Hvad syntes i? Vores udvikling. {{forumTopicSubject}}
Jeg magter ikke lige at skrive hele historien, men det er sådan, at når jeg traver på min pony løber han lidt som en giraf.
Jeg har kun lige haft ham i lidt over 4 måneder!
Vi har haft vores problemer med, at han ville væk fra banen, og jeg ville holde ham på banen, og det har resulteret i buk, mærkelige hop, løbet ind i haven ved dem vi er opstaldet ved og løbet langs folden op mod en mark, så derfor har jeg redet ham med stramme tøjler siden jeg fik ham hjem, selvom jeg godt ved det spænder ham op i kroppen, men det har gjort at jeg følte jeg havde kontrol over ham..
Nu har vi så fået trænet, så jeg kan skridte og trave på banen uden problemer (dog kan andre mennesker ikke, uden han prøver at løbe væk)
Men så sidst jeg red ham besluttede jeg at prøve at give lidt slip på tøjlerne, da jeg gerne vil have ham ned med hovedet, og op med ryggen. Det prøvede jeg så, og dette skete! (billedet)
De to øverste billeder er sådan jeg har redet ham indtil sidste gang, og de to nederste billeder er fra sidste gang jeg red ham, hvor jeg slap tøjlerne mere.
Man kan godt se forskel, og nu ved jeg, at jeg godt kan give slip uden han gør noget (:
Hvad syntes i? Vil meget gerne have jeres mening (:
sep 2008
Følger: 294 Følgere: 316 Heste: 20 Emner: 240 Svar: 1.392
apr 2010
Følger: 60 Følgere: 54 Heste: 4 Emner: 49 Svar: 625
maj 2009
Følger: 54 Følgere: 603 Heste: 2 Emner: 278 Svar: 5.753
Fandt du ud af, hvorfor han ikke ville være på ridebanen?
apr 2010
Men er også ved at spare sammen til en kiropraktor, da jeg gerne vil gøre noget ud af springningen med ham, så vil lige have ham tjekket inden jeg køber springsadel, og for at være sikker på han ikke har ondt, da han også er blevet redet forkert nogle gange /:
nov 2008
Følger: 14 Følgere: 22 Heste: 3 Emner: 2 Svar: 924
Jeg kan godt se at det første er noget skidt, men så må du få noget hjælp så du kan gøre ridning behageligt for dig og din hest, det skal jo ikke være en hive konkurrence men et samarbejde.
At slippe tøjlen og undgå problemet er en dårlig løsning i mit hoved, især hvis du arbejder imod at ville springe. Der er tøjle kontakt og accept af de signaler du giver i tøjlen og forståelse jo alfa omega
apr 2010
Jeg slap tøjlen og med det samme kunne jeg mærke han ikke spændte nær så meget op, så jeg kan se det virker. Jeg går efter at han skal frem og ned, og når de skal det, så skal de også have lange nok tøjler til at kunne det..
Og jeg arbejder også mod at skulle kunne ride bidløs, så snart smider vi biddet. Og derefter kunne det være fedt hvis vi kunne ride i cordeo..
At jeg vil gøre mere ud af springningen betyder ikke en bane og stævner, det betyder bare at jeg vil kunne springe højere på ham end lige nu, og det kan jeg ikke da jeg har bomløs sadel.
Vi har også kun et spring derude hvor jeg har ham, og så vil jeg ikke styre med tøjler i springningen heller, da jeg kan styre ham for sæde, ben og stemme, tøjlen er ikke nødvendig for os, kun når han laver sine små hop (:
nov 2008
Men ja hver sin ridemåde, men alle heste vil da hvis de ikke er vandt til tøjlekontakt eller ikke får korrekt tøjlekontakt stritte imod og spænde op - i mit hoved handler det så om at komme udover det, og ja jeg ser ikke nogen vinding i bare at give slip?
apr 2010
Jeg vil aldrig bede ham om noget der minder om meget dressur, altså gå til biddet og sådan pga. hans fortid, og sådan er det.
nov 2008
Synes bare det er ærgerligt at du får dressur til at lyde som nogegt ondt og farligt, når det i virkeligheden er et af de bedste redskaber du har til at opbygge en sund hestekrop med muskler de rigtige steder og smidighed.
apr 2010
Det er ikke mig der har noget mod dressur, det er min pony. Jeg er hans 6 ejer og han er kun 5 år, og det er fordi (i hvert fald med det ene sted) hvor to børn ville ride dressur, og der sagde han fra, og så solgte de ham. Så det er ikke mig, men min pony der ikke vil dressur, ligesom nogle heste ikke vil springe (:
nov 2008
Dressur er jo ikke = bøje hovedet. Bare det at du sætter dig op på hesten og rider rundt er jo i virkeligheden dressur. Men ja, igen, er det jo bare min mening , og jeg synes det er ærgerligt ikke at prøve at arbejde hen imod et samarbejde og have et mål i stedet for bare at slippe fordi at hesten ikke gider - den er vel dybest set ligeglad med hvad den laver.
apr 2010
Ved godt at dressur ikke bare er at få den ned med hovedet..
Og jo, vi har et mål, første mål er at kunne ride alle gangarter, og at kunne vise tillid til hinanden.
Og han er købt til tur, så det er hvad vi gør mest, skridter en hyggelig tur.
Jeg gider ikke have fat i min hest, jeg vil have i samarbejder uden at jeg har styringen, men at vi kan gøre noget sammen igennem tillid.
nov 2008
Det er lige netop det din hest mangler, tillid til at turde ligge sig på tøjlen, derfor spænder den hvis du tager fat.
Igen, jeg er ligeglad med hvad du laver, og du behøves ikke forsvare at du ikke har samme ambitioner og mål som mig - men det er da ærgerligt at du har sådan en misforstået opfattelse af dressur.
apr 2010
Men man kan samarbejde på forskellige måder med hesten, jeg vælger at vi skal kunne være så frie som muligt. Når vi får lavet sådan en rund bane med hegn hele vejen rundt (Der er nemlig ikke hen på "banen" lige nu, så vil jeg løstræne med ham, og samarbejde imens vi begge er frie, det er mit mål.
nov 2008
Men selvfølgelig er det i orden at have forskellige mål - synes bare ikke der er nogen udvikling som du skriver
apr 2010
Jeg kan se forskel, at jeg fik en mere afslappet hest, og det var mit mål den dag.
nov 2008
Jeg kan ikke se nogen forskel udover buen på tøjlen, ryggen er stadig nede og hestens indundertræden ikke blevet bedre.
apr 2010
Det hele kommer jo ikke på en dag.
nov 2008
Du får ret og jeg får fred.
apr 2010
Følger: 94 Følgere: 238 Heste: 2 Emner: 55 Svar: 389
Du skriver at slippe tøjlerne er en dårlig løsning, hvorfor mener du det? Jeg vil derimod mene at hun gør det rigtigt, hesten mærker ikke noget større pres i munden, og derfor finder han jo ud af et bidet ikke gør ondt, og på længere sigt vil hesten kunne acceptere biddet.
Så syntes helt klart det er et skridt i den rigtige retning.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Jeg kan sagtens forstå din fremgangsmåde :o) Mange heste vil ikke søge ned, hvis de ikke har pladsen til det - altså hvis man har kontakt/strammere tøjler fordi de så møder modstand når de søger ned.
nov 2008
For mig handler det om at man lærer at tage den korrekte kontakt, det er jo ikke forkert og smertefulde for hesten at bruge tøjlen og biddet så længe det gøres korrekt - tror det er der jeg er lidt uenig med TS - hun gør dressur til noget smertefulde og 'ondt' hvilket det jo på ingen måde er hvis man gør det korrekt, tværtimod...
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Hesten ender med selv at strække sig ud imod biddet og søge kontakten er min erfaring, når den har tillid nok til at der ikke blive taget og pillet i det :o).
apr 2010
Har ikke på noget tidspunkt sagt jeg er imod dressur og tøjlekontakt, bare hvad mine oplevelser er men min pony.
apr 2010
Dressur er selvfølgelig ikke ondt, og det er i en vis grad nødvendigt, hvis hesten skal lære at bruge sig ordentligt, men når rytteren bare vil ride skovture, så kan det da for guds skyld da være lige meget om holdningen sidder 100 procent i skabet
Men er enig dressur er ikke ondt, og skal bestemt ikke være smertefuldt, men det er derimod en kæmpe hjælp til at opbygge musklerne på hesten, og et godt redskab til at få en smidig og "lyttende" hest
nov 2008
Jeg kan simpelthen ikke forstå at den ikke kan ride dressur når det du viser på både før og efter billederne er dressur?
Ja selvfølgelig er det ligegyldigt når TS ikke har lyst til det og rider i skoven, jeg prøver såmænd bare at forstå hvorfor man vælger den løsning, for jeg har endnu aldrig oplevet en hest der lige pludselig accepterede bidet ved at man total slap tøjlekontakten, og jeg kan ikke se den forbedring TS kan
apr 2010
Du kan ikke se den forbedring jeg kan, da vi rider to forskellige ting. Jeg går efter han kommer ned og slapper af, og så går jeg efter at vi kan smide mere og mere udstyr. På de nederste billeder kom jeg et skridt nærmere mit mål, og det er jeg glad for.
nov 2008
Tror alle hestemennesker går efter at få en afslappet hest - måske går jeg ikke efter at kunne smide udstyret, men selvom det ikke er trænet kunne jeg da snildt ride rundt uden noget på krikken og den ville stadig forstå mine signaler
apr 2010
Der er da en tydelig forskel? På de første billeder ser man en hest der spænder op og render med hovedet i sky, på de nederste ser man en langt mere afslappet hest, der har sænket halsen .
nov 2008
Først siger du at det kommer an på hvordan du rider og bagefter at der selvfølgelig skal være en form for kontakt - rimelig modsigende.
Jeg snakker ikke om flere kilo, min kan rides med sytråde, men du bliver altså nødt til at have kontakt, modstand, støtte kald det hvad du vil for at hesten kan søge til bidet og arbejde korrekt
apr 2010
Skrev at kontakten kan være minimal, altså at hesten kun lige kan mærke at man er der, og med kontakt mener jeg ikke at man skal have fat i den 24/7 altså give modstand. Hesten skal have frihed til selv at søge frem og ned.
Beklager min måde at formulere mig på, det ligger ikke til min stærke side
maj 2009
nov 2008
maj 2009
Bemærk gerne de dinglende tøjler.
nov 2008
Jeg kan også godt ride nogle runder uden at holde fat i noget andet end sædet og med knæene og så går min hest stadig korrekt, men jeg har aldrig set en person ride længere tid uden nogen kontakt til tøjlen imens hesten bare skøjter derudad med løftet ryg, sug, bæring og indundertrædning - men belær mig gerne, jeg kan simpelthen bare ikke se had det skal føre til udover en stiv hest.
jun 2009
Følger: 75 Følgere: 80 Heste: 3 Emner: 95 Svar: 804
apr 2010
apr 2010
Jeg har redet i hans grime et par gange, er det fint nok at starte der når det bidløs? Eller er det ikke godt i grime?
Grunden til jeg smed hovedtøjet på ham igen, var fordi han pludselig bare springer i luften, men nu er det kun med andre ryttere og ikke mig, så kan nok prøve i grime igen (:
apr 2010
Og vi kan ikke longere så godt endnu, hvis der er sådan jeg skal træne det fra jorden først?
apr 2010
Men hvis de er billige kan de jo godt være man skal få fat i en kapsun
apr 2010
apr 2010
apr 2010
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Mvh TT