696 visninger
|
Oprettet:
Øv bøv. hesten blev kræsen igen :( {{forumTopicSubject}}
Jeps så er hesten bare umulig igen!!
Har kørt med det samme foder i 4 måneder nu! Hesten har været RIGTIG glad for foderet. men nu gider den ikke spise halvdelen op.
ja jeg ved godt hvad problematikken er.. han får noget tilskud nu som skal hjælpe med hans astma og det blander jeg i foderet da han skal ha det dagligt men så gider han ikke bare ikke spise det. og der er godt nok irriterende når jeg har givet 239 kr for den bøtte
Hvad kan jeg gøre for at han vil spise det? Nogle tricks til at få ham til at synes foderet er lækkert igen? Han er simpelthen så kræsen og det irritere med grænseløst. kom gerne med ideer!
jan 2007
Følger: 51 Følgere: 151 Heste: 9 Emner: 48 Svar: 6.181
Jeg gjorde det fordi, blandede jeg det i hendes alm foder ville hun bare sortere det fra, eller helt lade være med at æde.
Blogger
Følger: 23 Følgere: 2124 Heste: 7 Emner: 339 Svar: 11.517
Men måske du kunne prøve at lave en gang æblemos? Altså bare kog æbler til en grød uden andet i? Og så bland tilskuddet deri..? Det er jo nemt at have en små poser i fryseren, og så tag en op om morgenen og tag den med ud til hesten når du skal ride...
Eller riv gulerødder (ligesom gulerødssalat) og bland det deri.
aug 2011
Følger: 96 Følgere: 87 Heste: 7 Emner: 278 Svar: 3.182
Og jeg ved at der er ikke noget staldejeren gider at bøvle med
Men tusind tak for rådene!
aug 2011
jan 2007
Hvis du virkelig ikke selv har mulighed for at tage ud at give din hest de tilskud den brug for, må du jo høre de andre i stalden om de evt kan være dig behjælpelig, og ellers må du nok sande at den enten ikke kan få produktet eller at du selv må finde tiden.
aug 2011
nov 2008
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 1 Emner: 437 Svar: 3.968
jan 2007
Jeg tænker blot, at hvis det er astma er det noget den bør få hver dag i den givne periode, da det ofte tager tid før det virker. Nu har jeg selv astma, og min medicin kunne jeg ikke drømme om kun at tage hist og pist, da virkningen så vil gå af. Jeg har noget akutmedicin -men det virker, som navnet siger, kun lige her og nu, og har ingen langtidsholdbar effekt.
aug 2011
apr 2008
Følger: 133 Følgere: 130 Heste: 5 Emner: 623 Svar: 4.654
Blogger
Følger: 23 Følgere: 2124 Heste: 7 Emner: 339 Svar: 11.517
Hvis en hest - eller mennesker for den sags skyld - er sat i en behandling, så skal den behandling følges..
Selvom den er på et opstaldningssted, så er det da almindeligt at man tager ud og tjekker sin hest hver dag? Især hvis den har en sygdom der gør den skal have behandling..
Selv de dage jeg har part på min hest, er jeg selv ude at tjekke til den. Han står også på opstaldningsted.
aug 2011
Der står det skal gives dagligt men hvad nytter det når jeg lige pt ingen transport muligheder har (eller tiden for den sags skyld) og en hest der nægter at spise det?Så er det da bedre at give 2-3 gange i ugen og måske det vil fungere i mash end slet ikke at give den det?
okt 2004
Følger: 99 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.701
Så må du gøre bøtter klar de dage du er i stalden.
Men må ærlig indrømme at jeg ikke forstår man har en hest, som man kun ser to gange om ugen. Var det så ikke en ide at finde en part til hesten, så den kunne blive taget sig lidt af?
nov 2008
Følger: 52 Følgere: 50 Heste: 3 Emner: 11 Svar: 240
Så ikunne du blande nogle bøtter på forhånd som staldejer abre kan smide ind en gang om dagen med melasse/pulver.
aug 2007
Følger: 14 Følgere: 30 Heste: 1 Emner: 72 Svar: 2.771
Jeg vil dog lige tilføje, at hvis han har astma, så er alfa og omega korrekt management og opstaldning . Jeg havde en forelæsning (til dyrlægestuderende) i dec om luftvejslidelser(med Julie Fjeldborg, en af DKs dygtige luftvejsdyrlæger). Jeg skrev de her noter, til en gruppe om luftvejslidelser på fb:
- Miljø, miljø, miljø! Det aller vigtigste for en hest m luftvejslidelser er et så godt miljø som muligt! Ellers er det lige før, at medicin kan smides i skraldespanden..!
- Jo flere timer hesten kan være udenfor, des bedre. 24/7 er aller bedst.
- Halm er no go. Tørv, spåner, træpiller osv er ok.
- Brug wrap eller vandet hø.
- Rengøring (feje, mugning osv) er meget vigtigt for miljøet, men lav det så vidt muligt, når hestene ikke er til stede i stalden.
- Ventilation er godt. "Gamle utætte stalde" er ofte bedre end "velisolerede moderne og lune stalde"
- Løsdrifter er gode, men hvis løsdriftskuret er med halm og hestenes wrap lægges herind, så er det næsten som en dårlig stald.. Stråfoder skal gives "udenfor".
- Allergitest er spild af ejers penge, da det sjældent har en sammenhæng med luftvejslidelser..
Og sidst men ikke mindst:
"Det tager 7 timer at svine lungerne til men 14 dage om at cleare dem igen"
Så hellere sats og kæmp med opstaldningsstedet om at overgå til spåner og wrap end 2-4 timers ekstra foldtid..
aug 2011
Team grafik - Hvis du smutter ind på min profil så søger jeg nemlig en part pga. manglende tid
Og silverflake. jeg takker vældigt for råddene!
Men en ting jeg synes der er mærkeligt det er dengang her i vinters hvor jeg havde ham i løsdrift var det værst med hans hosten? Lidt mærkelig når han jo kunne gå ud 24/7.
Et ordenligt staldmiljø er vidst bare en drøm som aldrig vil gå i opfyldelse. har endelig fundet et sted som fodre med wrap men jeg tror ikke på han vil ændre noget med halmen.
Dyrelægen tilbød en vaccine han kunne få mod astma, er der egentlig nogen som kender til den?
Og en ting er sikker. nu skal i ikke tro jeg ikke prøver. jeg gør nærmest ikke andet end at prøve og hjælpe min hest med hans astma. men det er sgu svært med forældre der ikke vil støtte en og man så betaler alt selv trods den lave løn jeg har. håber i også kigger lidt realistisk på det
aug 2007
Følger: 14 Følgere: 30 Heste: 1 Emner: 72 Svar: 2.771
Jeg har også hørt at juice kan hjælpe, det samme m æblecider(eddike). Min hoppe der ellers ikke er kræsen, hun nægtede sin mad der indeholdt juice. Jeg prøvede m alm æble, æble/pære, gulerød og grøntsagsjuice ... men hun spiste hellere sin medicin uden noget xD
Øv bøv. hesten blev kræsen igen :(