{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  AAU - hest og Uni, problem?
  • #1   14. apr 2015 Jeg er færdig nu, men havde egen hest det sidste år jeg studerede på AAU (indtil da havde jeg helpart hvor ejer betalte sko/dyrlæge), det gik, men jeg havde studiejob ved siden af smiley

• #2   14. apr 2015 Jeg læser på AAU, har en 1-værelses i Aalborg Øst og har hest. Men som Tinna skriver så kræver det job ved siden af SU'en, eller i hvert fald en eller anden form for indtægt/tilskud ved siden af den almindelige SU.

• #3   14. apr 2015 Jeg læser på AAU nu og har hest og lejlighed ved siden af.. Det kan lade sig gøre, men for mig kræver det et job ved siden af.

• #4   14. apr 2015 Jeg har kun fået det til at fungere fordi jeg har en kæreste at dele huslejen med og har min hest stående super billigt smiley er heldigvis færdig til sommer - så bliver alt lidt nemmere ! 3 år med hest på su trækker tænder ud i perioder ... smiley

• #5   14. apr 2015 + fritidsjob selvfølgelig!

• #6   14. apr 2015 Med en billig lejlighed og et ok studiejob, tror jeg godt det ville kunne lade sig gøre.

Men du skal også tænke over hvor hesten skal stå. Skal det være rimeligt billigt, skal du nok et stykke udenfor Aalborg, og så skal du enten være villig til at cykle langt, eller bruge penge på transport. Du kan selvfølgelig også finde sted at bo i en af de mindre byer uden om Aalborg Øst (fx Gug eller Gistrup), og så finde sted til hesten der i nærheden. Så kan du cykle til og fra skole og hest, og samtidig spare lidt på huslejen.

• #7   14. apr 2015 Det afhænger meget af hvad du vil læse, tror jeg. Jeg tog en B.Sc på AUUK, og det ville ikke kunne lade sig gøre med hest (studiet kan dog have ændret sig i dag). Nu er det også dyrere at bo i kbh, men jeg var i skole 50+ timer om ugen, så jeg havde dårlig tid til et studiejob (jeg havde et, men det var for sindssygt oveni det andet - det blev et natarbejde, som gik ud over nogle af mine skoledage). Jeg måtte have hunden med i skole (og arbejdet) i perioder, hvor min bofælle ikke kunne hjælpe til, for ellers var han alene hjemme for længe.

Hest ville der hverken have været tid eller råd til.

• #8   16. apr 2015 Har i SU lån, eller kun SU + studeijob?

Og hvor står jeres heste, samt hvad er den månedlige udgift til opstaldning/foder?

Jeg har egen bil, og havde håbet på at kunne tage den med, men det er nok urealistisk. Jeg håber på at mine forældre vil overtage de månedlige udgifter på denne, da et salg af den vil ende i et tab fra min side.

Er det ikke relativt svært at finde et studiejob i Aa?
    Jeg vil gerne læse Sociologi. Jeg har aldrig sat mine ben, på en skole i Aalborg.

• #9   16. apr 2015 Jeg læser sociologi på Aau.. Der er meget at læse men ikke så mange forelæsninger.
    Og så er der selvfølgelig gruppearbejdet.

Jeg har både su+ su-lå + job for at kunne få det til at hænge sammen.. Men jeg har også noget gæld jeg betaler af på og så bor jeg ikke i Aalborg så der er også udgifter til bus og sådan.

• #10   16. apr 2015 Kris jeg havde faktisk tænkt på, om det ville være dumt at flytte til Aalborg, om det bedre kunne betale sig at pendle.

Hvor langt bor du fra Aaalborg? Kan du fortælle mig havd dine erfarnger er mht. forelæsninger på de første semestre, er det 4 dage i ugen eller mere 2?

• #11   16. apr 2015 Jeg giver 600 om måneden for mit buskort.. Det kostet det lige meget hvor du bor.
    I starten er der jo en masse intro osv.. Men ellers er det kun 2-3 måneder af semestret hvor der er forelæsninger og i starten er det nok 3-4 gange on ugen og sidste på semestret er det 1-2 gange om ugen..

Jeg tror egentlig ikke lejlighederne er billigere udenfor Aalborg.. Men det er dyrt at have hest i Aalborg og omegn.

• #12   16. apr 2015 Nu går jeg så ikke på uni, men læser en professionsbachelor på ucn (ude ved uni).

Jeg bor hos mine forældre, ca 60 km fra Aalborg. Jeg tager en x-bus hver dag, det er ca. 50 min. hver vej, og så ca 20 min. med bybus ud til skolen. Når jeg skal hjem er der ofte en del ventetid. Jeg er typisk hjemme mellem kl. 15:30-17:00. Oftest kl. 16:00.

Jeg synes ikke det er slemt at skulle pendle så langt, og jeg kunne sagtens forestille mig at flytte til en by udenfor Aalborg, fremfor ind til Aalborg - hvis jeg skulle flytte tættere på. :o) Jeg ville så nok vælge et sted til hesten, der er tæt på min bopæl, da det jo gør det en hel del lettere. :o)

• #13   16. apr 2015 Og nu behøver man jo ikke have buskort (går ud fra det er ungdomskort, siden det koster 600 kr). Det kommer an på hvor langt væk man bor. For mange er det meget billigere med rejsekort, især hvis man bruger det dagligt, så der kommer rabat.

Man må prøve at regne sammen, hvor meget det kommer til at koste at rejse frem og tilbage hver dag. Det er slet ikke sikkert, at det kommer over 600 kr.

• #14   16. apr 2015 Tak for de fine svar smiley

Puuuh kan næsten regne ud jeg må sælge min hest, hvis jeg vil studere smiley

Bor på Mors, så skal flytte uanset hvad. smiley

• #15   16. apr 2015 Altså jeg syntes ikke det er vildt dyrt at bo i Aalborg. Der er rigtig mange studieboliger i mange forskellige prisklasser. Giver selv knap 2000 for min et værelses, og da jeg boede med min eks gav vi 3300 for en 2 værelses på 65 m2

Opstaldning er jo alt efter hvad man forlanger af stedet, men det kan lade sig gøre at finde steder med hal til omkring 2000, så skal man bare forvente selv at skulle ordne boks og have vagter osv, men standarten er nok 2500-3000 hvis man vil have hal og være forholdsvis tæt på byen.

• #16   17. apr 2015 Skovbo: Hvorfor bliver du nødt til st sælge hesten?
    Mht til buskort så er jeg enig i at man lige skal regne lidt på hvad der kan betale sig. For mig kan det klart betale af at give de 600 og så kan jeg kører når jeg vil. Selvom jeg kun er i skole 1-2 gange om ugen lige nu så er det stadig billigere med buskort:-)

• #17   17. apr 2015 Tinne jeg går ud fra det er 2-3000 + forbrug?

Kris: jamen fordi det sikkert er en smule udfordrende at finde et studiejob, derudover er det jo ikke noget man har lige med det samme (det skal findes først). Og så skal der være tid til det også, ved siden af hest og studier. Hvordan klarer i andre det?

Hvis jeg kommer af med min bil (til mine forældre), der pt. står mig i 1600+driftomkostninger, vil jeg stadig skulle have en udgift til drift/transport. Hvis ikke, har jeg stadig en bil der skal betales hver måned.

For med bil og husleje er min SU allerede brugt. Dvs, så kan jeg tage SU lån, og så har jeg til mad. Så kommer udgift til hesten ved siden af.

Det er derfor jeg synes, det er lidt svært smiley
    Men det skal heller ikke være en hemmelighed jeg føler det er en smule uoverskueligt, fordi jeg ikke ved noget om hverken uni eller livet i Aalborg smiley

• #18   17. apr 2015 Je klarer det ved at prioritere.. I dag har jeg været i skole fra 8-12 (8-10 gruppemøde og 10-12 forelæsning)
    Nu skal jeg hjem og er ca hjemme kl 13, så ud til hesten og hjælpe staldejer med nogle ting og have redet osv. Så løber jeg gerne hjem så er motionen også klarer.. I aften skal jeg have lavet nogle ting ved vores projekt.
    Skal arbejde i weekenden fra 7-13 begge dage.. Så er er jo også masser af tid bagefter til både hest og læsning.

I går havde jeg fri fra skole og arbejde 16-22 så der havde jeg jo hele formiddagen til at ride osv.

Så fik du da lige et lille indblik i hvordan jeg klarer det:-)

Men kan sagtens forstå du syntes det biler lidt uoverskueligt.. Men du kan jo sagtens søge bolig og studiejob nu. Bare med start 1/9..

• #19   17. apr 2015 Mht bilen.. Så er det klart billigere at komme af med den og betale for buskort!

• #20   17. apr 2015 For studieboliger er det som regel inkl vand og med varme a conto, så kommer el oveni. smiley

Men ja, vil nok sige at 10.000 skal du helst kunne tjene om måneden hvis du er alene. Om det så er igennem SU lån og en smule arbejde, eller om du hellere vil klare dig uden SU-lånet det er jo op til en selv og ens studiebyrde.

• #21   17. apr 2015 Jeg vil også råde dig til at komme af med bilen. Jeg kan ikke forestille mig, at du vil få så høje udgifter til offentlig transport, så der er en del at spare der.

Hvis du fx søger lejligheder i Aalborg Øst, eller fx Gug eller Gistrup, så kan du sagtens cykle i skole. Måske kan du finde opstaldning tæt på din bopæl, så du også kan cykle derud.

Det kan også være, at du kan finde en på dit studie - eller på nettet - som du kan dele en lejlighed med. Det letter måske lidt på budgettet. :o) Ellers er der kollegieværelser, der også ofte er billigere, hvis man kan gå på kompromis med størrelse og forhold. :o)

• #22   19. apr 2015 Kris: Tusind tak, det hjalp mig faktisk en hel del (Y)
    Jeg tænker tiden bedre er til studiejob og hest, netop fordi der er så meget "selvstudie".

Står jeres heste opstaldet privat, eller?

10.000 kr. i måneden er ca det samme som jeg får nu som økonomielev, så det vil jeg godt tro. Men det kræver bare lidt som tuderende, at komme op på det niveau smiley

• #23   19. apr 2015 Min står privat ja

• #24   20. apr 2015 Min står også privat..

• #25   20. apr 2015 Nu havde jeg kæreste, så det hjalp jo at dele boligudgifterne, men ejg klarede mig for noget mindre end 10.000kr om måneden (med hest).
    Hun stod også privat.

• #26   22. apr 2015 Jeg har altid haft et husholdningsbudget på mellem 1500-2000 kr.

Jeg tænker det kommer an på, hvor krævende man er. Men der er ingen tvivl om, at smed og uforudsete dyrlægeudgifter vil være det store "hurdle" i hestesammenhængen.

Hvis vi siger jeg begynder at bruge offentlig transport, vil jeg godt selv mene, jeg kan nøjes med su+job eller su+sulån.

Tak for alle jeres rigtig gode svar og input!

Bor jer der har meldt ind (og som ikke alleredehar nævnt det) i Aalborg by?

• #27   22. apr 2015 Jeg boede to forskellige steder.
    Helt inde i centrum, lige ved politigården, en 2-værelses til 2300kr om måneden, total billigt!
    Derefter flyttede vi i en større og nyere 2-værelses til ca 4500 om måneden, i ungdomsboliger på Humlebakken, så ikke centrum, men ca midt mellem centrum og campus smiley

Kommentér på:
AAU - hest og Uni, problem?

Annonce