{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.322 visninger | Oprettet:

Dyrlæge uddannelse - gode råd?? {{forumTopicSubject}}

Hej med jer!

Jeg er lige blevet student her for en uge siden fra den naturvidenskabelige linje. Jeg er gået rundt med en drøm siden 9'ende klasse om at blive dyrlæge efter jeg var i praktik. Jeg har ikke tænkt på andet, og er begyndt at indse nu "hvad nu hvis jeg ikke kommer ind?" - og det må ikke ske!
Selvfølgelig har jeg ikke lyst til at blive ved år efter år, tilsidst må jeg jo erkende det måske, men ville heller ikke give op

Jeg er kommet ud med et snit på 6,3 - ikke det højeste I know, men er dog lykkelig over jeg fik højt nok til overhovedet at komme i betragtning.
Jeg har tænkt mig at søge ind via kvote 2 til næste sommer, og derfor ville jeg gerne have en masse erhvervs erfaring.
Jeg har allerede 2 rejser i tankerne - frivliigt arbejde. Samt et frivilig arbejde herhjemme på et dyreinternat.
Er der nogen der har nogle gode råd? Eller nogen der har stået i min situation, som kan give mig den mindste smule håb?
Ville ikke give op, men der er ikke rigtig nogen der tror på jeg kan komme ind med det snit jeg har..

Alle former for håb og råd modtages med glæde!!!!!!

Rigtig god sommer!

Mvh Josephine

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring 750 kr.
  • Ophængning af 3 lamper 600 kr.
  • Rengøring 450 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Fastgørelse håndvask m.v 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Dyrlæge uddannelse - gode råd??
  • #1   1. jul 2015 Du bør nok tjekke op på hvilke uddannelser der ellers er interessante, og med det gennemsnit vil du have svært ved at komme ind. Men du skal selvfølgelig stadig søge ind, men lav lige en plan b smiley

• #2   1. jul 2015 hvad med evt at læse nogle fag op, og måske forhøje dit gennemsnit?

• #3   1. jul 2015 Stutteri ørevadbo: Det kan man kun hvis man ikke har lukket sit eksamensbevis. smiley

• #4   1. jul 2015 nå okay.. hvad ved jeg blev student for 6 år siden.

hvad så hvis jeg ville søge ind, jeg har et gennemsnit på 3,2 Ca. ville jeg kunne læse fagene også kunne søge ind på de karakterer?

• #5   1. jul 2015 Det er jeg ret sikker på man ikke kan nej. smiley Når man lukker sit eksamensbevis lukker man også gennemsnittet. Så kan der ikke gøres mere ved det. Men søger man kvote to kigger de jo på ens karaktere i de enkelte fag. og der tror jeg godt du kan bruge de fag du har læst op. smiley

• #6   1. jul 2015 Hvordan 'lukker' man sit gennemsnit? Jeg blev student for 3 år siden nu og jeg har aldrig hørt om det der før.

TS har du styr på hvad kravene til kvote 2 er? Hvis ikke, så gå ind på ku's hjemmeside og læs mere om dem. Et godt tip er at kontakte ku's vejleder som kan hjælpe dig til hvilket arbejde som vil kunne have betydning for din måske kommende uddannelse. Jeg tvivler dog på at det at rejse rundt og arbejde frivilligt kommer til at give ret meget (det med rejse = minus, frivillig = plus). Forstår du det jeg prøver at komme frem til? Undskyld det kringlede svar smiley

• #7   1. jul 2015 Nu går jeg på en enkeltfags uddandelse så der skal man selv gå på kontoret og bede om at få det lukket. går du på en alm uddandelse Hf hhx htx stx eller hg bliver det automatisk lukket efter din sidste eksamen er jeg ret sikker på. smiley

• #8   1. jul 2015 Efter 3G (student/afsluttet) kunne jeg da komme ind på VUC og læse nogle fag op? Så helt lukket er det vidst ikke?
    Jeg havde så kun 5 A niveau fag, men det ved jeg ikke om det spiller nogen rolle?
    Jeg læste desuden nogle af de samme fag igen?

• #9   1. jul 2015 Du kan sagtens læse fag op men de tæller ikke med i dit gennemsnit. smiley

• #10   1. jul 2015 Jeg fik af vide at jeg sagtens kunne forbedre mit gennemsnit ved at læse op? Måske vidste vejlederen ikke helt hvad han snakkede om, hvem ved..

• #11   1. jul 2015 Jeg ér næste 100 på at det ikke tæller med. smiley

• #12   2. jul 2015 Når man bliver student/har været til den sidste eksamen, regnes ens gennemsnit ud og det kan IKKE ændres. Ja, man kan læse fag op eller fag man har dumpet kan man læse op igen som studenterkursus, det tæller som bestået/ikke bestået og ændrer ikke gennemsnittet.
    TS Held og lykke, håber du kommer ind, men jeg vil anbefale dig at få et arbejde hos landbruget, det er de færreste dyrlægestuderende der bliver hestedyrlæge eller smådyrsdyrlæge.
    Ørevad: Du kan ikke søge ind på dyrlæge kvote 2, da man skal have et snit på min 6 for at søge kvote 2 på KU.

• #13   2. jul 2015 Har du set på husdyrvidenskab? smiley Der er snittet dels noget lavere, og det er en anden super spændende universitetetsuddannelse med dyr. Hvis du virkelig brænder for veterinær medicin kan du også søge kvote 2 og trække på at du har læst husdyrvidenskab i fx et år. Der er en del på min årgang der er skiftet til vet.med. med start i november smiley
    Held og lykke med det i hvert fald smiley

• #14   2. jul 2015 Nå først man er student så er ens gennemsnit lukket, ja man kan godt læse fag op. Men ens karakterer tæller ikke nogen steder smiley
    Som alm stx/HF/htx bliver ens gennemsnit automatisk lukket efter ens sidste eksamen, her skal man altså selv sørger for at gå ned og meddele at man ikke vil lukke ens gennemsnit og derved ikke student. Går man derimod på HF enkeltfag er det lige omvendt, her skal man ned og meddele at man gerne vil lukke sin eksamen, samt om man vil have alle fag til at tælle med - hvis man f.eks har for mange valgfag smiley

• #15   2. jul 2015 Man kan læse fag op, og der har ingen uddannelser nogen krav om andet end at det skal bestås, altså et 02. Det tæller ikke med i gennemsnittet - derfor er det altid sikrest og bedst at tage matematik C feks hvis man ikke er den bedste til matematik, så man kan få en god karakter og dermed et godt gennemsnit, og så kan man læse mat a op og få et 02, som ikke betyder andet end at nu er det muligt at søge ind.

Mht til erhverserfaring, så har jeg lavet denne plan at jeg fra næste uge hjælper til hos en dyreklinik 2x om ugen. Skal til Thailand slutten af dette år og hjælpe lidt til ude på elefantreservat. Skal til næste sommer til Afrika og hjælpe til på børnehjem med elefanter og måske giraffer, og håber at jeg må hjælpe en måned på borneo hos Lone med orangutangerne smiley men så søger jeg også ind på veterinærsygeplejerske da de så skal lukke mig ind på kanditat af dyrlægen så længe mit snit er højt nok. Den vej kunne du jo også gå, så er du da sikker på at du kommer ind.

• #16   2. aug 2015 Munk og Jasmin 2013. :
    Ikke for at skuffe dig, men Veterinærsygeplejerske-uddannelsen er altså ikke en adgangsbillet til en kandidat i Veterinærmedicin, ligemeget hvor højt gennemsnit man får.
    En bachelor i Veterinærmedicin er det eneste der giver adgang.

• #17   2. aug 2015 Ikke hernede i Spanien - der kan man komme ind via den vej smiley

• #18   2. aug 2015 Men jeg havde bare fået af vide, at sådan var det også i DK..

• #19   2. aug 2015 Sådan er det desværre ikke her i DK, gid det var smiley

• #20   13. aug 2015 Man skal have et snit på 6,0 for at søge kvote 2.

Det kan godt være at dyreinternater i Thailand lokker mere, men til en kvote 2 optagelsesprøve tæller det mere at man har har abejdet i en svine eller kvægstald et år.

• #21   13. aug 2015 Anne, det kommer da vel an på hvilken retning man vil i. Jeg tænker at hvis jeg arbejder som frivillig hos elefantbørnwhjem i Afrika og Thailand og med aber, at det tæller lige så meget, hvis ikke mere end grise og køer hvis jeg vil arbejde med disse store dyr og ikke med landdyr

• #22   14. aug 2015 Desværre - der må jeg skuffe dig.
    På kvote 2 leder man efter folk der har forstået hvad dyrlægeuddannelsen handler om. I Danmark er det fuldstændigt urealistisk at man skulle komme til at arbejde med aber og elefanter og det er derfor ikke ting der vil være fordelagtige til en optagelsessamtale. Hvis man derimod har været i svinestald, så har man fået et indblik i hvordan dansk landbrug fungerer og man har desuden vist at man virkelig gerne vil optages på kvote 2, og at man er realistisk omkring sine fremtidsplaner.

Gennem uddannelsen garanterer jeg dig også at det tætteste du kommer på en elefant eller en abe, er er præparater i zoologisalen... Og du kommer helt sikkert til at se en hulens masse køer - og lærer at behandle dem uanset om du vil arbejde med køer, grise, hunde eller heste smiley

Jeg ville da også hellere til Thailand end at bruge et år i en svinestald i Skjern - men jeg ved godt hvad der bliver vægtet højest til en optagelsessamtale. Realitetssans smiley

Bare et godt råd fra en der har været studenterrepræsentant i optagelsesudvalget ved kvote 2 optagelsessamtaler på Veterinærmedicin...

• #23   14. aug 2015 Ps.
    Jeg kan anbefale dig at tage kontakt til de veterinære studievejledere. (Find dem på Sund.ku.dk) De kan give dig en pejling på hvad du skal undersøge og tænke over inden at du søger kvote 2, og de kan rådgive dig både ved personlig samtale, mail eller telefon.

• #24   14. aug 2015 Som Anne skriver er der ikke nogen vej, der giver garanteret adgang, men der ligges særligt fokus på realitetssans og forståelse for uddannelsen og dens betydning og relevans i Danmark. Der er især også fokus på, om man fremstår studieegnet , fordi studiet er så krævende. Men dermed sagt - det er det hele værd! smiley

Kommentér på:
Dyrlæge uddannelse - gode råd??

Annonce