22. mar 2013 Følger: 31 Følgere: 38 Heste: 5 Emner: 36 Svar: 1.271
BEHØVER vi alle være lige? {{forumTopicSubject}}
Jeg er igang med en aflevering i samfundsfag, og er støt på spørgsmålet:
"Er ulighed negativt i samfundet?" og jeg synes det ligger op til spændende eftertanker.
Er det vigtigt for os, som samfund, at vi alle er lige?
Eller er ulighed en god ting?
Der er jo flere partiers syn på det, men jeg vil gerne høre JER.
Venstre mener jo for eksempel, at ulighed er med til at skabe dynamik i samfundet. Desuden skal man, hvis man kan, da bare blive rig og succesfuld - det skal ikke hæmme en på den måde, at man skal give mere. Så længe at de dårligere stillet i samfundet også får nytte af denne dynamik, og bliver hjulpet med de sociale ydelser vi nu har.
Jeg synes, at det er vigtigt vi alle har de samme muligheder, i forhold til uddannelse for eksempel. Men hvordan vi vælger at bevæge os op i de sociale grupper efterfølgende synes jeg ikke er noget regeringen burde røre ved - Jeg synes, at man skal have ret til at kunne bestemme sin egen skæbne.
Jeg synes, at staten skal hjælpe de borgere som ikke kan klare sig selv. Men jeg synes det virker forkert, at man skal tage fra de borgere som godt kan, for at give til de lavere rangeret i samfundet.
Uha, det var en del - gad vide om der overhovedet er nogen der gider sluge den kamel : o)
Men jeg vil godt høre jer - Behøver vi alle være lige?
apr 2010
Følger: 54 Følgere: 51 Heste: 6 Emner: 175 Svar: 1.447
Man har mål at stræbe efter og når man disse bliver man belønnet.
- Således er jeg af den holdning at mådenholdenhed, stræben og arbejde giver belønning
Mens det modsatte også giver det modsatte. Og sådan mener jeg det skal være.
Hvis alle var lige ville der ingen pointe være i hårdt arbejde, og slid.
For mig handler det om at alle har lige og samme muligheder, men derfra, hvordan man udnytter disse muligheder og hvorledes man opnår succes eller ej skal ikke nødvendigvis være lige.
Men ja, det handler jo meget om ens politiske overbevisning
apr 2010
Følger: 54 Følgere: 51 Heste: 6 Emner: 175 Svar: 1.447
apr 2008
Følger: 133 Følgere: 130 Heste: 5 Emner: 623 Svar: 4.654
Jeg kan ikke se, hvordan det nogensinde kan blive lige og stadig fungere
jun 2007
Følger: 2 Følgere: 3 Heste: 2 Emner: 10 Svar: 152
mar 2013
Følger: 31 Følgere: 38 Heste: 5 Emner: 36 Svar: 1.271
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 34 Svar: 3.577
Jeg føler, at der fra rød blok er en holdning til, at vi alle skal være lige, og derfor skaber de en mur mellem "staklerne der knokler" og "dem der sidder på sin fede røv og tjener en masse penge" - og derfor skal den helt almindelige middelklasse egentlig "straffes" for at have en god indkomst.
Jeg synes faktisk, at rød blok gør meget ud af at skabe denne mur mellem de såkaldte "arbejdere", der fortjener penge, og "direktørerne", der bare bliver stemplet som svin. Eller måske er det bare sådan, det er i min omgangskreds - jeg bliver i hvert fald ked af, at man ikke kan have et realistisk syn på verden, men absolut skal gøre dem, der tjener over gennemsnittet, til nogle grådige svin.
mar 2013
"Vi anerkender endvidere, at held og uheld er en del af spillets karakter, og vi ville bestemt ikke billige, hvis dommeren midt i en kamp pludselig holdt op med at dømme efter reglerne til fordel for et mindre heldigt hold, der egentlig 'fortjente' at vinde kampen. Eller hvis dommeren annullerede et heldigt, men fuldt lovligt mål. Selvom vi godt kan finde på at kalde et sådant heldigt mål for 'uretfærdigt', så mener vi dog ikke, at dommeren skal blande sig i den slags forhold. Dommeren skal altså forholde sig upartisk og ikke intervenere til fordel for den ene part. Spillet skal afgøres af forskelle i de to holds boldkundskaber, samspil, fightervilje og held i en lige dyst. Her betyder 'lige', at man er lige for loven eller - i dette tilfælde - spillets regler."
Det kan godt være, at det er svært at sammenligne et samfund med en sport. Men jeg synes, at den overordnede tanke har fat i noget.
jan 2008
For lige nu forholder det sig jo sådan, at man rent faktisk bliver "straffet" for at være påpasselig og spare op, mens dem der bliver belønnet egentlig blandt andet er dem, der går ud og bruger alle sine penge uden at skænke opsparingen en tanke
jan 2008
- det minder mig om diskussionen om, hvorvidt bøder skal være reguleret efter ens indkomst (NEJ tak). Så er man NETOP ikke lige for loven, men begynder at diktere efter, om det er mere synd for Lise, at hun får en bøde på kontanthjælp, end det er for Dorthe, der er tandlæge. Jeg synes det er møgærgerligt og uretfærdigt, hvis man skal begynde på sådan en lovgivning. Så skal skolebøgerne pludselig også koste mindre for børn med forældre med lav indtægt? Sådan nogle ting synes jeg begynder at køre helt af sporet
jan 2011
Følger: 19 Følgere: 51 Emner: 100 Svar: 592
maj 2007
Følger: 77 Følgere: 78 Heste: 5 Emner: 1 Svar: 1.479
mar 2013
Disse forskelle som du selv nævner der eksisterer er jo med til at danne en ulighed, er det ikke?
For hvis vi alle var lige, ville vores muligheder, indtægter, mm. ikke være de samme?
BEHØVER vi alle være lige?