Deillerier på folden HJÆLP!! {{forumTopicSubject}}
Hej HG! Min ellers mega søde pony er efter en lang periode uden, startet på det værste igen!
Det starter altid når der er en anden der har passet hende end mig... Hun gør det at hun står bare og græsser som en normal hest og så når man kommer cirka en meter væk fra hende begynder hun at gå væk fra en, hvis man prøver at følge efter hende, så begynder hun at trave! Og sådan fortsætter det så bare indtil at hun er i fuld galop og løber helt hen til den anden ende af folden! Folden er omkring 125 m lang, så det er pænt irriterende at skulle gå frem og tilbage!
Forenden af folden har vi en lille "boks", som vi kan lukke hesten ind i for at undgå frie heste osv... Men den fylder ikke en hel kortside af folden, så hvis man tager lågen, så er der ligesom 2 "bokse"...
Jeg har prøvet en gang at snyde hende, så hun løb ind i en af "boksene", men efter det har hun fundet ud af at hun ikke kan gå derover, så hun løber kun halvvejs hen på folden og så til den anden ende.. Så det er ret svært for mig at fange hende igen...
Hun gjorde det her i søndags, den måde vi fanget hende på var at der kom en totalt random pige (som er lidt uerfaren med heste hvis du spørger mig) og gik simpelt bare over og tog fat i hende...
Jeg ved ikke om det er fordi at hun vil drille mig og vise at hun godt kan bestemme over mig eller?
Har i nogen ide om hvorfor hun gør det og hvordan problemet bliver løst?
Tak på forhånd!
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.025
Så skal jeg lige bruge 2-3 dage igen på at hun gider komme hen til mig, når hun ser mig - de første par dage går hun sin vej og gider ikke snakke, hun løber ikke, går bare ;o).
Sørger de dage for at give godbidder samt generelt give hende mad, så hun forbinder mig med mad.
Og nej, din hest forsøger ikke at drille dig eller bestemme over din - så klog er den ikke ;o).
jan 2015
Følger: 12 Følgere: 19 Heste: 3 Emner: 55 Svar: 171
sep 2007
Så ville jeg nok overveje hvorfor hesten ikke gider snakke med dig - forbinder den dig med arbejde, kun bane ridning, ubehag, kedelige ting eller andet.
Måske bruge noget tid på at snakke, give guf, trække lidt tur også ud på fold - men det er ikke til at sige, om hesten vil snakke når det har gentaget sig over nogle gange på den måde
jan 2015
sep 2007
Hvis det er en rideskole hest, så kan det være derfor den ikke kommer ;o).
jan 2015
Dom sagt er det altid når en anden har passet hende i en weekend eller bare en dag...
Det går altid væk efter en måned, men jeg vil gerne have løst hvorfor hun gør det og hvordan man stopper det? Har du nogen ideer?
Og mange tusinde tak fordi at du gider at hjælpe og svare osv...
okt 2012
Følger: 3 Følgere: 4 Emner: 10 Svar: 19
Vores heste her hjemme ser os som leder efter meget lang tids træning og accept af at vi skal indgå i flokken som flokkens leder. Vores heste vil aldrig gå væk fra os med mindre vi bad dem om det - og skulle det nu ske en sjælden gang vil vi hurtigt overtage lederskabet ved at sende hesten væk som en fører hoppe ville gøre ved en ung hingst. Så vil hesten hurtigt miste lyst til at være alene da den er flokdyr.
Læs evt. om lederskab i en hesteflok på nettet.
maj 2006
Følger: 36 Følgere: 36 Heste: 4 Emner: 2 Svar: 1.152
Jeg undrer mig bare lige lidt over hvorfor det var nødvendigt at påpege at du synes at den pige der hjalp dig er uerfaren. Nu var hun jo sød at hjælpe dig, og formåede at fange din hest hvor du ikke kunne. Så hvem af jer to havde så mest styr på hesten i denne situation?
Men tilbage til sagen med en hest der ikke vil fanges Det er så irriterende at skulle bruge lang tid på at fange en hest der ikke vil fanges. Da vi købte min hest for 12 år siden, der kunne jeg bruge halve timer på at fange det kære kræ :3
Efter mange timers tålmodighed blev hun nemmere og nemmere at fange
Jeg væbnede mig med tålmodighed og blev ved med at gå stille og roligt efter hende (uden at kigge på hende). Ofte gik jeg lige forbi hende så hun ikke følte sig jaget. Når det så endelig lykkedes mig at fange hende, så fik hun en godbid og et klap, og så gik jeg min vej igen. Eller også tog jeg hende med ind i stalden for at strigle hende og derefter slippe hende ud i folden igen.
Det hjalp enormt meget på vores situation
I dag kan man gå lige hen til hende og tage hende med
Så tålmodig, tålmodighed, tålmodighed!
Held og lykke med det
jan 2015
Deillerier på folden HJÆLP!!