Fransk Bullog vs. Boston Terrier {{forumTopicSubject}}
Jaaa, det er et Hestegalleri, men nu er det sat som off-topic. Hundegalleri er ikke nær så aktiv som hestegalleri, så håber der er hjælp at hente fra super erfarne race-hundeejere!
Hej alle.
Da min kære hund blev aflivet i november, føler jeg mig nu endelig klar til at anskaffe mig en ny. Jeg har altid gerne ville have en Fransk Bulldog, men har også fået et godt øje til en Boston Terrier. Jeg har rigtig svært ved at vælge hvilken, da de begge har nogle plus og minus.
Vil rigtig gerne høre om jeres erfaringer med racerne.
En anden ting er så om I kan anbefale nogle opdrættere som vægter sundheden højt og har et godt rygte? (Også med FCI godkendt DKK stamtavle)
Modsat, er der nogen jeg måske burde være lidt mere skeptisk overfor?
Jeg går ikke op i at skulle have en hund til kåringer, men hellere end god selskabshund der kan klare at være alene maks 5-6 timer om dagen i selskab med en anden hund.
På forhånd tak!
nov 2008
Følger: 14 Følgere: 22 Heste: 3 Emner: 2 Svar: 916
dec 2008
Følger: 305 Følgere: 266 Heste: 1 Emner: 133 Svar: 565
Som jeg selv, så er der rigtig mange hunde/heste-ejere som har diverse gallerier herinde på Bazoom. Der er jo ingen skade i at jeg gør et forsøg på at få samlet en pæn håndfuld erfaring, så chancen for at jeg pludselig står i en uheldig kan være mindre.
okt 2006
Følger: 10 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 111 Svar: 1.745
Så køb med tavle, undersøg avler på nettet, spørg folk om rådgivning omkring gode avlere.
Og undgå de blå franske, af hvad jeg læser på hunde g så er det bare no go at avle blå fb'er.
Boston har jeg ikke læst så meget om, men igen stamtavle er ikke bare statussymbol, men et redskab som skal bruges inden køb af hunden,.
Køb kun hos,avlere der har testet deres hunde for racetypiske sygdomme.
Og til slut, en sygeforsikring er godt, men især fb er svær at forsikre, da selskaberne f.eks ikke dækker hudlidelser ect.
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
Men uanset hvad, så sørg for at gøre dit forarbejde, sørg for at forældre, og helst 3. Generationer bagud er tjekkede for div. Racerelaterede sygdomme, og at deres resultater på tjek er så gode sim muligt
dec 2008
Følger: 305 Følgere: 266 Heste: 1 Emner: 133 Svar: 565
apr 2006
Følger: 104 Følgere: 217 Heste: 4 Emner: 248 Svar: 1.471
jan 2008
Følger: 60 Følgere: 50 Heste: 4 Emner: 53 Svar: 303
apr 2006
Følger: 104 Følgere: 217 Heste: 4 Emner: 248 Svar: 1.471
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.130
Bulldog-racerne er generelt ikke ret sunde. Der findes naturligvis sunde individer, men racerne som helhed døjer med en række sygdomme, herunder luftvejsproblemer (lige fra snævre næsebor til for lang og blød gane eller ligefrem et snævert og/eller deformt luftrør), HD, PL, rygproblemer (deformitet i rygraden pga halen) mm.
BT er heller ikke helt uden problemer, men fordi racen ikke har været så hamrende populær i længere tid som FB'en har, er den trods alt blevet sådan nogenlunde skånet for den grad af rovavl FB har været udsat for.
De to er ikke ens, så man skal self kigge på hvad der passer til en, men hvis det kun er sundheden der afgør hvad det bliver, så ville jeg gå efter en BT...
Uanset hvad du vælger, skal du dog se dig grundigt for når du vælger opdrætter (og kuld)... Racernes eksteriør betyder at de er mere udsatte i forhold til en række sygdomme
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.130
Nok har den korte næse en del af skylden for helbredsproblemerne, men det er IKKE næsens længde alene der afgør om der bliver problemer. For det første ville næsen skulle være betydeligt længere (ikke bare den smule sådanne opdrættere går efter) for at komme uden om problemet med den (for) lange gane og for det andet handler det osse om bl.a. næseborenes størrelse og form.
Så gå efter en dygtig opdrætter der virkeligt gennemtester sine avlsdyr for sygdomme, er ærlig omkring de problemer der kan være i racen osv...
sep 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 13 Svar: 466
FB er disponeret for: '
HD, som dog sjældent er en problem og 98% af alle bulldogs har det.
AD.
Vejrtækningsproblemer.
Patella luxation.
Allergi og andre hudproblemer.
Deformiteter på rygsøjlen, og det er langt de fleste bulldogs også. Placeringen har betydning for om det bliver et problem eller ej.
Og så småting som cherryeye og fejlplacerede øjenhår.
Så at sige at FB ikke har større helbredsproblemer end de fleste andre hunde, er i bedste fald naivt.
Fransk Bullog vs. Boston Terrier