At besinde sig... accept af foskelligheder. {{forumTopicSubject}}
Hej HG.
Ja min frustrations tærskel er måske ikke den bedste pt.
Som de fleste af Jer ved så går jeg utrolig MEGET op i hestens ve og vel. At hesten kommer først ift. ALT Vi har hest for at give de et optimalt liv og ikke KUN fordi vi vil opnå noget til egen fordel.
I dag så traf jeg min gode venindes veninde. Vi skulle tilbringe en del af dagen sammen og hjælpes ad til et stævne de skal til.
Her klager så min veninde så over sin følhoppes mave og at den ikke ser ret godt ud nu hvor de skal bedømmes osv. Jeg har så rådgivet hende til at give meget mindre krybbefoder og give den en gødningsprøve da jeg tror den har orm som ikke bare forsvinder ved hvilken som helst ormekur (bændelorm o.l.)
Veninden rådgiver hende til at lade være med at give den hø/wrap/halm 2 dage før stævnet og hellere give mere krybbefoder for det gjorde hun fordi hendes blev så oppustede hvis de fik dette mere end to dage før de skulle i ringen.... Jeg blev simpelt hen så vred, jeg brummede højt og sagde at det skulle hun bestemt IKKE, (skulle virkelig tøjle mit temperament) og forklarede hende at det var galskab og hvorfor. Hun begyndte med at sige til den race så skulle man og pladder pjat Jeg svarede så at heste er heste uanset race og spiser ca. 18 timer i døgnet og har behov for ordentlig grovfoder i disse timer. Min veninde mærket nok hvor opbragt jeg blev og sagde at det er jo så mange forskellige meninger om foder som der er heste mennesker.. Men jeg NÆGTER at tro den er SÅ gal...
Derfor er jeg nødt til at spørge Jer...
Er dette NORMALT?? Foregår det virkeligt MEGET af dette??
Hvis I svarer ja..Hvor pokker er den viden blevet af som de fleste af os (tror jeg) besidder omkring fordring??
Mvh TT som igen er frustrerede og har rigtigt ond af nogle heste.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Er er en masse "husråd" rundt omkring der kan løse diverse problemer og en masse myter og gamle traditioner der stadig holdes i live.
Sådan er det desværre bare - nogen sidder fast, det sker også andre steder end hestemennesker.
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
sep 2006
Følger: 25 Følgere: 200 Heste: 7 Emner: 1.490 Svar: 12.060
mar 2011
sep 2006
mar 2011
sep 2006
jul 2009
Følger: 90 Følgere: 93 Heste: 6 Emner: 193 Svar: 2.714
Men nogle lader hesten stå uden vand i 2 dage, da de bliver så dehydrerede at de 'synker sammen', som Sandie siger. Jeg har sågar hørt om nogle der fik opereret noget af en 'ponys' torntappe væk for at den kunne kommer under ponymål
Syg verden vi lever i...
Jeg vil desuden tro at der i hvert fald kan være en forskel på mindst 10 cm. fra når hesten er rigtig spændt op, til den er helt sunket sammen..
mar 2011
Men hvad kan man tillade sig at reagere på?? Jeg havde slettes ikke lyst til at besinde mig i dag... I mine øjne burde hun ikke have haft lov til at have heste når man gør sådant noget! Jeg var virkelig vred. Og havde meget lyst til at give hende en skyllebøtte.! Hvornår kan man tillade sig at sige i fra når det ikke er ens egen hest??
jul 2009
Når det går ud over hestens ve og vel, og det gør det bestemt på dette punkt..
dec 2005
Følger: 60 Følgere: 84 Heste: 5 Emner: 17 Svar: 2.735
Jeg ka bare spørge mig selv om hvordan det ville være.
...og ellers ka smeden jo lige ta de sidste par cm, hvis det andet ik virker helt.
Der er desværre rigtig mange penge i, at gøre en lille hest til pony.
Og der er mange måder at være ond på!
aug 2007
Følger: 179 Følgere: 187 Heste: 4 Emner: 1.012 Svar: 8.121
jeg støder også på folk der trodsigt stadig mener at heste der har tendens til forfangenhed ikke må få hø eller wrap
dec 2006
Følger: 77 Følgere: 107 Heste: 5 Emner: 202 Svar: 4.229
Tror ikke en hest kan synke 10 cm, og hvis den kan så er det dumt at få den målt der så, for du kan komme ud for kontrolmåling hvor margenen er 5 cm, og så finder man hurtigt ud af at hesten/ponyen er for stor
Men ja har også hørt om folk der "hjælper" hesten på vej til at synke et par cm. Men at lade den tørste i et par dage har jeg dog ikke hørt om. Kun at man rider den før, og så har jeg hørt om "penge under bordet", altså til målerne for så er der nogle der gerne ser igennem fingrene med nogle cm
Men til TT, så vil jeg heller ikke tro at nogen hest har sundt af at stå uden stråfoder i så lang tid. De kan jo både få mavesår osv ...
jul 2009
Hvis vi siger en pony er 140 cm. når den er normalt afslappet, hverken overtræt, dehydreret eller noget - eller spændt som en flitsbue. Når den så har stået uden vand i 2 dage, er blevet redet ekstra hårdt, og måske lige har fået lidt ekstra af hovene, så er den 136 cm. Det lyder af meget, men er faktisk realistisk. Når den så er super spændt, kan den snildt nå de 143-144 cm.
mar 2011
dec 2006
Tja har aldrig hørt om nogle der ville have ponyen så meget ned eller nogle der har fået det gjort.
TT
Forståeligt.. Men når først folk har en indstilling til noget som de har gjort længe, så er det svært at overbevise dem om andet. Jeg kan også komme lidt oppe i det røde felt hvis jeg hører eller ser nogle der bruger tvang til læsning af hest Men hvis det virker for dem (eller det tror de i hvert fald) så er det så svært at ændre deres indstilling. For bare fordi det "virker" betyder jo ikke det er hensigtmæssigt eller iorden overfor hesten ...
okt 2004
Følger: 80 Følgere: 83 Heste: 4 Emner: 588 Svar: 16.651
Det er ikke længe siden jeg forsøgte at forklare en pige, at hendes hest ikke har godt af at stå 20 timer i døgnet i boksen - de resterende 4 timer blev brugt på træning, klargøring hertil og max 30 min. alene på luftefold. Jamen sådan gør de der hvor hun rider, og sådan gør man i alle de store stalde, så hvis hun vil have en chance, må hun også gøre sådan - og når alle de store ryttere gør det, kan det vel ikke være så slemt. Åh gud.
Jeg kan godt få lidt brækfornemmelse over hvordan folk sætter deres egne egoistiske behov over hestens aller mest basale behov. Behov der skal opfyldes, for at hesten kan trives bare nogenlunde - behov for at være social, bevæge sig frit i mange timer. Og nu også behov for mad og vand - det troede jeg alligevel ikke, at nogen var grumme nok til at gøre. Men man lærer noget nyt hver dag (i dette tilfælde desværre)...
jul 2009
dec 2006
Hesten må have været ekstra spændt pga stævne eller lignende, ellers kan jeg slet ikke se meningen i det, og ja penge under bordet for vil næsten tro det er umuligt at måle en hest 12 cm ned
okt 2004
Men det er da godt nok ret voldsomt. Enhver vil jo kunne se, at den er alt for stor.
dec 2006
jul 2009
okt 2004
Hvis det er spring, kan det jo faktisk være, at hesten godt kan være i afstanden. Aner det jo ikke.
Og tror du virkelig ikke der er nogen der går så meget op i resultater, at de vil få målet en hest ned til pony, for at den kan vinde mere - også selvom den måske ikke burde springe? For det synes jeg da lyder temmelig realistisk. :o)
Det er jo ikke sikkert, at man køber den med det formål, at klasse den ned. Måske finder man ud af, at den ikke kan følge med i hesteklasserne, og ikke rigtig kommer op i klasserne, og så vælger man at få den målt ned, så den bedre kan være med. Eller noget i den stil - ingen af os ved det, men jeg synes da det lyder temmelig realistisk. Omend voldsomt og dumt, at nedmåle så stor en hest. :o)
dec 2006
okt 2004
Jeg siger: "Og tror du virkelig ikke der er nogen der går så meget op i resultater, at de vil få målet en hest ned til pony, for at den kan vinde mere - også selvom den måske ikke burde springe?"
Men igen - du holder fast i, at det må være spring, men det ved vi jo sådan set ikke. Det kan ligeså vel være dressur.
dec 2006
Jeg har sagt hvad jeg synes, ingen sagde du behøvede at kommentere på det sidste her
okt 2004
Så ville jeg bare gøre klart for dig, at det altså ikke var det jeg mente lød realistisk, du har misforstået det. :o) Så det der "Har ikke sagt du har sagt noget" passer vidst ikke helt. ;o)
dec 2006
okt 2004
apr 2014
Følger: 6 Følgere: 6 Heste: 3 Emner: 19 Svar: 231
Jeg red på et tidspunkt med en, som istedet for at berolige hesten, når den blev forvirret, gav den et slag med pisken. Jeg er selv mega konfliktsky. Så jeg sagde ikke til hende, at jeg ikke brød mig om hendes metode. Jeg stoppede simpelthen bare med at ride med hende. Jeg er nemlig ret sikker på, at hun ikke ville have hørt på mig alligevel.
Det er supersvært….
dec 2006
aug 2007
Følger: 56 Følgere: 72 Heste: 1 Emner: 80 Svar: 1.317
Når jeg så kommer ud til stævner andre steder, bliver jeg ektsremt foraget over den månde hestene håndteres og at hestene stresser så voldsomt. Heste der tripper næsten panisk rundt på gårdspladserne og bare får et rap med et trækketov, som om det skulle hjælpe... Min pony har selv været ved at gå helt ud af sit gode skind til et dyrskue, og der måtte jeg ganske simpelt trække ham væk fra alt tomulten, genfinde ham i ro og mag og gå tilbage igen, med en støttende hånd på hans hals og blid stemme. Det hjalp. Han var rolig indtil jeg sad op, så begyndte det forfra... Men han er også en lidt spøjs hest :P!
Med al den snak og videnskab undrer det mig seriøst, at folk ikke sætter sig bare en smule ind i hestens indlærings teori, så de kan bruge den, og benytte den i både stressede situationer og derhjemme.. De store dyr bliver så meget lettere at håndtere med ordentlig træning
mar 2011
Mvh TT
mar 2011
nov 2009
Følger: 60 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 163 Svar: 1.346
At besinde sig... accept af foskelligheder.