{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.744 visninger | Oprettet:

Der burde være gratis transport til alle unge under uddannelse? {{forumTopicSubject}}

Hej alle heste elskere!

Jeg sidder med en studie opgave og skulle lave et debat oplæg, med overskriften: Der burde være gratis transport til alle unge under uddannelse.

Jeg har valgt jer som mit offentlige medie side, da I tit kan komme med mange gode synds punkter, og så deler i self. den samme interesse for heste som jeg. Emnet er spændende nok!
Håber I vil debattere på mit oplæg! (:

Der er mange unge som lever på en stram økonomi, og det kan være svært at få råd til, bolig, tandlæge, syge el. ulykkesforsikring, og får mange er selv budgettet for mad stramt.
Kan det så være rigtigt at vi som unge også skal få hovedpine af, hvordan vi kommer frem og tilbage til vores uddannelses sted? Jeg har mange venner som bruger over 800kr om måneden på ungdoms kort til at transportere sig frem og tilbage med. Det er over 16procent af deres udbetalte SU hvis vi går ud fra at de får den højeste udeboende sats, og betaler normalt skat.
Jeg er så heldig at jeg går på flex undervisning (hjemme studie) og tager kun selvvalgt ind på mit uddannelse når der er lektie cafe og jeg har brug for det.
Men hvordan er du stillet med transport til din uddannelse?
Jeg skal højstsandsynligt starte på uddannelse til aug. Som ville kræve et sådan ungdoms kort. For mig ville det betyde at jeg skal af med en hest for at kunne få råd til dette.
Burde der blive gjort mere for at få gennemført gratis transport til de studerende?
Det kunne måske være så enkelt at vi som studerende bare skulle vise vores studie kort, til og fra uddannelsen. El. skulle vi have bestemte kort som gav os adgang i fast lagte timer, hvor undervisningen bliver afviklet?
Er der en interesse for gratis transport til unge under uddannelse?
Og hvordan påvirker det dig?

Der appelleres til at holde en god tone i debatten.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Der burde være gratis transport til alle unge under uddannelse?
  • #1   12. feb 2015 Jeg betaler altså 1000kr for tre måneder mht ungdomskort, og så synes jeg kun det er fair når vi faktisk bliver betalt for ikke at lave andet end at uddanne os smiley

• #2   12. feb 2015 Det kunne da være skidefedt - men nej. Hvorfor lige præcis til unge under uddannelse? Hvorfor ikke også gratis transport til dem, der har almindeligt arbejde? Vi får jo netop finansieret ting for at studere - omend jeg gerne så, at SU blev fair for alle. Men gratis transport til unge under uddannelse, nej smiley

• #4   12. feb 2015 Jeg synes det er fint man skal betale noget, men prisen burde bestemt sættes ned!

Jeg betaler 600kr mdr. for at kunne komme fra skanderborg til århus. Da min kæreste studerede i skanderborg og også boede her (vi bor sammen), betalte han omkring det halve af mig, på trods af, at vi begge havde ungdomskort, og han kunne køre de samme steder som mig, ligeså ofte som mig - dét synes jeg er noget svineri.

• #5   12. feb 2015 Det lyder ok fornuftigt Camilla! Det var hvad mine venner havde oplyst mig om at de måtte ligge sidste år.
    Men på ungdomskort.dk kan jeg se at prisen er 348kr pr. måned/30 dag.
    Jeg synes selv at knap 350kr er ok, da det også giver mulighed for at rejse i de øvrige timer af døgnet.
    Det er en egenbetaling jeg klart kan acceptere.

• #7   12. feb 2015 Ville være fedt, men det er der skisme ikke råd til smiley

• #8   12. feb 2015 CoDoY: Det er klart at pengene skal ind et eller andet sted fra. Men som jeg er oplyst er der gratis transport til alle vores børn som går i folkeskole, men ville forældre ikke typisk have bedre råd til at betale et "børnekort" om man vil på 350kr end den almene studerende?
    Her tager jeg ikke hensyn til mit luksus problem om at skulle skaffe mig af med en hest.
    Ville self mene at der skulle tages særligt hensyn til forældre som er førtidspensionister, el. med meget lav indkomst. Lige som der bliver med SUen til unge under 20, hvor ens su bliver udregnet efter ens forældres indkomst.

Calla: Hvordan kan det være at I skulle betale forskellige priser? smiley

• #9   12. feb 2015 Jeg synes det er voldsomt dyrt at tage transport, men ungdomskort har jo allerede nogle rabatter. Dog forstår jeg ikke hvorfor ungdomskort er dobbelt så dyrt når man er på videregående som på ungdomsuddannelse - når det er PRÆCIS det samme man får. Forstår det med folk der tager tog, men det burde ikke være så meget dyrere når man blot tager bus.

• #10   12. feb 2015 Rikkennaltzer: Uden at vide det vil jeg tro at grunden til at det er sat op på videregående uddannelser er man næsten forventer at de studerende har et studie job el. tager studie lån. Og at studerende på en videregående uddannelse ender ud i et så godt betalt job at studielånet er relativt og muligt at tilbagebetale?
    Men som sagt er det kun vurderet ud fra egnen tro.

• #11   12. feb 2015 Jeg betaler 343 kr for mit kort pr måned, og kan så rejse overalt på fyn, på dette kort smiley Og hvis jeg skal udenfor fyn, kan jeg også få rabat - er enlig meget tilfreds, da det sagtens kunne være dyrere smiley

• #14   12. feb 2015 Det hænger nok sammen med, at jeg går på en videre gående uddannelse og han gik på en ungdomsuddannelse. - hvilket igen er latterligt, for på videregående (uni) skal man købe bøger selv, så der kan let ryge et par tusinde hvert kvartal til bøger, samt ens studietid ikke er mindre end en ungdomsuddannelse (tværtimod) så men har mindre tid ti et job men su'en er den samme smiley

• #15   12. feb 2015 Så længe vores uddannelser er mere eller mindre gratis og at man får SU for at læse, så er det vel kun rimeligt at man selv skal stå for transporten frem og tilbage.
    Det med at man kan blive nød til at sælge sin hest p.ga. studier.
    Ja og,... det at have hest er nu engang en luksus, og har man ikke råd, så må man sælge. Kan man finde et job sideløbende med studierne så man har råd til og prioriterer at have hest, så er det fint for mig. smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
    #16   12. feb 2015 Unge vil have, og have, men de vil ikke gøre noget for det..

• #17   12. feb 2015 AMT: Sikke dog en fordom!

• #18   12. feb 2015 DH: de kan ikke forvente mn har et studiejob, nej! Det er ikke alle der kan magte det...så kunne man lige så godt regne med det når man gik på ungdomsuddannelse. Synes det ville give mere mening hvis det vr billigere for de videregående, fordi de fleste der bor ude og har så meget andet at bruge penge på....hvorimod mange på ungdomsuddannelser bor hjemme og har LANGT mere at give af.

• #19   12. feb 2015 Nej det bør ikke være gratis, men prisen burde være den samme på videregående uddannelser som den er på ungdomsuddannelserne. SU er jo den samme sats (over 20 år) og når man på videregående skal købe bøger til en del penge, så er det ikke fair at skulle ligge 600kr til transport når dem på ungdomsuddannelser kun skal betale det halve!

TS: Det forventes ikke man har et studiejob på videregående, faktisk frarådes det da man skal bruge mange timer på sit studie.

• #20   12. feb 2015 Nej, syntes ikke at det bør være gratis. I DK er man allerede meget priviligeret ved at få sin uddannelse betalt af staten samt at få SU.

Som svar på dine spørgsmål:
    "Kan det så være rigtigt at vi som unge også skal få hovedpine af, hvordan vi kommer frem og tilbage til vores uddannelses sted?"
    - Hvis man ikke kan overskue at komme frem og tilbage til sin uddannelse, så er man vidst ikke parat til at blive voksen.
    "Men hvordan er du stillet med transport til din uddannelse?"
    -Jeg cykler også i sne- regn- og blæsevejr
    "Burde der blive gjort mere for at få gennemført gratis transport til de studerende?"
    -Nej, de studerende får nok betalt.

Grafik: Angående studie/fritidsjob så er det er vidst meget forskelligt fra uddannelsessted til uddannelsessted. Jeg er aldrig blevet frarådet det på min uddannelse, snare tværtimod. Det jeg har hørt ud fra erhvervet er at det er vigtigt at have noget at skrive på sit CV når man er færdig, også selvom det ikke er studierelevant arbejde. Det er vigtigt at vise at man har forståelse for hvordan man agere på en arbejdsplads, og at man er villig til at ofre/prioriter tid på at arbejde ved siden af sit studie.

• #21   12. feb 2015 Så vil jeg også ha gratis transport smiley jeg er flexjobber og bruger 600 kr pr md..og jeg kan ikke bare lige tage ekstra arbejde eller sådan smiley

• #22   12. feb 2015 Jeg betaler 700 hver måned for buskort ud til uni..
    Men kan da godt lide ideen i at det skulle være gratis.. Værnepligtige rejser jo gratis i hele DK så hvorfor ikke også studerende

• #23   12. feb 2015 Er det som jeg har det med uddannelse. Det bør ikke være gratis, men det behøver heller ikke koste det hvide ud af øjnene smiley

• #24   12. feb 2015 Ida: kender ikke en eneste universitets uddannelse hvor man ligefrem anbefaler den studerende at have job ved siden af. Vi får jo netop SU'en fordi det at studerer regnes for et fuldtidsjob. At det så bedst at have opbygget et CV er så noget andet, og jeg har da også selv et job ved siden at studiet - på trods af meget stram tidsplan.

Men holder stadig på det ikke er fair at dem på ungdomsuddannelser kun skal betale det halve for et ungdomskort, som dem der går på videregående. Der burde prisen altså være dem samme, for det er ikke fordi man har flere penge når man går på videregående.

• #25   12. feb 2015 Ida RT:
    ""Kan det så være rigtigt at vi som unge også skal få hovedpine af, hvordan vi kommer frem og tilbage til vores uddannelses sted?"
    - Hvis man ikke kan overskue at komme frem og tilbage til sin uddannelse, så er man vidst ikke parat til at blive voksen."

Det var da en underlig kommentar, mange på ungdomsuddannelser ER ikke voksne. Der er så meget pres på samfundet i dag, at det kan være svært at følge med, og det tager hårdere på nogle end på andre, det har da absolut intet med at blive voksen at gøre!

• #26   12. feb 2015 Jeg kan sagtens forstå Ida RT's kommentar. Det er simpelthen ikke et holdbart argument, at der skal være gratis transport til skole fordi man ikke kan overskue at betale offentlig transport. Så vil jeg da også meget gerne have betalt transporten til mit job, for det gør jeg i weekenden hvor jeg gerne vil slappe af og lade op smiley

Hvis man skal tage SÅ stort et hensyn og gå ud fra, at det er super hårdt at betale for at komme frem og tilbage til uddannelsesstedet, hvor mange andre ting skal der så ikke også betales for?

• #27   12. feb 2015 Så kunne man måske finde en mellemvej, hvor unge betaler lidt mindre og ældre så betaler lidt mere. Heller ikke fordi jeg synes det skal være helt gratis, men priserne er virkelig steget meget, så meget at selv min mor forstår hvorfor det bedre kan BETALE sig at hente mig i bil, end at jeg skal til at tage offentlig transport ud til hende. Og det hænger bare heller ikke sammen med politikernes ønske om mere brug af den sååå billige offentlige transport.

• #28   12. feb 2015 Team Grafik: Jeg går på universitetet, endda på en af de studieretningen med meget undervisning, og på trods af det er der ingen som har frarådet at arbejde ved siden af. Som sagt at det snare tværtimod. Næsten alle de studerende jeg kender har arbejde ved siden af studie, og jeg kender ingen studerende som kan klare sig udelukkende på SU.

CALLA: Den var nu også mest rettet mod folk på videregående uddannelser. Børn på ungdomsuddannelser får nu oftest betalt transport af deres forældre.

Suderende får da netop også rabat idet de kan købe et ungdomskort, og der er wildcard til dem som ikke bruger offentligt transport til hverdag.

• #30   13. feb 2015 Ida: Men derfor er det da stadig ikke i orden at vores ungdomskort er dobbelt så dyrt som dem på Ungdomsuddannelserne? Og korrekt det er de færreste som kan leve udelukkende på en SU, men det er heller ikke alle der kan overskue både studie og job. Har man f.eks meget lang transport tid (2 timer hver vej) så er det altså ikke meget tid til overs når man først har fri kl 15.
    Og med mit studie er der indblandet praktik, i de perioder er vi på fuldtid ude på sygehuset - igen ikke meget tid tilbage til et job ved siden af. Så kan sagtens forstå at det ikke er alle som har et studiejob, og mener ikke prisen på ungdomskortet bør sættes efter "hvorvidt de studerende bør have studiejob eller ej", de bør sættes efter SU'en, og på SU så er de 600kr for ungdomskortet urimeligt højt.
    Havde jeg kørekort og bil, ja så kunne det faktisk bedre betale sig at jeg kørte i bil til og fra min uddannelse.

• #31   13. feb 2015 Team Grafik: Har ikke taget stilling til om prisforskellen på ungdomskort er fair, har bare sagt at studerende får rabat på transport. Hvis man ikke kan overske at have job og studie, så har man mulighed for enten at spare penge op inden man starter på uddannelse eller at tage et SU lån.

• #32   13. feb 2015 Nu er det jo ikke alle der har brug for lånet, eller behøver luksus og derved godt kan klare sig på SU'en. Jeg har indtil nu klaret mig udelukkende på SU, intet lån eller job ved siden af studiet, ja det er da stramt men kan lade sig gøre. Jeg ønsker ikke gældsætte mig når jeg godt kan leve uden et lån. Har så dog lige fået et deltidsjob på 8 timer om ugen, men den løn skal udelukkende gå til opsparing smiley
    Hvis jeg f.eks ikke gik på E-learning ville min hverdag ikke kunne hænge sammen, jeg har 2 1/2 - 3 timers transport mellem skole og uddannelse, så 5-6 timer transport tid i alt, udover de timer jeg så ville skulle være på skolen. De dage jeg er på skolen er jeg væk hjemme fra i 12-14 timer, så der ville jeg ikke have tid til et job. Husk på at der kan være mane grunde til nogen kun kan overskue enten et job eller en uddannelse og derved ikke en kombination af begge. Der behøver ikke være fordi man ikke er voksen nok.

Kommentér på:
Der burde være gratis transport til alle unge under uddannelse?

Annonce