5.007 visninger
|
Oprettet:
Alaskan husky hvalp ?? {{forumTopicSubject}}
Nogen med alaskan husky? eller anden hund..
Hvor meget foder skal de have om dagen som hvalp ca?
ved godt der er forskel på hvilket foder osv, men søger efter en guideline
sep 2012
Følger: 7 Følgere: 6 Heste: 4 Emner: 2 Svar: 161
maj 2009
Følger: 54 Følgere: 602 Heste: 2 Emner: 278 Svar: 5.753
Ikke skræmme sådan.. :o) Ja, spids-hundene er aktive, men så er det heller ikke værre. Man kan sagtens købe en sådan hund som førstegangs hundeejer.
Man skal bare sørge for at aktivere hunden både fysisk og mentalt. Så får man en rigtig god hund - men sådan er det for alle hunde, både pudler, spidser, gårdhunde og blandinger! Alle skal aktiveres Nogle bare mere end andre.
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
maj 2009
jan 2011
Følger: 19 Følgere: 51 Emner: 100 Svar: 592
Og så har den racermave (indendørs) - mmmmhhhh!!
Line: Rolig. Jeg har haft hunde før og har stadig en gammel foxterrier også. Du behøver ikke spille bedrevidende før du kender situationen og desuden kan en førstegangsejer vel være lige så god som en erfaren hundeejer.
Og så vil jeg gerne lige tilføje at alaskan husky og sibirian husky er 2 forskellige racer og alasken husky er ikke så aktivitetskrævende som sibirian og fungerer fint som hyggehund.
maj 2009
jun 2008
Følger: 115 Følgere: 102 Heste: 7 Emner: 176 Svar: 3.499
Vores hund har en utroligt sart mave, og der er mange ting, der giver hende dårlig mave i flere dage, selvom hun måske kun har fået lidt af det. Hun voksede op på hvalpe-skånekost og HUSK fordi hun konstant havde dårlig mave. Nu, som voksen, klarer hun sig med en lille smule HUSK en gang om dagen, så længe hun ikke får de ting hendes mave ikke kan tåle.
apr 2008
Følger: 36 Følgere: 32 Heste: 8 Emner: 30 Svar: 376
Mht at Husky racerne ikke er en førstegangs hund, er jeg helt enig... Meeeen har er man født og opvokset med hunde, og taget en aktiv del i hundens liv, og ved hvad man går ind til med den specifikke race, ser jeg det ikke som et problem.
Min første hund, var en schæfer, og det er absolut heller ikke en førstegangs hund, men jeg er født og opvokset med hunde af forskellige racer, og har siden lille, taget stor del i hundens pasning... Og jeg har kun haft gode og stabile hunde, med gode oplevelser
Men ja der er mange der ikke sætter sig ind i racerne, og køber dem udelukkende pga udseendet, desværre. Men TS jeg får en fornemmelse at hunde har været en del af dit liv før denne hvalp, så al held og lykke med det bette pus
maj 2007
Følger: 10 Følgere: 113 Heste: 2 Emner: 10 Svar: 880
maj 2007
jan 2011
Alaskan husky forveksles tit med de andre typer og de er ikke ens.
apr 2008
Følger: 36 Følgere: 32 Heste: 8 Emner: 30 Svar: 376
maj 2007
jan 2011
jan 2011
Og jo selvf skal de aktiveres lige så meget som andre store hunde, det er ikk det jeg siger..
maj 2007
maj 2007
I kan da være totalt ligeglade... Pas jeres eget i stedet. - svar på hendes spørgsmål og hver ligeglad med andet
jan 2011
Jeg ville egentlig ikke skabe debat om mit valg af hund.. Jeg har skam snakket med avlere og hundetrænere og dyrlæge og læst en masse på nettet, netop for at finde den rigtige hund.. Specielt fordi vi i forvejen har en hidsig foxterrier, så var det vigtigt at finde en den ikke ville æde
apr 2007
Følger: 33 Følgere: 32 Heste: 6 Svar: 2.452
okt 2004
Følger: 80 Følgere: 83 Heste: 4 Emner: 588 Svar: 16.651
Så synes jeg da, at du skal kontakte vedkommende, for hun har forhåbentlig styr på hvad der er bedst.
Og så vil jeg lige informere om, at ingen slædehunde er hyggehunde. De kan som regel godt lide at hygge og slappe af, men de har et større aktivitetsniveau end mange andre hunde. Hvordan AH'ens niveau er ved jeg ikke, men jeg kan garantere, at den ikke er "hyggehund", i den forstand, som ordet normalt bruges. :o)
Og så held og lykke med din nye hund, slædehunde er nogle af de mest fantastiske hunde! :o)
maj 2007
nov 2006
Følger: 42 Følgere: 888 Heste: 16 Emner: 75 Svar: 1.782
Min hvalp har lige været igennem samme omgang
VH
Annette
okt 2004
Nu ved jeg tilfældigvis at Lykke har meget erfaring, med netop den type hund.
Hvor meget erfaring har du med dem?
maj 2009
Det er bare ikke i orden, den måde Lykke "siger sin mening" på. Fint at hun har masser erfaring med hunderacen. Så kan hun jo enten dele ud af den herinde eller lade være med at kommentere - for hvorvidt TS bør have netop denne race, handler tråden her slet ikke om.
maj 2007
Hvis man virkelig har så meget erfaring, så hjælper man istedet for bare at lukke sådan en slags lort ud..
Men folk elsker jo tydeligvis at lukke lort ud på så ulækre måder
jul 2014
Følger: 4 Følgere: 5 Heste: 6 Svar: 32
Og én ting er sikkert, hvis man ikke giver mutter ell huskey's den motion de har brug for, så skal den nok gøre opmærksom på det. Og bare at lukke den i løbegård, fungere IKKE.....min 1 årige forcerede et hegn på 2,5 meter i højden, UDEN PROBLEMER.
Når den lå på gårdspladsen, så gravede den brosten op fordi den kede sig, og det var meget sjovere end at lege med dens legetøj. Og så skal man lige vide, at hanhundene er MEGA dominante (ingen regler uden undtagelser)
jan 2011
Lykke; du er da sød at høre på.. Hunden kommer ikke videre herfra, men det er da dejligt at du dømmer mig uden at kende mig..
Desuden har jeg jo sat mig ind i racen eftersom jeg både har snakket med opdrætter, hundetrænere og dyrlæge og også læst en masse. Men i kan vel ikke tåle hvis man ikke er enig i jeres mening.
Jeg spurgte om hjælp til foderet fordi der intet stod på posen og sælger er pt i sverige.. Giver den det jeg fik af vide men det kunne vel ikke skade at høre andres erfaringer om lige netop fodringen.. Men undskyld jeg spurgte da.
aug 2014
Følger: 5 Følgere: 5 Heste: 5 Emner: 1 Svar: 86
det lyder som en utrolig spændende hund, og jeg er sikker på at du sagtens kan være en god ejer for den, du tager immervæk et rigtig godt skridt ved at spørge til råds når du er tvivl, at du så støder på nogle der straks ser sit snit til at prøve at gøre sig selv bedre på andre bekostning, må du bare lade glide ud af det andet ører.
vi har selv her i hjemmet, det folk betegner som en besværlig energirig hund, og selvom vi ikke var så erfarne som hundeejere igen, lykkedes det os at blive nogle gode ejere og motivere vores lille energibundt.
hun er en blanding af dansk svensk gårdhund og dværgpincher og jack russel, hun er en energirig rottedræber, der allerede nu i sit korte liv har taget flere forskellige liv, heldigvis de rigtige
jan 2007
Følger: 63 Følgere: 56 Heste: 2 Emner: 147 Svar: 1.078
jan 2011
jan 2007
okt 2004
Det Lykke skriver, må jo være skrevet ud fra, at TS giver udtryk for ikke at vide så meget om hunden - ud fra det hun skriver. Ja, det kunne være skrevet anderledes - men meget af det du skriver, kunne fx også være skrevet betydeligt pænere.
JGR - Det er godt, at du har undersøgt racen, før du anskaffede dig den. Bare du er opmærksom på, at dyrlæge og hundetræner ikke nødvendigvis ved særlig meget om de enkelte racer, og at det ikke altid giver et særlig godt billede at spørge én, fordi man har et subjektivt blik på det. For at få så meget viden som muligt, er man nødt til at spørge flere dyrlæger, flere trænere, flere opdrættere.
Jeg kender da mange dyrlæger, der ikke ved særlig meget/ikke er opdateret på racer eller adfærd, jeg kender dygtige trænere, der ikke ved meget om de enkelte racer, og jeg kender opdrættere der selv efter mange år med samme race, ikke ved særlig meget om deres egen race.
Jeg siger ikke, at det er tilfældet for dig, jeg siger bare, at det ikke nødvendigvis er den endegyldige sandhed, du har fået at vide. :o) Hvis man påstår at en slædehund er en hyggehund, får det mig til at tvivle på, hvor meget viden man egentlig har om typen. Ikke at DU har gjort noget forkert, men at du er blevet forkert / delvist forkert informeret.
jan 2007
http://www.masterpiece.dk/UploadetFiles/11862/138/puppy.pdf
dec 2011
Følger: 188 Følgere: 257 Heste: 7 Emner: 763 Svar: 2.246
Hun var 1 år og 9 mdr. Hun var drægtig og problemhund med 7 tidligere hjem bag sig. Jeg fik at vide at jeg ville få hende aflivet indenfor en måned. Idag har jeg haft hende i 7½ år, og ville ikke bytte hende for noget i verden, trods jeg havde mine kampe med hende det første år.
At dømme folk på den måde er simpelthen ikke ok. Fair nok at anbefale folk at sætte sig ind i racen - det var hvad der hjalp mig, men at sige at folk opgiver deres dyr fordi de ikke har sat sig ind i den, det er lavt.
feb 2011
Følger: 4 Følgere: 2 Svar: 8
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 34 Svar: 3.577
Ja, en slædehund kræver utroligt meget, og jeg ville normalt heller ikke anbefale den til førstegangskøbere hvis ikke man har sat sig ind i stoffet, men en schæfer er da heller ikke det første man vil anbefale til en førstegangskøber. Hvis nu folk lod være med at føle sig så forbandet trådt over tæerne og insistere på at kun deres hunde er det rigtige og at andre forslag er helt forkerte, så ville diskussionen måske ikke gå helt så meget op i hat og briller
okt 2004
Problemet er bare, hvis man ikke har sat sig ordentligt ind i racen, og derfor fx forventer, at det er en hyggehund. For det er der ingen slædehunde, der er. :o)
okt 2009
Følger: 1 Svar: 7
Får den tilgodeset det formål, den avles til, nemlig at være slædehund, og stimuleres på måder, der kan modsvare dette, er den sikkert lige så god en familiehund som f.eks. en ruhåret hønsehund kan være.
jan 2011
sep 2004
Følger: 53 Følgere: 68 Heste: 2 Emner: 107 Svar: 926
til dem der blander sig i racen. BLAND JER DOG UDEN OM! det er ikke det TS spørg om. I kan ikke dømme et menneske i ikke kender! Ingen hunde er ens men alle hunde har brug for motion
okt 2004
sep 2004
dec 2007
Følger: 33 Følgere: 134 Heste: 3 Emner: 475 Svar: 5.398
okt 2004
Hvad skulle det mon ellers være?
sep 2004
okt 2004
"til dem der blander sig i racen. BLAND JER DOG UDEN OM! det er ikke det TS spørg om. I kan ikke dømme et menneske i ikke kender!"
Der blander du dig jo i hvad andre skriver. Så er det jeg spørger: Men du må gerne blande dig?
Jeg dømmer hverken TS eller hendes hundehvalp, så det kan jeg ikke svare på.
jan 2008
jun 2014
Følger: 27 Følgere: 23 Heste: 1 Emner: 9 Svar: 36
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.149
En AH er avlet med ET formål: at lave den ultimative slædehund. Den er mere en type end en race. En siberian husky er jo allerede en aktiv arbejdshund. Vælger man en SH af brugslinier får man i høj grad en brugshund. Vælger man en AH, så får man ENDNU et gear...
At man (måske) KAN få den til at klare sig som hyggehund uden at den æder hjemmet eller får andre adfærdsproblemer er muligt... det kan man jo ganske ofte med mildere racer som f.eks. labben. Det betyder ikke at det er fair overfor hunden, og jeg er helt uforstående overfor at man overhovedet anskaffer sig en brugshund hvis ikke man vil bruge den,,, hvorfor så ikke vælge en hund med et aktivitetsniveau der matcher ens ønsker?
Jeg har islandsk fårehund og australian shepherd. Begge mine kan affinde sig med minimal aktivitet. De ødelægger ikke hjemmet, de får ikke alverdens adfærdsproblemer.
Men islænderen bliver mere gøende (hvad man jo kun opdager hvis man normalt er aktiv med den og derfor ved den normalt ikke gør så meget -det er en gøende race af natur, men kedsomhed gør den endnu mere gøende), og aussien får udprægede stress-tendenser.
At de ikke trives optimalt med minimal motion, opdager man først den dag man faktisk giver dem den aktivitet de har behov for... så liver de nemlig op og bliver hent anderledes at være sammen med... så gad vide hvor mange af de der hunde der "sagtens kan klare sig som hyggehunde" egentligt går rundt og mistrives?
jan 2011
Men jeg holder stadig fast i at AH er en fin hyggehund og at den ikke behøver det samme som de andre slædehunde racer.. Men at få folk herinde til at overveje om det måske, MÅSKE kunne være at deres mening ikk var den helt 100 % rigtige, det er lige så svært som at pisse i bukserne uden at blive våd
nov 2007
Men jeg er ganske uenig med dig i at de er mindre krævende end andre slædehunde. AH er jo netop KUN avlet til ET formål, nemlig at være den ultimative slædehund. Det betyder self ikke at den ikke SAMTIDIG kan være en god familiehund der bor i huset og hygger sig med ejerne... men den er i høj grad en brugshund... Avlsdyrene er jo netop udvalgt udelukkende udfra hvor godt de arbejder.
jan 2011
Eller siger du bare hvad du har hørt fra andre / læst om?
For det samme gør jeg
nov 2007
AH kender jeg fordi der her hvor jeg bor, findes en der har en god stak af dem som bruges aktivt til træk. Yderligere står jeg gerne i forreste række når der et par gange om året afholdes løb i plantagen 50meter fra hvor jeg bor -er er folk ganske villige til at fortælle om deres racer (det er jo ikke AH allesammen).
På træningspladsen er der osse kommet et par stykker, som dog begge er omplaceret fordi ejerne ikke magtede dem.
Jeg udtaler mig ikke udfra hvad jeg har læst i en bog, men udfra de eksemplarer jeg kender -og udfra lidt logisk sans. Hvorfor skulle AH adskille sig SÅ markant fra alle andre racer der har en brugslinie?
Tag Schæfer, labrador, aussie, border collie og hvad du nu ellers kan finde af brugsracer.
Kigger man på brugslinien i disse racer, så ER der en markant forskel i drift, behov for aktivitet, trænbarhed og en masse andet.
Dette skyldes jo atr man netop har avlet helt specifikt for at få hunde der dur til det de er lavet til.
Men du prøver nu at overbevise mig om at en AH er helt anderledes? At selvom "racen" er lavet til træk og avlsdyr udvalgt på baggrund af netop dette, så er de træk ikke slået igennem?
jan 2008
Det kommer helt an på, hvordan man definerer ordet. At sige at AH'en kan bruges som "hyggehund" betyder ikke, at man kan sidestille det med, at den behøver mindre motion. Men den kan fungere som hyggehund samtidig med, at den bliver stimuleret ordentligt og får ordentligt med motion.
nov 2007
Men TS giver jo udtryk for at det er en hund der er mindre krævende end de øvrige slædehunde, og deri er jeg uenig. Den er jo netop lavet som fuldblods brugshund.
jan 2008
jan 2011
nov 2007
Siberian husky er jo efterhånden en gammel race... AH er derimod en ret ny "opfindelse" og blev lavet for at få noget der var ENDNU bedre end huskyen (som jo i forvejen er ganske fremragende til formålet).
Så hvis ikke det er den ultimative arbejdshund/arbejdsnarkoman, så ved jeg ikke hvad er...
Og jeg siger ikke at du så helt sikkert vil give op eller at du ikke har tænkt dig at være aktiv med den -faktisk har jeg på intet tidspunkt spekuleret i om du mon er en dårlig hundeejer. Jeg kender dig jo ikke så det aner jeg ikke en hujende fis om
-jeg kommenterer udelukkende på den opfattelse at AH skulle være mindre krævende
jan 2008
jan 2011
Den er avlet til slædeløb og er hurtig og adræt men den har ikke så stort behov for det som de andre.. Det er forskellen
Alaskan husky hvalp ??