468 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 18 Svar

Nogen der kan italiensk? Nogen der kan italiensk?

Jeg sidder og kæmper over en italiensk aflevering.. Den er meget længere end vi plejer og skide svær. Det er en opgave i 1.G

Jeg sidder og kæmper med de der skide præpositioner som jeg faktisk også kæmper lidt med på dansk

I denne opgave skal man insætte den rette sammentrækning (fx in+la=nella, vi skal indsætte nella)

Er der nogen der kan forklare den? jeg har meget lidt info i min bog desvære og kan derfor ikke søge hjælp i den

Jeg vil prøve at google det i håb om google kan hjælpe også smiley

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Take down chandelier and a wall lamp 500 kr.
  • Hjælp til rep af kanttråd til robot plæneklipper 600 kr.
  • Opsætning af håndvaskamatur 500 kr.
  • Find fejl11 på opvaskemaskine 250 kr.
  • VVS-installatører 1.950 kr.
  • Installation af nyt tv 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Nogen der kan italiensk?
  • #1   27. mar 2014 har selv italiensk som 1.g'er og vi får at vide at det er for at få ordet til at synge vis det giver mening? smiley

• #2   27. mar 2014 Kan desværre ikke hjælpe - men kunne ikke lade være med at kommentere. Hvor er det bare cool, at du har italiensk i gymnasiet! smiley Fedt sprog at lære...:)

• #3   27. mar 2014 Det giver da så ingen mening.. Og hjælper da ikke på brugen af dem. Jeg har 8 sætninger jeg skal sætte dem ind i? smiley

• #4   27. mar 2014 Christina: jeg drømmer om at flytte der ned og læse så det er lidt obligatorisk at jeg kan bare lidt. Og så var det det eller tysk smiley
    Og så er det jo et mega lækkert sprog

• #5   27. mar 2014 So parlare un po' d'italiano, però non ho parlato da molto lontano e perciò ho dimenticato molto.

Anyway. Er det kun nella i selve opgaven eller er det også andre præpositioner? Som del, negli etc?

• #6   27. mar 2014 Det er:
    Nel
    nell'
    nello
    nella
    nei
    negli
    nelle

Men du kan da lidt. Og en lille smugle er bedre end ingenting, det kan jo være du kan ligenetop det jeg mangler hjælp til (der kommer nok mere hen af vejen) smiley

• #7   27. mar 2014 Jeg har fundet en side med et fint skema, og lidt beskrivelse, som jeg synes forklarer det fint. Men jeg ved ikke om jeg bare må linke til det herinde længere.

Men ellers må du ihvertfald til hver en tid kontakte mig omkring det, jeg ville elske at have nogen at snakke italiensk med igen;)

• #8   27. mar 2014 Åha det var dejligt, jeg kender ingen der snakker det bare nogenlunde (min far kan sige tak og undskyld og sådan noget selvlært) så det er lækkert med nogen der vil sproget smiley

jeg ved ikke om du mangler et link eller sådan noget?

• #9   27. mar 2014 Hvad er det helt præcis opgaven går ud på? Så er det lettest at hjælpe smiley

Men altså, Nel er jo hankøn ental, nell' hunkøn foran vokal, nello hankøn foran "lo" ordene - husker dem dårligst, lo er f.eks. Foran hankønsord der starter med st, nella hunkøn foran konsonant, de følgende er flertal af forudgående i samme rækkefølge.

Håber det hjalp lidt i hvert fald. Ellers bare sig til, så prøver jeg igen smiley

• #10   27. mar 2014 Jeg smider lige en pb med opgaven i smiley

• #11   27. mar 2014 Jeg elsker italiensk, så så meget. Jeg stod med det ene ben på uni dernede efter gymnasiet, men så købte jeg Jamiro istedet, og det var meget heldigt, for ellers havde jeg næppe mødt min mand smiley

• #12   27. mar 2014 Du vil vide hvilken udgave af in + il,la osv du skal bruge i de enkelte sætninger eller?? smiley

• #13   27. mar 2014 Mette: jeg vil frygtelig gerne høre reglerne for hvornår man skal bruge for forskellige former (dem jeg har skrevet højere oppe) altså fx. ligesom at man skruver una ved hunkøn der starter med konsonant, un' ved hunkøn der starter med vokal og un ved hankøn.. ting som det Hvornår bruger jeg de forskellige former?

Jeg vil høre grundreglerne for det, retningslinjer, tommelfingerregler kald det hvad du vil smiley

• #14   27. mar 2014 Ok.
    Una foran hunkønsord. UN' foran hunkønsord der starter ned vokal. Un foran hankønsord og uno foran hankønsord der starter med z eller s+konsonant

• #15   27. mar 2014 Mette: ja den er jeg med på. Det er præpositionerne jeg har brug for retningslinjerne til (den med hvornår man bruger de forskellige former for un/una/un' var bare et eksempel på hvordan jeg har brug for hjælp)

Jeg har dog fået hjælp nu, det var sq da simpelt som bare fanden, så nu sidder jeg her og føler mig flov smiley

• #16   27. mar 2014 Nel bruges foran hankønsord hvor det er in+il ??
    Nell' foran hunkønsord der starter med vokal.
    Nello foran hankønsord der starter med z eller s+konsonant
    Nella foran hunkønsord
    Nei foran hankønsord i flertal
    Negli foran hankønsord i flertal der starter med z eller s+konsonant
    Nellie foran hunkønsord i flertal

Gav det mening ? smiley

• #17   27. mar 2014 Va bene va bene. Nessun problema smiley

• #18   27. mar 2014 Jeps det gør det. Tak! smiley

Kommentér på:
Nogen der kan italiensk?

Annonce