Larmende nabo... {{forumTopicSubject}}
Hej Høns
Ja, som overskriften siger har jeg en larmende nabo. Jeg bor i lejlighed og ved godt at der kan forekomme larm. Der skal generelt meget til at forstyrre mig, men min nabo kan altså klare den opgave til UG..
Jeg har aldrig klaget over larm før, så jeg ved ikke helt hvordan jeg skal gribe det an. Jeg ved dog at det skal være en skriftelig klage så det kan dokumenteres, i fald det skulle blive nødvendigt.
Jeg hår hjemme på barsel med min nu 9 måneder gamle datter, og hele min barsel periode har der været larm. Jeg har ikke lagt noget i det, da det jo før hen kun var om aftenen jeg var hjemme, og kun mig selv og min kæreste.
Jeg har de sidste 9 måneder være generet af larmen, men har ladet være med at klage da jeg tænkte at det var mig der var sprængfyldt med hormoner, i søvnunderskud og fuldstændig overvældet af den nye rolle. MEN nu sover baby igennem om natten, hvilket betyder at jeg ikke længere er i søvnunderskud. Hormonerne er væk og har været mig til at være nogens mor... Og jeg irriteres stadig af larmen. Min datter kan ikke sove for larmen (formiddags og middags lur) og jeg er ved at være træt af afrikansk stamme/tromme musik brage ind gennem mine vægge.
Jeg mangler lidt inspiration til hvordan jeg griber det an.
Så kom med din søde, sure, ironiske, sjove klage.
Jeg ved godt at jeg ikke skal stå med en løftet pegefinger og skælde ud, men lidt alvor må der gerne være bag. Samt at jeg godt ved der kan være larm fra min lejlighed pga gråd fra sur datter...
Så kom med din klage og så kan jeg måske blive inspireret. Der er plads til sjov og spas og seriøse klager.
På forhånd tak
maj 2013
Følger: 114 Følgere: 248 Heste: 1 Emner: 15 Svar: 614
Syntes du skulle tage og snakke med dem, og fortælle dem det du er generet af.
Vi blev nød til at sende en klage, da de slet ikke var til at snakke med - men prøv om ikke dine overbo'er er det. Hvis ikke, kan du jo sende en klage derefter - men giv det lige chancen om ikke det kan løses mellem jer, så i ikke får negativ stemning hvergang i møder hinanden.
sep 2005
Følger: 85 Følgere: 85 Heste: 9 Emner: 323 Svar: 3.451
Klage over beboere på Østerbro xx, x. th.
Jeg har siden de flyttede ind være generet af et højt støjniveau inde fra dem. Det drejer sig primært om eftermiddag, aften og nat. Det er høje råb, skrig der kommer derinde fra, dette er til stor gene for mig. Jeg kan tydeligt høre at de skændes/slås, og det ender som oftest med at den kvindelige beboer råber høj (”hjælp hjælp han slår mig ihjel ect.), hvorefter hun smækker døren og hamre (ikke banker) på min dør og råber at jeg skal lukke hende ind. Jeg er på ingen måde tryg ved at blive vækket klokken halv et om natten af dette spektakel. Jeg ønsker ikke at blive draget ind i deres problemer, og jeg vil ikke lukke et vildt fremmed menneske ind i min lejlighed, og slet ikke midt om natten.
Jeg har ikke ved mine tidligere naboer været generet af telefonsnak, men ved min nuværende nabo kan jeg ofte høre en alm. samtale.
Jeg håber med dette brev, at der kan falde ro over deres aktiviteter inde ved dem, da jeg ikke mener at situationen er holdbar som den er.
De bedste hilsner
Lovise xx
Den anden skrev jeg på vegne af hele opgangen, den blev sat på hans dør, smidt i hans postkasse, samt sendt mail til udlejer:
Kære musikspillende nabo
Vi er mange der er glade for at høre musik, men som det altid er tilfældet med musik, er det ikke alle der kan lide ens musiksmag, - nogle er til pop og andre til techno, og det er jo dejligt at man igennem sin musik kan udtrykke sin personlighed. Det er dog ikke altid hensigtsmæssigt at udtrykke sig så højlydt som du ynder at gøre det. Hvis du har behov for at høre højt musik, så ta’ venligst et par høretelefoner på, da ikke alle i opgangen har samme musiksmag som dig, samt at din høje bas tydeligt kan mærkes i de omkring liggende lejligheder (dvs. alle dine naboer).
Jeg vil tillade mig at citere, hvad der står i lejekontrakten omkring musik og støj:
”Der skal opretholdes ro og orden… MUSIK og anden støj må aldrig være så kraftig, at lyden er til gene for de øvrige beboere. Der skal tages særlig hensyn hertil efter kl. 23:00”
Der kan jo naturligvis opstå en fest ud af ingenting, og de fester er ofte også de bedste, men vi vil sætte pris på at du, så vidt det er muligt, melder det ud en uges tid i forvejen. Så os der skal på arbejde næste dags morgen, kan finde et andet sted at sove.
Jeg håber, at du fremadrettet vil tænke over dette, og skrue ned for musikken, så vi øvrige beboere ikke oplever de gener som efterhånden har stået på længe.
Ydermere er det til stor gene, at fulde og skæve folk kommer og går i din lejlighed. Måske du skulle flytte dit salg til et andet sted – eller bare helt at stoppe, det er jo trods alt ikke lovligt.
Der er sendt en kopi til ejendomsadministrationen
De bedste hilsner
Dine naboer
sep 2005
Følger: 85 Følgere: 85 Heste: 9 Emner: 323 Svar: 3.451
jun 2009
Følger: 20 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 90 Svar: 504
Jeg tog tidligt i forløbet kontakt til bestyrelsen, for at hører hvordan de helst ville at jeg forholdt mig. De sagde at jeg skulle lave en skriftlig klage og ligge i postkassen og samtidig sende en skriftlig klage til bestyrelsen.
Jeg valgte så at se tiden an, da jeg forhørte mig godt 14 dage efter jeg havde født, for lige at se tiden an om det var mig der var hysterisk hormon bombe. Men synes nu at efter 9 måneder at det ikke er rimeligt.
Tak for eksemplerne til klager. De var yderst brugbare.
Og som en nævner er det ikke sjovt at være i krig med naboerne, og det vil jeg også gerne undgå, og være yderst påpasselig med hvad og hvordan jeg skriver.
Larmende nabo...