{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.414 visninger | Oprettet:

Fordomme om spiseforstyrrelsramte? {{forumTopicSubject}}

Vi er igang med et skoleprojekt hvor jeg virkelig har brug for alle tøsernes glimrende debatevner smiley

Emnet er spiseforstyrrelse og jeg har sammen med en anden fået ansvaret for den etiske diskution hvor vi meget gerne vil ind på fordomme omkring de mennesker som er ramt af anoreksi.
Så kom frisk. Kender i fordomme og hvad gør de ved folk? en god debat omkring folks meninger (i en god tone!) ville heller ikke skade smiley

Så kom frisk smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fordomme om spiseforstyrrelsramte?
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
    #1   9. dec 2014 Anorektiker er folk der bare vil have opmærksomhed.

Anorektiker er selv skyld i deres sygdom.

• #2   9. dec 2014 AMT, hvad tænker du selv om de fordomme? smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#3   9. dec 2014 Louise: Hmm, nu får jeg nok hug, men tror der er noget om den første. Eller tror at mangel på opmærksomhed har været med til at starte en stor del af de spiseforstyrrelser der er.

Men ved det ikke..

Syntes fordomme er forfærdelige, men det er vel bare et tegn på lidt uvidenhed

• #4   9. dec 2014 Du har sikkert ret i det AMT, det er nok de færreste med en perfekt opvækst der udvikler anoreksi - et eller anet har vel startet det og jeg er glad for at høre meninger - det er lige det vi kan bruge smiley

• #5   9. dec 2014 Anoreksi kan også komme med en god opvækst..

det er har også noget med hvordan man opfatter sig selv.. evt. negativ opmærksomhed fra skolen kan være med til det..

Det er mange ting som spiller ind.. tænker du skriver spise forstyrrelse.. det er bulimi jo også..

Det kommer bare tit af andre problemer end anoraksi

• #6   9. dec 2014 Camilla: Vores primære emne er anoreksi smiley
    Opvækst var nok ikke så velvalgt - her tænkte jeg nemlig også på skole, venner m.m.

• #7   9. dec 2014 Okey endelig trist da det andet er lige så meget det samme så nå i skriver spiseforstyrrelse så går den jo også med ind under..

men jah som sagt det ikke altid det kan også være pigen som er populær og har en god familie og det hele men føler hun skal leve op til noget ikke sys om sig selv og sin krop og der derved sker..

og sys det forkert og skrive at det er fordi de ikke få opmærksomhed det er meget misforstået.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#8   9. dec 2014 Camilla: dette handler om fordomme, ikke om hvordan det er i virkeligheden smiley

• #9   9. dec 2014 Hun skrive hvad man syntes om de fordomme..=) Så skriver min mening om dem..

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#10   9. dec 2014 Camilla: det spørgsmål var til mig smiley

• #11   9. dec 2014 Nå undskyld viste ikke du havde eneret på det.. =) men nu det en dabat så jeg er da i min fulde ret til og debatere det du skriver =)

• #12   9. dec 2014 Citat en god debat omkring folks meninger (i en god tone!) ville heller ikke skade

Så det er hvad jeg gør =)

• #13   9. dec 2014 Du kommer bare frisk med alt hvad du har på hjertet, det vil være en stor hjælp smiley

• #14   9. dec 2014 Folk med spiseforstyrrelse er naive. smiley

• #15   9. dec 2014 - og bliver let manipuleret.

• #17   9. dec 2014 Jeg oplever tit, at folk tror, at jeg har anoreksi, og at de siger til andre, at jeg har det., og det er alene pga., at jeg er tynd, og jeg aldrig har madpakke med i skolen. Jeg synes simpelthen, at det er SÅ latterligt. Jeg sidder i skrivende stund og spiser pizza(godt nok en sund en, men alligevel og en Guld Barre.

Jeg oplever tit: Et slags had til piger med anoreksi fra curvy piger. At folk tror, at det er for opmærksomhedens skyld(det er det måske også i nogle tilfælde). At folk ikke forstår, at det er en alvorlig sygdom.

• #18   9. dec 2014 Selvfølgelig er anoreksiramte da ikke bare ude på at få opmærksomhed, det var dog en ekstremt respektløs udtalelse. Det er en alvorlig sygdom, og der kan være rigtig mange forskellige grunde til, at man udvikler den. Men fælles for de fleste spiseforstyrrede mennesker er, at de forsøger at holde deres problem skjult for omverdenen - så det har jo absolut intet at gøre med opmærksomhedssøgning. Det er altså ikke forbudt at sætte sig lidt ind i lidelsen, før man udtaler sig om den.

• #19   9. dec 2014 Jeg tror også at det hele starter med at de vil have opmærksomhed, og simpelthen bare efterhånden vil have mere og mere..

• #20   9. dec 2014 Men på den anden side, når de har tabt sig så meget at de ikke selv kan se der er noget galt.. Mere og mere

• #21   9. dec 2014 En af de største fordomme er nok at de gør det for at få opmærksomhed. Hvilket jeg synes er en forfærdelig fordom!
    Generelt synes jeg folk ser meget ned på personer med anorexia. Det er en sygdom og ikke noget bare får fordi man lige synes man mangler lidt opmærksomhed. Men på den anden side er det da også forfærdeligt hvis folk virkelig skulle begynde at sulte sig selv for at få opmærksomhed fra f.eks. deres forældre! smiley

• #22   9. dec 2014 Jeg arbejder sammen med en pige, der har haft anoreksi. En ide for jer kunne evt være at kontakte en der har haft en spiseforstyrrelse, og høre personen hvilke fordomme personen er blevet mødt med. Det ved jeg at min kollega snakker en del om, når hun holder foredrag.

Det starter fordi de vil have opmærksomhed? Det er en vigtig fordom at få med i jeres opgave. Men endnu vigtigere er det at få aflivet den fordom.
    En anden fordom jeg har hørt, er at spiseforstyrrede vil være tynde for at være bedre og pænere end andre.

Jeg bliver ikke kun forarget, men også rigtig trist og frustreret når jeg høre folk sige det. Det er tydeligt de ikke ved en fis om emnet.

• #23   9. dec 2014 Johanne: Jeg er enig med dig, men det findes dog også eksempler på, at det sker.
    JEg kender en pige, der ikke ville spise(jeg skriver ikke ville spise, da man ikke kan sige, at hun havde sygdommen, hun prøvede bare "at få den" eller med andre ord gøre de ting, men nu gør, når man har en spiseforstyrrelse), og hun gjorde det for opmærksomhed fra forældrenes side. Det endte dog med at blive en rigtig spiseforstyrrelse.

Jeg tror, at der er nogle, der bruger anoreksi(f.eks.) til at få opmærksomhed fra ens nærmeste, men så kan man jo diskutere, om det er rigtig anoreksi. smiley

Mia B: Det tror jeg slet ikke, at du skal regne med. Selvfølgelig er der jo altid eksempler på dem, der "går en anden vej", men langt de fleste er MEGET stille om det, og de benægter, at de har det.

Jeg er jo ikke ekspert eller noget, men oftest starter det pga.:
    - Man er overvægtig og starter så med træning osv. fordi, at man vil blive slank, men forstår så ikke at stoppe, når man er blevet slank, og træner videre til, at man bliver decideret tynd.
    - Man har en forvrænget forestilling om, at tynde mennesker er perfekte.
    -Man vil ikke blive voksen, og når man bliver meget tynd, mister man jo sine former og menstruation.
    - Man er controlfreak, og hvis der sker en masse negative ting, man ikke kan styre,
    begynder man at træne og lade være med at spise, for så kan man i det mindste styre det. smiley

• #24   9. dec 2014 nu har jeg ikke læst dem alle så beklager hvis jeg gentager men har hørt:

anoraksi er kun for opmærksomheden
    - der er måske nok nogen der har det sådan men det er dem der åbenlyst VISER eller fortæller at de har det. folk med anoraksi eller anden spiseforstyrrelse føler ofte skam over deres sygdom og taler derfor ikke om det og slet ikke viser at de er syge.

du skaber dig bare
    - den er hørt når en med sygdommen rent faktisk træder frem og siger hey jeg er syg og har brug for hjælp. ved ikke om det er en direkte fordom men den gør ondt

det er kun teenager piger der får spiseforstyrrelser
    - det starter måske der med en lav selvtillid men det er set gang på gang at selv voksne mennesker døjer med et forvrænget billede af sig selv og det er ofte det der udløser en spiseforstyrrelse.

jeg har haft spiseforstyrrelse og har stadig et usundt forhold til mad det er først inden for de sidste par år jeg har kunne tale om det jeg er gået fra sygelig tynd til overvægtig og prøver hårdt at komme til normalen på en sund måde og jeg har hørt meget lort igennem min teenage år som har presset mit syn på mig selv. Jeg er stadig utilfreds men det bliver bedre smiley

• #25   9. dec 2014 Den fordom med at de gør det for at få opmærksomhed er forfærdelig. Måske er det i nogle tilfælde, men det er langt fra alle. Det jeg ved er at det oftest sker fordi at man ikke kan se hvor tyndt man pludselig er, når først man har tabt sig lidt, og så kan man ikke stoppe igen. Jeg er sikker på at folk med sygdommen ikke er stolte af det, så det er ikke for at få opmærksomhed. Jeg har ikke hørt så mange andre fordomme end dem der er nævnt, men det jeg synes om dem er generelt hvad jeg synes om alle fordomme. De burde ikke være der, for når nogle udtaler sig om det, er det oftest fordi de ikke ved noget om emnet smiley

• #26   9. dec 2014 Som jeg har forstået det, handler sygdommen oftest om kontrol. Hvis man føler, at andre ting i ens liv ikke er under kontrol (forældrenes forhold, skolen, andre ting), så kan man i det mindste styre sit madindtag og sin motion.

Fordomme:
    -Kun piger har anoreksi
    -Kun tynde piger får anoreksi

• #28   9. dec 2014 Folk med spiseforstyrrelser er psykisk sårbare og derfor svære at omgåes... Jeg tror i hvert fald det må være hårdt at være venner med folk som piner dem selv.

Folk med spiseforstyrrelser er svage mennesker. De er bukket under for depressionen er blevet selvdestruktive.

Folk med spiseforstyrrelser er så optagede af dem selv, at de ikke ser den verden de lever i.

Bum... Og på forhånd undskyld til de spiseforstyrrede brugere der læser med.

• #30   9. dec 2014 Noget jeg syntes der kunne være vildt spænde at kigge på er denne fordom:

Kun unge piger får en spiseforstyrelse

For det tror jeg bestemt ikke er rigtigt. Jeg kan ikke argumentere for at det ikke er sandt men syntes det er en spændende vinkel på problemet. Og måske man kunne finde ud af noget nyt smiley

Hvis i gerne vil vide lidt mere om hvad der sker i hovedet på disse piger så kan i prøve at Google ProAna og ProMia så kommer der nogle meget spændende hjemmesider op.

Men hvor er det dejligt der er kommet mere fokus på dette emne...

• #32   10. dec 2014 Mange tak for alle jeres gode svar - de er en kæmpe stor hjælp!

Og til jer som har foreslået hjemmesider: Det vil jeg bestemt gå ind og kigge på smiley

• #34   12. dec 2014 okay skal lige have noget på det rene den der med kontrol
    har hørt mange steder at uha det er for at have kontrol kontrol kontrol og kontrol

men ehh jeg forstår det virkelig ikke hvorfor er det så vigtigt at få kontrol

hvordan opnår man kontrol ved at spise mindre er det ikke kontrol at vide at man spiser 3000 kalorier slut færdig

det må jo også have noget med et chok så
    hvis man begynder at tælle kalorier og der holly shit jeg spiser 4000 kalorier om dagen så må det jo være et chok som udløser at man skal spise mindre

men hvis man kontrollere at man kun spiser 1800 kalorier om dagen så burde det da ikke udløse et chok at man så skal sænke på kalorierne

(undskyld det måske lyder hårdt men har prøvet at dreje og ligge og klemme mit hoved i omkring 1 års tid nu for at få svar på det her spørgsmål så alle mine frustrationer kommer lige med smiley )

• #35   12. dec 2014 Ina: Med kontrol tænker jeg at folk mener de gerne vil kunne kontrollere et eller andet - og det ender med at blive hvad de spiser. Jo mindre de kan nøjes med at spise, jo bedre 'kontrol' har de over dem selv og deres madvaner.
    Hvis du stod uden at kunne gøre noget, men virkelig havde brug for at et eller andet i dit liv var styret af dig selv, så mon det ikke kunne blive dine spisevaner? Tænker det måske kan være i den retning medmindre jeg tager helt fejl?

• #36   12. dec 2014 det er en anden form for kontrol
    nu kan jeg ikke snakke for alle men de fleste der bliver syge har mistet kontrollen over deres liv det kan være familie situation, mobning eller andet som er hårdt og har taget et godt ryk på ens selvtillid
    så ved at kontrollere hårdt hvad man spiser kan man opnå en kontrol man ikke har haft ellers smiley

håber det gav mening smiley

• #37   12. dec 2014 ehh okay
    så man får en tanke om at jeg skal kontrollere at jeg ikke får fx vingummibamser ind i min mund (så lader jeg bare vær med at spise dem )

men så kommer tanken at man vil kontrollere at der ikke kommer chips ind(så lader man bare vær med det)

og sådan bliver det ved indtil man så ikke kan se at det er skadeligt også at sige nej til fx gulerødder eller salat blade mm (som er godt for en)

(det fucker stadig lidt smiley ) smiley

• #38   12. dec 2014 det er ikke helt sådan men mere at man skærer alt usundt og når man føler man ikke har nok kontrol mere tager man og skærer på alm mad smiley

• #39   12. dec 2014 nygaard okay så tænkte jeg rigtigt men skrev forkert smiley hehe yes tusind tak for svar det var lige et års hjernevridning som blev løst på en halv time smiley yes

men kommer det snigende kan det være bare et mindre vægt tab hvor man tager usundt væk og så sniger det sig hen til at man kan da også lige tage midagsmaden væk og så lige morgenmaden osv.

• #40   12. dec 2014 glad for jeg kunne hjælpe smiley

ja det er tit der det går galt og man føler man er i kontrol men det er man bare ikke smiley

• #41   12. dec 2014 super forstår smiley yes

• #42   13. dec 2014 "At man skal være tynd for at have anoreksi" - dette er ikke en fordom, dette er et faktum smiley
    Sygdommen anorexia nervosa har - som alle andre sygdomme - nogle symptomer der skal være sat "tjek" uden for før man kan få stillet diagnosen. En af disse er blandt andet at man skal være minimum 15% undervægtig, ellers er man per definition ikke anorektiker i vores lægesystem.

At man sagtens kan have en spiseforstyrrelse uden at være for tynd, det kan vi så godt være enige om. En ny betegnelse, der ikke helt er kommet til DK endnu, er EDNOS - Eating Disorder Not Otherwise Specified. Den "dækker over" alle dem som lider af en spiseforstyrrelse men ikke lever op til alle de formelle krav, om man så må sige, for at få stillet diagnosen som anorektiker, bulimiker, ortorektiker, osv.
    Det er skønnet at omkring 15-20% af kvinder i DK lider af EDNOS, mens procentsatsen for kvinder diagnosticeret med anoreksi er meget lavere.

• #45   14. dec 2014 Overspisning er vel en del af bulimi?

• #48   2. jan 2015 Okay. Har det bare tæt på, og har aldrig hørt om at de også overspiser, men sådan kan det vel godt være i andre tilfælde smiley

• #49   3. jan 2015 Ja jeg har den overbevisning (fordom) at Anoreksi opstår pga. andre forhold omkring personen. Feks, mobning, overgreb osv. Ting der går personen så psykisk på og har givet denne person en traume pga at den har mistet kontrollen over sit liv på et tidspunkt, så personen så har et behov for at i det mindste kontrollere sin krop og madbehov på denne måde.

Men en overraskelse jeg ofte hører når jeg nævner at jeg kender en dreng der har anoreksi. "Nå jeg troede bare der var piger der fik anoreksi"... smiley

Mvh TT

Kommentér på:
Fordomme om spiseforstyrrelsramte?

Annonce