{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
802 visninger | Oprettet:

Ord der bruges forkert {{forumTopicSubject}}

Emnet er også på hundegalleri, men jeg vil selvfølgelig også gerne høre jeres mening herinde smiley

Jeg havde virkelig svært ved at finde en passende overskrift, for dette beklager jeg

Jeg håber lidt at kunne starte en debat omkring ordvalg/brug af ord i sammenhænge, der kan skade ordets egentlig betydning.
Jeg tænker her primært på forskellige udtryk man bruger indenfor psykiatriens verden.

Jeg arbejder for en kampagne der kæmper for at bryde tabu omkring psykisk sygdom. Jeg oplever ofte at ord som deprimeret, sindssyg o.lign. bliver brugt i sammenhænge hvor de ikke høre hjemme, eller hvor de får et kedeligt ry på sig. Det er sådanne ting der stigmatisere psykisk sygdom på en - efter min mening - meget uheldig og kedelig måde.

Tænker I over, at når nogen siger ''Sikke en sindsyg stodder'', så er det med til at give ordet en uheldig betydning, som der fra egentlige sindsyges side, faktisk er uønsket. Når ord bliver brugt i de forkerte sammenhænge, så vokser stigmatiseringen.
Ting som depression og stress bliver gjort til noget andet end det er, og jeg forstår faktisk godt, at nogle mennesker kan have svært ved at forstå hvad psykisk sygdom egentlig er, når der bliver kastet sådan med ordene,.

Tænker I over hvordan ordene bliver brugt, og hvordan I selv bruger dem? Hvad tænker I generelt om det?

Til sidst vil jeg bare lige - til jer der måtte være interesseret - fortælle at der i næste uge er fokus uge på psykisk sygdom på DR1 og DR3. Der bliver sendt en række forskellige programmer, bl.a. et hvor man får lov at møde nogle patienter fra den lukkede afdeling. I kan se lidt mere om det her: http://www.dr.dk/Om_DR/Nyt+fra+DR/artikler/2014/03/20105734.htm

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ord der bruges forkert
  • #2   27. mar 2014 Nanna: Ja lige præcis, og når ordet bliver brugt sådan, så får det jo en meget negativ klang der gør, at når det bruges i praksis, altså om folk der er ''sindssyge''(=syge i sindet), så har folk et helt forkert billede af, hvad det egentlig vil sige at være sindssyg smiley

• #3   27. mar 2014 'Psykopat' bliver ofte også kastet omkring, uden egentlig berettigelse

• #4   27. mar 2014 Just 4 fun: Ja, den støder jeg også ofte på. Det er rigtig uheldig, for folk med dyssocial personlighedsforstyrrelse bliver så forfærdelig misforstået, fordi folk svinger om sig med ''psykopat'', at der nærmest ikke er nogen der ved hvad det vil sige egentlig at være psykopat eller at have en dyssocial personlighedsforstyrrelse.

• #5   27. mar 2014 Jeg tror lidt at mange af de ord der i "gamle dage" blev brugt som diagnose, i dag lidt er blevet "slang"/ "talemåde"/ eller som et forstærkende tillægsord...

Jeg har aldrig mødt en sindsyg person (kalder man sig selv det?) men jeg har mødt nogen, der har opført sig sindsygt = på en måde som jeg synes ligger udenfor normal opførsel...

Jeg har tit mødt personer, som sagde de var vildt deprimerede, eller stressede, men som hverken havde en drepressions- eller en stressdiagnose...

Alt i alt, er det min opfattelse at det bliver brugt mest for at understrege, at man enten selv har det MEGET værre end alle andre i samme situation, eller for at understrege HVOR mærkeligt en anden person har ageret...

Jeg kan sagtens se problematikken, men kan man sammenligne det med brugen af ordet åndssvag? Engang en diagnose, nu et tillægsord...

Held og lykke med kampagnen, jeg vil følge den, både her og på tv smiley

(Jeg har fibromyalgi, det er der også nogen, der mener er en psykisk lidelse, da det er en fejl på centralnervesystemet)

• #7   27. mar 2014 Maike:
    Interessante overvejelser du har gjort dig smiley
    Personligt så kalder jeg ikke mig selv for sindsyg, selvom at jeg har/har haft en sygdom i sindet. Jeg bruger ikke det ord, fordi at ordet er blevet ladet meget negativ, og med misvisende definitornen bag. Hvis jeg sagde til folk at jeg var sindsyg, så ville de jo ikke tænkte, at det er fordi at jeg har angst, eller depression eller lign. Det er igen fordi at ordets egentlige betydning er blevet ændret, fordi det gennem længere tid er blevet misbrugt.

Det samme sker også i nogle af de eksempler du selv kommer med. ''Jeg er så deprimeret i dag'' eller ''Jeg er så stresset i dag''. Det betyder ikke at man kan diagnosticeres med depression eller stress, men det betyder, at de mennesker der går rundt med en af disse diagnoser har rigtig svært ved at forklare dem - og især forklare alvoren af dem. Jeg har selv haft diagnosen depression, og det var super svært at forklare folk hvad det ville sige. Ofte når jeg fortalte det, sagde folk bare at ''alle er deprimeret ind i mellem'', og det er lige præcis det misbruget af ordet har ført til. Det passer jo ikke at ''alle er deprimeret ind i mellem''. Nej, alle er triste eller kede af det ind i mellem, men en depression er noget helt andet smiley

• #8   27. mar 2014 Hov - vil lige tilføje at jeg ikke har noget at gøre med det der sendes på TV.
    Jeg arbejder som ambassadør for ''en af os''-kampagnen, men det har ikke noget at gøre med udsendelserne på TV i næste uge smiley

• #10   27. mar 2014 Ja ordrerne bliver taget "væk" fra deres oprindelige betydning, ingen tvivl om det. Men tror folk bruger ordrerne for at beskrive hvordan de oplever det selv(stress mm) eller hvordan de oplever folk (som syg stodder). Selvfølgelig når man tænker på de psykisk sygdomme, er det uheldigt ordvalg smiley

• #12   27. mar 2014 Kan generelt slet ikke have, når folk kalder andre for "bøsse" eller "homo" i forbindelse med noget, som de finder svagt eller som en fornærmelse.

• #13   27. mar 2014 smiley
    Jeg plejer bare at sige at jeg har almindelig knald i låget!
    Det er jo heller ikke vores diagnoser, der er vores personlighed, men en følgesvend vi ikke selv har valgt og det vil nok altid være svært at forklare andre noget, der er så diffust og forskelligt fra person til person. Uanset om det er depressioner, dyssosocial personlighedesforstyrrelse, ADHD, aspergers eller andet smiley

Det at børn bruger psykopat, homo osv som skældsord er jo fordi de har hørt det et sted... Enten fra andre børn eller derhjemme... Min far brugte "manden er psykopat" om folk, han ikke synes opførte sig som de skulle, men det har nu aldrig været noget jeg har brugt! Mine børn går heller ikke rundt og taler grimt om ADHD eller fibromyalgi smiley

• #14   27. mar 2014 Jeg vil så lige indskyde at man godt kan være deprimeret uden at have en diagnose som siger depression.

Og så har jeg det sådan lidt at det virker som om det kun er 'syge' mennesker der går til psykolog, og man med det samme bliver stemplet som sindssyg/psykopat/åndsvag/find-selv-på-flere, hvis man så meget som overvejer det.

Der er også ordet 'luder', som godt nok ikke har noget med psyken at gøre, men som alligevel bliver enormt misbrugt. Det er på samme måde som med 'homo' og 'er du handicappet?'. Og folk som har behov for at lege spastikere har jeg for at være helt ærlig, overhovedet ingen respekt for.
    Jo jeg har selv gjort det da jeg var yngre og ikke vidste bedre, men i og med at jeg nu selv har en handicappet helt inde på livet, har jeg det på en anden måde med hensyn til mange ting.
    Min lillebror har muskelsvind, og det gør ondt helt inde i mig når folk er efter ham, eller bare leger dumme i hovedet. (Jeg ved godt det var en dum formulering, men ved ikke lige hvordan jeg ellers skal skrive det.)

Kommentér på:
Ord der bruges forkert

Annonce