Efter 9. klasse {{forumTopicSubject}}
Hej alle HG´ere
Jeg vil gerne lige have nogle råd.
Min situation er sådan at jeg går i 9. klasse og jo så derfor skal ud af folkeskolen om et års tid. Problemet er at jeg er sindsygt meget i tvivl om hvad jeg skal derefter. Jeg har altid gerne ville arbejde med dyr og da jeg var lille ville jeg gerne være landmand. I skolen elsker jeg at have biologi når det har noget med landbrug og dyr at gøre og jeg syntes også at kemi er sjovt (Selvom det er pisse svært) og min første tanke var jo så at jeg ville gå på htx på bio-kemi linjen og så tage en uddannelse som dyrlæge. Jeg har så i 8. klasse været på brobygning på landbrugsskolen i Roskilde og det var jeg bare rigtig glad for.
Jeg kan godt høre på min mor når jeg spørger hende til råds, at hun gerne vil have at jeg går på gymnasiet, og når jeg spørger min store bror, som selv har gået på htx og er ved at uddanne sig som maskiningeniør, bliver han også ved med at sige, at det er en god idé at blive ingenør fordi der fremover vil være meget arbejde.
Jeg er bare rigtig meget i tvivl og er også lidt bange for at skuffe dem ved at vælge noget de ikke syntes om, da deres mening betyder rigtig meget for mig, specielt når de(selvom de ikke vil sige det højt) har temmelig høje forventninger og høje tanker om mig.
Håber i kan give mig nogle råd, og undskyld for det lange indlæg.
feb 2008
Følger: 95 Følgere: 118 Heste: 4 Emner: 232 Svar: 5.256
Hvis jeg var dig, så ville jeg tage på gymnasiet da det er et krav at have, for at kunne tage langt de fleste uddannelser (også dyrlæge). Du kan tage en EUX-uddannelse hvor du tager gymnasiet + landbrugsuddanelse på 4,5 år (:
okt 2010
Følger: 27 Følgere: 26 Heste: 4 Emner: 4 Svar: 245
okt 2009
Følger: 50 Følgere: 112 Heste: 4 Svar: 1.816
Selvom at der er mange htx'ere, der bliver ingeniører, så er det ikke alle. Det kommer meget an på hvilken linje man går på, samt hvem man er som person.
I folkeskolen kunne jeg lide fag som kemi, fysik, matematik, biologi og geografi (så længe det ikke var at lære bynavne udenad). Jeg valgte htx og kemi-bio-linje. Jeg har været rigtig glad for det!!!! Har aldrig fortrudt mit valg.
Nu er jeg igang med at læse til dyrlæge Men alle muligheder står åbne for mig (i hvert fald inden for det naturvidenskabelige - jeg kan fx ikke læse samfundsfag, fordi jeg med vilje har fravalgt fx samfundsfag på B-niveau).
Du er velkommen til at skrive til mig (enten her eller besked), hvis du har spørgsmål
kh Lea
okt 2009
Jeg kan sige så meget som at med den studieretning som jeg har haft, er første halvdel af første semester på dyrlægestudiet meget en gentagelse af ens 3. g. Dette gælder ikke for dem, der har været på stx - htx har bare været mere indsporet på det jeg ville, hvor "det almene gymnasium" - ja - er alment og bredt dannende
feb 2008
Følger: 95 Følgere: 118 Heste: 4 Emner: 232 Svar: 5.256
feb 2013
Følger: 11 Følgere: 16 Heste: 4 Emner: 5 Svar: 77
Jeg går selv på HTX og er rigtig glad for det. Husk det ene udelukker ikke det andet Hvis du vælger biotek linjen ( som jeg gør) så kan du jo sagtens læse nogen fag op efterfølgende, hvis du finder ud af du skal bruge dem.
Mange tror at gym er et endegyldigt valg, men man kan altså nå at skifte mange gange. Jeg går i klasse med en som startede med at gå på stx.
Du kan da få grundende til jeg valgte HTX:
- Praktiske fag med formål
- Der er HYGGELIGT!
- spændende undervisning
- Jeg kendte et par stykker der skulle derud også
- Trygge rammer
- Samt ikke frygteligt mange mennesker.
Der var naturligvis flere grunde, men HTX var bare det sted JEG følte mig hjemme.
jul 2013
Følger: 8 Følgere: 4 Emner: 11 Svar: 66
feb 2013
Følger: 11 Følgere: 16 Heste: 4 Emner: 5 Svar: 77
Men ja, det er svært. Jeg synes dog ikke jeg har haft seriøse problemer endnu.
jun 2011
Følger: 18 Følgere: 20 Heste: 3 Emner: 29 Svar: 1.153
Som foreslået er EUX måske en mulighed for dig? Ellers vil jeg anbefale dig at tage en gymnasiel uddannelse, da jeg også ved at det hjælper når man skal søge praktik pladser hvis du vælger noget landbrug :)!
Jeg gik selv på HTX, men som skrevet, så udelukker det ene jo ikke det andet, dog skal du bruge nogen bestemte fag for at læse veterinærmedicin (dyrlæge) Vælg noget du kan se kan bruges til noget, og som du syntes er spændende. Selv valgte jeg htx fordi jeg vidste at jeg her kom til at arbejde meget projekt orienteret, hvilket er godt at have med sig, derudover elskede jeg den selvstændighed og frihed vi fik, i form af f.eks. faget teknik man har i 3 G. I modsætning til stx for man en masse "hands on", så det handler jo også om hvordan man bedst lærer
Og så skal man ikke have matematik A på HTX, vi havde to linjer med matematik B :matematikken er meget anderledes end i folkeskolen, hvor jeg selv ikke kunne følge med og fik dumpe karakter flere gange, fandt jeg intet problem med matematik A, det er noget helt andet
Mit bedste råd ville være at snakke med din studievejleder/UU-vejleder eller hvad de nu hedder nu om dage
Jeg studerer veterinær medicin, og du skal være velkommen til at skrive hvis du har nogen spørgsmål
jul 2009
Følger: 90 Følgere: 93 Heste: 6 Emner: 193 Svar: 2.714
Og lad nu for guds skyld vær, med at tænke på hvad du kan få af arbejde fremover. Ja, det er en væsentlig del af ens liv, men man hører nu så tit at folk er trætte af deres arbejde, og der må da ikke være noget mere nedslående at skulle lave det samme sure hver eneste dag, resten af ens liv. Vælg noget DU holder af!
okt 2009
Trådstarter: I bund og grund lærer man det samme hvadenten man vælger fx matematik på højt niveau (= A-niveau) på htx eller stx. Der kan dog være nogle forskelle, på fagets opbygning og hvad man gennemgår - men i bund og grund er det lige nemt/svært.
Nej, fag på A-niveau er ikke svært, hvis man følger med fra starten af og har interessen. Hvis man dog allerede fra folkeskolen ikke har lyttet og lavet sine ting, så er det lidt et chock at komme på gymnasiet. Hvis man derimod er flittig i folkeskolen, er det ikke noget chock at starte på gymnasiet og det er ikke pludseligt meget sværere. Hvis man følger med fra starten af i faget, så er det heller ikke svært at tage på højt niveau, men hvis man bare slapper af og ikke følger med, så får man en hård tid på det 3. år
Mit htx havde mulighed for at vælge matematik på B-niveau, men så godt som alle valgte det på A (tror kun der var 2 i min klasse, der ikke valgte det på A-niveau). Så et tip, hvis du er interesseret i naturvidenskab: vælg matematik på A-niveau!
For både mig og mine veninder var matematik B meget sværere end matematik A. Enig med Eifos, at man bliver forberedt godt igennem de 3 år og at man ikke pludseligt kræver at du kan en hel masse - de bygger lige så stille op, så hvis du følger med, er det intet problem
jul 2013
Følger: 8 Følgere: 4 Emner: 11 Svar: 66
okt 2009
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Hvis du er en hat til matematik på folkeskole niveau, så bliver det svært i gymnasiet.
Jeg kunne kun lige få 02 i problemregning 4 i færdighedsregning i folkeskolen, så på C niveau i gymnasiet stod jeg fuldstændigt af, samme med alle naturfag.
Efter 9. klasse