{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.363 visninger | Oprettet:

Virkelig fustreret! 02 til prøven :'( {{forumTopicSubject}}

Ja, jeg har brug for hjælp og for at komme ud med min fustration og undring.

Sagen er den at jeg har fået 02 i dansk skriftlig fremstilling - min stanpunktskarakter siger 12, 12, 12, 10 hvilket også er hvad jeg normalt får. Vores egen lærer er dog blevet syg og derfor har en anden skulle rette det.

Opgaven lød på at skulle skrive en novelle som beskrev hvad der kunne være gået forud for en situation.
Situationen er således at en dreng (Ask) sidder i bilen med sin tante som han ikke kan lide, og han skal til at gå ind på sin kommende efterskole.

Jeg valgte at skrive min novelle som en drøm, fordi jeg syntes det åbner nogen muligheder for kreativitet og jeg syntes det er rigtig fedt at skrive på den måde.
Det er lidt en blanding mellem en drøm og et mareridt som beskriver 3-4 episoder i Ask's liv, men selvfølgelig å en flydende måde da det jo er en drøm og ikke en virkelig situation.
Jeg skrev 5 sider, tætskrevet ville det have været ca. 4.

Jeg har fået 02 i fire ud af syv punkter - alle med besked om at jeg ikke havde gjort som man skulle. Der opstår min fustration idet jeg selv mener jeg har klaret opgaven.
Baggrunden for de fire 02'ere er:
"ingen efterskole
meget lidt tante
forvirrende/urealistisk"
Hvortil jeg bare tænker: Hvad?! Der står intet i opgave beskrivelsen om at man skal skrive om efterskolen - og tanten er indraget i slutningen af drømmen da hun (i min historie) først kommer ind i hans liv på det tidspunkt.
Ja, ved gud er den urealistisk - det er jo en drøm hvilket fremgår tydeligt i teksten!

Jeg har fået 4 i både retskrivning (nåede kun at rette 85%, men det var småfejl som var tilbage), fyldestgørenhed (og den forstår jeg slet ikke!), og min disponering af tid (forståeligt nok, jeg burde have skrevet en side mindre og rettet de sidste 15%)

Er jeg helt ude i hampen hvis jeg mener bedømmelsen er urimelig?
Opgaven er (set fra min side) helt klaret og der stod INTET i beskrivelsen om hvor meget tanten og efterskolen skulle indgå.

Please jeg har brug for jeres hjælp.
Er der noget jeg kan gøre, eller må jeg bare affinde mig med dommen?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Virkelig fustreret! 02 til prøven :'(
  • #1   5. feb 2015 Jeg har engang fået 00 i en dansk stil, og jeg ligner også normalt på de 10.
    Jeg fik en anden til at rette min stil, og fik her 7.. Derefter tog vi det op til et forældremøde.
    Så i første omgang synes jeg du skal prøve at få en anden lærer til, at rette den for dig, og er der stor forskel på karakteren, tage det op med læreren eller en skoleleder. smiley


  • #2   5. feb 2015 Maja, det tror jeg du har ret i - for jeg skrev kun teksten på denne måde da jeg vidste min egen lærer har den indlevelse der skal til for at kunne forstå den. Havde jeg vidst det var en fremmed som skulle rette havde jeg aldrig gjort det.
    Problemet er bare at min egen lærer er sygemeldt og det er desværre alvorligt


  • #3   5. feb 2015 Når det er en prøve har det ingen betydning. Hvis det betyder meget for dig, så få din lære til at se den igennem og få dennes kritik. Det kan jo også tænkes, at du mod hvad du normalt gør, ikke har fået leveret en ordenlig opgave.

    Så jeg ville spørge egen lære om hvorvidt novellen er ok eller helt ringe, og så ellers ikke gå mere op i det.


  • #4   5. feb 2015 Altså .. Hvis der ikke stod, at efterskole og tante skulle være meget nævnt, så kan kan jeg ikke forstå, dette har trukket ned. Men det andet.. En drøm kan være forvirrende. Så den "fejl" kan måske være korrekt.. Jeg vil som andre har nævnt også få en lærer til at kigge på det.. Hvilket niveau er dette på? Snakker vi folkeskole, gymnasie eller andet?

  • #5   5. feb 2015 Det er svært for os at afgøre om du har fået en rimelig karakter, men jeg synes det er en meget lav karakter for en så lang stil.. Men indholdet er vel også det, som tæller.
    Men hvis jeg var dig, så ville jeg tage kontakt til min egen lærer, som var syg, og gerne bede om hendes vurdering af din stil.

    Min veninde oplevede til hendes eksamen, at det hendes lærere normalt lå på 10, var et 4-tal i sensorens optik. Derfor fik hun karakteren 7, selvom hun ligger på 10-12. Nogen gange må man erkende at folk bedømmer forskelligt.

    Har dine klassekammerater fået en karakter lignende deres normale karakterer?


  • #6   5. feb 2015 Og så er det sku farligt at skrive efter en bestemt person skal læse den.. Det er fint at udefrakommende har slået ned på den. Det vil censor til eksamen også gøre..

  • #7   5. feb 2015 Rynkedulle, det er 'kun' terminsprøven men derfor er det nu stadig virkelig fustrerende for mig for jeg mente selv jeg havde leveret et rigtig godt arbejde ud over den sidste halve side jeg ikke nåede at rette.
    Jeg har lige læst den igennem og ja, jeg har stavet 2-3 ord forkert (skrevet de i stedet for den og sun i stedet for sin (fejlen var enkeltstående)), men kommentaren lyder på at jeg har lavet "adskillige fejl i stavningen"


  • #8   5. feb 2015 Vores lærer fortalte at til eksamen i folkeskolen i hvert fald, retter sensor opgaven og hvis man er meget utilfreds med karakteren (fx som her hvor man ligger til gode karakterer og så får 02) kan man vidst klage til læreren som så retter den også og hvis din egen lærer fx giver 10 kan sensor og lære snakke sammen omkring det eller sådan noget så du kan få en anden karakter
    - men hæng mig ikke op på det, det er længe siden vi fik det at vide xD


  • #9   5. feb 2015 And: Går i 9.ende så det var terminsprøven
    Mikiya: Nogen af dem har, men flere har fået en del mærkelige kommentarer omkring det de har skrevet. En har fået fejl for at bruge for fornemme ord i sin direkte tale og en anden har fået fejl fordi han ikke opstilte teksten korrekt (og andre som har lavet samme opgave og samme opstilling har iongen fejl fået)
    Rynkedullen: Jeg har ikke skrveet nogen form for mærklige eller indforståede ting - jeg har blot skrevet så det kræver en lille smule hjernekapacitet og fantasi at kunne indleve sig i universet


  • #10   5. feb 2015 Det er svært at score toppoint på en urealistisk lang novelle, men 02 vil jeg ikke mene er retfærdig smiley

    Var også til terminsprøve i december med samme opgaver som du har fået.
    Da jeg spurgte min lærer om novellen, sagde han at den var svær at skrive og at man bliver bedømt forholdsvis hårdt - da der er ret mange krav, som alle skal overholdes i en novelle. smiley


  • #11   5. feb 2015 Awesome K, jeg vil se om jeg kan få kontakt til min egen lærer smiley

  • #12   5. feb 2015 Jeg kan sige så meget som, at jeg aldrig skriver udfra drømme til en eksamen (altså at novellen "foregår" i en drøm), netop fordi det nogen gange er svært for læseren at forstå hvad man mener. Man er nød til at være meget klar og præcis. Måske har du ikke gjort det præcist nok, at det var en drøm? Og det er derfor læreren har fundet den forvirrende og urealistisk? At denne simpelthen ikke har forstået, at det skulle være en drøm? smiley

  • #13   5. feb 2015 Katrine, jeg mener bare det er ret uretfærdigt at dømmes hårdt ned for noget som ikke står skrevet i opgaven - der stod intet om hvad der skulle ske?

  • #14   5. feb 2015 Hippie: Jeg har skrevet en helt tydelig overgang hvor personen i sine tanker også 'fortæller' at det var en drøm som han flere gange havde oplevet og fortæller hvad drømmen gik ud på hvis man skulle have været i tvivl, så jeg vil mene det står klart smiley

  • #15   5. feb 2015 Åbenbart ikke tydeligt nok, siden læreren er blevet forvirret smiley
    Men har jo ikke læst din opgave, så det skal jeg ikke kunne sige. Nu har jeg gået på skrivekursur engang, og der fik vi at vide, at det at skrive om drømme var no-go. Det var forvirrende og en tidsrøver for læseren.


  • #16   5. feb 2015 Hippie, Efter han kommer tilbage til værelset er vågnet og den slags, så lyder slutningen sådanher:

    "Alligevel kan jeg ikke ryste nattens drøm af mig. Det er den samme drøm som altid - en forvrænget udgave af min fortid. Jeg ved jo godt at drømmen ikke er ægte. Og dog. Måske det bare er min hjernes måde at gengive historien på"


  • #17   5. feb 2015 Så betyder den "heldigvis" ikke rigtig noget. Som mange andre også skriver, vil jeg også råde dig til, aldrig at skrive drømme. Hvis du skriver en novelle, så hold dig inden for alle de kriterier, der er for lige denne genre. Det kan være rigtig svært, at skrive en god novelle, og endnu svære, at skrive en god novelle i en drøm. Alle har deres egen måde at læse og tolke tingene på, og lige netop en drøm kan være rigtig forvirrende. Udover dette, så aldrig skriv noget, som du tror din lærer vil kunne forstå. For fremtiden vil der altid være mere end en, som vil bedømme dit arbejde.
    Jeg kan godt forstå du er rigtig skuffet, når du normalt ligger rigtig højt. Men pyt med det - Det sker for næsten alle, at man får afleveret noget, som den der retter opgaven, ikke har samme syn på. smiley


  • #18   5. feb 2015 Ja okay det er en klar og tydelig overgang, men jeg tænker... har du samme tydelige overgang i starten? For hvis læser allerede er blevet forvirret i starten, så er der svært at ryste den "følelse" af sig igen smiley

  • #19   5. feb 2015 Tjaaa, sådan går det engang imellem, som en anden skriver er det farligt kun at få en person til at rette alt sit arbejde, hvilket du jo oplever her.
    Mange gange er kunsten i at skrive netop at holde sig indenfor de rammer der er givet, og det du beskriver lyder i mine øre heller ikke specielt novelle agtigt - så mon ikke karakteren er fair nok, og du bare skal lære at indordne dig efter normerne i de forskellige genre du kommer til at skrive i


  • #20   5. feb 2015 Astrid, jeg valgte drømmen da jeg tre gange tidligere har gjort det med succes i afleveringer, så derfor er det noget jeg både er lidt tryg ved og samtidig er glad for at skrive

    Hippie, det er nok i starten den er smuttet, desværre smiley


  • #21   5. feb 2015 Men at du har brugt historien 3 gange med succes gør den jo ikke mere novelle agtig..

  • #22   5. feb 2015 I guess so too smiley
    Hvis det ikke fra start meget klart fortælles, at det er en drøm, så kan det hurtigt blive kompliceret at læse. Jeg ville personligt ikke have noget imod først at finde ud af, at det er en drøm til sidst, men jeg er også en litteraturelsker, ikke en lærer smiley


  • #23   5. feb 2015 du kan nok ikke gøre så meget andet, end at snakke med den pågældende lære. Det er ikke sikkert du får ændret din karakter, men en forståelse for, hvorfor prøven er dømt som den er.

    Du skal ikke begynde at tage kontakt til din egen lære, han/hun er sygemeldt og skal have lov at være det, uden at blive kontaktet af elever


  • #24   5. feb 2015 Astrid, jeg har ikke brugt dén historie, men skrevet i et mere urealistisk univers da jeg har skrveet drømem før og godt kan lide at skrive med den frihed det giver

    Hippie, det samme er min egen lærer, så jeg har nok slækket lidt på sikkerheden lige der da jeg udtrykkeligt havde fået forsikret at han ville rette dem. Og jeg ved at han også er en der virkelig elsker den type tekster og forstår at sætte sig ind i dem.

    Carina, det har du fuldstændig ret i - jeg aner bare ikke hvem der har rettet dem i hans sted.

    Til generel info, s¨må jeg vel erkende at jeg har lavet en fejl og det er en af de tekster som får en rigtig god karakter hvis man kan sætte sig ind i et sådan univers og får bundkarakter hvis man ikke kan - det er nok det der er sket her, for flere af mine andre kammerater er også blevet dømt ned for at være kreative...


  • #25   5. feb 2015 Jeg vil ikke mene at en drøm kan være en historie forud for en given situation, vis man endelig skal have drømme med så skal det jo foregå i flash back. Men du kan jo heller ikke skrive en novelle til din lære, for til eksamen skal du skrive til en ukendt censor, så du må være mere fleksibel i din skrivestil og ikke bare tænke "min lære forstår min skrivestil, så jeg kan godt skrive sådan og sådan"

  • #26   5. feb 2015 Synes det kunne være rigtig spændende at læse novellen, da det er svært at give dig et svar på, om den "kun" er til et 02, eller om bedømmelsen virker unfair smiley

  • #27   5. feb 2015 Stine, jeg har den desværre ikke da den blev skrevet på skolens computer.

    Grafik jeg skrev blot min historie i et drømmeunivers - det var skam ikke en bamse han drømte om, men to overordnede vigtige punkter i hans liv.
    Jeg valgte at skrive det som en drøm fordi jeg vidste at min lærer har den indlevelsesevne der skal til. Jeg kan sagtens skrive på alle mulige måder, men det er en af mine stærke sider, og jeg elsker at kunne lade fantasien vandre. Specielt i pressede situationer skriver jeg bedre når jeg har meget frihed - derfor valgte jeg det jeg troede var et sikkert valg smiley


  • #28   5. feb 2015 Ej hvor træls! Jeg har valgt totalt samme emne til min terminsprøve i dansk skriftlig fremstilling! Så nu sidder jeg her og håber på at min er i orden efter at have læst hvad du har skrevet. smiley

  • #29   5. feb 2015 Mimine, jeg ønsker dig held og lykke smiley

  • #30   5. feb 2015 Tak smiley

  • #31   5. feb 2015 jeg tror at du har fået læst forkert.. Det lyder som om at det er en novelle som jeg også har haft skulle skrive før, hvor man skulle skrive om en efterskole og en tante.. Jeg tror desværre at det er dig der har været for hurtig smiley
    jeg har som sagt selv haft en prøve lignende og der omhandlede det det samme som både du og læreren nævnte smiley


  • #32   5. feb 2015 Jeg mener blot du måske kan have misforstået opgaven, og at det måske ikke var en god ide at knytte et drømme univers ind i den "efter historie"

  • #33   5. feb 2015 Jeg har ikke læst alle kommentarerne - men jeg synes det er svært at bedømme. Umiddelbart skulle du jo alligevel have gjort det en del mere ringe, hvis du plejer at få 10. MEN hvis man ikke har forstået opgaven rigtigt og derfor ikke har skrevet efter opgaveformuleringen, så kan det faktisk trække en del ned.
    Jeg læste lige, at der var nogle, der foreslog, at du kunne lade din lærer læse den. Så kan du se, om din lærer giver en markant højere karakter og derefter bedømme, om det er fordi at din lærer gennem årene har været for "gavmild", eller om der er noget i, at din stil er bedømt urimeligt.

    Det er pissehamrende irriterende, og man føler sig som en personlig fiasko - jeg har prøvet det rigtig, rigtig, mange gange - men det er også en øjenåbner, og du kan jo vælge at bruge det som en mulighed for at se, om din lærer måske hele tiden har bedømt for subjektivt og højt, inden tiden bliver til eksamen.
    For det lyder da godt nok meget, at falde fra 10- og 12-taller ned på et 02. Har du været meget presset? Nogle gange, når man "slår sig løs", kan det også godt blive for urealistisk og flyvsk. Det har jeg lært på den hårde måde smiley


  • #34   5. feb 2015 Nu kommer jeg lige med et lille pip om, at det måske ikke handler om, at læreren ikke "kan sætte sig ind i sådan et univers" og derfor bare har givet en dårlig karakter - måske ér den bare skrevet lidt rodet, især hvis opgaven gik ud på at skulle skrive, hvad der gik forud for situationen smiley

    Fordi: "hvad der kunne være gået forud for en situation" betyder jo, hvad der har ledt op til situationen. Du skriver noget med at du slutter med "nattens drøm" og at han går tilbage på sit værelse - men opgaven går jo ud på at skrive, hvad der har ledt op til denne situation, hvor han sidder i bilen med sin tante, som han ikke kan lide, på vej til efterskolen; det kan jeg ikke helt få til at passe sammen smiley


  • #36   5. feb 2015 nu er det jo heldigvis kun en prøve smiley Men du kan jo, som sagt før, få en anden lærer til at rette den, ikke nødvendigvis din egen lære. Vi havde en engelsk lærer i 2.g, til eksamen gik alle mindst en karakter ned, nogle gik hele 3 karakterer ned, vores lærer gennem de 2 år havde simpelthen bare flottet sig lidt for meget med karakterne..

    Da jeg sluttede 3.g fik jeg normalt 02 eller 4 i afleveringer, til eksamen fik jeg 7, det har også noget at gøre med hvilke øjne der ser. Der findes en artikel et sted om nogle eksamens opgaver i dansk, hvor man har sat forskellige lærer til at rette samme opgave, den fik alt fra 02-10, så jo, det har rigtig meget at gøre med hvilke øjne der læser opgaven smiley


  • #37   5. feb 2015 Jeg forstår din frustration, men prøv at se det som en fordel. Nogle mennesker deler man simpelthen smag med. Det gør du åbenbart med din lærer, og dermed kan man nogle gange "slippe afsted med" at levere et produkt der ikke lever op til specifikationerne for opgaven fordi man formår med indholdet af stilen at få modtageren til at glemme form og fokusere på indhold.
    Det er selvfølgelig dejligt, men som andre også siger; til eksamen vil der altid være en censor, og den persons smag vil med stor sandsynlighed være anderledes end din lærers.
    Derfor; se på det som en fordel, da du har fået chancen i en stil der ikke tæller i din årskarakter, til at se lidt kritisk på din skrivestil. Behold endelig din glæde ved at skrive, og skrive de historier du har lyst til, men i en uddannelsesmæssige sammenhæng kan det være nødvendigt at ændre sin skrivestil så den passer med de krav der stilles (det er også meget brugbart på en arbejdsplads....f.eks. skriver jeg forskelligt afhængigt af om det er til mine medarbejdere, en statusrapport, et juridisk dokument eller en fødselsdagshilsen til en kollega smiley ).


  • #38   5. feb 2015 Sofie, jeg havde også gjort det helt klart med mig selv at jeg bille skrive 2 MAKS 3 sider, men jeg indså efter 2 sider at jeg desværre ikke var i nærheden af færdig - jeg havde slet ikke forstilletmig at skrive så meget.

    Til jer der spørger til opgaven: Jeg husker det som der stod hvad der kunne have gået forud for situationen - ikke ledt op til den smiley
    Jeg skrev det som at han drømte det om natten dagen inden de kørte afsted, men jeg (og de fleste andre af mine kammerater som skrev opgaven hvilket er en del) har tolket det som at betyde hvorfor/hvordan personen er endt i denne situation smiley


  • #40   5. feb 2015 At man spørger, hvad der er gået forud for situationen, betyder også, hvad der har ledt op til den smiley
    Og ja, som du siger - hvorfor/hvordan er personen endt op i denne situation. Men som jeg har forstået det, har du skrevet om, at personen drømmer om to vigtige punkter i sit liv.
    Og jeg kan godt have svært ved at se sammenhængen med den opgave, du er blevet stillet - som går ud på at beskrive den situation, der har ledt drengen til at sidde i bilen med sin tante på vej til efterskole - når du skriver om en drøm, han har om natten, og derefter slutter din stil dagen inden den givne situation. Måske læreren er blevet forvirret? smiley


  • #41   5. feb 2015 Dvs: ikke hvad der har ledt op til den som i "hvilke situationer er sket hele dagen", men som i "hvad har medvirket til (ledt op til) at drengen sidder lige præcis her, hvor han gør nu" smiley

  • #42   5. feb 2015 Jeg er godt klar over at det ikke er den samme historie du har brugt mange gange, men noget der mener om hinanden - urealistisk drømmeagtigt som du selv skriver. Det kan du bare ikke bruge i flere forskellige genrer.

    Du kan jo ikke bare sende lorten videre og blive ved med at skrive at du er blevet misforstået og læren ikke kan sætte sig ind i den opgave du har skrevet.

    En novelle er en kort, enkelt historie med få personer, flashbacks og omhandler et vendepunkt i personernes liv - den måde du beskriver din stil på ligger slet ikke op ad en novelle, og det skal selvfølgelig give 02 når emnet er misforstået, sådan er det.


  • #43   5. feb 2015 Jeg har haft den samme opgave. (Valgte dog en anden indenfor opgavesættet)
    Men jeg ville mene at efterskolen havde en vigtig rolle, men ellers var den utrolig fri! Flere af dem jeg kender var kommet til at skrive om en pige i stedet for en dreng, og det trak selvfølgelig ned, men Ingen af dem fik under 4 smiley

    Måske du skulle gå til din lærer og spørge hvorfor? smiley


  • #44   5. feb 2015 Jeg skrev nøjagtig samme stil, hvor jeg fik 10. Jeg havde først efterskolen og tanten med i slutningen, så jeg synes da, at det er et mærkeligt grundlag på det lige det punkt?

  • #45   5. feb 2015 Det er lidt svært for os at gøre noget. Men det er da en kedelig oplevelse for dig, i gymnasiet var min dansklærer og jeg ikke altid enige, men sådan er det.
    Synes du skal snakke med din egen lærer om det. Desværre handler dansk meget om fortolkning og forforståelse, så det er meget individuelt om man bryder sig om tanken og fortolkningen bag.
    Op på hesten igen:-)


  • #46   6. feb 2015 Iben, det har du helt bestemt ret i - og jeg har fået skrevet en stil hvor det kræver en smule indlevelse at læse den. Jeg vidste jo at min lærer skulle rette den, og han har indlevelsen til at kunne det.
    Og så blev han pludselig sygemeldt og vi fik en anden til at rette dem som ikke har samme evne og nok ikke forstod mine tanker bag og bare syntes jeg skrev noget der var syret (fortolkede et par udtryk, blandt andet 'frosset ude' mfl, hvilket min egen lærer giver gode point for fordi han syntes det er super godt) og så endte jeg med bundpoint /:

    Lige til info, så var det meget pludseligt at min lærer blev syemeldt. Han var ude for en fyrværkeriulykke som har smadret hans ører og givet ham en enorm støjfølomhed og gjort at hans krop går i "shit jeg dør!" mode hver gang der kommer en uventet eller høj lyd hvilket gør han ikke er i stand til at arbejde på en skole - så situationen opstod desværre meget pludseligt og uden varsel.

    Anja, jeg syntes også det er mærkeligt for jeg skrev en drøm om hans fortid, og sluttede så af hjemme hos ask da de skulle op til efterskolen.


  • #47   6. feb 2015 Jeg må være helt ærlig og indrømme, at det godt kunne lyde til, at du måske er blevet for kreativ - jeg ville i folkeskolen gerne skrive meeget kreative og frie stile, men når jeg læser tilbage på noget af det jeg har skrevet, kan jeg altså godt se, at man også kan blive for desperat efter at være "kreativ" smiley
    Det har altså ikke nødvendigvis noget at gøre med, at man bare har en super speciel evne, som læreren ikke kan sætte sig ind i.

    Jeg tror problemet består i, at du har skrevet om en drøm, som hovedpersonen oplever, og "en forvrænget udgave af min fortid", når opgaven gik ud på at skrive om hvad der var gået forud for situationen.
    I sin ivrighed efter at skrive kreativt og frit, kan man altså nogen gange godt komme til at udfolde sig for meget i en novelle, og det må man prøve at se objektivt på i stedet for at tro, at læreren bare ikke har "den kreative intuition" smiley


  • #48   6. feb 2015 Fünke det har du helt ret i, og jeg har nok været lidt for meget for den stakkels lærer som fik alle klassens opgaver at rette. Jeg har snakket med vores midlertidige dansklærer, og han er super imponeret over den og kan ikke forstå min karakter, men da jeg ikke ved hvem der har rettet opgaven har jeg ikke mulighed for at snakke med vedkommende og spørge hvorfor

  • #49   6. feb 2015 Skolen må jo vide, hvem der har rettet jeres opgaver, så gad vide om du ikke kan få kontakt derigennem? smiley

  • #50   6. feb 2015 Nogle lærer er bare ikke til at trænge igennem hos.


    Jeg skulle skrive en gyser. Og det gjorde jeg.

    Jeg fik kun 4 for den, fordi den var FOR UHYGGELIG og med for MEGET blod. Wtf? Var det en gyser eller børnehistorie jeg skulle skrive?!

    Samtidig var den dog god nok til at blive læst op i klassen og brugt som et eks på en rigtig gyser. Men stadig kun et 4 tal. Ahja.


  • #51   6. feb 2015 DD: Jeg kan rigtig godt følge dig - det er nok også det der er sket her desværre smiley

  • #52   6. feb 2015 Tror desværre det kan have noget at gøre med hvem der har bedømt den, og at de nok har misforstået din stil. Jeg ville få fat i vekommende som har rettet og givet karakter.
    Jeg var selv til prøven og lavede samme opgave. Jeg får normalt 12, og fik kun 4 i prøven. Jeg spurgte derfor de to som havde rettet prøven om hvorfor, da det undrede mig meget. Jeg havde overholdt alle reglerne og grammatikken var der ingen fejl i, havde udelukkende fået 4 pga. min historie var for barsk, og de ikke kunne forstå om jeg mente tanten var god eller ond..? smiley


  • #53   6. feb 2015 DD: Nu er der også forskel på gys og decideret splat. Jeg siger ikke, at din censor havde ret, jeg siger bare, at der er forskel. For hvis du har skrevet historien for "splattet", så er det jo ikke en gyser, men en splatter. Så kan vi derefter diskutere "spalt-grad" (hvornår det er gys og hvornår det er splat) en anden god gang smiley

  • #54   6. feb 2015 Som sagt blev den brugt som eks på RIGTIG GYS, Ergo går jeg udfra den var mere end korrekt smiley
    Og nej ingen splatter ^^


  • #55   6. feb 2015 Også bare en tanke DD. En pludselig indskydelse ^^'

  • #56   8. feb 2015 For nogle år siden lavede man et eksperiment ved at give en fsa stil til en masse forskellige lærere. Der blev givet karakterer fra 00 til 12. Med andre ord er det meget afhængig af hvilken lærer der dømmer det du skriver og hvad de gerne vil have.
    Derudover vil keg gerne komme med det råd, at følge opgaveformuleringen. For alt i verden! Det er virkelig vigtigt, da du ellers viser at du ikke har forstået opgaven, og det er altså altafgørende for din bedømmelse også selvom din opgave er velformuleret og god.


  • #57   8. feb 2015 Desuden skal man passe på med at se novellen som en "historie" i meget bred forstand og ende op med bare at skrive en fiktiv fortælling. Novellen har egentligt en meget stram plan og Genretræk, og det lyder ikke som om du har opfyldt disse.
    Det kunne dog være supersjovt at læse din historie smiley


  • #58   8. feb 2015 Har ikke læst kommentarerne, men jeg har skrevet en novelle til præcis samme historie. Jeg fik 7, og i opgaveforståelsen et 4'tal, og kan se jeg har tænkt det samme som dig. Min efterskole fremkommer også som symboler i teksten.

  • #59   10. feb 2015 Jeg valgte også det samme oplæg til terminsprøven. Det var i sidste uge, så vi har ikke fået dem tilbage endnu. Jeg tolkede det som om efterskolen kom til sidst i novellen. Men det lader det jo til at du også har.
    Nu får vi at se hvordan det går. Om jeg (også?) har misforstået det...
    smiley


  • #60   12. feb 2015 Jeg har også lavet helt den samme, og efter hvad jeg forstod - skulle den ende med, at tanten førte drengen til efterskolen, og at der var en slags "dårlig stemning" smiley Så det fik jeg til at passe ind, og jeg fik 10. Så hvis du har gjort nogenlunde det samme, så er det nok en fejl der er sket - huskede du at skrive den i rigtig tid? Og ikke lave den til jeg-fortæller osv. det kan jo også trække ned, hvis man glemmer det? smiley

Kommentér på:
Virkelig fustreret! 02 til prøven :'(

Annonce