Virkelig fustreret! 02 til prøven :'( {{forumTopicSubject}}
Ja, jeg har brug for hjælp og for at komme ud med min fustration og undring.
Sagen er den at jeg har fået 02 i dansk skriftlig fremstilling - min stanpunktskarakter siger 12, 12, 12, 10 hvilket også er hvad jeg normalt får. Vores egen lærer er dog blevet syg og derfor har en anden skulle rette det.
Opgaven lød på at skulle skrive en novelle som beskrev hvad der kunne være gået forud for en situation.
Situationen er således at en dreng (Ask) sidder i bilen med sin tante som han ikke kan lide, og han skal til at gå ind på sin kommende efterskole.
Jeg valgte at skrive min novelle som en drøm, fordi jeg syntes det åbner nogen muligheder for kreativitet og jeg syntes det er rigtig fedt at skrive på den måde.
Det er lidt en blanding mellem en drøm og et mareridt som beskriver 3-4 episoder i Ask's liv, men selvfølgelig å en flydende måde da det jo er en drøm og ikke en virkelig situation.
Jeg skrev 5 sider, tætskrevet ville det have været ca. 4.
Jeg har fået 02 i fire ud af syv punkter - alle med besked om at jeg ikke havde gjort som man skulle. Der opstår min fustration idet jeg selv mener jeg har klaret opgaven.
Baggrunden for de fire 02'ere er:
"ingen efterskole
meget lidt tante
forvirrende/urealistisk"
Hvortil jeg bare tænker: Hvad?! Der står intet i opgave beskrivelsen om at man skal skrive om efterskolen - og tanten er indraget i slutningen af drømmen da hun (i min historie) først kommer ind i hans liv på det tidspunkt.
Ja, ved gud er den urealistisk - det er jo en drøm hvilket fremgår tydeligt i teksten!
Jeg har fået 4 i både retskrivning (nåede kun at rette 85%, men det var småfejl som var tilbage), fyldestgørenhed (og den forstår jeg slet ikke!), og min disponering af tid (forståeligt nok, jeg burde have skrevet en side mindre og rettet de sidste 15%)
Er jeg helt ude i hampen hvis jeg mener bedømmelsen er urimelig?
Opgaven er (set fra min side) helt klaret og der stod INTET i beskrivelsen om hvor meget tanten og efterskolen skulle indgå.
Please jeg har brug for jeres hjælp.
Er der noget jeg kan gøre, eller må jeg bare affinde mig med dommen?
aug 2007
Følger: 53 Følgere: 210 Heste: 7 Emner: 130 Svar: 689
Jeg fik en anden til at rette min stil, og fik her 7.. Derefter tog vi det op til et forældremøde.
Så i første omgang synes jeg du skal prøve at få en anden lærer til, at rette den for dig, og er der stor forskel på karakteren, tage det op med læreren eller en skoleleder.
mar 2011
Følger: 4 Følgere: 7 Heste: 3 Emner: 104 Svar: 1.739
Problemet er bare at min egen lærer er sygemeldt og det er desværre alvorligt
sep 2009
Følger: 56 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 621 Svar: 11.295
Så jeg ville spørge egen lære om hvorvidt novellen er ok eller helt ringe, og så ellers ikke gå mere op i det.
aug 2006
Følger: 42 Følgere: 44 Heste: 2 Emner: 16 Svar: 1.710
feb 2014
Følger: 10 Følgere: 12 Heste: 3 Emner: 74 Svar: 493
Men hvis jeg var dig, så ville jeg tage kontakt til min egen lærer, som var syg, og gerne bede om hendes vurdering af din stil.
Min veninde oplevede til hendes eksamen, at det hendes lærere normalt lå på 10, var et 4-tal i sensorens optik. Derfor fik hun karakteren 7, selvom hun ligger på 10-12. Nogen gange må man erkende at folk bedømmer forskelligt.
Har dine klassekammerater fået en karakter lignende deres normale karakterer?
sep 2009
Følger: 56 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 621 Svar: 11.295
mar 2011
Jeg har lige læst den igennem og ja, jeg har stavet 2-3 ord forkert (skrevet de i stedet for den og sun i stedet for sin (fejlen var enkeltstående)), men kommentaren lyder på at jeg har lavet "adskillige fejl i stavningen"
nov 2012
Følger: 33 Følgere: 33 Heste: 4 Emner: 126 Svar: 2.001
- men hæng mig ikke op på det, det er længe siden vi fik det at vide xD
mar 2011
Mikiya: Nogen af dem har, men flere har fået en del mærkelige kommentarer omkring det de har skrevet. En har fået fejl for at bruge for fornemme ord i sin direkte tale og en anden har fået fejl fordi han ikke opstilte teksten korrekt (og andre som har lavet samme opgave og samme opstilling har iongen fejl fået)
Rynkedullen: Jeg har ikke skrveet nogen form for mærklige eller indforståede ting - jeg har blot skrevet så det kræver en lille smule hjernekapacitet og fantasi at kunne indleve sig i universet
jul 2013
Følger: 2 Følgere: 6 Emner: 9 Svar: 207
Var også til terminsprøve i december med samme opgaver som du har fået.
Da jeg spurgte min lærer om novellen, sagde han at den var svær at skrive og at man bliver bedømt forholdsvis hårdt - da der er ret mange krav, som alle skal overholdes i en novelle.
mar 2011
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.762
mar 2011
mar 2011
nov 2011
Men har jo ikke læst din opgave, så det skal jeg ikke kunne sige. Nu har jeg gået på skrivekursur engang, og der fik vi at vide, at det at skrive om drømme var no-go. Det var forvirrende og en tidsrøver for læseren.
mar 2011
"Alligevel kan jeg ikke ryste nattens drøm af mig. Det er den samme drøm som altid - en forvrænget udgave af min fortid. Jeg ved jo godt at drømmen ikke er ægte. Og dog. Måske det bare er min hjernes måde at gengive historien på"
aug 2006
Følger: 42 Følgere: 44 Heste: 2 Emner: 16 Svar: 1.710
Jeg kan godt forstå du er rigtig skuffet, når du normalt ligger rigtig højt. Men pyt med det - Det sker for næsten alle, at man får afleveret noget, som den der retter opgaven, ikke har samme syn på.
nov 2011
nov 2008
Følger: 14 Følgere: 22 Heste: 3 Emner: 2 Svar: 924
Mange gange er kunsten i at skrive netop at holde sig indenfor de rammer der er givet, og det du beskriver lyder i mine øre heller ikke specielt novelle agtigt - så mon ikke karakteren er fair nok, og du bare skal lære at indordne dig efter normerne i de forskellige genre du kommer til at skrive i
mar 2011
Hippie, det er nok i starten den er smuttet, desværre
nov 2008
nov 2011
Hvis det ikke fra start meget klart fortælles, at det er en drøm, så kan det hurtigt blive kompliceret at læse. Jeg ville personligt ikke have noget imod først at finde ud af, at det er en drøm til sidst, men jeg er også en litteraturelsker, ikke en lærer
jul 2005
Følger: 78 Følgere: 75 Heste: 3 Emner: 65 Svar: 2.470
Du skal ikke begynde at tage kontakt til din egen lære, han/hun er sygemeldt og skal have lov at være det, uden at blive kontaktet af elever
mar 2011
Hippie, det samme er min egen lærer, så jeg har nok slækket lidt på sikkerheden lige der da jeg udtrykkeligt havde fået forsikret at han ville rette dem. Og jeg ved at han også er en der virkelig elsker den type tekster og forstår at sætte sig ind i dem.
Carina, det har du fuldstændig ret i - jeg aner bare ikke hvem der har rettet dem i hans sted.
Til generel info, s¨må jeg vel erkende at jeg har lavet en fejl og det er en af de tekster som får en rigtig god karakter hvis man kan sætte sig ind i et sådan univers og får bundkarakter hvis man ikke kan - det er nok det der er sket her, for flere af mine andre kammerater er også blevet dømt ned for at være kreative...
okt 2004
Følger: 99 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.698
apr 2010
Følger: 100 Følgere: 93 Heste: 6 Emner: 80 Svar: 2.003
mar 2011
Grafik jeg skrev blot min historie i et drømmeunivers - det var skam ikke en bamse han drømte om, men to overordnede vigtige punkter i hans liv.
Jeg valgte at skrive det som en drøm fordi jeg vidste at min lærer har den indlevelsesevne der skal til. Jeg kan sagtens skrive på alle mulige måder, men det er en af mine stærke sider, og jeg elsker at kunne lade fantasien vandre. Specielt i pressede situationer skriver jeg bedre når jeg har meget frihed - derfor valgte jeg det jeg troede var et sikkert valg
maj 2013
Følger: 78 Følgere: 68 Heste: 5 Emner: 43 Svar: 498
mar 2011
maj 2013
Følger: 78 Følgere: 68 Heste: 5 Emner: 43 Svar: 498
okt 2011
Følger: 13 Følgere: 11 Heste: 6 Emner: 4 Svar: 25
jeg har som sagt selv haft en prøve lignende og der omhandlede det det samme som både du og læreren nævnte
okt 2004
Følger: 99 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.698
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 34 Svar: 3.577
Jeg læste lige, at der var nogle, der foreslog, at du kunne lade din lærer læse den. Så kan du se, om din lærer giver en markant højere karakter og derefter bedømme, om det er fordi at din lærer gennem årene har været for "gavmild", eller om der er noget i, at din stil er bedømt urimeligt.
Det er pissehamrende irriterende, og man føler sig som en personlig fiasko - jeg har prøvet det rigtig, rigtig, mange gange - men det er også en øjenåbner, og du kan jo vælge at bruge det som en mulighed for at se, om din lærer måske hele tiden har bedømt for subjektivt og højt, inden tiden bliver til eksamen.
For det lyder da godt nok meget, at falde fra 10- og 12-taller ned på et 02. Har du været meget presset? Nogle gange, når man "slår sig løs", kan det også godt blive for urealistisk og flyvsk. Det har jeg lært på den hårde måde
jan 2008
Fordi: "hvad der kunne være gået forud for en situation" betyder jo, hvad der har ledt op til situationen. Du skriver noget med at du slutter med "nattens drøm" og at han går tilbage på sit værelse - men opgaven går jo ud på at skrive, hvad der har ledt op til denne situation, hvor han sidder i bilen med sin tante, som han ikke kan lide, på vej til efterskolen; det kan jeg ikke helt få til at passe sammen
okt 2006
Følger: 46 Følgere: 104 Heste: 6 Emner: 236 Svar: 5.167
Da jeg sluttede 3.g fik jeg normalt 02 eller 4 i afleveringer, til eksamen fik jeg 7, det har også noget at gøre med hvilke øjne der ser. Der findes en artikel et sted om nogle eksamens opgaver i dansk, hvor man har sat forskellige lærer til at rette samme opgave, den fik alt fra 02-10, så jo, det har rigtig meget at gøre med hvilke øjne der læser opgaven
jun 2010
Følger: 2 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 46 Svar: 1.584
Det er selvfølgelig dejligt, men som andre også siger; til eksamen vil der altid være en censor, og den persons smag vil med stor sandsynlighed være anderledes end din lærers.
Derfor; se på det som en fordel, da du har fået chancen i en stil der ikke tæller i din årskarakter, til at se lidt kritisk på din skrivestil. Behold endelig din glæde ved at skrive, og skrive de historier du har lyst til, men i en uddannelsesmæssige sammenhæng kan det være nødvendigt at ændre sin skrivestil så den passer med de krav der stilles (det er også meget brugbart på en arbejdsplads....f.eks. skriver jeg forskelligt afhængigt af om det er til mine medarbejdere, en statusrapport, et juridisk dokument eller en fødselsdagshilsen til en kollega ).
mar 2011
Til jer der spørger til opgaven: Jeg husker det som der stod hvad der kunne have gået forud for situationen - ikke ledt op til den
Jeg skrev det som at han drømte det om natten dagen inden de kørte afsted, men jeg (og de fleste andre af mine kammerater som skrev opgaven hvilket er en del) har tolket det som at betyde hvorfor/hvordan personen er endt i denne situation
jan 2008
Og ja, som du siger - hvorfor/hvordan er personen endt op i denne situation. Men som jeg har forstået det, har du skrevet om, at personen drømmer om to vigtige punkter i sit liv.
Og jeg kan godt have svært ved at se sammenhængen med den opgave, du er blevet stillet - som går ud på at beskrive den situation, der har ledt drengen til at sidde i bilen med sin tante på vej til efterskole - når du skriver om en drøm, han har om natten, og derefter slutter din stil dagen inden den givne situation. Måske læreren er blevet forvirret?
jan 2008
nov 2008
Du kan jo ikke bare sende lorten videre og blive ved med at skrive at du er blevet misforstået og læren ikke kan sætte sig ind i den opgave du har skrevet.
En novelle er en kort, enkelt historie med få personer, flashbacks og omhandler et vendepunkt i personernes liv - den måde du beskriver din stil på ligger slet ikke op ad en novelle, og det skal selvfølgelig give 02 når emnet er misforstået, sådan er det.
aug 2011
Følger: 37 Følgere: 35 Heste: 1 Emner: 61 Svar: 921
Men jeg ville mene at efterskolen havde en vigtig rolle, men ellers var den utrolig fri! Flere af dem jeg kender var kommet til at skrive om en pige i stedet for en dreng, og det trak selvfølgelig ned, men Ingen af dem fik under 4
Måske du skulle gå til din lærer og spørge hvorfor?
apr 2008
Følger: 38 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 20 Svar: 485
maj 2010
Følger: 64 Følgere: 59 Heste: 3 Emner: 7 Svar: 493
Synes du skal snakke med din egen lærer om det. Desværre handler dansk meget om fortolkning og forforståelse, så det er meget individuelt om man bryder sig om tanken og fortolkningen bag.
Op på hesten igen:-)
mar 2011
Og så blev han pludselig sygemeldt og vi fik en anden til at rette dem som ikke har samme evne og nok ikke forstod mine tanker bag og bare syntes jeg skrev noget der var syret (fortolkede et par udtryk, blandt andet 'frosset ude' mfl, hvilket min egen lærer giver gode point for fordi han syntes det er super godt) og så endte jeg med bundpoint /:
Lige til info, så var det meget pludseligt at min lærer blev syemeldt. Han var ude for en fyrværkeriulykke som har smadret hans ører og givet ham en enorm støjfølomhed og gjort at hans krop går i "shit jeg dør!" mode hver gang der kommer en uventet eller høj lyd hvilket gør han ikke er i stand til at arbejde på en skole - så situationen opstod desværre meget pludseligt og uden varsel.
Anja, jeg syntes også det er mærkeligt for jeg skrev en drøm om hans fortid, og sluttede så af hjemme hos ask da de skulle op til efterskolen.
jan 2008
Det har altså ikke nødvendigvis noget at gøre med, at man bare har en super speciel evne, som læreren ikke kan sætte sig ind i.
Jeg tror problemet består i, at du har skrevet om en drøm, som hovedpersonen oplever, og "en forvrænget udgave af min fortid", når opgaven gik ud på at skrive om hvad der var gået forud for situationen.
I sin ivrighed efter at skrive kreativt og frit, kan man altså nogen gange godt komme til at udfolde sig for meget i en novelle, og det må man prøve at se objektivt på i stedet for at tro, at læreren bare ikke har "den kreative intuition"
mar 2011
jan 2008
Blogger
Følger: 944 Følgere: 3038 Heste: 16 Emner: 296 Svar: 7.798
Jeg skulle skrive en gyser. Og det gjorde jeg.
Jeg fik kun 4 for den, fordi den var FOR UHYGGELIG og med for MEGET blod. Wtf? Var det en gyser eller børnehistorie jeg skulle skrive?!
Samtidig var den dog god nok til at blive læst op i klassen og brugt som et eks på en rigtig gyser. Men stadig kun et 4 tal. Ahja.
mar 2011
aug 2011
Følger: 50 Følgere: 62 Heste: 2 Emner: 97 Svar: 1.942
Jeg var selv til prøven og lavede samme opgave. Jeg får normalt 12, og fik kun 4 i prøven. Jeg spurgte derfor de to som havde rettet prøven om hvorfor, da det undrede mig meget. Jeg havde overholdt alle reglerne og grammatikken var der ingen fejl i, havde udelukkende fået 4 pga. min historie var for barsk, og de ikke kunne forstå om jeg mente tanten var god eller ond..?
nov 2011
Blogger
Følger: 944 Følgere: 3038 Heste: 16 Emner: 296 Svar: 7.798
Og nej ingen splatter ^^
nov 2011
mar 2012
Følger: 26 Følgere: 26 Heste: 2 Emner: 35 Svar: 622
Derudover vil keg gerne komme med det råd, at følge opgaveformuleringen. For alt i verden! Det er virkelig vigtigt, da du ellers viser at du ikke har forstået opgaven, og det er altså altafgørende for din bedømmelse også selvom din opgave er velformuleret og god.
mar 2012
Følger: 26 Følgere: 26 Heste: 2 Emner: 35 Svar: 622
Det kunne dog være supersjovt at læse din historie
okt 2009
Følger: 20 Følgere: 20 Heste: 1 Emner: 27 Svar: 1.267
apr 2008
Følger: 13 Følgere: 10 Heste: 3 Emner: 13 Svar: 111
Nu får vi at se hvordan det går. Om jeg (også?) har misforstået det...
apr 2012
Følger: 45 Følgere: 49 Heste: 2 Emner: 10 Svar: 388
Virkelig fustreret! 02 til prøven :'(