, altså at man ikke bliver immun uden vaccinen.

Desuden så har det været på tale at der er mange der vælger ikke at få den og det kan blive et problem, da der så kan udbryde epidemier, hvor det er de følge sygdommene der er værst. Du kan få hjernehindebetændelse, og andre ting som du kan dø af. Der var engang epidemi i USA hvor der var mange der døde.
    Og den største risiko er hvis du en dag bliver gravid, så er du meget udsat og hvis du fx så får mæslinger så er der stor risiko for at barnet tager alvorligt skade

I andre lande hvor de ikke vaccinere i så høj grad som DK kommer der mange epidemier, så selvom smitterisikoen ikke er så høj her hjemme fordi mange er vaccineret, så risikere du at blive smittet i udlandet hvis du rejser. Og så tager du det jo med hjem til DK og kan så smitte andre også. Eller du selv kan få det fra en der har været ude at rejse..

Jeg syns også det er lidt egoistisk, da det risikere at gå ud over andre mennesker hvis du smitter dem smiley

• #17   18. sep 2015 https://www.sundhed.dk/borger/sygdomme-a-aa/rejsemedicin-og-vacciner/vacciner/generelt-om-vacciner/mfr-vaccination/

Omkring vaccinen for mæslinger, røde hunde og forårssyge. - går ud fra at det er den du skal ha, da du også kan få HPV'eren som minimere chancen for livmorhalskræft og kønsvorter smiley ( den holder min. 5 år, den anden er livsvarig)

• #18   19. sep 2015 jeg havde klart valgt MFR vaccinen (mæslinger, forårssyge og rødehunde), havde du været min barn var der inden tvivl, du havde fået den vaccine. dog havde jeg ikke ladet dig få HPV vaccinen.

• #19   19. sep 2015 Jeg vælger at blive stukket. Jeg vidste sket ikke at det kunne være så alvorligt. Lægen var nok bare en torsk for hun sagde at det var pænt ligemeget. Tak for hjælpen. smiley

• #20   19. sep 2015 Godt du kom til den gode fornuft. smiley

Kommentér på:
Skal jeg 12 års stik?

Annonce