Stress af skolegang? {{forumTopicSubject}}
Hej,
Jeg har siden 11 august gået på hg. Hvilket jeg var super flad for til at starte med, da jeg et halvt år før bare havde gået og lavet ingenting.
Desværre er min klasse ikke helt så moden som jeg håbede på ... Jeg har dog valgt at blive i klassen da jeg håbede/håber de holder op me at opføre sig som børn på 10...
Der er derfor larm og ingen koncentration når vi hr timer, der bliver kastet rundt med ting og sager,
Mit spørgsmål er så om sådan nogen ting kan være grund til stress?
Jeg har ikke længere overskud til noget som helst, jeg bor med min kæreste for os selv så der er jo både hus der skal gøres rent og hunden vil også gerne fodres og passes. Det er bare som om jeg ikke kan finde overskud overhovedet, hverken til kæresten, hunden, rengøring eller hesten
Jeg har ikke fået konstateret stress, og der er Heler ikke nogen der siger det lige præcis er stress,
Det er bare øv ikke at have overskud overhovedet, nogen der kender er godt tricks der kan give mere overskud?
Jeg er ikke hjemme før 17.30 mandag tirsdag og 16.30 de andre dage så det er ikke fordi der er mange timer at gøre noget med,
Jeg hår i seng hver dag kl 23.00 eller før, i håb om at være frisk når jeg står op 5.30.
Håber der sidder en klog person med gode råd til at finde overskud
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 64 Heste: 6 Emner: 124 Svar: 9.496
sep 2011
Følger: 71 Følgere: 51 Heste: 11 Emner: 166 Svar: 669
sep 2005
Følger: 13 Følgere: 18 Heste: 2 Emner: 166 Svar: 643
Det der mest springer mig i øjnene er dog at du kun sover 6½ time!? Det kan meget vel være den største grund - sæt af til at få 8 timer, for hvis du ikke sover nok, så har man netop ikke overskud til ret meget og det kan også have store sundhedsmæssige konsekvenser, ikke bare nu, men også ud i fremtiden.
Man bruger søvnen for at "rense ud" i hjernen. Manglende søvn bliver ofte koblet til senere alzhiemers og det er for nyligt bevist at specielt kvinder får en markant større risiko for hjerteproblemer ved bare 1 times manglende søvn.
Søvnunderskud i sig selv kan give stress, så sørg for at få din søvn og så må du uddelegere nogle af opgaverne hjemme til din kæreste eller de må vente til weekenden.
sep 2009
Følger: 56 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 621 Svar: 11.249
Kunne være at tegne, læse, høre musik etc etc
Det giver virkelig meget
Læs 20 min inden du går i seng, så er din hjerne gearet med inden du skal sove
Forsøg at sove set samme tidsrum hver nat også i weekenderne
Lav den mad der skal bruges i ugens løb i weekenden så vidt muligt, frys det ned så er det lige til at tø op og spise istedet for at du bruger hverdagsenenergi på madlavning
Håber det kunne bruges
nov 2007
Følger: 34 Følgere: 36 Heste: 4 Emner: 24 Svar: 281
Selv har jeg været ud i stress flere gange, grundet min hverdag består af at stå op hlav 6, køre på arbejde kvart over 6. Have fri klokken 15, nå i stalden klokken kvart i 4, ordne de 2-4 heste jeg har dagligt, være hjemme lige knap klokken 7 (eller hvornår jeg nu lige kan nå det), og så skulle rydde lidt op, spise aftensmad, gå i bad og i seng. Selv prøver jeg at gå i seng klokken 9 hver dag, men det bliver sjældent før 10 at jeg ligger i sengen... det er en hård hverdag - men det fandt jeg først ud af da stress sympotomer ramte mig.
Synsforstyrrelser og derefter dunrende hovedpine (med grad af migrene) og så ellers kvalme, let tildens til sygdom osv... Så mit råd til dig er .. sker ned på dine aktiviteter. Snak med din kæreste. Eventuelt for en tid måske få en sød pige/dreng til at hjælpe dig med din hest et par gange om ugen - så du kan falde lidt til ro og genvinde overskudet og nedholde risikoen for faktisk stress. Det er dte bedste råd jeg kan give dig!
- og så mere søvn - men det er lettere sagt end gjordt (ved jeg fra mig selv)..
maj 2010
Følger: 28 Følgere: 30 Heste: 1 Emner: 7 Svar: 129
sep 2011
Det var min kæreste der først luftede tanken om jeg muligvis var alt for stresset, han viser stor hensyn til det og forlanger ikke det vilde af mig. Han er ikke for god til at hjælpe med det huslige, men han stiller heller ikke voldsomme krav til oprydningen.
Jeg har været gået i seng omkring 10 siden mandag, men det var som om det ikke rigtig virkede, fordi min krop er van til at skulle sove 23-24, så det gav mig ikke rigtig mere søvn, det der som sådan virkelig hjalp var faktisk at fordele opgaverne. der er vasketøj helt op til ørene, men sætter kun én maskine over når jeg kommer hjem, for noget at spise, tager ud til hesten, hjem og lave mad, putte/hygge på sofaen med kæresten og så i seng, jeg sover nu omkring 22.30.
Så i mit tilfælde hjalp det faktisk rigtig meget at sætte alle opgaverne til side til jeg selv følte en smule overskud til det.
Så opvask osv må vente lidt endnu, i for alle tak for jeres svar, de har hjulpet meget
aug 2006
Følger: 42 Følgere: 44 Heste: 2 Emner: 16 Svar: 1.698
sep 2011
sep 2009
Ved ikke hvordan du er sammen med mennesker, men personligt er jeg rimelig introvert.
Så jeg starter ud med at være træt. Hvis jeg i en periode kører mig selv for hårdt begynder jeg at få hovedpine og blive endnu-endnu mere træt.
Fortsætter jeg ud over grænsen med hovedpine bliver jeg decideret syg af det (influenza-symptomer med hovedpine, kvalme, feber og så fremdeles).
Der kan altså gå alt fra dage til uger før jeg bliver rigtig skidt af ikke at lytte til mig selv. I perioder kan jeg sagtens kapere at være meget social, hvor jeg andre gange kan få det rigtig skidt bare af at følge med i skolen.
Men tænker at det kunne skyldes at du nu har noget din grænse for hvor meget socialhed, larm og så fremdeles du kan klare, så din krop siger klart "STOP - gear ned!" for at det ikke kan misforstås.
sep 2011
Må lytte mere til mig selv
sep 2009
Jeg har flere sygedage på opløbs-kontoen i løbet af gym, fordi jeg vidste at jeg enten tog fri og tog tid til mig selv eller lå syg et par dage efter.
Men ja, den med at lytte er en god plan
maj 2013
Følger: 13 Følgere: 11 Heste: 3 Emner: 3 Svar: 42
sep 2011
Der hvor han står er der ikke mulighed for at andre kan holde øje med hvad der sker omkring ham, der er ikke rigtig nogen faciliteter.
Derudover skal han jo have store lange pauser hvor han bare går og er hest, disse pauser er helt uden nogen form for træning, og da jeg ikke ønsker en part kun skal have nytte af ham on/off taler det også imod.
Han trænes 4 uger i streg og har 2 måneder fri, før vi igen træner 4 uger. de tider han har fri er jeg ude ved ham 1 gange om ugen, så der er ikke så meget stress på det tidspunkt.
nov 2011
Følger: 83 Følgere: 52 Heste: 3 Emner: 27 Svar: 222
http://www.b.dk/sundhed/chris-macdonald-den-store-loegn-om-soevn
Stress af skolegang?