Tyrefægtning! (og lign.) {{forumTopicSubject}}
Hej alle. Jeg synes det kunne være sjovt at høre jeres mening på tyrefægtning.
Så, hvad synes i? Og synes i det skal "fjernes"?
Personligt synes jeg det er forfærdeligt, og jeg har intet tilbage for mennesker der står ind for det. Derfor har jeg heller ikke noget medmenneskelighed overfor dem der dør af det. Hold det hele i en pæn tone, tak!
Hvad er jeres mening?
mar 2013
Følger: 31 Følgere: 38 Heste: 5 Emner: 36 Svar: 1.271
Men det vil jeg så heller ikke håbe de virkeligt er, disse mennesker - så er der da noget galt, ville jeg mene.
feb 2012
Følger: 63 Følgere: 66 Heste: 13 Emner: 92 Svar: 784
Det er dyreplageri på aller højeste plan
dec 2008
Følger: 74 Følgere: 248 Heste: 5 Emner: 852 Svar: 9.699
dec 2006
Følger: 38 Følgere: 40 Heste: 1 Svar: 308
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 14 Heste: 2 Emner: 25 Svar: 439
Sorry hvis nogen der føler sig stødte e.l.
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 64 Heste: 6 Emner: 124 Svar: 9.555
mar 2009
Følger: 9 Følgere: 7 Emner: 7 Svar: 266
Hvad er jeres holdning til hvordan vi i Danmark ( for den sag hele norden ) holder produktionsdyr på, Høns, grise, kør. Der aldrig for himlen at se, eller prøver at bevæge sig 25 meter i et træk, Bliver kørt lange ture stuvet i lastbiler hvor de jages rund og er vildt stresset for at blive masse slagtet. Det syntes jeg er langt værre.
Men en dag hvor i for tid, så læs om Tyrfægtning, og sæt jer ind i hvad der sker 3-5 år før de kommer i "ringen", reglerne omring selve agten mm. derefter kan der dømmes, ikke før.
Der bliver systematisk skamredet og misbrugt flere dressurheste ( nu hvor vi er i et heste forum ), om året, end der er tyre i kamp. Det er systematisk totur, det syntes jeg skam er forfærdeligt.
Jeg har sat mig ind i Tyrfægtnings historie og tradition. Jeg har været til tyrfægtning, hvilket jeg syntes var spændene. Men det fangede mig ikke, så det er blevet ved denne ene. og udefra dette "dømmer" jeg, og har min holdning, baseret på viden og erfaring.
dec 2006
Følger: 38 Følgere: 40 Heste: 1 Svar: 308
Jeg har sat mig ind i de forskellige produktionsgrene og må indrømme, at jeg ikke forstår hvorfor danske landmænd skal betales så lidt for deres råvarer, når standarden er en hel del højere end i landene vi samhandler med. Hvordan skal man skabe bedre dyrevelfærd, uden at måtte spendere penge på forbedringer?
Og når det kommer til aldrig at se åben himmel, eller kunne gå 25 meter uden forhindringer, så er det vidst nærmere Hr. og Fru. Danmarks smådyr du skal kigge på. For der har vi desværre meget ofte nogle dyr, der bliver både forsømt, fejlbehandlet og isoleret...
Og så vidt jeg ved, så er det jo heller ikke fordi tyrene til tyrefægtning ikke stresses i deres sidste tid. Så på det punkt er det nok hip som hap, og bæsterne læsses på lastbiler og køres til human aflivning, eller om kræet slippes løs i en arena, til stor morskab for folket.
Jeg har intet imod traditioner, og er bestemt ikke tilhænger af at forbyde alle gamle skikke. Det er en del af menneskets kulturelle arv, og det kan jeg ikke se det forfærdelige i. Det er ikke i min interesse at være moralens vogter.
dec 2008
mar 2009
Jeg konkludere at din virke i Spanien foregår i Catalonien, men husk at Catalonien kun er en del af Spanien.
Her er et udklip fra Danesia: ( det dansk nyhedsblad/post i Spanien )
Skal tyrefægtning være lovlig?
Det spanske senat fulgte i sidste uge trop med kongressen og vedtog, at tyrefægtning nu skal ophøjes som kulturarv, hvormed man formeligt har blåstemplet dyremishandling.
På trods af diverse dyreværnsforeningers protester, 235.000 indsamlede underskrifter og eksperters udsagn om, at tyrefægtning kan være skadeligt at overvære, bl.a. for børn, blev tiltaget vedtaget efter opfordring fra aficionados, der havde indsamlet 580.000 underskrifter. Medlemmer af det regerende parti, PP, samt UPN, som er et regionalt parti fra Navarra, stemte for, mens bl.a. venstrefløjskoalitionen IU og de nationalistiske baskiske og catalanske partier stemte imod. Selvom 54 medlemmer af PSOE udlod at stemme, fik de to førstnævnte det sidste ord.
PP mener, at den nye lov, som gælder for hele Spanien, betyder, at tyrefægtning igen bør tillades på de Kanariske Øer og i Catalonien. Det er de to regioner, der har forbudt det, som nu er en del af landets historiske kulturarv. Derfor har alle spaniere ret til at se tyrefægtning, hedder det, og en ny magtkamp mellem centralregeringen og specielt den catalanske lokalregering er nu sendt i arenaen, hvor man kæmper om retten til at træffe beslutningen.
"Tyrefægtning vender tilbage til Catalonien," har PP-senator Sebastián Ruiz Reyes udtalt.
Det er altså blevet til endnu en kløft mellem staten og den uafhængighedssøgende region, og CiU's Joan Baptista Vagué tager til genmæle: "Det er en åbenlys og himmelråbende kompetenceinvasion."
Den spanske regering vil nu bede UNESCO om at inkludere tyrefægtning på listen over verdens kulturarv.
Tyrefægtning er en meget typisk spansk virksomhed, som er en del af landets traditioner og kultur, og er et af de vigtigste karakteristika i dette land. Oprindelsen af denne aktivitet kan spores tilbage til så langt tilbage som den VIII AD århundrede, hvor en tyr kampen var den måde at fejre kronede kong Alfonso VIII.
selv om mange mennesker kan det se ud som en grusomhed. Uden nogen tvivl om denne aktivitet er en af de vigtigste karakteristika ved dette land, og en vigtig kulturel og traditionelle element i det spanske samfund.
Hilsen en der ikke ønsker at gå til tyrfægtning, men jeg vil ikke fordømme dem der gør.
dec 2008
dec 2008
mar 2009
Men du bor da også i et område hvor tyrfægtning er en stærk tradition.
Hvor spanioler står i lange køer for at få biletter, sågar overnatter foran billetstederne for at få en god plads ( skyggesiden ) eller bare en plads til de rigtige godt Tyrfægter.
Og der er godt som altid udsolgt til alle "forestillinger" så helt YT er det nu ikke.
Man lad det nu ligge der !, det er nu dejligt at vi er så mangfoldige her i verden, og ikke alle har ens holdninger, og at vi bor i en del af verdensdel hvor vi har lov til at have vores forskellighed. Men husk det er ikke pænt at dømme folk, hvis man ikke med garanti er beder viden.
Tyrefægtning! (og lign.)