{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
574 visninger | Oprettet:

Næsebånd snak {{forumTopicSubject}}

Hej!

http://www.heste-nettet.dk/nyheder/10549/

Hvad er din holdning til dette?

Personligt sørger jeg altid for at næsebåndet aldrig sidder stramt, og så kan man måske diskutere hvorfor jeg overhovedet bruger det, men det er nu bare sådan jeg gør, dog er det forskelligt fra hest til hest. smiley

Husk at holde en pæn tone og GLÆDELIG PÅSKEFERIE! smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Næsebånd snak
  • #1   11. apr 2014 Jeg er helt enig.
    Beder mine elever ride uden næsebånd, og hvis de virkeligt syntes det er så forfærdeligt smukt de ikke kan ride uden skal det være HELT løst :).

Folk aner ikke hvorfor de bruger det og har aldrig set et godt argument for at bruge det... Udover "det er så hesten ikke åbner munden":.. Ih ja, lad os dog se på hvorfor den åbner munden i stedet for bare at løse problemer :).

• #2   11. apr 2014 Bruger ikke næsebånd, da jeg ikke ser det nødvendigt på nogen måde. smiley Jeg har desuden ingen god grund til at bruge det.

• #3   11. apr 2014
    Det klemmer på nerverne i hovedet hvis det er strammet mere end 2 fingre på højkant, ligeledes ligger biddet fint stabilt.

Rider kun med det fordi det sidder på trensen og jeg ikke gider pille det af.

• #4   11. apr 2014 Jeg syntes næsebånd er pænt så derfor bruger jeg det på mine ponyer men kun engelsk næsebånd fordi det skal ikke lukke hestens mund smiley

• #5   11. apr 2014 Jeg rider uden næsebånd, for det har ingen funktion jeg skal bruge til noget.

• #6   11. apr 2014 Jeg bruger ikke næsebånd til mine heste da det kan gå ind og ligge et pres på deres næseryg og luftveje. Det var dyrlæge Christina Suntum, der gav dette råd smiley og jeg har ikke nogen god grund til at bruge dette og kan se på mine heste at de er mere afslappede uden dette på smiley

• #7   11. apr 2014 Rider med det og vil altid gøre det. Synes en trense er så grim uden, så har det bare af pynt, men blive på, det gør det smiley

Meen, når det ikke er strammere end dette, så går det nok også liige da smiley http://hest.webgallerier.dk/galleri/fuldskaerm/625/3122598-anden-saerlig-race-stald-arabians-jemeela-tidl_-laanehest

• #8   11. apr 2014 Præcist, og det er også en fejl at mange tror en bidløs skal strammes helt vildt meget :).

• #9   11. apr 2014 Mine er spændt efter 2 fingre på højkant reglen. Gider ikke tage dem af fordi man i dressur skal have næsebånd på, og hesten derfor ligeså godt kan være van til at have det på, selvom det er løst spændt.

• #10   11. apr 2014 Jeg har ikke noget imod næsebånd, hvis det ikke er for stramt. Jeg har altid brugt det og det vil jeg fortsat gøre. Ikke får at lukke munden på hesten, men fordi det ligesom hører til på en trense. Jeg er nok også mest klassisk rytter, så derfor føler jeg at det hører til. Jeg har ikke noget imod at ride uden, faktisk slet ikke, men føler bare at det hører til. Synes på en måde også at det kan blive for helligt, nu er der også noget i vejen med næsebåndet (som for mig er en helt normal ting, der ikke har en særlig stor indflydelse).

Bare min holdning smiley

• #11   11. apr 2014 Rider med næsebånd, fordi den rideskole jeg rider på siger jeg skal. Dog har jeg det så løst jeg kan, uden at min ridelærer(Eller tøserne som hiver hestene ned i holdning med tøjlen) synes hun skal stramme det.
    Og så har jeg redet bidløst, hvor det stadig vår løst, men man ikke rigtig kunne ride uden smiley

• #12   11. apr 2014 Jeg må erklære mig helt enig med jer alle sammen smiley
    Og nemlig Maja-Louise B N og hypperne: man skal heller ikke gøre alt helligt smiley

• #13   11. apr 2014 Elsker hvordan folk bare kalder det helligt når der er noget de af princip ikke vil ændre, istedet for at argumentere for det. Bare fordi man har gjort noget lang tid, gør det det jo ikke rigtigt. I mange hundrede år troede man at jorden var flad...

Bidløs? hellig!
    Kiropraktor hvis hesten bukker? hellig!
    Uden næsebånd? hellig!
    Slår ikke sin hest? hellig!

Kom nu med argumenter for at næsebånd er godt i stedet for bare at sige "sådan har man altid redet"... I gamle dage red man heste med en ring i næsen ligesom tyrer... Er det også rigtigt bare fordi man gjorde det i et par tusinde år? smiley

• #14   11. apr 2014 Nu vil jeg heller ikke generalisere det smiley

Men jeg tænker mere som i, at jeg er glad for at folk ikke er "hellige" omkring det, at vi acceptere vi gør som vi gør.

Hvis hesten ikke udviser tegn på konfliktadfærd, eller tegn på smerte eller andre tegn på utilpashed, jamen så ser jeg ikke den store grund til at ændre ved alt jeg gør fordi en bestemt person eller flere mener man bør noget andet, og at jeg af den grund er glad for at folk er gået lidt væk fra at deres måde er en af de eneste korrekte smiley

Jeg vil ikke sige næsebånd er godt, men på den anden side heller ikke skidt hvis det bliver brugt korrekt. (selvom det jo egentlig ikke har en funktion i dag ) smiley

Og nu er jeg nok en af de pylrerøve, at hvis hesten gør det mindste eller viser tegn på underlig / anderledes(dårlig) adfærd, så bliver der straks ringet rundt til forskellige eksperter, og der bliver ikke sparet hvis hesten enten fysisk eller psykisk ikke er i balance, dog ser jeg altid situationen an en dag eller to, da alle heste kan have en enkelt dårlig dag smiley

• #15   11. apr 2014 Nu har jeg ikke egen hest men part, og vil derfor ikke give udtryk for hvad jeg gør 'normalt' da jeg egentligt bare følge hvad ejer vælger.
    Jeg har i ca. Et halvt år redet med næsebånd, og et halvt år uden. Ikke af eget valg - Men fordi det er hvad der har været. Jeg sørger for at næsebåndet er helt løst, da jeg ikke rigtigt ser nogen grund til det, i og med jeg ingen argumentation har set for, at det skulle gavne.

Men jeg har heller intet imod det at ride med næsebånd. - Så længe det er ordentligt spændt. smiley

• #16   11. apr 2014 Camilla Stormont: Jeg siger ikke, at man er hellig fordi man gør det ting. Kan fx. godt lide selv at skridte en tur i grime. Jeg vil ikke sige, at jeg tilkalder kiropraktor eller noget fordi hesten bukker en enkelt gang, men hvis den gør det vær gang man rider ville jeg nok lige overveje om der var noget i vejen. Men man skal også passe på, at det ikke bliver for meget. Det med at man pludselig skal ride uden næsebånd, fordi det ikke har nogen funktion i den her tid synes jeg bliver for meget. At man rider uden næsebånd har jeg intet imod, men som sagt er jeg klassisk rytter. Jeg rider ikke stævner endnu, men jeg har et mål on at komme til det også skal hesten gå med næsebånd. Min træning er målrettet mod stævner så derfor bruger jeg det smiley

Men man skal som sagt passe på, at det ikke bliver for meget. En hest kan godt bukke uden at have ondt. Et næsebånd gør ikke noget dårligt, hvis man bruger det på den rigtige måde. Det samme med bid. Jeg har som sagt ikke noget imod dem der gør det, men min træning er målrettet mod stævner, så derfor bruger jeg det. Jeg synes selv det er en åndssvag regel, at en hest skal bære bid til stævnet, for nogle heste fungere bedre uden. Men det er sådan den er og vi kan ikke lave om på reglerne smiley

• #17   11. apr 2014 Jeg rider bare med det fordi jeg syntes andet er grimt og fordi det er obligatorisk til stævner. Meeeen stramt? Nope.

• #19   12. apr 2014 Jeg rider med næsebånd på min, fordi jeg ikke ved, hvordan jeg ellers skulle ride bidløst (men med trense) på hende... smiley Vi er dog gået i gang med at træne med cordeo, så jeg kan smide trensen på et tidspunkt! smiley

• #20   12. apr 2014 Fordi jeg er stævnerytter smiley

Hvis det sidder korrekt, ser jeg ingen problemer i at ride med næsebånd.

• #21   12. apr 2014 Har ikke noget imod næsebånd, så længe det ikke spændes stramt, for det er der jo ingen grund til. Rider ikke selv med det, men har som sagt intet imod at folk rider med det, så længe det ikke strammes totalt til smiley

Kommentér på:
Næsebånd snak

Annonce