305 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 6 Svar

Forkøbsret? Forkøbsret?

Hej HG. Der er den her fantastiske rideskolehest som jeg er passer på om søndagen. Chili er simpelthen så skøn og jeg kunne vildt godt tænke mig at hun var mun egen. Men min far har allerede spurgt rideskoleejeren om hun inden for de næste 3 år kunne tænke sig at sælge Chili. Hun svarede bare at hun godt lide at købe heste, men ikke at sælge dem. Nu er jeg ikke helt 100% sikker på hvad forløbsret er, men jeg tror at det er hvis hesten nogesinde bliver sat tilsalg, at man så er den første ejeren skal spørge om man vil købe hesten. Er det rigtigt? Og i så fald, kan man så tillade sig at spørge om forkøbsret?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Min tørretumbler skal tilsluttes en kontakt. Den skal løftes ned af vaskemaskinen og løftes op igen. 800 kr.
  • Ophæng af 2 spejle + en lampe 1.090 kr.
  • Strøm under min vask 750 kr.
  • Opsætning af svævehylder og billeder 500 kr.
  • Mit toilet tager ikke nok vand ind 1.200 kr.
  • Take down chandelier and a wall lamp 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Forkøbsret?
  • #1   16. jun 2015 Forkøbsret er oftest et krav sælger stiller, således at hvis køber nogensinde skal af med hesten igen, så har tidligere ejer forkøbsret på den. Med andre ord, forkøbsret = et vilkår i en hestehandel.
    Forkøbsret skal være nøje formuleret i en kontrakt.

Har aldrig hørt om nogen der udarbejder forkøbsret i en situation som du der beskriver, altså udenom en handel, for hvad skulle ejer få ud af det?

Så nej, det ville jeg ikke spørge om. Men du kan jo sagtens sige til ejeren, at du meget gerne vil have besked, hvis hesten skal sælges.

• #2   16. jun 2015 Det er helt korrekt, og du kan jo altid spørge! Det værste du kan få er et nej smiley

• #3   16. jun 2015 Som udgangspunkt er det hvis man selv sælger en hest videre man har ejet at man nogengange skriver ned i salgskontrakten at sælger ønsker forkøbsret på hesten hvis køber senere hen vil sælge hesten. Men spørg evt om hun vil tilbyde dig hesten som den første hvis hun på et tidspunkt vil sælge den.

• #5   16. jun 2015 Jeg har også købt min pony af min rideskole, jeg havde part på hende og derfor fik jeg tilbuddet først om at købe hende. Og det har jeg også ved de andre parter jeg har haft på den rideskole.

Tilfældet var dog et andet ved Floortje da de faktisk aldrig satte hende tilsalg selvom mine forældre måtte sige nej de første par gange da vi ikk havde råd. Det endte så med jeg fik hende smiley

• #6   16. jun 2015 Okay, tak smiley Chili er bare den skønneste, men hun bliver brugt rigtig meget på rideskolehold. Jeg ville også virkelig ønske at hun stod lidt tættere på der hvor jeg bor, så jeg kunne være sammen med hende nogle flere dage.
    Sofie & Rosa: hvor er det dejligt at du fik din pony smiley jeg vil virkelig ønske at det samme kan ske for mig smiley

• #7   16. jun 2015 Bare tro på det! Jeg havde heller aldrig troet jeg nogensinde ville være heldig nok til at eje hende her smiley Der gik 3 år inden der skete noget - og jeg startede ud med at være bange for hende i et år :o)

Kommentér på:
Forkøbsret?

Annonce