{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.559 visninger | Oprettet:

Skinnebensbetændelse {{forumTopicSubject}}

Hej med jer, HG!
Jeg har nu søgt lidt på nettet, og jeg tænkte, at jeg lige ville have jeres besyv med - for måske er der nogle af jer, som kender til det også!

Jeg har her på det sidste gået og redet mere end jeg plejer, og har de sidste par dage haft ret ondt i mit venstre skinneben. Det er i hele skinnebenet, det gør ondt, og det er specielt slemt efter endt træning/gå tur.
Jeg har søgt på nettet, og det eneste jeg finder om ondt i skinnebenet, er skinnebensbetændelse, og det kunne faktisk godt lyde som det.
Jeg tænker bare, om der er nogle af jer, der ved, om skinnebensbetændelse kan komme af ridning? Speciel helt almindelig turridning. Og også gåture - jeg går nemlig ret ofte tur med min hund, og gerne længere ture. Og så har jeg i øvrigt hypermobile ankler - måske det kan være med til at gøre, at jeg får nemmere skinnebensbetændelse?

Er der nogle af jer, der måske kan be- eller afkræfte min teori? Nogle der døjer med skinnebensbetændelse? Eller ved, om man kan få det af det lidt, jeg egentlig laver, når skinnebensbetændelse jo egentlig er en overbelastning? Har hypermobilitet i anklerne noget at sige ift. skinnebensbetændelse?
Hvis ikke det går væk indenfor et par dage, vil jeg selvfølgelig opsøge min læge - men jeg har ikke tid i morgen, og jeg har fri på mandag, så det passer mig bedst, hvis jeg kan komme til læge der.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Skinnebensbetændelse
  • #1   9. apr 2015 Det kan komme af overbelastning, så det kan sagtens komme hvis du er begyndt at ride mere og især gå mere..

Det skal bare have ro, så går det i sig selv.. smiley

• #2   9. apr 2015 Okay - så jeg behøver måske ikke gå til læge med det? Har nemlig også læst, at lægen ikke rigtig kan gøre så meget andet end at stille diagnosen. Man skal bare selv sørge for at få ro, så man ikke belaster det mere, fordi det så bliver værre! :b

• #3   9. apr 2015 Ja, og det kan han heller ikke.. Så tag det med ro nogle dage, så burde det begynde at gå over stille og roligt.. smiley

Og så bare begyndt stille og roligt med det med at gå meget igen, og også ridning. Det er bare fordi din krop ikke har kunnet nå at følge med.. Så trap langsomt på..

• #4   9. apr 2015 Okay, tak for hjælpen!
    Ved du noget om, om det kan være kommet nemmere, fordi jeg har hypermobile led i anklerne? For jeg læste nemlig også, at hvis man gik anderledes (det gør jeg vist ikke) eller andet med anklerne, så kunne det have nemmere ved at komme end ellers.
    Lige nu ligger jeg med min back on track knæ bandage, som sidder på mit skinneben - så håber jeg, at det måske kan hjælpe lidt også. smiley

• #5   9. apr 2015 Det ved jeg ikke.. Jeg ved bar ejeg også har døjet meget med det, hvis jeg pludselig er begyndt med mere bevægelse eller anstrengelse i benet end hvad jeg plejer.. Så går der nogle dage så er det ovre..

Nogle gange har jeg taget noget Hot'n Cool og smurt på benet og et løs elastikbind omkring inden jeg er gået i seng.. Det varmer HELT EKSTREMT, men det er bare godt.. smiley

• #6   9. apr 2015 Jeg kender ikke lige det der Hot'n Cool - er det sådan en slags massagegel, som virker når man smører det på? Vi har sådan en kirsebærstensdims, som man kan putte i mikroovnen i 3 minutter, og så putte den på hvorend man nu har ondt. Mon det kunne være en ide her til aften?

• #7   10. apr 2015 Jeg har selv haft det.. Jeg fik det da jeg begyndte at løbe, det kommer af at man overbelaster benet. Jeg fik en pillekur jeg skulle tage i 10 dage.

Men det kan sagtens skylles dine lange gåture. Det er os vigtigt at du går i nogle ordenlige sko... Tror ikke det skyldes ridningen, der belaster man jo ikke sit ben med kroppens vægt som sådan.
    Prøv at skru lidt ned for gåturene i en periode og se om det hjælper

• #8   10. apr 2015 Camilla P
    Jeg ved ikke helt, hvad der menes med ordentlige sko, men pt. går jeg i et par rigtig gode sko fra Nike. Er det skidt?

• #9   10. apr 2015 Det skal være en sko med en god sål, dvs ikke gå i klipklappere feks smiley
    Hvis jeg i en længere periode går med mine sandaler med en tynd sål kan jeg mærke jeg får ondt i benet. Og det er fordi man faktisk får nogle små stød op i foden hver gang man tager et skridt. Det er derfor man skal have en god bred sål.
    Og så skal de sidde godt på foden. Du må ikke gå og vrikke ind/ud af med hælen

Jeg tog en løbetest hos en løbebutik, hvor de fandt de rigtige sko til mig. De kunne se jeg vrikke lidt ind af med min hæl i mine gamle sko.

Men tror ikke du behøver en løbetest så længe du kun går smiley

• #10   10. apr 2015 Nej, det gør jeg nok ikke smiley Dem her sko har en tyk og god sål, som jeg i hvert fald føler, at jeg går godt i!

• #11   10. apr 2015 Overbelastning - det går i sig selv! Nogle har mere tendens til det og seneskedehindebetændelse end andre (jeg selv inkluderet). Koldt, rindende vand over benene, Voltaren Gen og en Ipren + to Panodil plejer at kunne afhjælpe og lindre det lidt for mit vedkommende :=)

• #12   10. apr 2015 To faktisk en gigtpille (ibuprofen, tror jeg?) samt to panodiler i går, men synes ikke det lindrede. smiley
    Jeg gik i seng med back on track knæbandage på skinnebenet og en kirsebærstensdims, som havde været i mikroovnen, men det er nu stadig lige slemt.
    Tror jeg lader det få noget ro, og så ser jeg, om ikke det holder op. smiley

• #13   10. apr 2015 Jah, skinnebensbetændelse er noget værre noget, som man ikke rigtig kan gøre ved. Laver også gymnastik, så døjer også rigtig meget med det selv.
    Men som de andre siger, så kommer skinnebensbetændelse af en overbelastning. Se om du kan få fat i noget varmecreme (evt.fra Matas med kamfer), og masser det på skinnebenet. Har du buler langs skinnebenet? For så kan du i samme anledning "presse" de der buler ud, på samme tid som du masserer cremen ind - det virker ret godt for mig :3 Og så hele tiden gå med knæstrømper, samt sov med benvarmere - så det aldrig bliver koldt!
    En øvelse, som man også kan lave, er hvis du ligger dig på ryggen, med benene op i vejret - og så vipper i knæet - altså bøjer og strækker benene, hvis du forstår? smiley

• #14   10. apr 2015 Lærke
    Tak for dine råd! smiley
    Har ikke lige mærket på det, og lige nu har jeg min BOT knæbandage siddende på skinnebenet, som hjælper til at holde det varmt, men kan tage den af når jeg kommer hjem, og så vil jeg mærke, om jeg har buler.
    Forebygger øvelsen, eller er det en "test om du har skinnebensbetændelse" eller mere sådan en, der kan afhjælpe det, hvis jeg har det? smiley

• #15   10. apr 2015 Det er en øvelse, som kan afhjælpe det, ved at man øger blodtilførselsen uden at belaste smiley
    Mht. dine ankler, så ved jeg det faktisk ikke. Jeg er selv lidt platfodet med svage ankler, og har rigtig nemt til skinnebensbetændelse smiley Men det kan da godt være, at det har en sammenhæng alt sammen... :3

• #16   10. apr 2015 Lærke
    Uh, det var da irriterende med dine ankler.. smiley Jeg vrikker rigtig meget - og voldsomt - om på mine fødder. Og det er rigtig ofte på venstre fod. Så jeg tænker, at det måske kunne være en grund? Altså, jeg må jo næsten gå anderledes end normalt, når jeg vrikker sådan om så tit.
    Okay, tak! Jeg vil forsøge med øvelsen. smiley

• #17   10. apr 2015 Jeg gjorde præcis det samme, og kunne "falde over jorden"... Men fandt ud af, at det var fordi, at jeg var platfodet.. Måske er de værd at undersøge for dig?

• #18   10. apr 2015 Altså, det kunne da godt være. Men jeg har fået at vide af en sygeplejerske på skadestuen engang, da jeg kom med en forstuvet ankel, at jeg havde hypermobile led i anklerne.
    Hun sagde til mig, at jeg skulle ligge og slappe af i fødderne (når jeg slapper af i dem, mens jeg ligger ned, så peger de ind mod hinanden), og det sgade jeg så, at jeg allerede gjorde, hvortil hun så måtte konstatere at jeg ligesom min storesøster er hypermobil i anklerne. smiley

Kommentér på:
Skinnebensbetændelse

Annonce