{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.516 visninger | Oprettet:

Mordax sko vs. almindelige sko? {{forumTopicSubject}}

Hej!

Jeg står i den situation, at jeg nok bliver nødt til at smide sko på min dejlige hest - selvom jeg helst havde undgået det. Vi rider meget tur på grus og det slider simpelthen så meget! Derudover er han øm i sålen når der er store sten - og jeg vil ikke byde ham at gå med boots 24/7 og få mug af det. Derfor har jeg valgt at få fire sko på ham. Han har aldrig haft sko på før, men jeg kan simpelthen ikke have i mit hjerte at han har ondt. Så sko er den eneste mulighed lige nu.

Min smed sagde at jeg kunne vælge imellem almindelige sko og mordax sko. Da jeg er ret ny i sko-verdenen, så står jeg og ligner et stort spørgsmålstegn. Hvad gør mordaxsko?
Og hvis der er en som vil skære det ud i pap for mig, så ville det være rigtigt dejligt smiley
Jeg har valgt at ville have almindelige sko, men jeg vil stadig meget gerne vide hvad jeg har sagt nej til smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mordax sko vs. almindelige sko?
  • #1   28. apr 2015 Jeg synes det virker fornuftigt at takke nej til mordax. Ikke at det er dårligt, slet ikke - men mordax bruges hovedsageligt til at hesten kan stå bedre fast fx på en springbane eller på glat terræn. Så hvis du ikke har problemer med det, er der ikke nogen grund til at smide det på (-:

• #2   28. apr 2015 Mordaxsko er sko, som der er skruehuller i, hvor du så kan skrue mordax i. Mordax er en slags knop, der fungerer lidt ligesom knopperne på fodboldstøvler. Det hjælper hesten til at stå bedre fast smiley

De ser sådan her ud:

profilbillede
  • #4   28. apr 2015 Jeg ville til en hver tid vælge med mordax huller hvis du skal springe på græs ellers er de ingen grund til mordax smiley

• #6   28. apr 2015 Hvad med rollers? smiley

• #7   28. apr 2015 Åh, jamen så er der jo ingen problemer smiley skal nemlig ikke bruge ham til stævner det næste stykke tid, så almindelige sko er helt fine!

Katja: Åh nej, endnu en skoart - hvad er det nu for noget?

• #8   28. apr 2015 Rollers er bare en slags sko. Mordax huller kan laves i ALLE sko. Rollers er den nye form for så de har enten ingen optå eller 2 i siderne som går at hesten nemmere kun rulle over smiley

• #9   28. apr 2015 Men det eneste du skal tage stilling til er om der skal mordax huller i eller ej. Alt det andet skal din smed selv vurdere ud fra hestens benstilling type mv. smiley det er bestemt ikke din opgave.

• #10   28. apr 2015 Stine: Super. Så vil jeg mene at jeg har taget det rigtige valg!

• #11   28. apr 2015 Mordax sko har blot huller til mordax. Det er ikke nødvendigt til dit behov smiley

• #14   28. apr 2015 vi får ALTID sko med huller på hestene -skal hullerne ikke bruges, er de jo uden betydning, men har man brug for dem, er de trælse ikke at have.

vi rider/kører så ude året rundt og oftest på græs, så her bruges hullerne hyppigt, men osse på skovture er de rare at have i perioder med meget regn så det er glat ude

• #15   28. apr 2015 Hvis du skal ride på græs eller lignende vil jeg anbefale dig at få mordax huller i, for det bliver lige en smule glattere nu, hvor den har sko på end hvor den ikke havde smiley

• #16   28. apr 2015 Jeg bruger altid sko med huller i, det er fantastisk smart at man den ene dag vil på tur og det er pisse glat i skov bunden bare han tage og sætte mordoxen i. Jeg giver ikke mere om det er med eller uden huller, så hvorfor ikke barer vælge det til?
    Men noget andet jeg varmt kan anbefalede er gele såle mellem hov og sko, det giver bedrer fjedring til hesten så man ikke ødelækker hestens led ved at fastlåse hoven. Og noget andet jeg suntes er rigtig godt er når der er 'rul' foran på skoen, hvilket gør det lettere for hesten at træde rundt.

• #17   28. apr 2015 det ved jeg da godt stine smiley min far er smed :o)
    det var bare når hun nu ikke havde haft sko på sin hest smiley

• #18   28. apr 2015 Jeg vil helst have sko på med huller.. De gør jo ingen forskel men du har muligheden for at sætte mordax i. Det er træls at skulle vente en 4-5 uger til smeden kommer igen

• #19   28. apr 2015 De er gode på græs(fx til springbaner). Men husk, hvis det er til en tur hvor du også kommer forbi fast underlag, fx asfalt, så er det usundt, da hesten så kommer til at "gå med høje hæle". Det kommer til at have lidt samme effekt, som hvis du lagde kiler i, hvilket ikke er sundt on/off - specielt ikke til heste, som ikke har behovet for kiler.

Derudover, så kan mordax på græs gøre at hesten stopper mere brat end hvis det var i alm sko eller uden sko. Det er lidt hårdere for led og sener. Tænk fodboldspillere og deres tendens til knæskader, det kommer bla af de hårde de hårde opbremsninger / drej de kan lave pga deres sko.

Ikke at sige, at alle heste m mordax får skader, men det giver bare en lidt større belastning end uden. Jeg prøver bare at sige, at alting ikke er sort/hvidt smiley
    Selvfølgelig, hvis hesten skøjter rundt på en våd græsbane, så er vi lige vidt ift skader smiley

• #20   28. apr 2015 Står de til samme pris, er det fuldstændig lige gyldigt.
    Nu lyder det jo så ikke som du skal ud ride på græs? Men ellers kan det være godt at få sko med mordax huller i til vinter, så du kan skrue mordax i, så stå hesten bedre fast i evt. is smiley

• #21   28. apr 2015 Min hest er kun 5 år og redet i lidt over en måned, så spring på græs og stævner osv, er ikke helt en realitet endnu smiley

• #22   28. apr 2015 Alternativt kan du få plastsko på, a'la Dynamix IHT. De er geniale til "barfods" heste, da de har flexibiliteten, strålestimulering og nogenlunde samme vejgreb. Minusset er at de er dyre, og svære at finde en smed til.

• #23   28. apr 2015 Smeden kommer i morgen og sætter fire almindelige sko på smiley spændende!

• #24   28. apr 2015 Det er ligemeget om du spinger bare så længe du rider i fugtig græs har de samme effekt som nå du løber i vådt græs i alm sko, det kan lade sig gører men det er som bambi på glat is. Og kan sige af afaring det er ikke sjovt at hesten pludselig ikke længer stå på fire men på på to ben og en hofte. Det er dyrt at ratte op på og kan gå grueligt galt hvis du lander under hesten.

• #25   28. apr 2015 Det går nok smiley jeg har som sagt lavet aftalen med smeden. Desuden er der ikke noget græs der hvor vi rider, men massere af grus. Deraf hele problematikken om sko smiley

• #26   28. apr 2015 Mordaxxx!! er sådan en fed fornemelse at den bare står fast hesten

Kommentér på:
Mordax sko vs. almindelige sko?

Annonce