{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
11.953 visninger | Oprettet:

Disposition dansk eksamen - hvad er det?!! {{forumTopicSubject}}

Hej smiley

Jeg skal som mange af jer andre til eksamen i år, og i dansk skal vi tage B prøven, så jeg skal jo lave en disposition, men jeg fatter simpelthen ikke hvad det er? Jeg har spurgt så mange lære, og læst et utal af eksempler, men jeg kan simpelthen ikke se den røde tråd i det. Hvad er det for nogle 'overskrifter' eller punkter der SKAL være på? Jeg har fundet en novelle som jeg skal arbejde ud fra, men jeg er helt væk i, hvad det er jeg skal gå igang med, og jeg begynder at være lidt presset.
Er der nogen der kan forklare det? eller måske skrive noget så jeg kan komme lidt nærmere hvad hulen det er jeg skal lave. smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Disposition dansk eksamen - hvad er det?!!
  • #1   2. maj 2014 Hvilket "klassetrin" går du på? smiley

• #2   2. maj 2014 Sorry hvis det bare er mig der er dum, men hvad mener du med hvilket klassetrin? Hvor 'klog' jeg er eller hvilken klasse?:P

• #3   2. maj 2014 Tror hun mener hvilken klasse, du går i smiley

• #4   2. maj 2014 Tænkte det nok, men siden det jo er 9. klasses afgangs eksamen jeg spørger til, kunne jeg ikke helt få det til at hænge sammen, det var det hun ville vide smiley

• #5   2. maj 2014 Jeg ved ikke om det er det sammen, som en synopse. Men i min dansk eksamen sidste sommer i 10ende havde jeg bare med, hvad jeg ville ind på smiley
    Har I et hovedemne, som I så skulle finde et novelle ud fra?
    Jeg havde f.eks forældre og børn, og der valgte jeg så Hans og Grete.
    Der havde jeg mine overskrifter som: Præsentation, analyse, fortolkning, oplæsning, perspektivering, vurdering og så kilder
    Spørg hvis du ikke forstår smiley

• #6   2. maj 2014 Jeg mente klasse, ja. Så vidt jeg kan se har du ikke skrevet der nogen steder, og nej jeg er desværre ikke så sej at jeg kan læse tanker.
    Din synopse skal bestå af to sider. På første side skal der stå navn, klassetrin(klasse), skole, fordybelsesområde og begrundelse for valg af tekst/film m.m. På anden side skal der være en disposition, altså de punkter du ville "fremlægge" for lærer, derudover skal der være lidt om hvilke virkemidler du har brugt til at analysere teksten, hvilke kilder du har brugt og hvad du mener man kan perspektivere til - Dette er måske også et af dine punkter på din disposition.

Jeg kan se om jeg kan sende nogen til dig.

• #7   2. maj 2014 Har din skole abonnement på dansk.gyldendal.dk? Under "forløb" er der et helt seperat om synopse, her er også en skabelon. Jeg ved ikke om du kam se den..
    http://dansk.gyldendal.dk/~/media/Dansk/Arbejdsark/synopseskabelon.ashx

• #8   2. maj 2014 En disposition er bare hvor du laver en plan over hvad du vil snakke om smiley
    Ex.
    Resume
    Analyse af novelle
    Fakta om forfatter og perioden novellen er skrevet i

Ihvertfald er det hvad jeg har lært

• #9   2. maj 2014 En disposition er en slags kladde til dig selv. Altså tingene skal være i punktform, som stikord til hvad du skal sige.
    En disposition og en synopse er på INGEN måder det samme, det må du huske!
    En synopse er, hvor du uddybe dig, og skriver sammenhængende tekster, som beskriver og svarer på den opgave, du er blevet stillet for. Her er opgaven skrevet som en lang fortælling.

Altså:
    Disposition = stikord i punktform, som får dig til, at huske, hvad du skal sige i din fremlæggelse.
    Synopse = en færdigskrevet og uddybende opgave, skrevet i en lang sammenhængende tekst.

Jeg har flere forskellige opgave du kan se. Både disposition og synopse, du kan bare skrive.

• #10   3. maj 2014 Måske har du svært ved at finde noget, fordi begreberne 'synopse' og 'disposition' netop i disse tilfælde ofte bliver blandet sammen.

Men hvorfor spørger du ikke din lærer? Vi fik da forklaret, hvordan en disposition for eksempel kunne se ud..

Min disposition i dansk så således ud (10.klasse, Kærlighed og kulturforskelle):
    Disposition for mundtlig prøve:
    • Resumé af dokumentarfilmen
    • Analysering af enkelte, bestemte klip i ”Kvinder på flugt”, DR, 2008.
    • Oplæsning: ”Faderen beordrede, tanten lokkede, broderen skød.”, B.T., onsdag d. 21. juni, 2006.
    • Perspektivering til filmen ”To verdener”, Niels Arden Oplev, 2008, mm.
    • Hvad er kærlighed?

Præsentation af analyse og fortolkningspunkter:
    • Fortæller (speaker)
    • Genre
    • Plot
    • Anslag og udtoning
    • Personer
    • Budskab

Filmtekniske virkemidler
    • Perspektiv
    • S/H og farver
    • Kamerabevægelse
    • Klipperytme
    • Dialog
    • Lyd og musik

Derudover har jeg en forside, hvor der står: Emne, navn, klasse, skole, lærer og begrunde for valg af prøveoplæg. Efter selve disposition har jeg "Perspektiveringsområde", kilder og derefter underskriftsstreger. smiley

I dansk i 9. klasse har du vel trukket et emne? Jeg trak et emne og analyserede derefter et billede (det var noget med syndefald.) Men egentligt er en disposition jo bare de ting, du har tænkt dig, du vil komme ind på. smiley

Men jeg er altså rimelig sikker på, at du bare kan spørge din lærer. Det gjorde jeg hvert fald!

• #11   3. maj 2014 Tusind tak alle! smiley

Altså ja det er en synopse, med en dipsosition? Jeg er ikke sikker, måske er det noget vrøvl jeg lige har skrevet.

Mit hovedemne er 'Kim Fupz Aakeson' og jeg har så valgt en novelle af ham.

Magrete - Undskyld jeg troede kun det var 9. klasserne der tog den prøve. Det var på ingen måde fornærmende ment. Tusind tak for din hjælp smiley
    Jeg tror ikke vi har adgang til Gyldendal.

• #12   3. maj 2014 Er der desuden nogen der kan forklare dette: "Præsentation af perspektiveringsområder" så jeg forstår det? Hvad er perspektiveringsområder? og hvordan præsentere man noget? Er det bare et andet ord for at skrive om dem?
    Jeg er lost..

• Jannick C
    Jannick C Tilmeldt:
    maj 2017

Følger: 1 Svar: 1
    #13   18. maj 2017 Har også Kim fupz, kæft et lorte emne. Aner overhovedet ikke hvad man kan lave af dispotiotioner af hans noveller...

Kommentér på:
Disposition dansk eksamen - hvad er det?!!

Annonce