{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.791 visninger | Oprettet:

Hvornår er det slut? (Kanin) {{forumTopicSubject}}

Hej HG,

Jeg ved godt det her hører til på GG, og jeg har også oprettet emnet derinde - men jeg ved at nogle af jer herinde også har kaniner, og håber på i kan hjælpe mig.

Jeg står med et lille dilemma, og jeg er meget i tvivl om, hvad jeg skal gøre.

Sagen er den, at jeg har den skønneste hankanin på snart 13 år. Han har alle dage været rask og glad, samt fuld af energi. Han har levet i udendørsbur fra jeg fik ham, til han var 10 år gammel og er kun kommet indenfor på grund af hans høje alder og fordi jeg er flyttet til et sted hvor jeg er bange for jeg ikke kan have ham i fred.
Han har 7-9-13 aldrig fejlet noget alvorligt, men har været angrebet af pelsmider tre gange, alle gange behandlet og kureret. Han kommer ud og hoppe samlet mindst to timer hver dag, i hverdagene, og i weekenderne gerne hele dagen hvor han får lov til selv at vælge om han vil være i buret eller på tæpperne han kan være på. Om sommeren kommer han i græsningsbur så længe som muligt hver dag. Han får frisk mad og vand hver dag, nægter at spise hø, men tager gladeligt mod gulerødder, persille og mælkebøtter.

Men nu er han jo ved at være en gammel kanin, meget gammel faktisk. Han er naturligvis ikke lige så aktiv som han har været, er lidt langsommere i optrækket, men hopper alligevel glad rundt når han kommer ud - bliver dog hurtigere træt og hygger sig med at vaske sig istedet. Han spiser ikke så meget som han plejer, og drikker heller ikke så ofte. Derudover ligger han utroligt meget ned og slapper af og sover, og reagerer for det meste knapt nok når man kommer ind i rummet hvor han står, ikke engang når man åbner buret. Andre gange reagerer han dog med det samme og er nærmest ved at springe op af buret for at komme ud.

Jeg vil selvfølgelig gerne beholde ham så længe som overhovedet muligt, men jeg er jo også begyndt at gå med tanken om, om hvor langt man skal vente? Hvornår vil i sige det er nok? Jeg mener, hvis han ikke selv sover ind en dag, hvornår ville i så vælge at det ville være slut? Jeg vil jo gerne sørge for hans liv bliver så smertefrit som muligt, og vil helst ikke stå med en syg kanin til sidst, så vil jeg hellere sende ham over regnbuebroen inden da..

Håber på der er nogen der kan hjælpe mig, hvis i er kommet igennem min lange smøre smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Trægulv buler 2.000 kr.
  • Elektriker tilslutning af varmvandsbeholder 1.200 kr.
  • Montering af TV på væg med beslag 1.000 kr.
  • Trappe støvsugning + trappevask 600 kr.
  • Bortkørsel af haveaffald - sten, fliser iblandet lidt grus/jord 1.750 kr.
  • træbeskæring gerne af Lars 2.600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvornår er det slut? (Kanin)
  • #1   8. apr 2014 Jeg syntes som du selv også helst atdet skal slutte inden den bliver for gammel - vi gjorde det samme med vores katte og valgte at aflive dem inden de blev for gamle og ikke længere kunne det de gerne ville (hoppe op i sengen m.m.)
    Det er jo super hårdt at skulle sige farvel til et dyr, selv når det er en kanin. Jeg var også rigtig ked af det da vores egen kanin døde.

Jeg ville nok vælge at beholde ham, s¨længe han bare er 'gammel' som han er nu, men begynder man at kunne se tegn på at han ikke drikker/spiser så meget som fær (dehydrering etc.) eller bliver sløj i det, så ville jeg nok vælge at sige stop inden den går hen og skal aflives akut fordi den har det rigtig skidt smiley

• #2   8. apr 2014 Louise H: Har det på samme måde, men puha hvor vil jeg have svært ved at sige farvel til ham! Har jo haft ham i snart 13 år. Han spiser og drikker nok, men ikke så meget som han plejer, men han er selvfølgelig heller ikke så aktiv. Det er gået lidt hurtigt ned af bakke med ham den sidste måned, og han sover meget mere end han gjorde bare for den måned siden. Hvis det fortsætter tager jeg ham nok også lige et smut med ud på arbejde, arbejder på et dyrehospital smiley Men ind til videre, venter jeg også og ser. Vil bare gerne vide hvornår nok er nok, for han er den eneste kanin jeg har haft, og selvom jeg godt inderst inde nok ved hvornår han skal aflives, vil jeg gerne høre andres meninger. Også mest fordi jeg er lidt nysgerrig smiley

• #3   8. apr 2014 Du kan højst sandsynligt se på din kanin hvilket humør den har, når du har haft ham så længe smiley Prøv at ligge alle dine følelser på hylden og se godt på ham. Hvis han virker for trist, så vil jeg nok begynde at overveje aflivning, men hvis han stadig virker glad, så ser jeg ikke der er noget problem smiley

• #5   8. apr 2014 altså min gamle kanin bliv 16 år og har nød at komme ud og hoppe rundt i have og hygge sig så længe han hade det sådan ville vi ikke aflive ham
    men ja til sidst var det tydeligt at nu ville han ikke mere han holdt simpelhen bare op med at spise og ja så aflivet vi ham

men det jeg mener er at han nok selv skal sige fra
    men ja hold øje med ham og lad ham nyde den tid han har tilbage
    og jeg er sikker på at du ikke er i tvivl når han ikke kan mere
    det var vi ikke her hjemme

• #6   8. apr 2014 Hvis den ikke fejler noget, så ville jeg da lade den leve! Den virker jo ikke til at være plaget af sin alderdom

• #7   8. apr 2014 så længe den er glad og spiser og ikke er syg så ville jeg ikke gøre noget for at afslutte dens liv. det er helt naturligt at de bliver mindre friske, spiser mindre og hviler mere når de kommer op i alderen. at han ikke reagere når i kommer i rummet, kan jo være fordi den har mistet en del af sit syn og sin hørelse, hvilket er en naturlig udvikling, men som ikke betyder noget for dens sundhed

• #8   9. apr 2014 Vil skam heller ikke på nogen måde aflive ham så længe han er sund og rask og spiser.
    Desværre kom jeg ud til ham i morges, hvor han lå helt stille og ikke engang ville reagere når jeg satte hånden ned, hvilket han plejer. Han havde ikke rørt sit aftenfoder, og lå egentlig bare og var træt.. Han vågnede godt nok lidt mere op efter jeg havde ham ude af buret, men ville ikke rigtig hoppe, og hans venstre side var ikke helt god. Hans hoved kunne han heller ikke rigtig holde oppe af og til, men han virkede ikke til at have ondt, han var bare træt.. Hvis han stadig er i live når jeg kommer fra skole, tager jeg ham et smut med ud på arbejde, og hvis ikke de kan gøre noget for ham, så bliver det nok hans sidste rejse desværre. Det er gået meget hurtigt ned af bakke bare på i nat, så medmindre han bliver friskere, ser jeg ikke andre muligheder end at aflive ham..

• #10   9. apr 2014 Har fået en tid hos dyrlægen imorgen tidlig, så må jeg se hvad de siger til det smiley Han vågnede vidst lidt mere op inden min mor kørte på arbejde, så håber på han bare har været træt smiley

• #11   10. apr 2014 Lige en lille update hvis der er nogen der følger med:

Han er desværre blevet aflivet. Hjertet kunne ikke mere og på grund af det, havde han væske i lungerne, så derfor har han været så slap, fordi han simpelthen ikke har kunnet trække vejret ordentligt. Han var ellers vågnet lidt op i løbet af igår, men det bedste er, at han er blevet sendt i kaninhimlen. Tak til alle jer der er kommet med jeres mening og hjælp smiley

Kommentér på:
Hvornår er det slut? (Kanin)

Annonce