{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.149 visninger | Oprettet:

Dansk Kronik {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen ! smiley

Så skal der skrives dansk kronik og jeg er helt lost !!
Vi skal skrive den på en artikel der hedder Fusion eller Fission.

Men den skal fylde 3-4 sider ikke mere ikke mindre og min indledning alene fylder 4 linjer.

Hvor meget skal en indledning fylde og hvad skal den indeholde.

Så skriver hun vi skal repræsentere hovedsynspunkterne fra teksten men IKKE lave genfortælling eller referat og så bliver jeg irriteret for hvordan gør man det uden det bliver en genfortælling ??

Håber i kan hjælpe smiley

På forhånd tak !:D


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dansk Kronik
  • #1   10. dec 2014 Du sætter dig med en overstregningstusch og finder alle pointerne. Derefter vælger du hovedpointerne og gengiver dem på maks én side! Din indledning skal fylde maks 10 linjer.
    Dernæst skal du diskutere hovedpointerne, som du har gengivet i redegørelsen smiley


  • #2   10. dec 2014 Tak smiley


  • #3   10. dec 2014 Sig til, hvis du møder flere problemer. Skal gerne hjælpe det bedste, jeg kan smiley

  • #4   10. dec 2014 Tusind tak ! smiley
    Det virkelig hun har ikke gennemgået det med os bare sagt lav en kronik ! smiley

    vil du evt læse igennem og se om det er hovedpunkter og ikke en genfortælling det ikke ret langt smiley



  • #5   10. dec 2014 Her er det jeg har skrevet indtil videre:

    I teksten Fusion eller fission af Kai Aalbæk-Nielsen fra den 22. november 2000 kan vi læse på forskellen mellem de to begreber Fusion eller Fission. Hvor han går meget i dybden i forhold til hvad der hver karakteriserer de to begreber. Han ikke kun beskriver disse to begreber men sammenligner dem med forskellige situationer vi enden har hørt om eller relatere til fra vores hverdag.
    Kai Aalbæk-Nielsen beskriver Fusion som den romantiske kærlighed, stærkt neurotisk præget (Sindsforstyrret), han beskriver hvordan mennesker der levede med Fusion levede i det man kalder: »le mal du siècle« (århundredets sygdom), han fortæller os dets uden om hvordan antallet af selvmord steg kraftigt under denne tid/periode af det romantiske (o. 1800). Kai Aalbæk-Nielsen fortæller hvordan børn og piger kan relatere til denne fusion igennem de kendte eventyr hvor en prinsesse får sin drømmeprins på den hvide hest, men han fortæller os også at vi dog ikke høre om deres liv i hverdagen men kun får at vide at de lever lykkeligt til deres dages ende, til sidst kalder han det for en romantisk kærlighedsundertrykkende ideologi.


  • #6   10. dec 2014 Bare rolig der er mellemrum i dokumentet smiley

  • #7   10. dec 2014 Det er svært, når jeg ikke kender hovedteksten smiley
    Umiddelbart lyder det fint nok.


  • #8   10. dec 2014 Super tusind tak smiley
    Det var også mere om jeg er på rette vej smiley


  • #9   10. dec 2014 Nu ved jeg ikke.. Men går du på gymnasiet?? ??
    Kronikker på gymnasiet består af en indledning, redegørelse, analyse og diskussion. I indledningen kan du kort fortælle om hvor om tekst kommer fra osv. Og hvem den er skrevet af.. Og fortæl her kort hvad hovedbudskabet er.
    Vil også lige sige, at når du skriver redegørelsen, er det bonus, hvis du skriver "forfatteren" mener, påstår, skriver, siger eller fortæller at.... Det er vigtigt at forfatteren skrives med både fornavn og efternavn eller bare efternavnet. ?? Håber det måske hjalp lidt på noget af det. Ellers skriver du bare, hvis det er.. ??


  • #10   10. dec 2014 Beklager tastefejl.. Men det er skrevet på IPhone.. Derfor... ?? haha..

  • #11   10. dec 2014 Tusind tak ! smiley Ja det er 2.g på gymnasiet men som skrevet vores lære sagde bare skriv en kronik til denne artikel og ingen af os har lavet det før smiley

  • #12   10. dec 2014 Analysen, du laver i forbindelse med en kronik, er oftest en analyse af argumenterne, der bliver fremsat i kronikken. smiley

  • #13   10. dec 2014 Super tusind tak ! smiley

  • #14   10. dec 2014 En tragtindledning giver ret gode point. smiley Du genfortæller hovedsynspunkterne, gerne de vigtigste først, derefter analyserer du disse argumenter brug bl.a. Toulmins begreber, hvis i har lært dette, Patos, etos, fremstilling osv. Prøv at gøre overgangen så flydende som muligt. smiley Derefter skal du diskutere synspunkterne med dig selv og reflektere over dem. Rigtig god ting at inddrage situationer, referencer til noget du har oplevet, samfundet eller andet, hvis det er relevant. smiley

    Hvis du kan få det til at flyde i en tekst, uden at dele den op i 4 dele, så er det rigtig godt!
    En anden ting du lige skal huske, er at når du omtaler forfatteren, så skal du altid skrive efternavnet, og IKKE fornavnet. smiley
    Brug disse vendinger når du genfortæller (kopieret fra mine noter):
    - Brug evt. anførende udtryk, dvs. sproglige signaler, der gør det klart, at du refererer (NN skriver, at peger på, indvender, iflg. NN osv.).
    - Eksempler på velegnede udtryk i en redegørelse: Hovedsynspunktet i…, han/hun argumenterer for…, for det første…og for det andet.., hans opfattelse…, han er enig med/uenig med, Han udtrykker.

    Her er et link om bl.a. kronikken.

    https://sites.google.com/site/danskfag/skriftlighed/dansk-stil-stx-1

    Jeg håber dette blev brugbart og overskueligt for dig! smiley


  • #15   11. dec 2014 Tusind tak !!!! det vildt fedt i vil hjælpe smiley
    tror den endte med at blive ret god smiley


Kommentér på:
Dansk Kronik

Annonce