{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.180 visninger | Oprettet:

Optagelsesprøve til veterinærmedicin {{forumTopicSubject}}

Hej.
Er der andre end mig der skal til optagelsesprøve til veterinærmedicin uddannelsen her den 9. maj? smiley
Sidder netop nu og læser lidt op på de forskellige emner, og tænkte bare på om der var andre herinde der også skulle afsted på lørdag? smiley
Og er der nogen der har nogle gode råd til hvad jeg skal læse op på og sådan? smiley
Tager imod alle råd! jeg SKAL bare ind på studiet! smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Optagelsesprøve til veterinærmedicin
  • #1   1. maj 2015 Jeg går selv på veterinær medicin, og det er det fedeste studie! Håber du kommer igennem :)! Jeg er selv kvote 1, men min søster er kvote 2, og hun har sagt følgende ting, der måske mest er relevant til samtalen:

Hold dig opdateret på alt dyre relevant, og hvad der er oppe i medierne smiley Det vil sige sørg for at læse op på ting som svinebesætninger (MRSA), hundeloven, evt. marius sagen, og sørg for at have en holdning til disse ting, før du går ind smiley

Det er svært at forberede sig til den skriftlige prøve, der kan komme alt mellem himmel og jord. Der plejer dog altid at være et par kemi spørgsmål, så sørg for at have styr på molberegning osv. Der kommer nok også en smule genetik (homozygot/heterozygot, punnet squares - ting i den helt simple ende).

• #2   1. maj 2015 Grunden til at de i sin tid begyndte at optage 50% på kvote 2 var fordi der var for mange 12-talspiger der syntes at dyr var vildt nuttede, og gerne ville noget med medicin. Så kom der mangel på dyrlæger til bl.a. fødevarekontrol og produktionsdyr. Så jeg tænker at det nok er meget godt hvis du før interviewet har en holdning til den industrielle del af faget - og gerne er åben for at ville arbejde med førevarer og/eller produktionsdyr. Men husk: man må ikke lyve smiley Jeg ved også der er en del veterinærmedicin kvote 2'ere der arbejder et halvt eller et helt år i landbruget for at få en større indsigt, og også fordi det skulle "give point" til samtalen. Men altså, der er jo altid en masse rygter og urban myths omkring sådan noget optagelse og kvote 2, så man skal nok tage det med et gran salt.

Men lige noget andet: Hvorfor valgte I veterinærmedicin? Jeg skal til at holde et eller flere sabbatår, men når jeg på et tidspunkt skal begynde at læse et eller andet overvejer jeg stærkt veterinærmedicin og alm. medicin. Jeg tænker at det er en god basis at være dyrlæge for at komme til at have et professionelt liv med dyr, også selvom det bliver noget andet end en traditionel klinik - og det ville jo være fedt. Men til gengæld er der nok noget større sandsynlighed for at komme til at arbejde med de "kedelige" dele af faget - fx at stå på slagterier og kontrollere kød, og så ville jeg sgu hellere være hospitals- eller praktiserende (menneske)læge. Jeg kan komme ind på kvote 1 til begge ting, men ved virkelig ikke hvad jeg skal vælge... Så kan I ikke fortælle kort om hvorfor I valgte netop veterinærmedicin? smiley

Krydser fingre for at du kommer ind, TS!

• #3   1. maj 2015 Her kommer der også nogle gode råd

http://www.hestegalleri.dk/grupper/altmellemhimmelogjord/1066598-veterinaermedicin

• #5   1. maj 2015 Røsle: Jeg valgte veterinær medicin, fordi jeg drømmer om at arbejde med dyr - ikke nødvendigvis på den traditionelle måde, som er klinisk praksis, men bare inde for faget med dyr. Personligt går der mange herude, som hele deres liv har drømt om at være smådyrs dyrlæger eller heste dyrlæge, men vi er faktisk også en del, der er interesseret i medicin udvikling, fødevare kontrol og lign. Derudover syntes jeg at man skal gøre sig klar på, om man er klar til at tage den risiko du nævner (at "ende i kødkontrollen"), og hvis ikke man er det, så skal man ikke tage studiet.
    Det er så givende og spændende et studie, og bare jeg i det mindste aspekt kan have en hverdag der lader mig have noget med dette fag at gøre, er jeg tilfreds smiley Det handler om at tænke på hvilken vej, man vil bruge, for at nå sit mål. Her var veterinærmedicin bare den vej, der uden tvivl tiltalte mig mest. Især på grund af den meget interaktive undervisning, og det at man får lov til at lave meget på hænderne. Mulighederne er jo mange når man er færdig, og så er der altid videre uddannelse hvis man vil det. Personligt vil jeg gerne arbejde med noget udvikling af medicin, og en stor drøm ville være at arbejde i en forsøgsdyrs stald - nu må vi se om jeg når dertil. For at være ærlig er alting herude så spændende, at jeg skifter mening hver gang jeg ser en ko, hest, tarm, lever, gris osv smiley

Derudover kunne jeg aldrig drømme om at blive "menneske"læge, det tiltaler mig på ingen måde, at skulle arbejde inden for det fag - så selvom medicin interesserer mig, er aspektet med dyr vigtigt. Jeg vil ikke lyve og sige at det kun er fedt, der har allerede været flere dage, hvor jeg har lyst til at kaste håndklædet i ringen, fordi det er så hammer svært (hovedsageligt op til en svær eksamen smiley ;) ), men det er simpelthen så fedt og spændende, og så får man bare de vildeste oplevelser og en hverdag fyldt med praktisk arbejde og et fantastisk sammenhold! smiley

• #7   1. maj 2015 Jeg kunne godt tænke mig at komme til at arbejde enten på klinik med smådyr, heste eller noget med forsøgsdyr smiley
    Jeg har en tante som arbejder med forsøgsdyr, og jeg har været med hende på arbejde og synes det var VILDT spændende! så jeg er ret åben overfor det hele, men den eneste jeg også ville have svært ved at se mig selv som, vil også være i "kødkontrollen" smiley
    Min interesse ligger både i dyrene, men også medicinen og forskningen, derfor har jeg valgt det studie smiley
    Men nu må vi se om jeg kommer ind smiley
    Tak for svarene indtil videre!

• #9   8. maj 2015 Godt nok lidt sent men altså, jeg har også søgt ind, og skal til optagelsesprøve i morgen smiley

Kommentér på:
Optagelsesprøve til veterinærmedicin

Annonce