965 visninger
|
Oprettet:
Tynd mave? {{forumTopicSubject}}
Hej HG
Så mangler jeg lidt råd og vejledning igen vi har den skønneste lille shetlænder, og idag da jeg kommer ud for at lukke på fold, ser jeg at hendes afføring er lidt tynd, ligesom sådan noget grød agtig noget. Så tænker jeg straks, at hun har sand i maven - hun går på jordfold hver dag, og der græs i den ene ende af folden, men hun æder alt, om der er sand eller ej. Jeg har vedhæftet et billede, da jeg er i tvivl om det er tynd?
På forhånd tak!
dec 2012
Følger: 27 Følgere: 26 Heste: 2 Emner: 135 Svar: 1.799
Evt strøfoder på folden kan hjælpe.
sep 2007
Følger: 182 Følgere: 204 Heste: 7 Emner: 68 Svar: 6.085
jan 2014
Følger: 8 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 14 Svar: 68
sep 2007
jan 2014
sep 2007
jan 2014
okt 2012
Følger: 9 Følgere: 9 Heste: 1 Emner: 8 Svar: 378
Hvis du tror, at det kan være sand, så er der en nem måde at teste det på. Tag en gummihandske på. Tag en klat afføring op på håndfladen og træk nu gummihandsken ned omkring. Fyld vand i og slå en knude. Stil handsken så den ikke kan bevæge sig. Når afføringen er opløst, så vil eventuel sand lægge sig i bunden af fingrene.
Hvis hesten spiser jord/sand, så kan du evt. give den et tilskud af loppefrøskaller. Det vil hjælpe den til at komme af med det igen.
Når det så er sagt, så skal du kigge på fodringen af din hest.
Er fodringen optimal? Den har lige nu brug for ekstra vitaminer/mineraler for at sætte vinterpels.
Har den fri adgang til stråfoder (hø/halm)? Bliver den fodret mindst 2 gange dagligt?
Fodringsforslag til en shetlænder:
1) Safe & Sound fra Brogaarden + vitaminer ved siden af + hø
ELLER
2) Suregrow fra Brogaarden + lucerne + hø.
Brogaarden laver gratis foderplaner, hvis du kontakter dem.
Jeg har selv haft gode erfaringer med begge løsninger. Også til overvægtige shettere med tendens til forfangenhed...
Men husk, at hvis din shetter går ude, så skal den have adgang til at enten hø eller halm. Undgå wrap, da det er for stærkt for deres små maver.
En anden ting: Check med dyrlægen, om din pony har orm. Det kan nemlig også give tynd mave. Det er lige nu tid til at tage gødningsprøver. Dette gøres helst 2 gange årligt (forår og efterår).
Tynd mave kan også skyldes stress, men det går jeg ikke ud fra er grunden her. Men har den mistet en kammerat, eller er der megen uro omkring den, så kan det også have indflydelse på dens trivsel.
Hvis den har ondt et sted, kan smerten udløse en nervøs mave. Jeg har en hoppe, som låser i ryg/nakke/skuldre. Når det låser sig fast, og hun får ondt, så får hun tynd mave. Det hjælper efter en omgang fys./kiropraktik.
Jeg håber, at du finder løsningen på problemet, da der kan være mange årsager.
jan 2014
sep 2007
jan 2014
jan 2014
okt 2012
Følger: 9 Følgere: 9 Heste: 1 Emner: 8 Svar: 378
Da du ikke skriver, hvilket foder der benyttes samt mængde, så er det jo svært at rådgive dig, om din pony er dækket ind. Men det vigtigste er, at en hest er designet til at spise 24 timer i døgnet, så den skal helst have adgang til noget spiseligt det meste af tiden. Så hvis den går på jordfold, så må du lægge noget ud til den, så den i det mindste er tilbudt en form for fyld i maven, da en shetter jo ikke tåler de store mængder foder/græs.
Jeg gør sommetider det, at jeg lukker mine på græs med mundkurv på i nogle timer hver dag, så de får noget græs, men det tager dem længere tid at få den samme mængde, som de kan tåle.
jan 2014
dec 2013
Følger: 27 Følgere: 40 Heste: 2 Svar: 518
jan 2014
dec 2013
Følger: 27 Følgere: 40 Heste: 2 Svar: 518
den dag da gik nogle dagen før det bliv nomalt igen men jeg vil nok
for taget nogle ormprøver på hesten og se hvor højt den ligger
jan 2014