Disposition dansk eksamen - hvad er det?!! {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg skal som mange af jer andre til eksamen i år, og i dansk skal vi tage B prøven, så jeg skal jo lave en disposition, men jeg fatter simpelthen ikke hvad det er? Jeg har spurgt så mange lære, og læst et utal af eksempler, men jeg kan simpelthen ikke se den røde tråd i det. Hvad er det for nogle 'overskrifter' eller punkter der SKAL være på? Jeg har fundet en novelle som jeg skal arbejde ud fra, men jeg er helt væk i, hvad det er jeg skal gå igang med, og jeg begynder at være lidt presset.
Er der nogen der kan forklare det? eller måske skrive noget så jeg kan komme lidt nærmere hvad hulen det er jeg skal lave.
jun 2010
Følger: 33 Følgere: 69 Heste: 1 Emner: 81 Svar: 1.091
sep 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 74 Svar: 796
nov 2008
Følger: 34 Følgere: 36 Heste: 6 Emner: 230 Svar: 1.806
sep 2013
apr 2009
Følger: 75 Følgere: 124 Heste: 3 Emner: 140 Svar: 536
Har I et hovedemne, som I så skulle finde et novelle ud fra?
Jeg havde f.eks forældre og børn, og der valgte jeg så Hans og Grete.
Der havde jeg mine overskrifter som: Præsentation, analyse, fortolkning, oplæsning, perspektivering, vurdering og så kilder
Spørg hvis du ikke forstår
jun 2010
Din synopse skal bestå af to sider. På første side skal der stå navn, klassetrin(klasse), skole, fordybelsesområde og begrundelse for valg af tekst/film m.m. På anden side skal der være en disposition, altså de punkter du ville "fremlægge" for lærer, derudover skal der være lidt om hvilke virkemidler du har brugt til at analysere teksten, hvilke kilder du har brugt og hvad du mener man kan perspektivere til - Dette er måske også et af dine punkter på din disposition.
Jeg kan se om jeg kan sende nogen til dig.
jun 2010
http://dansk.gyldendal.dk/~/media/Dansk/Arbejdsark/synopseskabelon.ashx
okt 2004
Følger: 98 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.684
Ex.
Resume
Analyse af novelle
Fakta om forfatter og perioden novellen er skrevet i
Ihvertfald er det hvad jeg har lært
sep 2008
Følger: 293 Følgere: 316 Heste: 20 Emner: 240 Svar: 1.388
En disposition og en synopse er på INGEN måder det samme, det må du huske!
En synopse er, hvor du uddybe dig, og skriver sammenhængende tekster, som beskriver og svarer på den opgave, du er blevet stillet for. Her er opgaven skrevet som en lang fortælling.
Altså:
Disposition = stikord i punktform, som får dig til, at huske, hvad du skal sige i din fremlæggelse.
Synopse = en færdigskrevet og uddybende opgave, skrevet i en lang sammenhængende tekst.
Jeg har flere forskellige opgave du kan se. Både disposition og synopse, du kan bare skrive.
dec 2006
Følger: 43 Følgere: 40 Heste: 4 Emner: 2 Svar: 112
Men hvorfor spørger du ikke din lærer? Vi fik da forklaret, hvordan en disposition for eksempel kunne se ud..
Min disposition i dansk så således ud (10.klasse, Kærlighed og kulturforskelle):
Disposition for mundtlig prøve:
• Resumé af dokumentarfilmen
• Analysering af enkelte, bestemte klip i ”Kvinder på flugt”, DR, 2008.
• Oplæsning: ”Faderen beordrede, tanten lokkede, broderen skød.”, B.T., onsdag d. 21. juni, 2006.
• Perspektivering til filmen ”To verdener”, Niels Arden Oplev, 2008, mm.
• Hvad er kærlighed?
Præsentation af analyse og fortolkningspunkter:
• Fortæller (speaker)
• Genre
• Plot
• Anslag og udtoning
• Personer
• Budskab
Filmtekniske virkemidler
• Perspektiv
• S/H og farver
• Kamerabevægelse
• Klipperytme
• Dialog
• Lyd og musik
Derudover har jeg en forside, hvor der står: Emne, navn, klasse, skole, lærer og begrunde for valg af prøveoplæg. Efter selve disposition har jeg "Perspektiveringsområde", kilder og derefter underskriftsstreger.
I dansk i 9. klasse har du vel trukket et emne? Jeg trak et emne og analyserede derefter et billede (det var noget med syndefald.) Men egentligt er en disposition jo bare de ting, du har tænkt dig, du vil komme ind på.
Men jeg er altså rimelig sikker på, at du bare kan spørge din lærer. Det gjorde jeg hvert fald!
sep 2013
Altså ja det er en synopse, med en dipsosition? Jeg er ikke sikker, måske er det noget vrøvl jeg lige har skrevet.
Mit hovedemne er 'Kim Fupz Aakeson' og jeg har så valgt en novelle af ham.
Magrete - Undskyld jeg troede kun det var 9. klasserne der tog den prøve. Det var på ingen måde fornærmende ment. Tusind tak for din hjælp
Jeg tror ikke vi har adgang til Gyldendal.
sep 2013
Jeg er lost..
maj 2017
Følger: 1 Svar: 1
Disposition dansk eksamen - hvad er det?!!