hest skal sælges.. hmmm hvad ville i gøre?? {{forumTopicSubject}}
Det er sådan jeg har valgt freja bliver nød til at blive solgt. freja har fejlet en del og har gjordt sådan det har kostet mig en del. problemet er at hvis hun bliver syg igen ender det med jeg ikke har pengene til at behandle hende. det er jo det jeg kalder at forsømme hesten.
Freja har det med at blive syg hvis hun får støvet hø, for dårligt foder med for lidt vitaminer osv. hun lider af bronkitis.
Desuden er hun overvægtig og det skal der trænes på. jeg har overhovedet ikke tiden så hun har gået som foldbums og være med som trækhest på et par skovture..
Mit endelige spørgsmål er at jeg er ret nervøs for at sælge hende.. de sidste par køb og salg har vi kun oplevet som dårligt. hvad vil i gøre for at sikre jer hun kommer et godt sted hen hvor de tager hensyn til hendes sygdom? Tror i overhovedet jeg kan få hende solgt? Og ja. gernerelt. hvad tro i for en prisklasse jeg skal ligge hende på? for mig betyder penge intet men alligevel vil jeg ikke give hende væk..
sep 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 13 Svar: 473
Så for at svare konkret på spørgsmålet, så kan du ikke sikre dig 100%.
aug 2011
Følger: 96 Følgere: 87 Heste: 7 Emner: 278 Svar: 3.182
sep 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 13 Svar: 473
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
Chancen for at du finder en køber, (hvis du overhovedet finder en) som tager sig 100% af hesten, og som gør alt hvad der skal til er desværre meget lille.
okt 2014
Følger: 9 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 1 Svar: 10
maj 2007
Følger: 154 Følgere: 152 Heste: 5 Emner: 3 Svar: 65
nov 2011
Følger: 51 Følgere: 53 Heste: 11 Emner: 87 Svar: 761
Hvis det kunne fungere, så slipper du både for et træls salg eller aflivning
maj 2007
okt 2014
aug 2007
Følger: 53 Følgere: 210 Heste: 7 Emner: 130 Svar: 689
Find evt. en køber og lad hende komme på prøve, hvor du så kommer og kigger? Synes i hvertfald aflivning er meget egoistisk hvis hesten har det fint ellers!
maj 2007
Og har en hest det virkelig godt når den er så ofte syg?
Ig hvad hjælper en prøve periode, det er lige før jeg vil vove og påstå at enten kan man ikke finde en køber til hesten, og ellers er det en tåbe der bare ser en billig hest tilsalg..
Hvorfor købe sig et stort "problem"?
Aflivning er for mig. - ikke egoistisk, men et tegn på at man tager ansvar, og gør hvad der er bedst for dyret..
aug 2007
Følger: 53 Følgere: 210 Heste: 7 Emner: 130 Svar: 689
Nu fik jeg en forståelse af, at med det rigtige hensyn, og en sjat penge, ville den kunne undgå at blive syg. Hvis ikke er jeg naturligvis enig i at en aflivning ville være bedst
nov 2008
Følger: 266 Følgere: 1264 Heste: 11 Emner: 201 Svar: 6.449
Jeg havde selv valgt at aflive, og tænkt, at hesten har haft det godt den tid den var hos en og man har gjort hvad man kunne for hesten. For det har TS jo tydeligvis, hun tænker bare fremad og vil gerne undgå at hun på et tidspunkt ganske enkelt ikke har pengene til hesten, hvis den igen bliver syg.
maj 2007
Det er ikke sikker at køber gør det bevidst, men man bliver hurtigt overrasket over hvor dyrt det er at anskaffe sig en syg hest
Men det bunder nok også ud i at man er mere på de sociale medier, og derfor hører om hvor mange forfærdelige købere der findes - og staldejere som alligevel ikke overholder de krav opstalder har..
Men ja, for mange afliver bare deres heste, men det også et svært valg..
mar 2007
Følger: 56 Følgere: 1369 Heste: 6 Emner: 722 Svar: 4.478
Du kan risikere at hvis hun bliver solgt, at hun hurtigt bliver solgt videre fordi ny ejer måske ikke havde sat sig ordentligt ind i hendes behov.
Når hesten har det godt nu, sys jeg man skal aflive, i stedet for at vente til den er dødsyg og ikke fungere mere.
jun 2007
Følger: 60 Følgere: 61 Heste: 3 Emner: 6 Svar: 411
og da den pågældende hest har problemer med både hove/ben (hvis den er meget overvægtig, er det så tjekket at den ikke er forfangen eller har været det og taget skade her af?) og den har allergi.
Sådan en hest vil jo være så godt som usælgelig. Så i dette tilfælde ville jeg nok lade den aflive i stedet.
Man skal ikke redde en hest for en hver pris, man skal også se på det liv den får fremadrettet. og hvis den netop nu virker glad og rask, så er det vel også nu at den skal herfra. altså mens den stadig har det godt. og ikke efter en længere periode med sygdom igen.
Det er bare min mening
apr 2011
Følger: 8 Følgere: 5 Emner: 10 Svar: 368
Jeg hverken tror du kan eller skal sælge sådan en hest
Jeg kunne ikke lade være at gå i dit galleri for at kigge på Freja, for at kunne svare dig oprigtigt.
Umiddelbart har din pony flere problemer end blot allergi. Jeg kan godt forstå og respektere at du ikke har penge til at passe hende, særligt hvis hun bliver syg igen. Det er derfor godt at du vil tage ansvar omkring dit hestehold. Jeg ser to muligheder:
1. Du beholder din hest. Du ved jo nu hvad den fejler og hvordan den skal passes. Derfor kan du også forebygge og minimere udbrud af sygdom og derved udgifter.
2. Du kan aflive ponyen og afværge at den kommer til at lide igen, ved at komme til endnu et hjem hvor man opdager at det er dyrt, besværligt og tidskrævende at passe et levende væsen der tilmed har særlige skavanker der skal tages hensyn til.
dec 2006
Følger: 20 Følgere: 23 Heste: 4 Emner: 3 Svar: 60
det er virkelig hårdt at afleverer sin hest til slagt, jeg har selv lige været der og jeg følte mig som verdens værste hesteejer men idag kan jeg se at det var det bedste at gøre og det min var mest tjent med. husk de gode ting med dig og din hest og at du har været god for hende, lad vær med at sidde tilbage uvidende om hun har det godt og om hun får den kærlighed og omsorg/behandling hun behøver og fortjener.
apr 2011
Følger: 5 Følgere: 3 Heste: 1 Emner: 6 Svar: 39
Man kan heller ikke lade være med at tænke på at det var præcis sådan man tænkte om "ubrugelige" mennesker i fortiden - mht aflivning.
Jeg ville se om der var andre muligheder først i hvert fald! Man kan som regel, ved købere, fornemme om de er ansvarlige og har deres forstand i orden. Måske du alligevel skulle overveje at "give den bort" for et mindre beløb? Rette hjem kan sagtens findes derved.
jun 2006
Følger: 63 Følgere: 64 Heste: 9 Svar: 1.626
Det vil alligevel være utrolig svært at komme af med hende, jeg havde personligt ikke betalt så meget som 10kr for hende.
jan 2007
Følger: 105 Følgere: 179 Heste: 3 Emner: 353 Svar: 3.401
Der er ikke mange der vil lægge så meget tid og penge i en selskabs- eller børnepony, og der er i forvejen er ret mange shetlændere og 3'er ponyer på markedet som er sunde, raske og billige.
Hvis du kan få hende solgt kan du altid skrive i kontrakten at du vil have besked/forkøbsret hvis de nye ejere ikke kan have hende længere, men selv dét er desværre ingen garanti - det har de folk jeg har solgt til i hvertfald ikke taget seriøst.
Så ja jeg ville nok også vælge aflivning, hvis ikke man evt. havde nogle bekendte der kunne have hende gående.
Eller måske nyt-hesteliv el.lign. vil tage i mod hende? Kender ikke selv så meget til det, men det er måske værd at undersøge
Held og lykke med det i hvertfald!
jul 2013
Følger: 11 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 16 Svar: 51
aug 2011
bare jeg havde reageret fra starten af så havde dette aldrig sket.. men vender man den om havde hun sikkert aldrig fået det så godt som hun har det nu.
Da freja ankom havde hun mange hovproblemer, overvægt, allergi, og så var hun rigtig rigtig signalforvirret. bare at blive striglet var en kamp.
så det var vel medlidenhed at jeg beholdte hende. i god tro at jeg havde pengene til at behandle hende. og så fordi sælger manipulerede mig til at tro hun var rask og det bare var varmen der gjorde hun træk vejret forkert.
freja har det godt nu. men hun vil ikke blive ved at have det godt nu hvor jeg ikke har pengene til næste behandling. mig og min mor tog en alvorlig snak igår. og det fik mig til at indse at med 2 allergi heste ender det med at vi overhovedet ikke har råd til bare at have 2 heste. derfor skal vi altså snart handle.
Jeg ønsker freja det bedste og jeg har ondt af at skulle tage det valg jeg tager. men alligevel indser jeg det nok er det bedste.
Jeg var forresten ude ved hestene idag og da jeg sadlede den ene op så så jeg freja krybbebide! Først troede jeg det var noget jeg bildte mig selv ind men da jeg stille begyndte at lytte så hørte jeg bare hun lavede de der "Hik" som krybbebidere laver! Må indrømme det er første gang idag jeg ser hende gøre dette!
Puha den hest havde lige fået det så godt ;/
okt 2014
jun 2011
Følger: 17 Følgere: 17 Heste: 4 Emner: 2 Svar: 45
Jeg forstår godt folks tanker med at aflive hesten, men samtidig kan man altså godt give en allergi hest et godt liv. Min har slem allergi, og med de rigtige forhold fungere det godt. Hun går i løsdrift, for masser af hø og vi sørge for at det er så støvfri så muligt, ellers vander vi det, og ellers for hun vitaminer ved siden af.
Hun har fået det rigtig godt efter at vi har ændrede forholdene så de passer mere til hende. Jeg synes selv at aflivning nogle gange er den nemmeste løsning. Min dyrlæge havde det selv på tale da vi fandt ud af at hun havde allergi, bare fordi ellers skulle tingene altså ændres for at hun kunne fungere selv som foldhest..
Forholdene blev ændret og jeg har ikke et sekundt fortrudt at jeg valgte den vej
Der findes altså ærlige folk, der kan give hesten et godt liv, og har pengene til det :-)...
okt 2014
aug 2011
jun 2011
Jeg kender da flere steder i Nordjylland, der tager heste ind som man er nødsaget til at komme af med, hvor de giver dem en ny start, og sørger for at de kommer ud til den helt rigtige familie, som passer til hestens behov. For hvis du virkelig er bange for at det kommer til at tage for lang tid, så er det måske den vej man skal gå. Man kan da hvert fald altid høre om det er noget de kan hjælpe med
apr 2010
Følger: 58 Følgere: 49 Heste: 4 Emner: 150 Svar: 1.550
Så mange dårlige erfaringer.. En ren pengemaskine..
Og bestemt ikke til en fed hest/pony. Det tager de ikke hensyn til. Der er RIGTIG mange ponyer derude der er ekstremt fede, og jeg ved at i hvert fald 5-6 stykker af deres shetlandsponyer er blevet aflivet grundet forfangenhed. Freja vejer alt for meget i forvejen, og jeg tror ikke der vil blive gjort noget ved dét problem hos NH.. Selvom det er en sød tanke selvfølgelig.
aug 2011
feb 2007
Følger: 31 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 489 Svar: 2.099
jun 2011
aug 2011
jun 2011
Ellers kan man jo altid høre om transport er noget de kan hjælpe med
maj 2007
apr 2009
Følger: 26 Følgere: 48 Heste: 2 Emner: 5 Svar: 186
aug 2011
Jeg har droppet det med salg. kan ikke klare 100 henvendelser om dagen af folk der bare vil have en gratis hest.
så vi vælger at beholde hende. bliver hun syg så afliver vi hende.
hest skal sælges.. hmmm hvad ville i gøre??