Navne ændring, kørekort, pas mm? {{forumTopicSubject}}
Jeg er så heldig at fylde 18 nu her til november, og i den forbindelse skal jeg jo også have gang i at tage kørekort. Problemet, eller andledningen til dette emne, er at jeg er i tvivl om hvordan det hele fungere når nu jeg i mange år har været lidt øv over at jeg har har to efternavne (mellem navn og efternavn) når nu jeg kun bruger mit mellemnavn og kun har brugt det i de sidste mange år.
Jeg skal have fornyet mit pas til april, og har egentlig tænkt at jeg ville ha mit efternavn fjernet i den forbindelse, men så snakkede jeg med min parts ejer/veninde som sagde at det også skal ændres på mit kørekort, hvilket jo er logisk nok. Selvfølgelig skal det det. Dertil er der jo også sygesikring. Men er der mere?
Jeg kan ikke få nyt pas nu, da jeg står og skal til udlandet og derfor ik skal har overskudet til at bøvle rundt med nyt pas og alt sådan noget nu.
Jeg har googlet løs men jeg kan simpelthen ikke finde hoved og hale i noget som helst. Så nu spørg jeg her. Hvordan og hvornår skal man gøre det der med at få fjernet et navn? Jeg tænker det helst skal være efter min 18 års for så slipper jeg for at have samtykke skriftligt fra mine forældre, de er begge okay med det, men jeg slipper for det ekstra bøvl med det skiftlige
jan 2004
Følger: 9 Følgere: 80 Heste: 6 Emner: 307 Svar: 3.676
jan 2004
Følger: 6 Følgere: 17 Heste: 18 Emner: 4 Svar: 363
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 14 Heste: 2 Emner: 25 Svar: 439
Ved ik lige om jeg forstod det korrekt?...
jan 2005
Følger: 66 Følgere: 67 Heste: 19 Emner: 13 Svar: 2.466
Jeg fik automatisk nyt sygesikringsbevis og en ny navneattest, og så har jeg fået nyt pas siden, så der er det også med mit nye navn. Men ellers har jeg faktisk ikke fået en bunke nye kort til alting. Jeg har også glemt at få det ændret ved banken, så det er også mit gamle navn der står på der indtil mit kort udløber næste gang. Og alle kort til f.eks. H&M og den slags har jeg ikke gidet at ændre, det forekommer mig relativt ligegyldigt
Mht til procedure, så kig på denne side:
https://www.borger.dk/Sider/Navneaendring.aspx
Den kom i øvrigt frem ved en googlesøgning på navneændring
sep 2007
Følger: 29 Følgere: 45 Heste: 6 Svar: 2.901
aug 2015
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 96
jan 2010
Følger: 10 Følgere: 14 Heste: 3 Emner: 17 Svar: 640
okt 2004
Følger: 99 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.701
Men dit kørekort bliver lavet efter dit cpr-nummer, så du kan sagten lave ansøgningen i et navn, skifte også få dit nye navn på dit kørekort
Men det er besværlig at skifte navn, for det skal jo meddeles overalt mere eller mindre.
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 312 Svar: 2.019
Navne ændring, kørekort, pas mm?