{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
696 visninger | Oprettet:

Øv bøv. hesten blev kræsen igen :( {{forumTopicSubject}}

Jeps så er hesten bare umulig igen!!

Har kørt med det samme foder i 4 måneder nu! Hesten har været RIGTIG glad for foderet. men nu gider den ikke spise halvdelen op. smiley

ja jeg ved godt hvad problematikken er.. han får noget tilskud nu som skal hjælpe med hans astma og det blander jeg i foderet da han skal ha det dagligt men så gider han ikke bare ikke spise det. og der er godt nok irriterende når jeg har givet 239 kr for den bøtte smiley

Hvad kan jeg gøre for at han vil spise det? Nogle tricks til at få ham til at synes foderet er lækkert igen? Han er simpelthen så kræsen og det irritere med grænseløst. kom gerne med ideer! smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Øv bøv. hesten blev kræsen igen :(
  • #1   19. apr 2015 Jeg ville putte det tilskud i mash - ja, det er træls at lave det hver dag, har selv stået der, hvor min fik nogle forskellige tilskud gennem to mdr. Men det er en relativ lille mængde, og det kan jo bare stå i blød mens du eks rider.
    Jeg gjorde det fordi, blandede jeg det i hendes alm foder ville hun bare sortere det fra, eller helt lade være med at æde.

• #2   19. apr 2015 Ville stoppe med at putte det i foderet - den skal jo leve af noget..
    Men måske du kunne prøve at lave en gang æblemos? Altså bare kog æbler til en grød uden andet i? Og så bland tilskuddet deri..? Det er jo nemt at have en små poser i fryseren, og så tag en op om morgenen og tag den med ud til hesten når du skal ride...

Eller riv gulerødder (ligesom gulerødssalat) og bland det deri.

• #3   19. apr 2015 Hesten står ved et opstaldnings sted og jeg skal være heldig hvis jeg overhovedet kommer derud bare 2 dage i ugen.

Og jeg ved at der er ikke noget staldejeren gider at bøvle med smiley

Men tusind tak for rådene! smiley

• #4   19. apr 2015 Nu jeg tænker over det var ideen med at blande det i Maah super god! smiley altså det er bedre hvis hesten spiser der 2-3 gange om ugen end hvis den bare lader det helt være i foder truen! smiley

• #5   19. apr 2015 Selvfølgelig vil staldejer ikke stå og lave specialmad til din hest. Men det er ikke unormalt at heste vælger at sortere pulver fra, eller evt helt stoppe med at spise ved pulver eller noget flydende.
    Hvis du virkelig ikke selv har mulighed for at tage ud at give din hest de tilskud den brug for, må du jo høre de andre i stalden om de evt kan være dig behjælpelig, og ellers må du nok sande at den enten ikke kan få produktet eller at du selv må finde tiden.

• #6   19. apr 2015 ja okay. men tror jeg vil prøve at putte det i mash! smiley

• #7   19. apr 2015 Jeg giver tilskud og fodrer med equigard. Det er super lækkert müsli, som er en smule fugtigt. Min hest får gigtpulver, og fordi foderet er lidt fugtigt, kan jeg ligesom mase det ind i foderet, og så spiser han det gladelig smiley

• #8   19. apr 2015 Om det er bedre med 2-3gange om ugen. Det kommer jo an på hvad anbefalingerne er. Tager du et tilskud to gange om ugen, som du burde tage 7 gange, får du også kun en meget vattet forbedring.
    Jeg tænker blot, at hvis det er astma er det noget den bør få hver dag i den givne periode, da det ofte tager tid før det virker. Nu har jeg selv astma, og min medicin kunne jeg ikke drømme om kun at tage hist og pist, da virkningen så vil gå af. Jeg har noget akutmedicin -men det virker, som navnet siger, kun lige her og nu, og har ingen langtidsholdbar effekt.

• #9   19. apr 2015 Men er det ikke bedre hesten får det 2-3 gange om ugen end slet ikke at få det? det vil jeg sgu da mene?

• #10   19. apr 2015 Astmamedicin skal helst gives hver dag for at have en effekt. Sådan er det i hvert fald for de fleste smiley

• #11   19. apr 2015 Hvis det kun gives en gang i mellem går virkningen af det, og så skal doseringen sættes op..

Hvis en hest - eller mennesker for den sags skyld - er sat i en behandling, så skal den behandling følges..
    Selvom den er på et opstaldningssted, så er det da almindeligt at man tager ud og tjekker sin hest hver dag? Især hvis den har en sygdom der gør den skal have behandling..

Selv de dage jeg har part på min hest, er jeg selv ude at tjekke til den. Han står også på opstaldningsted.

• #12   19. apr 2015 Det er ikke astma medicin med urter som er styrkene til hele hestens krop inklusiv luftvejene og fik det bare anbefalet af en ven som stod i biksen smiley

Der står det skal gives dagligt men hvad nytter det når jeg lige pt ingen transport muligheder har (eller tiden for den sags skyld) og en hest der nægter at spise det?Så er det da bedre at give 2-3 gange i ugen og måske det vil fungere i mash end slet ikke at give den det?

• #15   20. apr 2015 Jeg vil foreslå at du betaler dig fra at få nogen til at opbløde din mash med vand.
    Så må du gøre bøtter klar de dage du er i stalden.
    Men må ærlig indrømme at jeg ikke forstår man har en hest, som man kun ser to gange om ugen. Var det så ikke en ide at finde en part til hesten, så den kunne blive taget sig lidt af?

• #16   20. apr 2015 alternativt prøv at blande det i melasse? Nu ved jeg ikke hvor meget pulver det er, men mange heste elsker sukker smiley
    Så ikunne du blande nogle bøtter på forhånd som staldejer abre kan smide ind en gang om dagen med melasse/pulver.

• #17   20. apr 2015 Jeg har set et par gange, at hvis foderet bare får lidt væske (=pulveret binder sig til foderet), så spises det uden problemer. Det er også et forsøg værd smiley

Jeg vil dog lige tilføje, at hvis han har astma, så er alfa og omega korrekt management og opstaldning . Jeg havde en forelæsning (til dyrlægestuderende) i dec om luftvejslidelser(med Julie Fjeldborg, en af DKs dygtige luftvejsdyrlæger). Jeg skrev de her noter, til en gruppe om luftvejslidelser på fb:
    - Miljø, miljø, miljø! Det aller vigtigste for en hest m luftvejslidelser er et så godt miljø som muligt! Ellers er det lige før, at medicin kan smides i skraldespanden..!
    - Jo flere timer hesten kan være udenfor, des bedre. 24/7 er aller bedst.
    - Halm er no go. Tørv, spåner, træpiller osv er ok.
    - Brug wrap eller vandet hø.
    - Rengøring (feje, mugning osv) er meget vigtigt for miljøet, men lav det så vidt muligt, når hestene ikke er til stede i stalden.
    - Ventilation er godt. "Gamle utætte stalde" er ofte bedre end "velisolerede moderne og lune stalde"
    - Løsdrifter er gode, men hvis løsdriftskuret er med halm og hestenes wrap lægges herind, så er det næsten som en dårlig stald.. Stråfoder skal gives "udenfor".
    - Allergitest er spild af ejers penge, da det sjældent har en sammenhæng med luftvejslidelser..
    Og sidst men ikke mindst:
    "Det tager 7 timer at svine lungerne til men 14 dage om at cleare dem igen"
    Så hellere sats og kæmp med opstaldningsstedet om at overgå til spåner og wrap end 2-4 timers ekstra foldtid..

• #18   20. apr 2015 Michella - den med æblejuice har jeg godt nok ikke hørt før smiley Er hestene så interesseret i maden???

Team grafik - Hvis du smutter ind på min profil så søger jeg nemlig en part pga. manglende tid smiley

Og silverflake. jeg takker vældigt for råddene! smiley
    Men en ting jeg synes der er mærkeligt det er dengang her i vinters hvor jeg havde ham i løsdrift var det værst med hans hosten? Lidt mærkelig når han jo kunne gå ud 24/7.
    Et ordenligt staldmiljø er vidst bare en drøm som aldrig vil gå i opfyldelse. har endelig fundet et sted som fodre med wrap men jeg tror ikke på han vil ændre noget med halmen.

Dyrelægen tilbød en vaccine han kunne få mod astma, er der egentlig nogen som kender til den?

Og en ting er sikker. nu skal i ikke tro jeg ikke prøver. jeg gør nærmest ikke andet end at prøve og hjælpe min hest med hans astma. men det er sgu svært med forældre der ikke vil støtte en og man så betaler alt selv trods den lave løn jeg har. håber i også kigger lidt realistisk på det smiley

• #19   20. apr 2015 Hvis hestene i løsdriften alligevel stod på halm og blev fodret m hø der havde svampesporer (kan være svære at fange, hvis ikke det er slemt), så kan løsdrift godt have været dårligere end hvad du har nu smiley

Jeg har også hørt at juice kan hjælpe, det samme m æblecider(eddike). Min hoppe der ellers ikke er kræsen, hun nægtede sin mad der indeholdt juice. Jeg prøvede m alm æble, æble/pære, gulerød og grøntsagsjuice ... men hun spiste hellere sin medicin uden noget xD

Kommentér på:
Øv bøv. hesten blev kræsen igen :(

Annonce