{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.135 visninger | Oprettet:

At besinde sig... accept af foskelligheder. {{forumTopicSubject}}

Hej HG.

Ja min frustrations tærskel er måske ikke den bedste pt. smiley smiley

Som de fleste af Jer ved så går jeg utrolig MEGET op i hestens ve og vel. At hesten kommer først ift. ALT smiley Vi har hest for at give de et optimalt liv og ikke KUN fordi vi vil opnå noget til egen fordel.

I dag så traf jeg min gode venindes veninde. Vi skulle tilbringe en del af dagen sammen og hjælpes ad til et stævne de skal til.
Her klager så min veninde så over sin følhoppes mave og at den ikke ser ret godt ud nu hvor de skal bedømmes osv. Jeg har så rådgivet hende til at give meget mindre krybbefoder og give den en gødningsprøve da jeg tror den har orm som ikke bare forsvinder ved hvilken som helst ormekur (bændelorm o.l.)
Veninden rådgiver hende til at lade være med at give den hø/wrap/halm 2 dage før stævnet og hellere give mere krybbefoder for det gjorde hun fordi hendes blev så oppustede hvis de fik dette mere end to dage før de skulle i ringen.... smiley smiley smiley smiley Jeg blev simpelt hen så vred, jeg brummede højt og sagde at det skulle hun bestemt IKKE, (skulle virkelig tøjle mit temperament) og forklarede hende at det var galskab og hvorfor. Hun begyndte med at sige til den race så skulle man og pladder pjat smiley Jeg svarede så at heste er heste uanset race og spiser ca. 18 timer i døgnet og har behov for ordentlig grovfoder i disse timer. Min veninde mærket nok hvor opbragt jeg blev og sagde at det er jo så mange forskellige meninger om foder som der er heste mennesker.. Men jeg NÆGTER at tro den er SÅ gal...
Derfor er jeg nødt til at spørge Jer...
Er dette NORMALT?? Foregår det virkeligt MEGET af dette?? smiley

Hvis I svarer ja..Hvor pokker er den viden blevet af som de fleste af os (tror jeg) besidder omkring fordring?? smiley

Mvh TT som igen er frustrerede og har rigtigt ond af nogle heste. smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At besinde sig... accept af foskelligheder.
  • #1   1. aug 2014
    Er er en masse "husråd" rundt omkring der kan løse diverse problemer og en masse myter og gamle traditioner der stadig holdes i live.

Sådan er det desværre bare - nogen sidder fast, det sker også andre steder end hestemennesker.

• #2   1. aug 2014 Jamen at en hest skal gå 3-4 dage UDEN hø!??? GALSKAB!!! smiley for pokker da!!! Vågn op! Vi er ikke i 1650 men i 2014! Vi er KLOGERE! Eller burde være!

• #3   1. aug 2014 Jah og så er der dem som har en pony der ikke er pony, som de kan få målt ned ved at lade være med at give den vand og ride den hårdt lige inden målingen smiley

• #4   1. aug 2014 Sandie - A hvad??? smiley Virkelig?? smiley smiley smiley

• #5   1. aug 2014 yeps... sådan foregår det desværre rundt omkring til pony målingerne, hvis de har svært ved at holde mål... Så bliver de lige tørstet og redet hårdt op til, for så er kroppen så træt af den "synker lidt sammen" smiley

• #6   1. aug 2014 Noget så forfærdeligt smiley Hvor meget kan de synke på det?? smiley

• #7   1. aug 2014 Jeg ved det faktisk ikke.. Men er blevet fortalt af flere pony ryttere at det er måden en "lille hest" kan blive "pony" smiley

• #8   1. aug 2014 Det er meget normalt lige at ride en pony inden den måles. Så er de som regel mere afslappede smiley

Men nogle lader hesten stå uden vand i 2 dage, da de bliver så dehydrerede at de 'synker sammen', som Sandie siger. Jeg har sågar hørt om nogle der fik opereret noget af en 'ponys' torntappe væk for at den kunne kommer under ponymål smiley

Syg verden vi lever i...

Jeg vil desuden tro at der i hvert fald kan være en forskel på mindst 10 cm. fra når hesten er rigtig spændt op, til den er helt sunket sammen..

• #9   1. aug 2014 Det er så forfærdeligt at høre.. smiley

Men hvad kan man tillade sig at reagere på?? Jeg havde slettes ikke lyst til at besinde mig i dag... I mine øjne burde hun ikke have haft lov til at have heste når man gør sådant noget! Jeg var virkelig vred. Og havde meget lyst til at give hende en skyllebøtte.! smiley Hvornår kan man tillade sig at sige i fra når det ikke er ens egen hest??

• #10   1. aug 2014 Jeg ville I HVERT FALD have koblet et par kommentarer på, hvis jeg kom ud for det samme som dig!

Når det går ud over hestens ve og vel, og det gør det bestemt på dette punkt.. smiley

• #11   1. aug 2014 Har aldrig hørt om det "fif" og ku aldrig finde på at gøre det.
    Jeg ka bare spørge mig selv om hvordan det ville være.

...og ellers ka smeden jo lige ta de sidste par cm, hvis det andet ik virker helt.
    Der er desværre rigtig mange penge i, at gøre en lille hest til pony.
    Og der er mange måder at være ond på!

• #12   1. aug 2014 man skal hører meget, og i hesteverden er det især mange ting oh meninger man støder på, jeg møder stadig folk der mener helt bestemt at heste der er svære at fange på fold, bare skal stå alene i boks i en uge, så lærer den det.
    jeg støder også på folk der trodsigt stadig mener at heste der har tendens til forfangenhed ikke må få hø eller wrap

• #13   1. aug 2014 Nikoline
    Tror ikke en hest kan synke 10 cm, og hvis den kan så er det dumt at få den målt der så, for du kan komme ud for kontrolmåling hvor margenen er 5 cm, og så finder man hurtigt ud af at hesten/ponyen er for stor smiley

Men ja har også hørt om folk der "hjælper" hesten på vej til at synke et par cm. Men at lade den tørste i et par dage har jeg dog ikke hørt om. Kun at man rider den før, og så har jeg hørt om "penge under bordet", altså til målerne for så er der nogle der gerne ser igennem fingrene med nogle cm smiley

Men til TT, så vil jeg heller ikke tro at nogen hest har sundt af at stå uden stråfoder i så lang tid. De kan jo både få mavesår osv ...

• #14   2. aug 2014 Nej måske 7 cm. så smiley

Hvis vi siger en pony er 140 cm. når den er normalt afslappet, hverken overtræt, dehydreret eller noget - eller spændt som en flitsbue. Når den så har stået uden vand i 2 dage, er blevet redet ekstra hårdt, og måske lige har fået lidt ekstra af hovene, så er den 136 cm. Det lyder af meget, men er faktisk realistisk. Når den så er super spændt, kan den snildt nå de 143-144 cm. smiley

• #15   2. aug 2014 Lisa-Maria - Ja netop! Og denne person tager ret tit til udstillinger... Stakkels stakkels heste smiley Og selv om jeg brummede og forklarede hende så var det som at snakke til en på 14 år (undskyld, mener ikke at støde nogle) der INTET ville høre/lære... smiley

• #16   2. aug 2014 Nikoline
    Tja har aldrig hørt om nogle der ville have ponyen så meget ned eller nogle der har fået det gjort. smiley

TT
    Forståeligt.. smiley Men når først folk har en indstilling til noget som de har gjort længe, så er det svært at overbevise dem om andet. Jeg kan også komme lidt oppe i det røde felt hvis jeg hører eller ser nogle der bruger tvang til læsning af hest smiley smiley Men hvis det virker for dem (eller det tror de i hvert fald) så er det så svært at ændre deres indstilling. For bare fordi det "virker" betyder jo ikke det er hensigtmæssigt eller iorden overfor hesten ...

• #17   2. aug 2014 Jeg bliver også indimellem chokeret over hvordan folk behandler og rider deres heste. Jeg troede efterhånden, at folk var blevet klogere og havde fået mere viden - men penge og resultater er åbenbart stadig det vigtigste, for rigtig mange.

Det er ikke længe siden jeg forsøgte at forklare en pige, at hendes hest ikke har godt af at stå 20 timer i døgnet i boksen - de resterende 4 timer blev brugt på træning, klargøring hertil og max 30 min. alene på luftefold. Jamen sådan gør de der hvor hun rider, og sådan gør man i alle de store stalde, så hvis hun vil have en chance, må hun også gøre sådan - og når alle de store ryttere gør det, kan det vel ikke være så slemt. Åh gud.

Jeg kan godt få lidt brækfornemmelse over hvordan folk sætter deres egne egoistiske behov over hestens aller mest basale behov. Behov der skal opfyldes, for at hesten kan trives bare nogenlunde - behov for at være social, bevæge sig frit i mange timer. Og nu også behov for mad og vand - det troede jeg alligevel ikke, at nogen var grumme nok til at gøre. Men man lærer noget nyt hver dag (i dette tilfælde desværre)...

• #18   2. aug 2014 Det var somend bare et eks. smiley Vi har en bekendt der er ponymåler - de kontrolmålte engang en pony til at være 162 cm. smiley Men så må der også have været penge under bordet da den blev færdigmålt!

• #19   2. aug 2014 Hmm det giver bare ikke mening at få en hest på 162 målt ned til pony? En hest på 162 er jo en fin højde for en hest smiley

Hesten må have været ekstra spændt pga stævne eller lignende, ellers kan jeg slet ikke se meningen i det, og ja penge under bordet for vil næsten tro det er umuligt at måle en hest 12 cm ned smiley

• #20   2. aug 2014 Lisa-Maria - Det kan jo være en rytter der ikke ville starte mod hesteryttere, eller at hesten kunne klare sig bedre i ponyklasserne, fordi kravene er lavere og den har en fordel, fordi den er større. :o)

Men det er da godt nok ret voldsomt. Enhver vil jo kunne se, at den er alt for stor.

• #21   2. aug 2014 Nu er der jo egentlig forskel på om det var spring eller dressur. Må indrømme jeg tænkte spring, og der kan jeg sjældent se fordelen i så stor forskel. Afstanden til pony er jo en del mindre end ved heste, og hvis hesten ikke kan højden burde den måske ikke springe smiley Kan ikke se hvorfor man køber en hest på 162 eller lidt lavere og laver den til pony. Så køb da en pony, du er jo alligevel ikke ponyrytter forevigt... smiley

• #22   2. aug 2014 Det virkede også meget voldsomt! Men ja, det er jo sådan nogle nærmest korrupte ting der sker...

• #23   2. aug 2014 Lisa-Maria - Jeg ved det jo ikke, og det kan jo lige så godt være dressur. ;o)
    Hvis det er spring, kan det jo faktisk være, at hesten godt kan være i afstanden. Aner det jo ikke.
    Og tror du virkelig ikke der er nogen der går så meget op i resultater, at de vil få målet en hest ned til pony, for at den kan vinde mere - også selvom den måske ikke burde springe? For det synes jeg da lyder temmelig realistisk. :o)

Det er jo ikke sikkert, at man køber den med det formål, at klasse den ned. Måske finder man ud af, at den ikke kan følge med i hesteklasserne, og ikke rigtig kommer op i klasserne, og så vælger man at få den målt ned, så den bedre kan være med. Eller noget i den stil - ingen af os ved det, men jeg synes da det lyder temmelig realistisk. Omend voldsomt og dumt, at nedmåle så stor en hest. :o)

• #24   2. aug 2014 Nej synes ikke det lyder realistisk at en hest på 162 har pony galop, og så alligevel kan springe så godt og højt at det er bøvlet værd, at få den målt ned smiley

• #25   2. aug 2014 Det siger jeg da heller ikke. :o)

Jeg siger: "Og tror du virkelig ikke der er nogen der går så meget op i resultater, at de vil få målet en hest ned til pony, for at den kan vinde mere - også selvom den måske ikke burde springe?"

Men igen - du holder fast i, at det må være spring, men det ved vi jo sådan set ikke. Det kan ligeså vel være dressur.

• #26   2. aug 2014 Har ikke sagt du har sagt noget, slap af...
    Jeg har sagt hvad jeg synes, ingen sagde du behøvede at kommentere på det sidste her smiley

• #27   2. aug 2014 Jeg hæftede mig bare ved din formulering "Nej synes ikke det lyder realistisk at...", for det er jo tydeligvis et svar på det, jeg skriver "Og tror du virkelig ikke der er nogen...", idet jeg afslutter det med, at jeg synes det lyder realistisk.

Så ville jeg bare gøre klart for dig, at det altså ikke var det jeg mente lød realistisk, du har misforstået det. :o) Så det der "Har ikke sagt du har sagt noget" passer vidst ikke helt. ;o)

• #28   2. aug 2014 Okay........ smiley

• #29   2. aug 2014 Og du må skam gerne have din mening, og ytre den - jeg tror bare vi taler forbi hinanden, når du insisterer på at tale om spring, og jeg taler om både dressur og spring.

• #30   2. aug 2014 Ja, det svært TT. Der er rigtig mange heste, man synes skulle behandles anderledes.
    Jeg red på et tidspunkt med en, som istedet for at berolige hesten, når den blev forvirret, gav den et slag med pisken. Jeg er selv mega konfliktsky. Så jeg sagde ikke til hende, at jeg ikke brød mig om hendes metode. Jeg stoppede simpelthen bare med at ride med hende. Jeg er nemlig ret sikker på, at hun ikke ville have hørt på mig alligevel.
    Det er supersvært…. smiley

• #31   2. aug 2014 Okay CTS.... smiley

• #32   2. aug 2014 Har også selv ret svært ved at håndtere folks omgang med heste, men er specielt sensitiv fordi jeg har min pony stående et sted, hvor hestevelfærd vægter rigtigt højt, derunder træning på hestens præmisser - vi taler ikke et eller andet guru horsemanship, men generelt en overordnet enighed om at man ikke slår sin hest, og altid forsøger at sætte sig ind i hestens sted og få den til at lære tingene gradvist og villigt.
    Når jeg så kommer ud til stævner andre steder, bliver jeg ektsremt foraget over den månde hestene håndteres og at hestene stresser så voldsomt. Heste der tripper næsten panisk rundt på gårdspladserne og bare får et rap med et trækketov, som om det skulle hjælpe... Min pony har selv været ved at gå helt ud af sit gode skind til et dyrskue, og der måtte jeg ganske simpelt trække ham væk fra alt tomulten, genfinde ham i ro og mag og gå tilbage igen, med en støttende hånd på hans hals og blid stemme. Det hjalp. Han var rolig indtil jeg sad op, så begyndte det forfra... Men han er også en lidt spøjs hest :P!
    Med al den snak og videnskab undrer det mig seriøst, at folk ikke sætter sig bare en smule ind i hestens indlærings teori, så de kan bruge den, og benytte den i både stressede situationer og derhjemme.. De store dyr bliver så meget lettere at håndtere med ordentlig træning smiley

• #34   2. aug 2014 Ja det er rigtigt svært. I dag på stutteriet bliver jeg for 100 gang konfronteret med deres dumme måde at behandle hestene på. Vi havde været helt nede bagerst i marken og hentede to af hoppene der li har fyldt tre år. De skulle hjem for at få smed og den ene skal sælges på auktion. På vej tilbage til stalden stopper de jo lidt op for at kikke på det farlige. Jeg lader hende kikke lidt, jeg gik først. Så råber han bagfra KOM NU! Hestene må ikke få lov at stoppe op og kikke på det farlige..Nej nej..det er meget bedre at råbe af de og få nogle trippende og nervøse heste... I stedet for at lade de stå og kikke lidt før man roligt beder de at gå videre. smiley

Mvh TT

• #36   2. aug 2014 Den måde har jeg altid arbejdet med unghestene på. Og de er så søde, stille og rolige omkring mig. smiley Men det er ikke nemt når man skal hjælpe nogle der mener at der skal være fremaddrift i ALT man foretager sig.. smiley Så derfor har jeg det bedst at gå med de når de ikke er tilstede smiley

• #38   2. aug 2014 Jeg er så træt af den her verden ... Godt, at der stadig findes folk, der tænker sig om smiley

Kommentér på:
At besinde sig... accept af foskelligheder.

Annonce