Der burde være gratis transport til alle unge under uddannelse? {{forumTopicSubject}}
Hej alle heste elskere!
Jeg sidder med en studie opgave og skulle lave et debat oplæg, med overskriften: Der burde være gratis transport til alle unge under uddannelse.
Jeg har valgt jer som mit offentlige medie side, da I tit kan komme med mange gode synds punkter, og så deler i self. den samme interesse for heste som jeg. Emnet er spændende nok!
Håber I vil debattere på mit oplæg! (:
Der er mange unge som lever på en stram økonomi, og det kan være svært at få råd til, bolig, tandlæge, syge el. ulykkesforsikring, og får mange er selv budgettet for mad stramt.
Kan det så være rigtigt at vi som unge også skal få hovedpine af, hvordan vi kommer frem og tilbage til vores uddannelses sted? Jeg har mange venner som bruger over 800kr om måneden på ungdoms kort til at transportere sig frem og tilbage med. Det er over 16procent af deres udbetalte SU hvis vi går ud fra at de får den højeste udeboende sats, og betaler normalt skat.
Jeg er så heldig at jeg går på flex undervisning (hjemme studie) og tager kun selvvalgt ind på mit uddannelse når der er lektie cafe og jeg har brug for det.
Men hvordan er du stillet med transport til din uddannelse?
Jeg skal højstsandsynligt starte på uddannelse til aug. Som ville kræve et sådan ungdoms kort. For mig ville det betyde at jeg skal af med en hest for at kunne få råd til dette.
Burde der blive gjort mere for at få gennemført gratis transport til de studerende?
Det kunne måske være så enkelt at vi som studerende bare skulle vise vores studie kort, til og fra uddannelsen. El. skulle vi have bestemte kort som gav os adgang i fast lagte timer, hvor undervisningen bliver afviklet?
Er der en interesse for gratis transport til unge under uddannelse?
Og hvordan påvirker det dig?
Der appelleres til at holde en god tone i debatten.
mar 2013
Følger: 58 Følgere: 97 Heste: 8 Emner: 11 Svar: 719
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 34 Svar: 3.577
jan 2006
Følger: 66 Følgere: 58 Heste: 4 Emner: 198 Svar: 9.374
Jeg betaler 600kr mdr. for at kunne komme fra skanderborg til århus. Da min kæreste studerede i skanderborg og også boede her (vi bor sammen), betalte han omkring det halve af mig, på trods af, at vi begge havde ungdomskort, og han kunne køre de samme steder som mig, ligeså ofte som mig - dét synes jeg er noget svineri.
feb 2013
Følger: 40 Følgere: 26 Heste: 4 Emner: 5 Svar: 42
Men på ungdomskort.dk kan jeg se at prisen er 348kr pr. måned/30 dag.
Jeg synes selv at knap 350kr er ok, da det også giver mulighed for at rejse i de øvrige timer af døgnet.
Det er en egenbetaling jeg klart kan acceptere.
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.762
feb 2013
Her tager jeg ikke hensyn til mit luksus problem om at skulle skaffe mig af med en hest.
Ville self mene at der skulle tages særligt hensyn til forældre som er førtidspensionister, el. med meget lav indkomst. Lige som der bliver med SUen til unge under 20, hvor ens su bliver udregnet efter ens forældres indkomst.
Calla: Hvordan kan det være at I skulle betale forskellige priser?
sep 2010
Følger: 9 Følgere: 7 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 412
feb 2013
Men som sagt er det kun vurderet ud fra egnen tro.
mar 2008
Følger: 119 Følgere: 97 Heste: 5 Emner: 161 Svar: 1.534
jan 2006
apr 2010
Følger: 54 Følgere: 54 Heste: 15 Emner: 6 Svar: 690
Det med at man kan blive nød til at sælge sin hest p.ga. studier.
Ja og,... det at have hest er nu engang en luksus, og har man ikke råd, så må man sælge. Kan man finde et job sideløbende med studierne så man har råd til og prioriterer at have hest, så er det fint for mig.
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
nov 2011
sep 2010
Følger: 9 Følgere: 7 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 412
okt 2004
Følger: 99 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.701
TS: Det forventes ikke man har et studiejob på videregående, faktisk frarådes det da man skal bruge mange timer på sit studie.
sep 2007
Følger: 29 Følgere: 45 Heste: 6 Svar: 2.901
Som svar på dine spørgsmål:
"Kan det så være rigtigt at vi som unge også skal få hovedpine af, hvordan vi kommer frem og tilbage til vores uddannelses sted?"
- Hvis man ikke kan overskue at komme frem og tilbage til sin uddannelse, så er man vidst ikke parat til at blive voksen.
"Men hvordan er du stillet med transport til din uddannelse?"
-Jeg cykler også i sne- regn- og blæsevejr
"Burde der blive gjort mere for at få gennemført gratis transport til de studerende?"
-Nej, de studerende får nok betalt.
Grafik: Angående studie/fritidsjob så er det er vidst meget forskelligt fra uddannelsessted til uddannelsessted. Jeg er aldrig blevet frarådet det på min uddannelse, snare tværtimod. Det jeg har hørt ud fra erhvervet er at det er vigtigt at have noget at skrive på sit CV når man er færdig, også selvom det ikke er studierelevant arbejde. Det er vigtigt at vise at man har forståelse for hvordan man agere på en arbejdsplads, og at man er villig til at ofre/prioriter tid på at arbejde ved siden af sit studie.
okt 2006
Følger: 10 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 111 Svar: 1.748
mar 2007
Følger: 35 Følgere: 41 Heste: 2 Emner: 284 Svar: 6.338
Men kan da godt lide ideen i at det skulle være gratis.. Værnepligtige rejser jo gratis i hele DK så hvorfor ikke også studerende
nov 2011
okt 2004
Men holder stadig på det ikke er fair at dem på ungdomsuddannelser kun skal betale det halve for et ungdomskort, som dem der går på videregående. Der burde prisen altså være dem samme, for det er ikke fordi man har flere penge når man går på videregående.
jan 2006
""Kan det så være rigtigt at vi som unge også skal få hovedpine af, hvordan vi kommer frem og tilbage til vores uddannelses sted?"
- Hvis man ikke kan overskue at komme frem og tilbage til sin uddannelse, så er man vidst ikke parat til at blive voksen."
Det var da en underlig kommentar, mange på ungdomsuddannelser ER ikke voksne. Der er så meget pres på samfundet i dag, at det kan være svært at følge med, og det tager hårdere på nogle end på andre, det har da absolut intet med at blive voksen at gøre!
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 34 Svar: 3.577
Hvis man skal tage SÅ stort et hensyn og gå ud fra, at det er super hårdt at betale for at komme frem og tilbage til uddannelsesstedet, hvor mange andre ting skal der så ikke også betales for?
jan 2006
sep 2007
CALLA: Den var nu også mest rettet mod folk på videregående uddannelser. Børn på ungdomsuddannelser får nu oftest betalt transport af deres forældre.
Suderende får da netop også rabat idet de kan købe et ungdomskort, og der er wildcard til dem som ikke bruger offentligt transport til hverdag.
okt 2004
Og med mit studie er der indblandet praktik, i de perioder er vi på fuldtid ude på sygehuset - igen ikke meget tid tilbage til et job ved siden af. Så kan sagtens forstå at det ikke er alle som har et studiejob, og mener ikke prisen på ungdomskortet bør sættes efter "hvorvidt de studerende bør have studiejob eller ej", de bør sættes efter SU'en, og på SU så er de 600kr for ungdomskortet urimeligt højt.
Havde jeg kørekort og bil, ja så kunne det faktisk bedre betale sig at jeg kørte i bil til og fra min uddannelse.
sep 2007
okt 2004
Hvis jeg f.eks ikke gik på E-learning ville min hverdag ikke kunne hænge sammen, jeg har 2 1/2 - 3 timers transport mellem skole og uddannelse, så 5-6 timer transport tid i alt, udover de timer jeg så ville skulle være på skolen. De dage jeg er på skolen er jeg væk hjemme fra i 12-14 timer, så der ville jeg ikke have tid til et job. Husk på at der kan være mane grunde til nogen kun kan overskue enten et job eller en uddannelse og derved ikke en kombination af begge. Der behøver ikke være fordi man ikke er voksen nok.
Der burde være gratis transport til alle unge under uddannelse?