Tricks {{forumTopicSubject}}
Hej HG
Jeg vil rigtig gerne lære min hest at løfte benet og ryste med hovedet. Har nu prøvet at lære min hest det som jeg tror man lærer dem det, men det virker ikke rigtig
Så jeg vil høre om der var nogle af jer som måske kunne fortælle mig hvordan at i hat lært jeres hest(e) det
mar 2007
Følger: 35 Følgere: 41 Heste: 2 Emner: 284 Svar: 6.338
Har lært den nye det på samme måde, men hun er ikke så god til det endnu.. Får det heller ikke øvet så tit.
nov 2009
Følger: 118 Følgere: 216 Heste: 9 Emner: 100 Svar: 1.832
jeg "kildede! ham i øret til han rystede på hovedet, roste ham/gav godbid, gjorde det en del gange, og så begyndte jeg at pege på øret og sige ryste
apr 2009
Følger: 51 Følgere: 56 Heste: 3 Emner: 91 Svar: 1.073
Ryste på hovedet: kild hesten ved øret, med en lille pind eller et halmstrå. Så snart hesten reagerer, fjerner du halm/pind fra øret, og giver godbid. Det træner du et par gange, og så sætter siger du et ord, lige i det sekund den ryster. Jeg sagde "slagtes" til sidst kan hesten det, bare ved ordet, og du kan undlade at kilde ved øret. Pas på ikke at træne det mere end 5 minutter af gangen, da hesten godt kan blive lidt irriteret af alt den kilden (minder om en flue)
Løfte ben:
Startede med at kilde min hest på benet med en pisk, og idet hesten flytter benet, bare en mm, fjerner du pisken og belønner. Øv et par gange, og sig et ord, eller lav en anden kommando (fx løft dit eget ben) med det samme hesten flytter benet. Til sidst kan du undgå at bruge pisken, og nøjes med det tillærte signal (stemme, tegn eller lign). Herefter kan du få løfter højere eller længere, ved at forstærke signalet, og først give godbid når den løfter lidt mere. Når du har nået den ønskede højde benet løftes i, forfiner du igen signalet, så det bliver ligeså fint og "usynligt" som da du først gik i gang
Tricks