Når praktikstedet bliver til et helved. {{forumTopicSubject}}
Jeg er i praktik op en rideskole nær mig. Mit problem er, at vi har ingen frokost pause, kun 5 minutters morgenmad, bestående af ristet rugbrød. Igår, fik jeg ikke noget at spise eller drikke fra kl.6:00-14:00. Og det er alt for lang tid hvis du spørger mig.
Jeg bliver også sat til ting jeg ikke kan klare eller overskue.
Fx. jeg skulle sætte en masse fremmede privatheste på fold (hader simpelhen at sætte på fold, men det går fint med det) og skulle gøre jeg ved ikk hvor mange heste klar til træning, i ca.4 timer for 3 berider.
Der var self også andre opgaver som var nemme nok.
Jeg er ret bange for store heste, og det er det eneste min rideskole består af.
Jeg blev også sat til at gå med flere store heste på samme tid. Og som det ikke var nok, skulle jeg lige ordne en hest, som blev lidt bange for en af beriderne der smækkede bokslågen i, hvor jeg blev trådt på, af en ret stor hest på over 1.80 som var bare gigantisk i sin bygning.
Mit problem er at jeg ikke har lyst til at være der, fordi jeg ikke kan klare alle de ting jeg blev sat til at gøre. Jeg kom i praktik hos en hestepasser, ikke hos berider der udnytter min hjælpekraft.
Jeg ønsker bare den her uge skal overståes.
Nogle gode råd, til hvordan jeg kan holde humøret oppe?
PS. Jeg skal åbenbart være der nede i 9 timer i morgen, med en ridelærer i nakken, uden væske eller mad.
sep 2009
Følger: 38 Følgere: 47 Heste: 3 Emner: 103 Svar: 467
På den anden side, hvis du er bange for store heste og ved, at der kun er store heste på den rideskole, så kan jeg ikke forstå du valgte det som praktiksted?
Jeg synes du burde melde dig syg
mar 2014
Følger: 30 Følgere: 27 Heste: 3 Emner: 15 Svar: 72
A: jeg regnede med at jeg skulle muge bokse ud, og lave noget på selve "rideskolen" ikke "ridecenteret":(
aug 2006
Følger: 42 Følgere: 44 Heste: 2 Emner: 16 Svar: 1.698
mar 2014
De kunne desuden også have sat mig til at gøre noget andet, som at pudse sadler eller resten af deres trenser.
Jeg forventede ikke at jeg skulle ind i en totalt lukket boks med en unghest på næsten 2 meter, hvor der er ingen til stede? Jeg blev også skadet derinde.
Jeg havde forventet respekt, for at jeg ikke kan klare de store heste.
aug 2006
Følger: 42 Følgere: 44 Heste: 2 Emner: 16 Svar: 1.698
jul 2010
Følger: 53 Følgere: 50 Heste: 3 Emner: 6 Svar: 912
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Sig det højt. Rideskolen aner ikke at du ikke bryder dig om det eller ikke finder det fair hvis du intet siger.
aug 2013
Følger: 8 Følgere: 3 Emner: 111 Svar: 1.002
Det du er blevet sat til, er da virkelig hvad man må forvente af et sådant sted. Jeg ville da være glad for at skulle omgåes hestene, i stedet for at muge og pudse sadler, det ville jeg godt nok være træt af.
Jeg syntes godt nok heller ikke din mor kan tvinge dig til at tage derover, når nu du er bange for hestene. Det kommer der intet godt ud af. Det kan blive farligt.
sep 2007
Følger: 33 Følgere: 49 Heste: 2 Emner: 290 Svar: 3.667
de tror måske at du er vant til det hele
men forstår ikke lige hvorfor du har valgt den type praktik og det sted når du vidste at det var store heste
og desuden synes jeg dine arbejdsopgaver er meget normale, men at du ikke er klar til dem og tryg ved det er selvfølgelig i orden, du bliver bare nødt til at åbne munden
feb 2004
Følger: 115 Følgere: 112 Heste: 3 Emner: 4 Svar: 40
Det du laver er da nogle af de skønne opgaver som hestepasser hvor du får lov at være sammen med hestene frem for at muge, feje, strø og reparere hegn i en uendelighed.
I morgen må du hellere tage en madpakke med, man kan hurtigt spise et æble eller en klap-sammen-mad selvom man har travlt, og mad skal der til for at kroppen fungerer optimalt og man ikke går kold.
Og så sig til dem at du er bange for de store heste, og spørg om du ikke må muge/feje/pudse/tømme skraldespande/ gøre rent i rytterstue, sadelrum og toiletter....
Der er sikkert masser af andre ting at lave hvis du siger til dem at du er bange for hestene...
Og nu ved du at det nok ikke er den tyoe job du skal satse på fremover
jul 2011
Følger: 26 Følgere: 24 Heste: 2 Emner: 80 Svar: 1.272
okt 2006
Følger: 10 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 111 Svar: 1.745
Det er altså uacceptabelt at gå såtmange timer uden mad og vand
Noget andet,hvorfor er du i praktik et sted med store heste når du ik bryder dig om dem?
Sig det til dem.de kan ik gøre noget anderledes hvis du ik sir hvordan du føler
apr 2011
Følger: 73 Følgere: 83 Heste: 6 Emner: 151 Svar: 1.897
nov 2008
Følger: 34 Følgere: 36 Heste: 6 Emner: 230 Svar: 1.806
Altså selvfølgelig er det ikke fair at du ikke har en frokost pause, men jeg var i praktik på den lokale rideskolen sidste år, og der havde vi ikke mere end 5 maks 10 mins frokost pause, og vi skulle møde kl.7 hver morgen til morgenstald, så skulle alle foldhestene på fold, så skulle unghestene sadles op, longeres eller være løse i hallen, bag efter skulle alle hestene ind igen fra fold, og der skulle fodres til middag og muges ud, så skulle resten af unghestene rides og ordnes og så skulle der skovles hovslag, og rives i "gårdspladsen", og så skulle staldgangene fejes (der er 3 stalde og 2 ridehaller)..
Så synes faktisk at du er heldig med det du skal lave....:)
mar 2014
Men som jeg skrev. Jeg kom i praktik på rideskolen, ikke centeret. Jeg burde faktisk slet ikke være ovre i privat stalden.
Men jeg er psykisk nede, så kan ikke overskue så meget, og ser tit problemer i selv de sødeste heste. Jeg har også haft en masse dårlige oplevelser med store heste.
Jeg ville meget hellere lave staldarbejde, fordi jeg er bange for at gøre noget forkert, her i går, var der en unghest som stak af fra mig, da jeg skulle sætte den på fold. Jeg følte mig som et fjos og rystede i flere timer pg. af det.
Jeg ønsker ikke at få et job som heste passer, men syntes der var så god energi deroppe, men har fundet ud af at jeg kun skal være der til stævner og undervisning:)
Tak fordi i kom med gode råd:)
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Jamen har du fortalt rideskolen det? De aner jo ikke de ting og tager ikke hensyn til det hvis du ikke har sagt det.
mar 2014
jul 2010
Følger: 53 Følgere: 50 Heste: 3 Emner: 6 Svar: 912
mar 2014
Jeg føler lidt de har en forventning til mig at jeg skal kunne det ene og det andet for dem, det kan godt være jeg er praktikant. Men min ridelærer kender mit forhold til heste super godt! (Selvom det var ham der gav mig de heste, der gjorte skade på mig) ellers kommer min mor med glæde og hjælper mig:)
mar 2014
Heldigvis trak min ridelærer mig til siden, og sagde jeg ikke behøves at tage flere heste(igår)
dec 2005
Følger: 60 Følgere: 84 Heste: 5 Emner: 17 Svar: 2.728
Jeg mødte kl 8 og havde typisk fri kl 18-19 stykker, dvs jeg blev glemt.
Efter udmugning og berideren havde redet, havde jeg INTET at lave.
Jeg gik for mig selv alene, uden nogen.
Senere fik jeg af vide, at en skolepraktik måtte være på 6 timer om dagen, så er 10 timer længe, når transporten så var 2 timer xtra.
Efter 4 dage, nægtede jeg at komme mere.
Så du ska self kontakte din lære, og høre om det ka passe.
Og det er ik i orden der ik er tid til at spise, eller sidde ned i 5 min.
Udnyttelse vil jeg kalde det.
mar 2014
Jeg er i praktik op til et stortnlandsstævne, så jeg kommer til at løber rundt.
Tror jeg tager fat i min vejleder
okt 2004
Følger: 98 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.684
Det andet er altså hvad man kan forvente, og det er da langt bedre end bare stå og muge bokse hele dagen. Du er jo kommet i praktik hos rideklubben og skal derved arbejde med alt de har med at gøre, og som hestepasser er jo netop beridernes tjener. Sådan er livet som hestepasser altså, og hvis du i forvejen vidste du var nervøs for store heste burde du nok have undersøgt tingene nærmere inden du tilmeldte dig en praktik der.
mar 2014
Nej, hestepasserne er ikke beridernes tjener på min rideklub. Beriderne tager sig af ridningen og et hold heste(lukke på fold og i boks) og hestepasserne, give mad og tage et andet hold heste på fold.
Somsagt havde jeg ingen ide om jeg skulle være sammen med de store heste. Fik afvide idag at det var en lidt speciel dag, i mandags. Fordi ingen af hestepasserne var der.
Desuden har jeg lavet hestepasser-arbejde idag. Det havde INTET med beriderne at gøre. Min dag har været god, trods alt 8 timers arbejde. Jeg skulle kun lukke 2 super søde heste(unghest+pony) på fold, muge stort set alle spånebokse, rive rundt om 5 stalde, vaske en gigantisk hest osv. Men til dem der kom med gode råd. Tak! Jeg havde en super dejlig dag, med næsten intet frygt:)
dec 2005
Følger: 60 Følgere: 84 Heste: 5 Emner: 17 Svar: 2.728
Det er jo ik meningen man ska indgå som en medarbejder, men bare så man ka se hvordan et erhverv fungere.
Og så ska man i terorien lave det, som man er i praktik som - det sker tit, at man laver ting der ik har meget med erhvervet at gøre.
Jeg ka ik lige finde nogen steder, hvor reglerne står, desværre.
dec 2006
Følger: 124 Følgere: 121 Heste: 13 Emner: 1.399 Svar: 7.406
8 timers arbejdsdag? Det var godt nok kort! De fleste grooms dag er på 10-12 timer.
Når du siger at du skulle i praktik i rideskolen - og ikke ridecenteret - hvad forventede du så??
Og at hestene stak af fra dig. Skidt pyt! Det sker altså.
Jeg har før på samme dag kommet til at lukke 4 heste ud af en walker og prøvet at meget dyre heste der bestemt ikke gad på fold og stak af. Træk på skulderen og sig nå ja okay - dumme dyr!
Og mad kan nemt klares. Sig det til din chef at du er ved at dø af sult og simpelthen lige er nødt til at tage en lille pause.
Og tag en flaske vand med i stalden. Du skal ha vand for at fungerer ordentligt.
mar 2013
Følger: 18 Følgere: 16 Heste: 1 Emner: 33 Svar: 388
Du skal helt klart sige det til din uddannelsesvejleder, så vedkommende kan sige til stedet at deres behandling ikke er i orden, og så andre elever ikke bliver udsat for det samme. Der er helt klare regler for hvordan et praktikophold skal være, angående sikkerhed og hvad du må foretage dig, og at du blev sendt ind til sådan en stor hest helt alene, er på ingen måder acceptabelt, og det overskrider så mange grænser at du desuden også kommer til skade under "opgaven".
Når det så er sagt, synes jeg dog du skulle have gjort stedet opmærksom på at du ikke er særlig tryg ved de store heste, og det skulle du evt. have haft med i dine overvejelser da du valgte at komme i praktik på en rideskole/center.
Håber din uge gik okay, trods disse oplevelser.
mar 2014
Heste er faktisk skide farlige, hvis du ikke havde opdaget det! Ellers var der jo heller ikke lavet alle de sikkerheds regler?!
Og Somsagt, jeg må ikke have noget med i stalden!
Jeg er heller ikke frygtløs! Jeg er så bange for så mange ting! Bla. Fordi jeg skal næsten klare mig selv, oven i at alle mine veninder bliver indlagt på hospitaler, både ved cutting, spiseforstyrrelse og OCD. Det er fandme ikke så sjovt når man er følsom af helvede til!
-undskyld sproget, men jeg bliver gal når andre skal spille klog på mig.
Kathrine L: det kan jeg heller ikke. Mit stofskifte er også rigtig højt, så jeg bliver næsten nød til at spise meget mad hele tiden, ellers bliver jeg tyndere end jeg er;)
Vi fik det sat fast, at vi spise god morgen mad, og frokost:) torsdag var min ridelærer nede og købe pizza:) så jeg fik mad de sidste dage:)
På min rideskole er det sådan lidt, at man bliver sat til ting uden opsyn(lige ugyldig alder) også hvis man kommer til skade, er det det, også må man vente på man har fri(man tager dog på hospitalet hvis det er slemt). Jeg synes det var mærkeligt da min ridelærer sendte mig ud til alle de store heste, da han udemærket ved at jeg er bange for dem:)
Ugen gik skam ok. Jeg lavede ikke noget specielt igår, da der var stævne:)
dec 2006
Følger: 124 Følgere: 121 Heste: 13 Emner: 1.399 Svar: 7.406
Heste er farlige ved forkert håndtering! Det er da trist at du har det sådan. Men så forstår jeg ikke at du har valgt et sted som et ridecenter hvor der er så mange lyde, heste og andre ting.
Så havde det givet mere mening, hvis du ha valgt at komme i praktik på et stutteri - evt. et ponystutteri. Som er fortrinsvis roligt sted.
Ride tilværelsen er hårdt og det accepterer man automatisk, når man søger om praktik og så li på en rideklub af alle steder.
Men du fik ikke svaret på mit spørgsmål igennem dit mindre raserianfald.
Hvad forventede du at komme til at lave på en rideSKOLE??
Og det lyder usædvanligt mærkeligt, hvis du ikke må ha en flaske vand med i stalden, hvis den ikke lægger og flyder.
Men det er da godt, hvis du havde en nogenlunde god sidste del af ugen. Så ved du bare til en næste gang at det nok ikke lige er en rideklub du skal søge praktikplads på!
okt 2004
Følger: 98 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.684
maj 2011
Følger: 174 Følgere: 174 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 323
jan 2010
Følger: 45 Følgere: 44 Heste: 3 Emner: 72 Svar: 1.756
Jeg håber du har haft en god uge trods alt og tager den med i din "erfarings-bagage"
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.437
Når praktikstedet bliver til et helved.